Des-informationssamhället

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Des-informationssamhället

Inläggav CarlC » 21 jan 2017 11:02

Har det enorma informationsflödet som vi lever med några negativa sidor och om så, hur kommer dessa påverka vår framtida utveckling"

Framförallt så känner jag att klickbaserade artiklar och artiklar på majoriteten av internettidningar effektiviserats så mycket att det faktiskt tappat på kvalitén. Det är framförallt tempot som ökat på grund av tillgängligheten till internet och olika plattformar som jag anser gjort att man också försöker skapa nyheter som inte finns.

Krönikörer, ibland utan utbildning, har allt mer att säga till om och utgår väldigt mycket utifrån sig själva. Vilket enligt mig är helt ovidkommande för det dom ska rapportera. Samma sak om man ser till internet nyhetsreportage (Aftonbladet) där de visar en nyhet och sen sitter och lägger fram sina tankar och åsikter för mig som tittare. Eftersom tidningen vill sälja eller få så mycket Klick som möjligt vinklar man ju detta efter det trendiga och det populistiska, vilket enligt mig inte är att återge nyheter. Gränsen mellan nöjesnyheter och nyheter börjar alltså suddas bort på vissa håll.

Hemsidor ,som Facebook, har algoritmer som gör att din potentiella vän och intressepool alltid utgår från exakt från dig. Jag kan tycka att det är praktiskt och säkert underlättar en del men det separera folk och kan ibland upprätthålla vissa gruppers osunda världsbild och informationsflöden.
Möjligheten att du får diskutera och debattera dina idéer är ju ett grund fundament i samhället som vi allt oftare väljer bort. För att om en person inte delar mina åsikter så är det (input skällsord).

Dålig kontroll på kvalité. Det finns människor i Sverige idag som livnär sig på att skriva och publicera falska artiklar och sen släppa dessa på bland annat Facebook. Man släpper sensations eller demoniserings artiklar som vidare bidrar till att de olika grupperna har rätt. Tron om att jag har rätt har blivit viktigare än att källan är legitim.


Bara några tankar om dagen media.

Diskuterar gärna

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Des-informationssamhället

Inläggav Anne » 21 jan 2017 18:40

Vi har yttrandefrihet så att bloggare och twittrare som håller på bör tillåtas. Samir & c/o kan snacka om sina dojjor eller nåt.
Jag följer ingen blogg, men jag undrar vad en person som Sofie Strandberg har i tidningen att göra. Får hon betalt för sina halvusla raggningstips och små listor på kläder hon ogillar av Aftonbladet? Finns det ett intresse av vad just Hon tycker? Hon är bara ett exempel. Finns det ett intresse för hennes skriverier så låt va. Vi lever i ett demokratiskt samhälle. Krönikörer jag tycker om och finner intressanta kanske inte andra gillar.

CarlC
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 sep 2014 17:35

Re: Des-informationssamhället

Inläggav CarlC » 22 jan 2017 11:54

Det är klart vi ska värna om yttrandefriheten,det är vår mest betydande grundlag, men det känns ju som ett slöseri ibland
när man inte kan diskutera allt Te.x religion eller politiska situationer där yttrandefriheten behövs.
Det jag tycker är krönikörer o bloggare inte så ofta får stå till svars eller ifrågasätts eftersom det sker precis som jag skrev i avskilda infromations grupper.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Des-informationssamhället

Inläggav David H » 24 apr 2022 12:26

Nog finns en tendens att det sker grupperingar där liksinnade personer diskuterar med varandra, vilket kan vara problematiskt då det endast sker meningsutbyten mellan personer som tycker ungefär samma, och resonerar på ungefär samma sätt.

Vart finns bäst förutsättningar för en fri och öppen diskussion kan man fråga sig?

Jag kan tycka att ett forum som detta borde kunna ha potential för en mer öppen diskussion där i stort sett vem som helst kan delta. Men ändå är intresset ganska svalt... varför ser man exempelvis inte fler personer inom den akademiska världen på öppna forum likt detta? Är de mest intresserade av att umgås med likasinnade? Gör de mer nytta av att umgås med likasinnade? Jag har själv en lång erfarenhet av att studera på universitet (högskolepoäng motsvarande över 8 års heltidsstudier), och det har varit intressant och givande, men jag vill inte lära mig saker för få bli del av något exklusivt sällskap...vad som jag värderar högre är då samtal med vanliga människor, att kunna nå ut till människor i allmänhet. Hur gör man det på bästa sätt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster