"Allas lika värde"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

"Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 25 feb 2017 01:08

Varje människa har ett värde. Detta värde kan handla om olika saker. Om jag arbetar för någon så har jag ett värde för den arbetsgivaren och arbetsgivaren ger mig lön utifrån mitt värde för honom. Engagerar jag mig för sociala orättvisor eller i övrigt politiskt så får jag ytterligare värden beroende på vad jag presterar eller vad jag engagerar mig för.

Det kan bli att jag får ett högre socialt värde, att jag får ett politiskt värde, o.s.v. men framförallt att jag förtjänar mitt värde. Eftersom varje individ gör egna val och prestationer så får också varje individ ett eget unikt värde som motsvarar vad den personen åstadkommit med sina handlingar.

Värden uppstår för att man anser att det är något som förtjänar att höjas eller sänkas i förhållande till något eller någon annan. Värde är ett begrepp som existerar inom en världsbild där man kan höja sitt sociala status eller förlora det, där man kan göra sig förtjänt av saker.

Ett rättssystem är då det system som känner igen och erkänner dessa värden och tilldelar straff eller belöning utifrån förtjänst.

Men ett sådant system har vi inte i dagsläget. I dagsläget har vi istället ett system som blandat ihop en uppfattning om jämlikhet som verkar hämtad från rättspositivismen med värdebegreppet som härrör mer från naturrätt. Dessa två rättssystem brukar vanligtvis definieras som varandras motsatser eftersom rättspositivismen förnekar en objektivt existerande moral medan naturrätten utgår från objektiv moral. Sålunda får vi "allas lika värde" med begrepp hämtade från kategorier som är helt främmande för varandra.

Betydelsen utifrån denna oheliga förening kan inte bli annat än korrupt, men är något i stil med att "alla ska dela lika på allting". Frågan är då vad exakt det är som ska delas lika. Ekonomisk förtjänst? Socialt status? Friheter? Landområden? Kroppsdelar? För det går att omskriva en sådan definition som att "alla förtjänar vad som helst", vilket givetvis är en mycket farlig idé om den sätts som främsta princip av de som äger våldsmonopolet i samhället.

En sådant definition av rätt raderar först och främst ut sig själv. Alla rättsdistinktioner som rättvisa, frihet, slaveri, ansvar, brott, straff, skuld, o.s.v förlorar sitt begreppsmässiga fundament.

Om en laglös person förtjänar samma frihet som en laglydig, vad har då lagen för betydelse? Vad har en rättsstat för betydelse i ett sådant scenario? Vad finns som kan skydda eller ge upprättelse för stöld, misshandel, mord och våldtäkt i en stat där den laglöse har samma friheter, socialt status och ska tilldelas samma ekonomiska förtjänster som någon som är produktiv och skötsam? Där den som försatt sig själv i skuld ändå på något sätt ska ha samma ekonomiska grundförutsättningar som någon som arbetat och investerat och skapat sig en egen förmögenhet? Eller den som tycker om att mörda och misshandla folk att denne ska ha samma social status (socialt värde) som någon som offrar sitt liv i krig för att skydda samhället?

Om nu "allas lika värde" dessutom ska verka som grund för ett statsskick och att staten därmed blir beordrad att skydda detta "lika värde" med våldsmonopol, vad händer då?

Fortfarande tycker folk inte om att bli misshandlade, mördade, våldtagna eller få sina egendomar stulna, men om staten är till för att försvara allas lika värde då blir det plötsligt en statsfientlig handling att försvara sig eller protestera mot den som kommer för att just stjäla, misshandla eller våldta eftersom man då går emot statens uppfattning om vad som ska försvaras.

All form av rätt har en lag bakom sig, att upphäva en rätt är att upphäva en lag. Exempelvis rätten till egendom skyddas av lagen mot stöld, rätten att freda sig skyddas av lagen mot förföljelse och misshandel, rätten att försvara sin kropp mot sexuellt våld skyddas av lagen mot våldtäckt, rätten att försvara sitt liv skyddas av lagen mot mord.

Men är rättsstaten underminerad av korrupta idéer om att det inte finns något som heter förtjänst och att det inte finns några enskilda värden, då finns heller inget rättsligt skydd.

Vad har vidare ett land för moraliskt försvar mot en ockupationsmakt när allting ska delas lika på? Med allas lika värde förlorar ett land sitt existensberättigande och rätt att försvara sig självt och utelämnar därmed sin befolkning till främmande makt.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

"Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 25 feb 2017 01:08

Några ord om jämlikhet. Hur ska man logiskt kunna tala om begreppet jämlikhet utan att utgå ifrån någonting man har gemensamt med någon annan?

Det finns naturlig jämlikhet och förtjänad jämlikhet. Den sistnämnda är en jämlikhet man inte fötts med men som man kan förtjäna genom egen prestation, exempelvis om man vill bli atlet och kämpar inom idrotten för att uppnå detta mål. Eller vilket intresse eller talang som helst som man vill utvecklas inom.

Vad som ofta hålls i skymundan är idén om naturlig jämlikhet, ofrånkomliga objektiva fakta angående den naturliga gemenskapen. Vad vi människor har gemensamt med varandra och i vilka avseenden vi är varandras likar enbart för att vi fötts till det. Saker som inte är självvalda men som vi växer upp med och formar oss i grunden.

Vad som heller aldrig talas om är hur man kan förlora sin status som jämlike och man kan förlora sin syn på andra som jämlikar. Man kan bli socialt alienerad från sin egen grupp. Detta behöver ägnas uppmärksamhet eftersom det tycks vara ett fenomen som ligger till grund för åsikten att ingen hör hemma någonstans i synnerhet, utan alla är som atomer i en färglös soppa utan härstamning, mål eller mening.

Vi i västvärlden har länge levt i tron att vi är världsmedborgare, att alla är likadana som oss eller att vi är likadana som alla människor på hela jorden. När det börjar bli tydligt att själva idén om att vara en världsmedborgare endast verkar fungera i gemenskaper som har samma åsikt så blir det dags att omvärdera realismen i om det är ens möjligt att kunna vara en världsmedborgare eller varför man vill försöka vara det.

Blir man en världsmedborgare för att man kan resa jorden runt? För att man gillar maten i de länder man besöker? För att man kan prata fyra, fem språk? För att man läst om andra folks religioner på skolan? För att man är tolerant mot andra folks seder och bruk? Eller är det för att man inte upplever att man har någonting gemensamt med sitt eget folk?

Vi människor tenderar att närma sig och förenas och vilja vara med andra människor som vi upplever vi har någonting gemensamt med. Så för människan som art är det så att hon vill höra till en grupp, en gemenskap där hon känner hon är bland jämlikar. Orwells "sarkastiska" argument är inte helt och hållet fel, även om vi alla är människor så har vissa människor mer gemensamt med varandra än vad de har med andra människor, eller omformulerat: vissa människor är mer jämlika varandra än de är med andra.

Men vad skulle ligga till grund för att en människa inte längre känner sig som en del i den medfödda gemenskapen? Är det på grund av något som hon har gjort eller något som gjorts mot henne? Om det att vara "människa" är det enda en person har kvar, då är frågan vad kan ha hänt som gjort att hon inte längre känner någon annan form av samhörighet eller varför hon skulle vilja påtvinga andra den upplevelsen.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 25 feb 2017 15:35

SigurdV skrev:Jämlikhet är att ha samma rättigheter!
Likhet inför lagen... :!:

Det var nån Moderat politiker som i TV frågade en invandrare:
Varför ska vi ge dig rättigheter som du inte redan har?

Ur social synpunkt är värde de rättigheter man har.
Kanske tycker moderater att man ska köpa sina rättighter?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Zokrates » 25 feb 2017 19:34

Värdet i sammanhanget; "allas lika värde", handlar om rätten till människovärdighet, där ingen människa som individ skall ses som mer värd än någon annan eller mindre värd än någon annan. Syftet är att motverka åldersförtryck, könsförtryck, religionsförtryck, ekonomiskt förtryck. Tyvärr är det oerhört svårt att leva upp till idealet att behandla alla lika, därtill kommer givetvis att varje tilldelad rättighet även medför en skyldighet, men rent principiellt är det fin tanke på papperet, om än det i verkligheten mest handlar om en illusion.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 26 feb 2017 01:49

Sigurd IV

Vad är inte socialt i fråga om människovärde, värdighet, rättvisa, rättigheter, lag, straff, förtjänst?

Zokrates

Att skilja på människors värden är rättsordningens uppgift. Om människor inte hade olika värden skulle det inte finnas någon rättsordning.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 13:31

Sceptisk skrev:Sigurd IV
Vad är inte socialt i fråga om människovärde, värdighet, rättvisa, rättigheter, lag, straff, förtjänst?

De är alla sociala begrepp.

Sceptisk skrev:Zokrates

Att skilja på människors värden är rättsordningens uppgift. Om människor inte hade olika värden skulle det inte finnas någon rättsordning.


Först har vi "rätten" som ordning
men p g a den sociala "entropin"
så krävs minst en klass som återställer ordning.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 13:34

Zokrates skrev:Värdet i sammanhanget; "allas lika värde", handlar om rätten till människovärdighet, där ingen människa som individ skall ses som mer värd än någon annan eller mindre värd än någon annan. Syftet är att motverka åldersförtryck, könsförtryck, religionsförtryck, ekonomiskt förtryck. Tyvärr är det oerhört svårt att leva upp till idealet att behandla alla lika, därtill kommer givetvis att varje tilldelad rättighet även medför en skyldighet, men rent principiellt är det fin tanke på papperet, om än det i verkligheten mest handlar om en illusion.

"Värde" är inte en egenskap... det är en relation.
Vad det innebär står nog inte klart för de flesta.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 26 feb 2017 13:40

Man kanske borde skilja på värde och rättighet.
Det enda värde jag som människa kan ha är det som jag åsätts av andra.
Rättigheten jag har är att leva det liv jag har så gott det går trots att den rätten kan förvägras mig av andra av olika skäl.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 26 feb 2017 13:45

Världsmedborgare är vi allihopa, vare sig vi vill det eller inte. Dessutom ingår vi i mer lokala gemenskaper.
Vilket som väger tyngst må vara "resandes ensak".

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 26 feb 2017 14:12

Varje lag har korrelation till en rättighet. Att ta bort en rättighet är som att ta bort en lag. Exempelvis lagen mot mord hör ihop med rätten till liv. Lagen mot stöld hör ihop med rätten till egendom. Lagen mot våldtäkt hör ihop med rätten till sin egen kropp, etc. Förtryck och övergrepp är laglöshet.

Vad lagen är till för är att skydda mot förtryck och övergrepp. Rättsordningen handlar om att återupprätta balansen i fråga om skulder och förtjänster så att människor tar ansvar och sköter sina affärer och relationer på ett ärligt och rätt sätt. Men så länge människor begår brott så är samhället inte i balans, därav nödvändigheten av en rättsordning.

Om man utgår ifrån "allas lika värde", vad man då påstår är att samhället redan är i balans, oavsett hur det är. Hur man kan tro på detta eller hur man rationaliserar detta är en gåta men det tycks som att det hela kommer till att handla om att "se bra ut" att "skaffa sig ett gott rykte" att framstå som perfekt, att bygga upp en fasad och försöka förvilla allmänheten så att alla tror att samhället är harmoniskt och i balans. Man sopar problemen under mattan, spelar ovetande och ifrågasätter kritikers mentala hälsa eller moraliska integritet eller till och med deras patriotism.

Så att sätta "allas lika värde" främst utan att se på vad som faktiskt är, innebär att skapa politisk immunitet åt laglösheten.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 26 feb 2017 14:36

Man skulle därför kunna säga att de som kämpar för "allas lika värde" faktiskt kämpar för laglöshet. Folk som kämpar för laglöshet kämpar för att göra sig av med sina egna (och alla andras) rättigheter.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 16:45

Sceptisk skrev:Man skulle därför kunna säga att de som kämpar för "allas lika värde" faktiskt kämpar för laglöshet. Folk som kämpar för laglöshet kämpar för att göra sig av med sina egna (och alla andras) rättigheter.

Nu börjar jag bli gammal; kanske är det därför jag inte ser kampen pågå omkring mig.
Vad gör de kämpande i praktiken? Inte går dom omkring med plakat va?

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 26 feb 2017 17:36

SigurdV

Om du nyss vaknat ur en dvala så kanske jag måste informera dig att det finns något som heter vänsterrörelsen som började vid Franska revolutionen och som sedan spridit sig över hela världen, inklusive Sverige. Bland de idéer som denna rörelse propagerade för var frihet och jämlikhet. Även om dessa två slagord bildade två grupperingar som i mycket är emot varandra, så är de ändå huvuden från samma hydra. Även socialdemokratin och kommunismen har samma ursprung men delade på sig i fråga om hur revolutionen skulle gå till.

Men idén om allas lika värde går även att spåra till Kristendomen där vi alla är lika inför Gud, medan i den sekulära varianten påstås vi vara lika inför varandra. Så du får svara på själv om det är någon som gått med plakat eller på annat sätt kämpat för denna idé.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 19:54

Sceptisk skrev: ... idén om allas lika värde
går även att spåra till Kristendomen
där vi alla är lika inför Gud.

Berätta det för dem i helvetet.
(Jag är så trött på religiositet.)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 20:01

xion skrev:Man kanske borde skilja på värde och rättighet.

Ja det tycker jag man bör göra:
Ju fler rättigheter någon har
desto värdefullare är det väl
att ha honom/henne som vän?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster