"Allas lika värde"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Anne » 27 feb 2017 03:11

Sceptisk skrev:SigurdV

Om du nyss vaknat ur en dvala så kanske jag måste informera dig att det finns något som heter vänsterrörelsen som började vid Franska revolutionen och som sedan spridit sig över hela världen, inklusive Sverige. Bland de idéer som denna rörelse propagerade för var frihet och jämlikhet. Även om dessa två slagord bildade två grupperingar som i mycket är emot varandra, så är de ändå huvuden från samma hydra. Även socialdemokratin och kommunismen har samma ursprung men delade på sig i fråga om hur revolutionen skulle gå till.

Men idén om allas lika värde går även att spåra till Kristendomen där vi alla är lika inför Gud, medan i den sekulära varianten påstås vi vara lika inför varandra. Så du får svara på själv om det är någon som gått med plakat eller på annat sätt kämpat för denna idé.

Sedan finns det sådana som tycker att apartheid är helt i sin ordning, importera slavar till bomullsplantage som ska säga "Yes sir!" till kallblodiga sadister som är "högre stående" Jo, tjena! Och judarna skulle gasas ihjäl för arierna var ju den överlägsna rasen. Eller varför inte åka på bögsafari i Ryssland?
Fy fan.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 27 feb 2017 18:36

lynx skrev:Sedan finns det sådana som tycker att apartheid är helt i sin ordning, importera slavar till bomullsplantage som ska säga "Yes sir!" till kallblodiga sadister som är "högre stående" Jo, tjena! Och judarna skulle gasas ihjäl för arierna var ju den överlägsna rasen. Eller varför inte åka på bögsafari i Ryssland?
Fy fan.

Jag ser inget argument i detta.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 27 feb 2017 18:53

xion skrev:Man kanske borde skilja på värde och rättighet.
Det enda värde jag som människa kan ha är det som jag åsätts av andra.
Rättigheten jag har är att leva det liv jag har så gott det går trots att den rätten kan förvägras mig av andra av olika skäl.

Världsmedborgare är vi allihopa, vare sig vi vill det eller inte. Dessutom ingår vi i mer lokala gemenskaper.
Vilket som väger tyngst må vara "resandes ensak".

Värde är något som man har som ligger till grund för ens rättigheter, så det är klart att de inte betyder samma sak. Vi har medfödda rättigheter, såsom rätten till liv, vilket också försvaras i lagen som förbjuder mord. Du har rätt att leva eftersom det är fel att mörda.

Dock är det lite oklart vad du menar med rätt att leva "så gott det går"... vad är det som skulle förvägras dig?

Du har fel i att vi är världsmedborgare. Vi är födda till den här världen, men världen är inte en nation. En nation är ett folk med ett eget språk, kultur, historia, o.s.v. Det existerar i dagsläget inte någon världsnation att vara medborgare i, var och en är medborgare i sin egen nation.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 27 feb 2017 19:35

Sceptisk skrev:
xion skrev:Man kanske borde skilja på värde och rättighet.
Det enda värde jag som människa kan ha är det som jag åsätts av andra.
Rättigheten jag har är att leva det liv jag har så gott det går trots att den rätten kan förvägras mig av andra av olika skäl.

Världsmedborgare är vi allihopa, vare sig vi vill det eller inte. Dessutom ingår vi i mer lokala gemenskaper.
Vilket som väger tyngst må vara "resandes ensak".

Värde är något som man har som ligger till grund för ens rättigheter, så det är klart att de inte betyder samma sak. Vi har medfödda rättigheter, såsom rätten till liv, vilket också försvaras i lagen som förbjuder mord. Du har rätt att leva eftersom det är fel att mörda.

Dock är det lite oklart vad du menar med rätt att leva "så gott det går"... vad är det som skulle förvägras dig?

Du har fel i att vi är världsmedborgare. Vi är födda till den här världen, men världen är inte en nation. En nation är ett folk med ett eget språk, kultur, historia, o.s.v. Det existerar i dagsläget inte någon världsnation att vara medborgare i, var och en är medborgare i sin egen nation.

Nej, Jag vill inte ändra en bokstav i det jag skrev. Jag ska fundera lite innan jag besvarar dina invändningar.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 27 feb 2017 23:03

xion skrev:Nej, Jag vill inte ändra en bokstav i det jag skrev. Jag ska fundera lite innan jag besvarar dina invändningar.

Okej, medan du funderar på vad du ska säga, finns det någon global nation i dagsläget som det går att vara en medborgare i?

AdamLR
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2017 00:27
Ort: Storstockholm

Re: "Allas lika värde"

Inläggav AdamLR » 28 feb 2017 00:48

Sceptisk skrev:[...]
Ett rättssystem är då det system som känner igen och erkänner dessa värden och tilldelar straff eller belöning utifrån förtjänst. [...]

(Min fetning.)

Jag vill fokusera på de här två orden: värde och förtjänst. Här måste man välja: är de alltid olika namn på samma sak, eller kan de (som jag tror) vara skilda saker?

Jag menar att människovärdet handlar om grundläggande rättigheter. Dessa är (i alla fall oftast) negativa: rätten att inte bli mördad, rätten att inte bli diskriminerad osv. Förtjänster däremot handlar om saker som jag har förtjänat genom mina handlingar (socialt arbete ger respekt, lönearbete ger pengar osv.). Till skillnad från människovärde är förtjänster inte medfödda.

Vad ett fungerande rättssystem ska göra är, enligt den här uppdelningen, att skilja på människors förtjänster inte på deras värde. Det är också så jag läser detta inledande inlägg, men i följande poster sker en begreppsförskjutning så att "värde" och "förtjänst" blandas ihop. Möjligen är de synonyma i vissa sammanhang, men "värde" i betydelsen människovärde är alltså någonting annat än förtjänst.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 28 feb 2017 08:47

Sceptisk skrev:
xion skrev:Nej, Jag vill inte ändra en bokstav i det jag skrev. Jag ska fundera lite innan jag besvarar dina invändningar.

Okej, medan du funderar på vad du ska säga, finns det någon global nation i dagsläget som det går att vara en medborgare i?

Att vara världsmedborgare är att inse att vi bara förvaltar denna jord under en kosmisk sekund och att vi har ett ansvar inför kommande generationer.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 28 feb 2017 09:11

Minst nittio procent av diskussionerna på forumet handlar om hur ett ord eller ett begrepp ska tolkas.
Förmodligen har de flesta av er någon gång tittat på antikrundan. Här talas det hela tiden om "värde". Gamla buckliga plåtleksaker kan betinga ett stort värde därför att någon är villig att betala mycket för att få äga det. Men det rör sig för det mesta om "prylar", saker som vi inte har användning för och som i bästa fall står på någon hylla och samlar damm. Beteendet påminner om paradisfåglarnas kamp för att imponera på andra. Mervärdet finns inte i själva föremålet utan i hur många som åstundar det.
"Människovärde" är ett konstruerat begrepp som vi har uppfunnit för att sätta oss över det vi kallar djur. Människans värde är om något ett negativt värde med tanke på all miljöförstöring vi förorsakar.
Min mor "gick bort" för en tid sen. Hon fick en lindrig stroke tidigare och hamnade på sjukhus. Där blev hon felbehandlad och därför riktigt dålig. Nu tyckte läkaren att hon inte var mycket att satsa på (95 år) och ville avbryta behandlingen. Vi sa nej eftersom en människa har rätt att leva om hon kan göra det med normal medicinsk behandling. Hon piggade på sig och fick vara hemma ännu en tid.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav klorofyll » 28 feb 2017 13:57

xion skrev:"Människovärde" är ett konstruerat begrepp som vi har uppfunnit för att sätta oss över det vi kallar djur.

Det tror jag inte. Är det inte ungefär som att säga att gott och ont är begrepp som saknar objektiv grund?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Zokrates » 28 feb 2017 15:38

Zokrates skrev:Värdet i sammanhanget; "allas lika värde", handlar om rätten till människovärdighet, där ingen människa som individ skall ses som mer värd än någon annan eller mindre värd än någon annan. Syftet är att motverka åldersförtryck, könsförtryck, religionsförtryck, ekonomiskt förtryck. Tyvärr är det oerhört svårt att leva upp till idealet att behandla alla lika, därtill kommer givetvis att varje tilldelad rättighet även medför en skyldighet, men rent principiellt är det fin tanke på papperet, om än det i verkligheten mest handlar om en illusion.


Article 1.
All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Felöversatt till; Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

"Dignity" borde ha översatts till "värdighet", inte "värde", så enkelt är det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: "Allas lika värde"

Inläggav klorofyll » 28 feb 2017 16:05

Zokrates skrev:
Zokrates skrev:Värdet i sammanhanget; "allas lika värde", handlar om rätten till människovärdighet, där ingen människa som individ skall ses som mer värd än någon annan eller mindre värd än någon annan. Syftet är att motverka åldersförtryck, könsförtryck, religionsförtryck, ekonomiskt förtryck. Tyvärr är det oerhört svårt att leva upp till idealet att behandla alla lika, därtill kommer givetvis att varje tilldelad rättighet även medför en skyldighet, men rent principiellt är det fin tanke på papperet, om än det i verkligheten mest handlar om en illusion.


Article 1.
All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Felöversatt till; Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

"Dignity" borde ha översatts till "värdighet", inte "värde", så enkelt är det.

Jag skulle säga att artikeln borde lyda: Alla människor är födda fria med samma rätt och lika värde.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 01 mar 2017 11:19

Sceptisk skrev:
xion skrev:Nej, Jag vill inte ändra en bokstav i det jag skrev. Jag ska fundera lite innan jag besvarar dina invändningar.

Okej, medan du funderar på vad du ska säga, finns det någon global nation i dagsläget som det går att vara en medborgare i?

Varför se det så formellt?
Jag är född på denna Jord. Har jag då inte hemortsrätt här? De atomer som min kropp är uppbyggd av har varit med hela vägen från Jordens födelse. Det vatten som en stor del av min kropp består av dracks kanske av dinosaurier och andra av våra föregångare. Jag är en del av Jorden. Skulle jag då inte kunna betrakta mig som världsmedborgare. Gränser och murar är något som vi människor skapat. Jorden i sig är gränslös. Människor har alltid vandrat till nya områden när så behövts. Idag som så ofta i historien sker en utvandring från Afrika och även från Asien till Europa .

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: "Allas lika värde"

Inläggav xion » 02 mar 2017 12:39

Zokrates skrev: Article 1.
All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Felöversatt till; Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

"Dignity" borde ha översatts till "värdighet", inte "värde", så enkelt är det.

Kanske borde Dignity i det här sammanhanget översättas med respekt och likhet inför lagen.

Synonymer till dignitet

1. värde, rang, värdighet, storhet, valör, betydelsegrad

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 03 mar 2017 00:38

xion skrev:
Sceptisk skrev:
xion skrev:Nej, Jag vill inte ändra en bokstav i det jag skrev. Jag ska fundera lite innan jag besvarar dina invändningar.

Okej, medan du funderar på vad du ska säga, finns det någon global nation i dagsläget som det går att vara en medborgare i?

Varför se det så formellt?
Jag är född på denna Jord. Har jag då inte hemortsrätt här? De atomer som min kropp är uppbyggd av har varit med hela vägen från Jordens födelse. Det vatten som en stor del av min kropp består av dracks kanske av dinosaurier och andra av våra föregångare. Jag är en del av Jorden. Skulle jag då inte kunna betrakta mig som världsmedborgare. Gränser och murar är något som vi människor skapat. Jorden i sig är gränslös. Människor har alltid vandrat till nya områden när så behövts. Idag som så ofta i historien sker en utvandring från Afrika och även från Asien till Europa .

Du ifrågasätter först min ambition att tala klarspråk och ha tydliga definitioner, sedan jämställer du dig själv med jordskorpan och en "gränslös" jord. Om du inte inser problemet med detta låt mig förtydliga; Först och främst behövs tydliga definitioner i en filosofisk diskussion annars talar man bara förbi varandra. För det andra så jämställer du dig själv med själva elementen och en "gränslös" jord. Problemet med detta är att när du jämställer dig med elementen men inte med människosläktet, då förnekar du ditt eget moraliska status som människa, vilket innebär att du förnekar dig själv dina rättigheter som människa. Om du har samma status som en hög med grus så har du inga rättigheter alls. Du existerar, men du har inget av värde att försvara mer än som vägutfyllnad eller annat byggnadsmaterial. Så om det är din självbild så borde jag väl egentligen tycka synd om dig och fråga hur du blivit övertygad om detta.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: "Allas lika värde"

Inläggav Sceptisk » 03 mar 2017 00:45

Zokrates skrev:
Zokrates skrev:Värdet i sammanhanget; "allas lika värde", handlar om rätten till människovärdighet, där ingen människa som individ skall ses som mer värd än någon annan eller mindre värd än någon annan. Syftet är att motverka åldersförtryck, könsförtryck, religionsförtryck, ekonomiskt förtryck. Tyvärr är det oerhört svårt att leva upp till idealet att behandla alla lika, därtill kommer givetvis att varje tilldelad rättighet även medför en skyldighet, men rent principiellt är det fin tanke på papperet, om än det i verkligheten mest handlar om en illusion.


Article 1.
All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Felöversatt till; Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”

"Dignity" borde ha översatts till "värdighet", inte "värde", så enkelt är det.

Det är en försumbar skillnad i sammanhanget. Värde är något en människa har, värdighet något hon förtjänar utifrån sitt värde. Värdighet är ju synonymt med dignitet, rang eller social status. Så en människa med högt värde förtjänar också en högre dignitet eller social status. Jag accepterar att alla människor som nyfödda och upp till en viss ålder är lika i fråga om värde och rättigheter, men när man vuxit upp och blivit myndig då är man själv ansvarig för sitt eget människovärde, då har man inte längre någon förälder som tar ansvar för ens fostran, då förväntas man att kunna klara sig själv.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster