Rätten till abort

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Rätten till abort

Inläggav Vimes » 27 jul 2005 21:59

Hörde en repris om abort i P3 för några dagar sedan och fick mig en funderare: Varför är vi i Sverige så otroligt mycket för abort, och så otroligt fördömmande mot länder som inte praktiserar abort?

För det är väl egentligen inte en etisk självklarthet att alla har "rätt till abort" (som det ofta uttrycks, en fucking "rättighet")? Är det så självkart att modern ska ha rätten att avsluta livet som växer innom henne?

Jag tänker varken säga bu eller bä; åsikterna kring huruvida abort är rätt eller fel borde skilja sig åt, men här i Sverige verkar det inte vara fallet... Är det inte märkligt?

Så: vad beror detta på? Att vi ganska okritiskt och högljutt tycker att abort är en "rättighet"? Vad har det ofödda barnet för rättigheter? Visst fan handlar denna förkrossande possitiva hållning till abort i det här landet en aning om jämnställdhet? Kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.

-*-

Hmm, nu har jag visst bluddrat i nattmössan... men who cares a lot?
/Vimes

You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.

belfegor
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 jul 2005 23:27
Ort: Wästra-aros

Inläggav belfegor » 28 jul 2005 00:27

eh vafan
arte et marte

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 29 jul 2005 01:07

För det första är inte frågan för eller emot abort. Man är för eller emot rätten att göra abort. Ingen är "för abort".

För det andra upplever jag inte alls att debattklimatet är så dåligt i detta ämne. Visst är de flesta svenskar för fri abort, men visst får man argumentera mot den åsikten.

embla
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jul 2005 13:32
Kontakt:

Inläggav embla » 31 jul 2005 16:52

För det första är inte frågan för eller emot abort. Man är för eller emot rätten att göra abort. Ingen är "för abort".


Mycket bra sagt.

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Vimes » 31 jul 2005 18:57

embla skrev:
För det första är inte frågan för eller emot abort. Man är för eller emot rätten att göra abort. Ingen är "för abort".


Mycket bra sagt.


Viktigt... men okej. Rätten till abort då.

Och visst, man får vara mot rätten till abort, även i sverige. Men, en väldigt stor majoritet är det inte. Vad jag undrar är vad det egentligen beror på.
/Vimes



You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.

PlaskPojken
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 apr 2005 18:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rätten till abort

Inläggav PlaskPojken » 24 jan 2006 02:53

Vimes skrev:Varför är vi i Sverige så otroligt mycket för abort, och så otroligt fördömmande mot länder som inte praktiserar abort?


Av samma anledning som man föraktar länder som inte är demokratiska eller länder som inte tilllåter mer än en religion. Man har ingen rätt att säga åt en annan person hur hon/han ska tycka. Vare sig det är så att man anser att allt liv är heligt och därför är emot abort eller att man inte är religös och anser att beslutet ligger i ens egna händer.
Oavsett om man är för eller emot abort så har man själv ingen rätt att bestämma över någon annans människas beslut kring sitt liv.

Om ett land förbjuder abort så anses det som odemokratiskt och därför är det väl inte så konstigt om ett demokratiskt land som Sverige, där man är van att fatta sina egna beslut om sitt eget liv, föraktar detta förbud.

Skulle du bli lika upprörd om det var tvärtom? Dvs om man i Sverige var helt emot abort och man föraktade alla länder som tillät människor att bestämma själva.
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Gronk
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jan 2006 17:57

Re: Rätten till abort

Inläggav Gronk » 24 jan 2006 22:42

PlaskPojken skrev:Oavsett om man är för eller emot abort så har man själv ingen rätt att bestämma över någon annans människas beslut kring sitt liv.

Det du säger här är alltså att ingen ska få bestämma över en annan människas liv, och enligt dig så skulle det tala för rätten till fri abort. En fråga bara, vad händer om du tänker på fostret som en människa i befruktningsögonblicket? Trots allt så har den ju alla förutsättningar för att utvecklas till en tänkande och kännande varelse, och om du säger att den inte är en människa utan bara två sammansmultna celler, när blir isåfall cellerna per definition en "människa"?

Abortmotståndare kan med precis samma argument som dig hävda att ingen har rätt till att bestämma över människan som växer inne i modern, och att abort i praktiken är samma sak som att ta bort all framtida möjlighet till liv och fri vilja hos barnet, vilket i sin tur gör att de gärna stämplar abort som mord. Allt beror på hur du definerar begreppet människa. I Sverige har vi tydligt satt upp det begreppet, eftersom kvinnor har möjlighet till abort fram till en viss månad, dvs den månaden där fostret plötsligt räknas som en människa.

För övrigt tror jag att just sådana personer som liknande plaskpojken ger abortmotståndare stämplar såsom odemokratiska och inskränkta religösa fanatiker bidrar till att detta ämne kanske inte debatteras så flitigt.

PlaskPojken
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 apr 2005 18:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rätten till abort

Inläggav PlaskPojken » 25 jan 2006 15:24

Gronk skrev:Det du säger här är alltså att ingen ska få bestämma över en annan människas liv, och enligt dig så skulle det tala för rätten till fri abort. En fråga bara, vad händer om du tänker på fostret som en människa i befruktningsögonblicket?


Det är alltid en defenitions fråga.
Vad händer om jag får för mig att alla foster måste dödas därför att jag helt plötligt blir galen? Har jag rätt till det då eftersom att jag tänker på fostret som djävulen eller en alien som ska ta över jorden?

Jag påstår inte att alla religiösa är galningar som är emot abort. Min kompis är ateist och han är emot abort. Man får vara för eller emot. Men man får inte låta sin egna värderingar styra andra människors liv. Det har man inte rätt till oavsett om man är för eller emot abort.

Abortmotståndare kan med precis samma argument som dig hävda att ingen har rätt till att bestämma över människan som växer inne i modern, och att abort i praktiken är samma sak som att ta bort all framtida möjlighet till liv och fri vilja hos barnet, vilket i sin tur gör att de gärna stämplar abort som mord.


Och just därför behövs båda alternativen:

Människor som av någon anledning är för abort måste själva få bestämma om det vill göra abort eller inte.

Och människor som av någon anledning är emot abort får avgöra om det ska göra abort eller inte.

Det är alltid ett induviduellt val. Men för att slippa konflikter så finns båda alternativen. Och det är därför det är mer demokratiskt att ha fri abort. Därför att man låter människor ha sina egna åiskter oavsett om det är för eller emot abort.

För övrigt tror jag att just sådana personer som liknande plaskpojken ger abortmotståndare stämplar såsom odemokratiska och inskränkta religösa fanatiker bidrar till att detta ämne kanske inte debatteras så flitigt.


Som jag sa tidigare, jag stämplar ingen. Man har rätt att tycka vad man vill.
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."



Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Gronk
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jan 2006 17:57

Re: Rätten till abort

Inläggav Gronk » 25 jan 2006 16:04

PlaskPojken skrev:Vad händer om jag får för mig att alla foster måste dödas därför att jag helt plötligt blir galen? Har jag rätt till det då eftersom att jag tänker på fostret som djävulen eller en alien som ska ta över jorden?

Tja, enligt svensk lag så är det fel att döda andra människor, och lagen bryr sig inte om hur du väljer att definera en människa, så ditt resonemang blir värdelöst.


PlaskPojken skrev:Det är alltid ett induviduellt val. Men för att slippa konflikter så finns båda alternativen. Och det är därför det är mer demokratiskt att ha fri abort. Därför att man låter människor ha sina egna åiskter oavsett om det är för eller emot abort.

Fler val betyder inte per automatik att det är mer demokratisk, eller hur? Vi tycker att lagen om att man inte ska döda är vettig och demokratisk, men hur vore det om alla istället skulle få valet att antingen döda eller inte döda, fler val, mer demokratiskt?

Hur som helst så förhindrar ju beslutet om abort fostrets alla möjligheter till frihet, glädje och lycka i framtiden. Frågan är hur man ska värdera alla dessa i stort sett oändliga antal möjligheter för barnet som aborteras mot modern och faderns rätt att välja om de vill behålla nämnda foster.

PlaskPojken
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 apr 2005 18:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rätten till abort

Inläggav PlaskPojken » 25 jan 2006 17:52

Gronk skrev:
PlaskPojken skrev:Vad händer om jag får för mig att alla foster måste dödas därför att jag helt plötligt blir galen? Har jag rätt till det då eftersom att jag tänker på fostret som djävulen eller en alien som ska ta över jorden?

Tja, enligt svensk lag så är det fel att döda andra människor, och lagen bryr sig inte om hur du väljer att definera en människa, så ditt resonemang blir värdelöst.


Klart resonemanget ser värdelöst ut när du har halverat det genom att bara quota den första delen av det. Du har uppenbarilgen inte förstått vad jag försökte säga...:

Människor har OLIKA värderingar.
En kanske vill döda alla alien foster,
en vill rädda alla foster för det är också människor,
och en vill rädda alla foster därför att de ska ta över världen en dag och det vill denna person.

Alla dessa är ÅSIKTER. Men ingen av dem är mer värd än den andra. Man har ingen rätt att bestämma över någon annans foster för att man tror att de är aliens av samma anledning som man inte får göra det för att man själv anser att allt liv är heligt.
Förstår du vad jag menar?

Fler val betyder inte per automatik att det är mer demokratisk, eller hur? Vi tycker att lagen om att man inte ska döda är vettig och demokratisk, men hur vore det om alla istället skulle få valet att antingen döda eller inte döda, fler val, mer demokratiskt?


Näe, det är helt sant. Per automatik så är det inte demokratiskt bara för att det finns flera val. Men vart vill du komma med det egentligen? Att bara för att det inte blir mer demokratiskt i en situation så kan det inte bli det i en annan?

Hur som helst så förhindrar ju beslutet om abort fostrets alla möjligheter till frihet, glädje och lycka i framtiden.


Hur då?!! Jag skrev ju just att om man anser att man berövar fostret sitt liv genom abort så får man själv välja att inte göra abort om det är ens eget barn.
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."



Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Gronk
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jan 2006 17:57

Inläggav Gronk » 25 jan 2006 22:29

Men vadå "ens eget barn", så föräldrarna äger dig och har rätt att bestämma över även ditt liv? Hur länge gäller då föräldarnas ägande av barnet? Löper man kanske risken att bli aborterad varje dag fram tills man blir 18 :O

PlaskPojken
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 apr 2005 18:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rätten till abort

Inläggav PlaskPojken » 26 jan 2006 17:37

Gronk skrev:Men vadå "ens eget barn", så föräldrarna äger dig och har rätt att bestämma över även ditt liv? Hur länge gäller då föräldarnas ägande av barnet? Löper man kanske risken att bli aborterad varje dag fram tills man blir 18 :O


Du har rätt som svensk medborgare att ha din egen åsikt om abort. Jag försöker inte få dig att tycka för eller emot abort. Utan jag försöker få dig att förstå att ens egen åsikt inte är mer värd än den som har motsatt åsikt. Och därför kan du inte tvinga någon annan att inte göra abort bara för att du har en annan åsikt.

Om du inte anser att du har rätt att bestämma över ditt eget foster så är det en sak. Men du har ingen rätt att säga åt någon annan hur de ska se på sitt foster.

Förstår du eller ska jag förenkla ännu mer?

Ditt foster = Du får bestämma
Andras foster = Du får inte bestämma

Det är det som menas med "fri abort".
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."



Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Gronk
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jan 2006 17:57

Inläggav Gronk » 26 jan 2006 17:42

Herregud, jag förstår också vad fri abort är, men som du faktiskt lyckades säga i ditt senaste inlägg så snackade jag om rätten till att bestämma över sitt "eget" foster. Vidare så disskuterade jag huruvida det var rätt att bestämma och kränka dess framtida liv och rättigheter osv.

Jag förstår om du hemskt gärna dumförklarar mig, men om du läser igenom mina poster så får du se att jag faktiskt är fullt medveten om vad rätten till fri abort innebär.

PlaskPojken
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 apr 2005 18:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Rätten till abort

Inläggav PlaskPojken » 26 jan 2006 19:29

Gronk skrev:Herregud, jag förstår också vad fri abort är, men som du faktiskt lyckades säga i ditt senaste inlägg så snackade jag om rätten till att bestämma över sitt "eget" foster. Vidare så disskuterade jag huruvida det var rätt att bestämma och kränka dess framtida liv och rättigheter osv.

Jag förstår om du hemskt gärna dumförklarar mig, men om du läser igenom mina poster så får du se att jag faktiskt är fullt medveten om vad rätten till fri abort innebär.


Hmm...Uppenbarligen har du och jag någon form av komunikations problem. Så nu tar vi det här från början:

Jag är intresserad av varför du föraktar "fri abort". Om du inte har något emot fri abort så ber jag om ursäkt. Jag disskuterar aldrig med människor för att "vinna" disskutioner eller försöka dumförklara folk som inte tycker som jag. Men om jag märker att disskutionen inte leder någon vart försöker jag alltid vara så tydlig som möjligt just för att det inte ska bli några missförstånd.

Jag är för fri abort därför att fri abort dömmer ingen. Om du inte vill göra abort så är det okej och om du vill det så är det också okej.

Om jag förstår dig rätt så anser du att fri abort och mord är samma sak.
Du anser detta eftersom du tror att ett foster och en människa är samma sak.
Om detta är din stånd punkt måste jag fråga dig:

Anser du att alla människor måste tro som du? Anser du att alla ska anse att abort och mord är samma sak därför att du tror det?

För om du inte gör det, så förstår jag inte varför du är emot fri abort. Fri abort säger bara man man får fatta sitt beslut självständigt utan att någon bestämmer över en. Kort sagt kan man vara emot abort och för fri abort ändå.
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."



Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Gronk
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jan 2006 17:57

Inläggav Gronk » 26 jan 2006 21:56

"Anser du att alla människor måste tro som du? Anser du att alla ska anse att abort och mord är samma sak därför att du tror det? "

Jag får väl ställa den självklara motfrågan då antar jag... anser du att abort inte är mord bara för att du inte anser ett foster vara en människa?

Hur som helst, jag är helt och hållet för fri abort, men frågan i den här tråden var som jag uppfattade den varför detta inte debatteras mer i Sverige, en fråga som du faktiskt hjälpt mig besvara genom att ständigt hävda att jag vill bestämma över andra människor, då det jag faktiskt sagt är att det främsta argumentet mot fri abort brukar vara just det att fostret anses vara just en människa. Jag har inte någonstans sagt att jag själv tycker så, men däremot så har jag förklarat att det är ett argument mot fri abort.

Du har rätt i att vi har någon typ av kommunikationsproblem, eftersom du kommer tillbaks till samma slutsats efter varje post jag skriver, att jag upplever min åsikt som någon typ av sanning och att jag därför har "fel". Tyvärr så gör du ju samma sak eftersom du genom att inte ens disskutera definitionen av människa säger att den definition du använder är den rätta.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster