PK Sverige, vad sysslar vi med?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 13 aug 2017 13:15

Tänkte du dig att jag - moi! - skulle lösa Israel Palestina-konflikten? Now really... Alla behöver någonstans att bo. Zigenarna också. Det mest praktiska, eftersom vi har lite olika preferenser och så där, är att vi i slutändan får leva med de som är kompatibla med ens särart tillsammans som vi trivs. Det har inget med folkslag att göra. Det här vi upplever nu är ju temporärt. Vi får väl hoppas att stridspittarna och golums och rädslan lugnar ner sig. Och framförallt att godheten inte banaliseras. Personligen vill jag helst slippa detta (lyssna på texten):

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav xion » 13 aug 2017 20:26

lynx skrev:Tänkte du dig att jag - moi! - skulle lösa Israel Palestina-konflikten? Now really... Alla behöver någonstans att bo. Zigenarna också. Det mest praktiska, eftersom vi har lite olika preferenser och så där, är att vi i slutändan får leva med de som är kompatibla med ens särart tillsammans som vi trivs. Det har inget med folkslag att göra. Det här vi upplever nu är ju temporärt. Vi får väl hoppas att stridspittarna och golums och rädslan lugnar ner sig. Och framförallt att godheten inte banaliseras. Personligen vill jag helst slippa detta (lyssna på texten):

Människan kommer alltid att handla utifrån sin natur, Vår natur är att vara god mot våra egna och misstro våra fiender (inbillade eller verkliga)
Indianerna var fullt upptagna med att bekämpa sina grannstammar och såg till en början inte de vita som ett större hot. Integrationen mellan de vita och indianerna misslyckades totalt. Indianerna var nomader och ville fortsätta att leva som förut. Eftersom dessa inte inhägnade och brukade jorden ansåg de vita att de kunde ta för sig.
Parallellen med Israel är att segrarmakterna i andra världskriget ville vara snälla mot judarna, vilka Hitler förföljt och försökt utrota, genom att ge dom en fristad och ett eget land. Problemet var bara att det redan bodde en massa palestinier där som inte alls tyckte att det var en lika bra ide.
Ja den integrationen gick ju heller inget vidare, eller hur.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 13 aug 2017 22:31

Nej, det har inte gått så bra... än. Nöjd?
Jag upplever det som förskräckligt att inte kunna poängtera vikten av godhet utan att mötas av en attack från gnällspikarnas riksförbund. Här kollar sd-människorna in vilka som går första maj-tåget. Utfrysning som konsekvens och kallar invandrarbarn, eller andra generations invandrarbarn för "apejävlar". Så olustigt.
Hade de förstått att vi har all anledning att vara stolta över vårt lands insats hade de betett sig bättre. Sverige har tagit sitt medmänskliga ansvar, vilket man dessvärre inte kan påstå att alla länder gjort. Naturligtvis finns det ett tak för hur många som kan tas emot, tyvärr. Även om vi inte kan lösa hela världens problem, så fint jobbat Sverige!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anders » 14 aug 2017 09:40

lynx skrev:Nej, det har inte gått så bra... än. Nöjd?
Jag upplever det som förskräckligt att inte kunna poängtera vikten av godhet utan att mötas av en attack från gnällspikarnas riksförbund. Här kollar sd-människorna in vilka som går första maj-tåget. Utfrysning som konsekvens och kallar invandrarbarn, eller andra generations invandrarbarn för "apejävlar". Så olustigt.
Hade de förstått att vi har all anledning att vara stolta över vårt lands insats hade de betett sig bättre. Sverige har tagit sitt medmänskliga ansvar, vilket man dessvärre inte kan påstå att alla länder gjort. Naturligtvis finns det ett tak för hur många som kan tas emot, tyvärr. Även om vi inte kan lösa hela världens problem, så fint jobbat Sverige!

Alla vinner på att integrationen görs på ett bra sätt, och jag är tämligen övertygad om att antal flyktingar mottagna är en parameter i detta. Naturligtvis behövs dessutom en global strategi.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Antic » 14 aug 2017 10:21

Förorter som blivit parallella samhällen med andra lagar än svenska? Det är inte vad jag kallar integration. Tvärtom. 250.000 kvinnor som lever under hedersförtryck? Inte vad jag skulle kalla integration heller. Vi har tagit emot LÅNGT fler än vi kan klara av, då blir resultatet utanförskap, segregation som följd. Vi skulle göra sån vinst på migrationen, det var tal om stora pengar och "kompetensregn", realiteten blev något helt annat, ett Sverige så fattigt att det hade 350.000 fattigpensionärer som levde under EU's norm för fattigddom, polis, försvar och vård utan pengar. Inte ens "kompetensregnet" blev verklighet där de flesta inte ens klarade grundkraven i vuxenskolan.

Vet du varför det ser ut så här? Det grundas på ett beslut som togs av en enig riksdag 1975.

Markerar med stor stil.

BESLUTET 1975

Beslutet att förvandla Sverige till ett mångkulturellt samhälle fattades av en enig riksdag 1975 (proposition 1975:26) och detta var det grundläggande beslutet. En stor del av invandrarna förväntades bosätta sig i Sverige för gott, samtidigt som de önskade bevara sin ursprungliga identitet. Man tog alltså avstånd från tanken att invandrare skulle vilja assimilera sig till det svenska samhället. Dessutom var ökad internationalisering ett övergripande mål i samhällsplaneringen. Alla partier var eniga.

Där har du grunden till att det ser ut som det gör. Varenda dag läser du om skjutningar, bilbränder, hedersvåld, stenkastning och protester vilket är ALLT ANNAT än integration.

JÄMLIKHETSMÅLET - Innebär att alla invandrare har rätt till exakt samma sociala förmåner som den infödda befolkningen, I VISSA FALL STÖRRE FÖRMÅNER, till exempel går invandrare före svenskarna i bostadskön.

VALFRIHETSMÅLET - Innebär att invandrare har rätt att utöva och utveckla sin kultur på svensk jord och SJÄLVA BESTÄMMER OM DE VILL INTEGRERAS I SVERIGE.

SAMVERKANSMÅLET - Innebär att svenskarna är TVUNGNA ATT ACCEPTERA det mångkulturella Sverige och anpassa sig till det.

https://aktualia.wordpress.com/2011/07/ ... i-sverige/

CITAT MONA SAHLIN

"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."

"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."

"Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet. Det ska räknas som ett plus att ha en annan etnisk bakgrund än den svenska."


DETTA ÄR INTEGRATION...

ROTTERDAMS MUSLIMSKA BORGMÄSTARE: INTEGRERA ER ELLER STICK!

Ta seden dit ni kommer eller åk till ett annat land, säger Rotterdams borgmästare Ahmed Aboutaleb. Han är själv muslim med starka åsikter om hur lyckad integration ser ut. Rotterdams borgmästare Ahmed Aboutaleb skräder inte orden när han ger sin syn på invandrare som vägrar att anpassa sig eller som begår brott i sitt nya hemland. - Om man kommer hit frivilligt då måste man också godkänna rättstatsprincipen och vår konstitutionella demokrati. Och när man får ett nytt hemland har man också förpliktelser som att söka jobb, lära sig språket och kulturen. Är man inte redo att göra det kan man lika väl packa väskan och söka sig till ett annat land, dundrar borgmästaren Aboutaleb.

Han berättar att han brukar säga till de invandrare som beviljas nederländskt medborgarskap att de inte bara får ett nytt pass utan också en ny identitet. - Jag accepterar inte människor som vägrar att integrera sig. Om man inte lär sig språket och får ett jobb, vem ska då betala? Inte är det samhället som ska stå för notan.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/ ... ller-stick

SVENSKA VÄRDERINGAR: FÖRVIRRADE SVENSKAR FÖRSVÅRAR FÖR FLYKTINGAR

Bland det svenskaste som finns är att förneka att det över huvud taget finns några svenska värderingar, säger Mustafa Panshiri. Som svensk polis och integrationsföreläsare från Afghanistan, har han haft anledning att tänka igenom den här frågan. Han tycker att debatten om svenska värderingar har tagit en märklig riktning. När Mustafa talar om svenska värderingar så syftar han på värderingar som svenska folket känner igen sig i. Inte om värderingar som ”uppfanns i sverige av svenskar för svenskar”.

http://www.epochtimes.se/svenska-varder ... lyktingar/

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Zokrates » 14 aug 2017 20:35

Jag har länge tänkt på en annan sak, nämligen vår västerländska livsstil och de problem den medför, framförallt vad gäller västerländska mäns försämrade reproduktionsförmåga. Jämfört med för bara 50 år sedan har männens spermiefertilitet sjunkit med 60%, och spermiekvaliteten sjunkit ned till häpnadsväckande låga 50%, varav man kallt räknar med att om kurvan fortsätter sjunka i samma takt så är alla västerländska män infertila inom 50 år, vad som sker är en pågående sterilisering för att tala klarspråk. Orsakerna kan främst tillskrivas vår livsstil, varvid vi ideligen utsätts för miljöfarliga ämnen, bl.a hormonstörande sådana. Kläder, rengöringsmedel, flamskyddsmedel, tungmetaller, påverkar, mat och vatten, påverkar våra kroppar på ett sätt som aldrig tidigare i historien varit så utstuderat då vi indoktrinerats att se ut på ett visst sätt, tvätta oss med vissa medel, skydda oss mot bränder, etc. De som går sin egen väg stöts oftast ut, ratas av alla, trots det så kan vi ju jämföra oss med fattigare outvecklade länder där folk inte haft råd eller möjlighet att leva som vi vad gäller deras mäns spermieproduktion och kvalitet, hos dem är den oförändrad, i klartext, det är de som kommer att vara fäder om 50 år, om 100 år, inte vi.

Vi står dessutom inför en rad andra problem, hög utbildning är lika med få barn, det föds för få barn i västerländer gentemot övriga världen, utöver det så aborteras det årligen runt 50.000 barn i Sverige, de flesta kvinnorna som gör abort gör detta dessutom när de är mellan 18-30 år, dvs, den ålder de egentligen borde föda barn för att få ett så friskt barn som möjligt. Inom kort tid, historiskt sett, så har vi på alla sätt och vis vänt upp och ned på hur det borde vara, samt förstört våra möjligheter till att bevara vårt arv mot framtida generationer. I samband med att rapporten om spermiekvaliten presenterades så svarade ett flertal media omgående med att kasta ut artiklar om preventionsmedel, steriliseringar, sex med leksaker samt, aborter.

Jag ställer mig frågan, varför? Varför är ingen av oss här i Sverige bekymrade över detta? Att våra politiker däremot har insett vad det kommer att leda till på sikt råder det ingen tvekan om, men deras lösning är ju att importera arbetskraft, inte att bevara vår folkstam, för dem med kapitalet är det onekligen utan vikt vilken etnicitet arbetskraften har, så länge kostnaden för den stadigt sjunker.

Ha det!

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Antic » 14 aug 2017 20:41

Det är väl det värsta av allt Zokrates?

Folket sitter tysta hemma och betalar plundringen och förstörelsen av sitt eget land, utan minsta protest. Hur får man dem att vakna innan det är för sent?

ÖPPET BREV TILL STEFAN LÖFVEN

Du har suttit som statsminister i snart två och ett halvt år och Sverige går nu i raketfart rakt ner i avgrunden. De flesta erfar nu, att er avsikt är att fortsätta med Reinfeldts gärning, att krossa välfärdsstaten och påskynda ett folkutbyte. Det finns inte ord att beskriva vilket folkförakt ni har för svenskarna. Socialdemokrati har inte med något annat att göra, än att konfiskera folkets skattepengar, för att dela ut till alla utom dem som betalat.

http://politikfakta.se/2016/12/oppet-br ... an-lofven/

SAMTIDIGT PÅ MEDBORGARPLATSEN…

Statsråd. Språkrör. Riksdagsledamöter. Flera ur den samling människor som vi andra människor har valt för att styra landet och stifta lagar har redan hunnit vara där, på Medborgarplatsen. Kommunpolitiker, landstingspolitiker och andra fritidspolitiker ur flera partier har också varit där, bland demonstranterna på Medborgarplatsen. De rör sig där, bland de mer eller mindre vuxna barnen som demonstrerar för att få vara ung i Sverige. Ingen sätter ner foten, hytter med fingret och säger ”Land skall byggas med lag!” Det som skall föreställa en solidarisk handling är inget annat än en offentlig uppvisning i ryggradslöshet. Inget annat.

http://iotakt.se/samtidigt-pa-medborgarplatsen/

"Poliskrisen är akut. Sjukvårdskrisen är akut. Lärarkrisen är akut. Bostadskrisen är akut. Kommunkrisen är akut. Migrationskrisen är akut. Försvaret vacklar. Brandmännen är utbrända. Arbetsförmedlingen gick idag in i ett akut läge. Sverige brinner i alla hörn. Men det är okej - eller...?"

Bild

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anders » 16 aug 2017 08:17

Att prata om "plundring och förstöring" gör inget bättre. Jag är som framgått inte särskilt positiv till ett ohämmat mottagande av flyktingar, ensamkommand barn. Men därifrån till att lägga epitet av den här typen är olyckligt och tjänar bara till pajkastning.

Det är nog synd om de flesta som letat sig hit och det är inget fel med en grundinställningen att man skall försöka hjälpa människor i nöd. Och sannolikt är de vare sig bättre eller sämre människor än andra. Frågan är bara vad som händer med dem och hur det blir för oss som levt i den svenska kulturen. Risken är att vi får en stor missnöjd underklass, mycket kriminalitet och utanförskap, och det vore förödande för alla inblandade.

Jag tycker helt klart vi skall ta emot flyktingar och ensamkommande flyktingbarn som verkligen är barn. Men i en verkligen kontrollerad kvot. Att vara hjärtnupen eller hatisk hjälper ingen. Bort med känslorna från det här, det är inte dagis.

Framför allt måste alla som har en bakgrund av att "vad vill du göra med ditt liv"(från en högakademisk eller överklassfamilj) inse att de kanske inte är de bästa att uttala sig, att man faktiskt lever i en liten skyddad bubbla som man nog får acceptera gör en omdömeslös. Livet är för de flesta, t.ex. de svennar som kommer från enklare omständigheter och de flesta av de människor som kommer hit inte ett äventyr.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav xion » 16 aug 2017 10:05

Finns det egentligen något exempel på en integration som fungerat bra. Jag kommer inte på någon. Om det finns skulle den kanske kunna tjäna som förebild.

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav David H » 16 aug 2017 11:02

Denna tråd tycks nästan uteslutande handla om invandring och integration, men för detta ämne finns det redan en annan tråd. Beslutar därför att tills vidare låsa denna tråd, så får diskussionen fortsätta i andra tråden om så önskas. Håller ni inte med om beslut kan ni posta i feedback-forumet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster