PK Sverige, vad sysslar vi med?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Antic » 12 aug 2017 08:10

Hur länge kan vi hålla på så här? Sverige har blivit ett sinnessjukhus utan tak senaste åren.

REAKTIONEN PÅ TERRORDÅDET I STOCKHOLM FLYTTADE FOKUS FRÅN VIKTIGA FRÅGOR TILL FLOWER POWER-FLUM

Reaktionen på terrordådet i Stockholm sjunde april detta år väckte naturligtvis bestörtning. Men efter bara några timmar dominerades media av något typiskt svenskt; vi uppmanades att inte vara rädda, att inte hemfalla åt hat, vi varnades för polarisering och främlingsfientlighet, att inte låta terroristen ”få rätt”. Som Ann Heberlein skriver i sin bok Den banala godheten:

Begreppet ”vi och dom” har i svensk debatt länge varit ett uttryck för exkludering. I ett land där vi alla vill se oss som jämlika, en enhet, är detta begrepp förhatligt. Det har blivit ett av integrationens viktigaste begrepp – ve den som betraktar invandrarna som ”dom”. De är ”vi”, möjligen ”nysvenskar”. Detta uttryck för banal godhet ifrågasätts av Heberlein:

»Vi måste tala och tänka i termer av ”vi” och ”dom”. Jag är inte, och kommer aldrig att vara ”vi” med terrorister, alldeles oavsett om de hämtar näring ur islamistisk ideologi, högerextremism eller vänsterextremism. De har ingen plats i mitt ”vi”. Vi som respekterar varandras värde, varandras rättigheter och friheter måste ta avstånd från dom som vill förstöra, förinta och förhindra oss att vara fria. (…) Varningar för polarisering och vi och dom-tänkande i det här sammanhanget är både okunnigt och respektlöst.«

http://blogg.ljungquist.org/archives/12045

DEN BANALA GODHETEN

Grand Hotel. Jag har bara gått förbi tidigare, tittat hänfört på den vackra fasaden och de vackra människorna som rörde sig in och ut. Den här vackra eftermiddagen skulle jag få röra mig in på Grand Hotel. Ett releasepartaj för Ann Heberleins bok ”Den banala godheten” väntade. Ett panelsamtal mellan den träffsäkra författarinnan och moderatorn Jenny Sonesson om varför boken behövde skrivas.

”I decennier har Sverige präglats av en banal godhet. Den banala godheten har genomsyrat all offentlig debatt, frodats på kultursidor och påverkat nyhetsrapportering, lamslagit politiker, kastrerat poliskåren och infiltrerat myndigheter. Den banala godheten har hävdat att vi inte får ställa grupper mot grupper, förbjudit allt tal om volymer, gjort förövare till offer, blundat för antisemitism, hedersförtryck, antisocialt beteende och gängkriminalitet. Den banala godheten har lierat sig med kulturrelativism, banat väg för separatism och formulerat värdegrunder. Den banala godheten har varit upptagen med att förstå terrorister snarare än att bekämpa terrorism. Den banala godheten har valt att inte se att Sveriges förorter förvandlats till områden där andra lagar och normer råder än i resten av Sverige. Den banala godheten tycker synd om människor istället för att betrakta dem som fria individer med ett eget ansvar. Den banala godheten har lett Sverige rakt ner i en avgrund.”

http://iotakt.se/den-banala-godheten/

KULTURMARXISM – GRUNDEN TILL SVERIGES GALENSKAPER

Många undrar över varför Sverige tycks ha blivit ett dårhus under åren där man mörkar signalement på utländska brottslingar och hänger ut svenskar med ”fel” åsikter, massimporterar asylsökare trots att inga jobb eller bostäder finns, tycker synd om kriminella och tror att man själv kan välja sin könstillhörighet. Hur kunde det blir så här? Vart tog det sunda förnuftet vägen? Är det något i vattnet som gjort folk sinnessjuka?

http://dissidenter.com/2017/04/kulturma ... lenskaper/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Antic » 12 aug 2017 08:14

När man läser sånt här inser man snabbt att Sverige blivit ett mentalsjukhus där man löser våldet med korvgrillning, uppblåsbar hoppborg eller yoga.

Tilläggas kan är att kommunen som vill lösa våldet med skumparty, yoga och korvgrillning, ser ut så här...

SLAGET OM STORA TORGET I HÖRBY – MELLAN AFGHANER OCH ALBANER

Knarkförsäljning, afghaner som portas från kulturhus och svartsjukedramer. I Hörby har slaget om torget skapat stora spänningar mellan olika etniska grupper. Emellan dem står polisen. – Snart kommer det smälla. Helt garanterat. Nu vågar inte afghanerna gå ut. Albanerna håller koll på dem, bevakar dem. De vill slå ihjäl dem, säger invånaren Shkelzen Kuci.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sl ... h-albaner/

YOGA OCH SKUMPARTY SKA ÖKA TRYGGHETEN

Sommaraktiviteter och fler vuxna som rör sig i centrum ska öka tryggheten och trivseln i Hörby, och minska oroligheterna bland ungdomar på byn.
http://www.skd.se/2017/07/11/aktivitete ... ryggheten/

YGEMAN: STOPPA VÅLDET I MALMÖ - SLUTA TVÄTTA BILEN FÖR 99:-

Inrikesminister Anders Ygeman (s) går från klarhet till klarhet. Vid sitt besök till Malmö presenterade han nya kraftfulla åtgärder mot den organiserade brottsligheten och våldsvägen i Malmö. Det handlar om att allmänheten ska sluta klippa sig för 50:- SEK eller sluta tvätta bilen för 99:- SEK.
http://cornucopia.cornubot.se/2017/02/y ... sluta.html

S-LÖSNINGEN PÅ PROBLEMEN I NORDSTAN: KULTURSATSNING

Poliser omringas och attackeras i Nordstan, antalet anmälda brott ökar och gallerian beskrivs av polisen som ett "smörgåsbord" för kriminella rekryterare. Socialdemokraternas lösning på problemet: En stor kultursatsning. – Planen är att gå vidare och se om man kan hitta en scen. Lokala musiker, konstnärer eller annan kulturell verksamhet som faktiskt gör att Nordstan i stället lever upp, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson, S.
http://www.expressen.se/gt/s-losningen- ... rsatsning/

EXPERTEN: "BRÄNDER ETT TECKEN PÅ UTANFÖRSKAP"

Natten mot måndagen upptäcktes en kraftig brand på en skola i Ljungbyhed. Efter ett långt släckningsarbete fick räddningstjänsten kontroll på branden – men en hel byggnad brann ner till grunden. Bränder på skolor är inget nytt fenomen, menar Anders Bergqvist, generalsekreterare på Brandskyddsföreningen. – Det kanske är en symbol på utanförskap till viss del, säger Anders Bergqvist.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ex ... anforskap/

HELSINGBORGS STADSFEST SKA BEKÄMPA SEXBROTT – MED MÄRKESNÅLAR

På torsdag inleds Helsingborgs tre dagar långa stadsfest HX. Inför festivalen har staden bland annat tryckt upp speciella pins, märkesnålar, med budskapet "Jag ser mig omkring". Man har även satt in särskild personal som ska övervaka publiken framför festivalens stora scener.
http://www.friatider.se/helsingborgs-st ... -rkesn-lar

GÖRAN, 53, BÄR SLÖJA I PROTEST MOT EU-DOM

53-årige Göran Mårtensson på IOGT-NTO i Norrköping bar under fredagen slöja på jobbet. Det skriver föreningen på sin Facebooksida.
http://www.friatider.se/goran-bar-sloja ... s-muslimer

SOCIALTJÄNSTEN: IS-TERRORISTER KAN VARA BRA FÖRÄLDRAR

Hur ska Sveriges kommuner "ta hand om återvändande familjer som stridit för IS"? Den frågan ställer sig Sveriges Radio på onsdagen. Svaret från socialtjänsten varierar beroende på var i Sverige man frågar.
http://www.friatider.se/socialtj-nsten- ... -f-r-ldrar

JOHANSSON: ”VI KAN INTE GÖRA MÄNNISKOR STATSLÖSA”

Personer som anslutit sig till IS väntas återvända till Sverige. Storgöteborgs polischef vill riva pass för att stänga ute svenska jihadister. Men det vill inte inrikesminister Morgan Johansson (S). – Vi kan inte göra människor statslösa, säger han.
https://www.svd.se/morgan-johansson-vil ... sters-pass

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav David H » 12 aug 2017 09:33

Många lösa trådar här tycker jag, som spretar åt olika håll. Liknar mer som du vill driva en agenda än försök till diskussion. Bättre än så tycker jag vi borde kunna på ett filosofiforum.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Antic » 12 aug 2017 12:13

Ville visa en bild av helhetsläget. Hur vansinnigt landet egentligen blivit. Hela världen skrattar åt oss idag, tar oss som skräckexempel när det gäller snabbt förfall. Polisen fungerar inte, vården fungerar inte, skolan fungerar inte, försvaret fungerar inte, parallella samhällen med andra lagar än svenska (förorterna), 250.000 kvinnor som lever under hedersförtryck och som feminister och politiker struntar i. Ett land i snabbt förfall med dagliga mord, skjutningar, bilbränder, gängvåld, äldrerån, barnrån, misshandel och knivdåd.

83 polisstationer fick stänga över sommaren i brist på pengar, ändå lägger vi ut över 73 miljarder på asylsökande årligen, vilket säkert bara är förnamnet av det egentliga beloppet om vi räknar allt som dessa förstör.

Kort sagt, den banala godheten och naiviteten tar död på landet Sverige.

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav David H » 12 aug 2017 16:03

Antic skrev:Ville visa en bild av helhetsläget. Hur vansinnigt landet egentligen blivit. Hela världen skrattar åt oss idag, tar oss som skräckexempel när det gäller snabbt förfall. Polisen fungerar inte, vården fungerar inte, skolan fungerar inte, försvaret fungerar inte, parallella samhällen med andra lagar än svenska (förorterna), 250.000 kvinnor som lever under hedersförtryck och som feminister och politiker struntar i. Ett land i snabbt förfall med dagliga mord, skjutningar, bilbränder, gängvåld, äldrerån, barnrån, misshandel och knivdåd.

83 polisstationer fick stänga över sommaren i brist på pengar, ändå lägger vi ut över 73 miljarder på asylsökande årligen, vilket säkert bara är förnamnet av det egentliga beloppet om vi räknar allt som dessa förstör.

Kort sagt, den banala godheten och naiviteten tar död på landet Sverige.


Okej. Jag kan försöka bemöta det du skriver. Jag misstänker att det du skriver är uttryck för något annat, men kan ändå försöka bemöta utifrån vad som är skrivet.
Ett problem är att det du skriver inte nödvändigtvis är sant. Hade du exempelvis velat få detta du skriver publicerat i en vetenskaplig tidskrift hade du varit tvungen att referera till tillförlitliga källor till alla faktapåståenden.
Nu skriver du exempelvis om dagliga mord i Sverige, men det är ju inte i linje med brå:s statistik, som till exempel endast konstaterade 106 fall av dödligt våld i Sverige under förra året (och man får anta att många av dessa fall inte är mord). Det noteras inte heller någon tydlig ökning av antalet fall av dödligt våld i Sverige senaste 10 åren (åtminstone inte procentuellt sett)
https://www.bra.se/brott-och-statistik/ ... -drap.html
Med hjälp av fakta och statistik kan man identifiera inom vilka områden det faktiskt skett anmärkningsvärda förändringar, och sedan därefter spekulera i vad det kan bero på. Men ens att tolka fakta och statistik är inte alltid så enkelt
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 12 aug 2017 17:20

Punkterna som du radade upp i en annan aktuell tråd, betraktar du det som banal godhet som förstör samhället:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv
* Bemöt ont med gott
* Be för din fiende
* Vänd andra kinden till
* Älska din nästa såsom dig själv
* Döm ingen
* Du är lika skyldig för de som du låter bli att hjälpa

?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anders » 12 aug 2017 22:27

Sverige borde definitivt sänka kvoten flyktingar och ensamkommande mottagna. Få igång integreringen och sedan ta in vartefter kostnad för övrig verksamhet tillåter en integrering. Känslosvall är inte rätt skäl till vare sig för eller emot. Men att vi skall få en stor, missnöjd underklass för att det kommit in för många för att kunna integreras vettigt är det väldigt få svennebanan som är med på. En och annan vadvilldugörameddittlivare från högakademiskt eller överklasshem med världsförbättring på agendan tycker annorlunda. Tyvärr har dessa stort inflytande och hörs mycket. Dessa borde tänka efter innan de säger vad "vi" skall göra. De borde säga "ni vanliga". Sommarpratarna har haft sin beskärda del av såna här ufon.

Det har inte så mycket med ras eller religion att göra. Det har med klass att göra, och en stor, missnöjd underklass är förödande för ett land. Och det är vad som håller på att hända, då kostnaderna är så pass höga. Har någonsin något land i världshistorien gått med på att förödas för att det är krig i ett annat land?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 12 aug 2017 23:16

Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Zokrates » 13 aug 2017 01:09

Jag kan ju också tillåta mig att reagera på det som är dåligt i samhället just nu, i de fall detta berör vissa nyanlända borde det inte heller utgöra ett hinder för mig, eller fler, att reagera, varför skulle det vara tabu?

Vi vet nu att i Tyskland så förde regeringen där en aktiv och väldigt medveten politisk strategi mot dem som var negativa mot de kriser som existerar där i samband med en stor flyktinginvandring under en kort period, nämligen att direkt utpeka alla kritiker som rasister. Att en stat så medvetet ens tar till en sådan åtgärd pekar på problemets omfattning, dessutom dödar det ju alla möjligheter till konstruktiva lösningar om motdebattanterna simpelt och gott förvandlas till icke önskvärda rasistiska element. Att Sverige fört och för en liknande politisk agenda, vilket involverar allt från politiker till media och inflytelserika personer råder det, eller borde det inte råda något som helst större tvivel om, det är bara att för den som hyser minsta tvekan att granska själv hur kritikerna bemöts.

Så, får vi lov att vara kritiska mot hur sveriges invandrings och flyktingpolitik ser ut idag, om inte så är det meningslöst att ens försöka, däremot om vi får det, var går gränsen för hur mycket kritik som vi får framföra innan rasiststämpeln sätts i våra pannor?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 13 aug 2017 09:26

Det är väl bra att vi pratar om flyktingpolitiken? Du vet väl vad rasism är och således är du själv medveten om du uttrycker dig rasistiskt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anders » 13 aug 2017 10:05

lynx skrev:Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?

Sverige 2017 är inte USA 1900. Men Skall vi ta den analogin, Var det bra för indianerna med den flyktingmottagningen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 13 aug 2017 10:28

Anders skrev:
lynx skrev:Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?

Sverige 2017 är inte USA 1900. Men Skall vi ta den analogin, Var det bra för indianerna med den flyktingmottagningen?

Skillnaden är att landet välkomnar emigranterna och förstår att de har det svårt. Är du orolig för att svenskarna ska skjutas ihjäl och placeras i reservat?
En smutskastning av godheten är verkligen ingenting vi behöver.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Algotezza » 13 aug 2017 11:24

Det är svårt att föra en meningsfull och konstruktiv diskussion kring laddade ämnen om man inte gör det öga mot öga så att den andre blir en människa i kött och blod och inte bara ord på en skärm. Man hamnar lätt i ömsesidiga beskyllningar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav Anne » 13 aug 2017 11:26

Ja, det är sant, Algot.

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: PK Sverige, vad sysslar vi med?

Inläggav xion » 13 aug 2017 12:05

Anders skrev:
lynx skrev:Arbetet med integreringen lämnar ju en hel del att önska. Men ska du bete dig dåligt för att din granne beter sig dåligt? Bara för att Heberlein har (tillfälligt?) tappat hoppet, ska du då också göra det? Från många håll har jag hört att var femte svensk emigrerade vid sekelskiftet 1900. Jag vet inte om den siffran stämmer, men många var det. Hur önskade då deras anhöriga att den emigrerade skulle bemötas tror du?

Sverige 2017 är inte USA 1900. Men Skall vi ta den analogin, Var det bra för indianerna med den flyktingmottagningen?

Israel är ett annat exempel.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster