Prepping

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 03 sep 2017 14:02

Zokrates skrev:Pilatus talar om att preppa för 72 timmar, behövs verkligen det? Tre dagar med vad man redan har i skafferiet eller kylskåpet klarar de flesta alldeles utmärkt, ser det därför som en onödig lösning att preppa för det scenariot. Man äter först upp det som finns i kylskåpet, förutsatt att elen gått, därefter konserver och annan burkmat. Har vattnet sinat i kranen får man se över vad man har och försöka kompensera eventuellt underskott genom att hämta vatten från närmaste håll. För att värma mat kan det eventuellt räcka med att man har en grill, det handlar ju om 3 dar, inte mer. Sker detta på vintern och huset saknar värme så får man klä på sig extra, eventuellt sova i sovsäck med ett täcke över.

Som sagt, 3 dar klarar de flesta utmärkt, prepping bör därav handla enbart om att klara sig längre tider än så, typ minst ett år.

Du har så rätt i att man visst kan klara ett avbrott på några dagar. Men man får jobba en hel del extra om man skall slippa lida. Jag har varit med om flera dagars elavbrott i sommarstugan vintertid. Det blir snabbt litet frustrerande då man räknar med att elen skall komma tillbaks. Numera är elledningarna nedgrävda och vi är litet bättre skyddade.

Min erfarenhet säger mig att det inte är någon lyx att klara 72 timmar. Att vara utrustad med ett Trangia-kök, bränsle, vatten och litet nudlar eller vad man föredrar. När det oväntade händer så kan det vara tryggt att veta att man kommer klara de närmaste dagarna. I annat fall får man börja jaga efter vad som saknas. Det gör förmodligen fler i ett sådant läge.

Vatten borde för de flesta inte vara något större problem. Våra sjöar är hyggligt bra, och har man vattenreningstabletter så klarar det sig.

Prepping handlar inte om att överleva, det handlar om att ha beredskap för en kortare tids kris. För mer extrema händelser kan man aldrig skydda sig fullt ut. Men det finns preppers som tycks vilja vara beredda på det mesta. Man skall kanske inte överdriva åt något håll. Inställningen att "det ordnar sig alltid" behöver inte vara den bästa.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 03 sep 2017 14:32

Är det väldigt kallt har jag hört rekommendationen att täcka över ett bord och sova som i ett tält där.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 03 sep 2017 14:49

lynx skrev:Är det väldigt kallt har jag hört rekommendationen att täcka över ett bord och sova som i ett tält där.

Har man ett bra liggunderlag (och helst sovsäck) så skyddar det hyggligt bra mot ett kallt golv.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Prepping

Inläggav Anders » 03 sep 2017 21:56

Pilatus skrev:
lynx skrev:Är det väldigt kallt har jag hört rekommendationen att täcka över ett bord och sova som i ett tält där.

Har man ett bra liggunderlag (och helst sovsäck) så skyddar det hyggligt bra mot ett kallt golv.

Det låter lite mysigt också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 03 sep 2017 23:04

Anders skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Är det väldigt kallt har jag hört rekommendationen att täcka över ett bord och sova som i ett tält där.

Har man ett bra liggunderlag (och helst sovsäck) så skyddar det hyggligt bra mot ett kallt golv.

Det låter lite mysigt också.

Med ett tänt ljus och den lilla Trangia-kaffepannan sprider sig en trygg atmosfär där familjen sitter tätt hopträngda under bordet. Sedan må USAs och Nordkoreas atomkrig rasa och en rad elektromagnetiska pulser (EMP) slagit ut alla kommunikationer. Kanske går det att lyssna på kortvåg om det finns några amatörer som sänder och kan meddela vad som pågår. Det blir fint, lagret av skorpor räcker länge om man inte förbrukar så många kalorier per dag.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 05 sep 2017 17:52

Nu har du triggat igång mig, Pilatus :) Jag har tillbringat chockerande lång tid att läsa om vad folk tycker om överlevnadsfiltar och så där.
Och så kom jag att tänka på den osedvanligt vanliga frågan"Om du fick ta med dig tre saker till en öde ö vad skulle det vara?"
Och så bubblar kreativiteten igång.

Det hade ju varit väldigt intressant med ett TV-program där deltagarna inte vet vad som ska hända. De blir förda till sina hem och får välja ut ett specifikt antal saker (alternativt vikt) av det de har hemma för att överleva själva i skogen en bestämd tidsperiod. Det vore intressant att se vad de valde av vad de faktiskt hade hemma. Kiknar nästan av skratt när jag förestäłler mig en frejdig Carl-Jan-typ börja pilla på vinflaskorna. Men sedan tänker han till! Nej nej, då skulle han ju behöva en korkskruv. Mycket nöjd med sitt skarpsinne börjar han på strålande humör pilla på champagneflaskorna. Vid mycket gott mod väljer han naturligtvis den tjusigaste. Och jordgubbar! Självfallet! Vad är väl en picknick utan jordgubbar, resonerar han. Han sneglar på den 3.5 kilo tunga silverkandelabern. Ljus vill han ju ha och de måste han ju sätta i något.
Kan fortsätta prata på om det hur länge som helst :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 05 sep 2017 19:38

lynx skrev:Det vore intressant att se vad de valde av vad de faktiskt hade hemma. Kiknar nästan av skratt när jag förestäłler mig en frejdig Carl-Jan-typ börja pilla på vinflaskorna.

Carl Jan Granqvist med väninnan Mariana Falkman har naturligtvis sett programmet Den stora nedsläckningen.
Så de vet att de måste ta med minst en låda vin, ost, vatten, tändstål och bröd. Det kan man klara sig med några dagar i skogen under en stor gran.

Reprisen kan ses i afton kl 21:00 i Kunskapskanalen "Vad som skulle kunna hända om alla de system vi litar på för att vår vardag ska fungera slogs ut totalt? Berättat genom klipp tagna med framförallt mobiltelefoner från verkliga händelser målas här ett domedagsscenario som möjligen visar hur den totala nedsläckningen skulle kunna se ut i framtiden om den drabbade oss."
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 05 sep 2017 19:58

Är det sant?! :shock: Jag har iallafall lärt känna min fantasifigur avskissad med Carl Jan som grund men med fantasi. Är det någon som vill lära känna denne Carl-Jan så kan jag berätta lite om honom och hur det går där i skogen? Det är inte speciellt läskigt :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 05 sep 2017 20:32

lynx skrev:Är det sant?! :shock: Jag har iallafall lärt känna min fantasifigur avskissad med Carl Jan som grund men med fantasi. Är det någon som vill lära känna denne Carl-Jan så kan jag berätta lite om honom och hur det går där i skogen? Det är inte speciellt läskigt :)

Det är sant att Kunskapskanalen visar ett program om vad som händer om vi råkar ut för en nedsläckning. Men Carl Jan, kan jag nästan lova, håller sig utanför mörka skogar med en låda vin under armen, han trivs bäst på Vinkällaren Grappe med glada gäster.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 05 sep 2017 20:53

Min fantasifigur är inget hånande av den Carl Jan, tvärtom faktiskt (även om det bara är löst baserat på lite av hans sätt, hans skratt, utstrålning och utseende).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 05 sep 2017 21:57

Programmet, Den stora nedsläckningen, var verkligen sevärt för den som är det minsta intresserad av att t ex klara några dagar i ett samhälle utan kommunikationer och ström.

Orkanen Irma klass 5 (kan bli 4 efterhand) hotar Puerto Rico, Haiti, Kuba, Key West och Florida. Alla uppmanas att handla vad som kan behövas.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 26 apr 2018 21:41

Ikea är innovativa, det visste vi, nu har de även slagit in på hydroponik. Det enda du behöver är värme, ljus, vatten och näring. Det finns nu ett stort antal system för odling i hemmiljö (om man vill) sallad, dill, jordgubbar och vad man nu önskar. Principen är att man odlar utan jord, endast en näringslösning där växterna doppar sina rötter i krävs.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 15:43

Det verkar ha blivit lönsamt att skapa diverse överlevnadsutrustning och matförråd som skall kunna räcka en tid. Allt beror på vad vi har i kassan och plats att lagra. Bilden visar ett paket som kan förse oss med mat under en månad.

Bild
AMTV Media Store
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 30 maj 2018 11:31

Har du också fått en broschyr "om krisen eller kriget kommer"?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 30 maj 2018 12:53

Skulle nåt hända, försök håll dig lugn. Andas djupt. Försök undvika att få panik. Får du panik, försök finna någon som inte har panik.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster