Prepping

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 17 mar 2020 12:10

I dessa virustider är det nödvändigt att ha en termometer för snabb avläsning. En digital IR-termometer kostar inte så mycket. Vid förra influensatillfället läste jag av temperaturen ofta då jag hade hög feber. Jag mätte i örat, det fungerade mycket bra.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 21 feb 2022 00:58

Risken för en större konflikt i Europa tycks för var dag bli alltmer verklig. Så, skall man vidta några åtgärder för att ha någon beredskap? Är det dags att bli en prepper? I alla fall kan vi göra något, vi kan inte på förhand veta i vilken grad Sverige påverkas om Ukraina invaderas av ryska trupper.

Det blev ett inköp i afton, nudlar av litet olika slag, ca 2,5 Kg. Därmed klarar vi oss ca två veckor. Inte så mycket, men det får räcka för tillfället.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 21 feb 2022 18:57

Pilatus skrev:Risken för en större konflikt i Europa tycks för var dag bli alltmer verklig. Så, skall man vidta några åtgärder för att ha någon beredskap? Är det dags att bli en prepper? I alla fall kan vi göra något, vi kan inte på förhand veta i vilken grad Sverige påverkas om Ukraina invaderas av ryska trupper.

Det blev ett inköp i afton, nudlar av litet olika slag, ca 2,5 Kg. Därmed klarar vi oss ca två veckor. Inte så mycket, men det får räcka för tillfället.


Viktigaste åtgärden är kanske att förebygga så att det inte händer...
Men om det ändå händer? Jag misstänker att internet är ganska lätt att störa/slå ut, och elförsörjning kan nog stoppas, så det kan nog vara sådant som kan vara bra att vara förberedd på.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 21 feb 2022 19:39

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Risken för en större konflikt i Europa tycks för var dag bli alltmer verklig. Så, skall man vidta några åtgärder för att ha någon beredskap? Är det dags att bli en prepper? I alla fall kan vi göra något, vi kan inte på förhand veta i vilken grad Sverige påverkas om Ukraina invaderas av ryska trupper.

Viktigaste åtgärden är kanske att förebygga så att det inte händer...

Det verkar finnas starka intressen att återföra Ukraina till den ryska sfären. Vladimir Putin är metodisk och i vanlig ordning frågar han inte, han förväntar sig att bli åtlydd.
rekoj skrev:Jag misstänker att internet är ganska lätt att störa/slå ut, och elförsörjning kan nog stoppas, så det kan nog vara sådant som kan vara bra att vara förberedd på.

Många klagar redan på vedbrist, men det är inte orsakat av konflikten. Elkostnaderna är mer än vad folk klarar. Konsekvensanalyser är inte något som tycks intressera vår regering. Anders Ygeman anser ju att vi har el i överflöd, vi exporterar el, yttrade han för inte alls längesedan. Och visst är vi sårbara, speciellt som vi producerar el i ena änden av landet, el behövs i hela landet.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 21 feb 2022 21:08

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:Risken för en större konflikt i Europa tycks för var dag bli alltmer verklig. Så, skall man vidta några åtgärder för att ha någon beredskap? Är det dags att bli en prepper? I alla fall kan vi göra något, vi kan inte på förhand veta i vilken grad Sverige påverkas om Ukraina invaderas av ryska trupper.

Viktigaste åtgärden är kanske att förebygga så att det inte händer...

Det verkar finnas starka intressen att återföra Ukraina till den ryska sfären. Vladimir Putin är metodisk och i vanlig ordning frågar han inte, han förväntar sig att bli åtlydd.


Till Ukraina har redan kriget kommit. Jag tänkte mest på preventiva åtgärder för att kriget inte ska komma till Sverige. Men visst kan man väl också säga att alla blir involverade på ett eller annat sätt, när större konflikter uppstår.
Har du den personliga uppfattningen att ryska presidenten är metodisk, visst, det får då stå för dig tänker jag, hoppas du också kan acceptera att det finns andra som inte delar din uppfattning om att det är ett lämpligt sätt att beskriva honom.

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Jag misstänker att internet är ganska lätt att störa/slå ut, och elförsörjning kan nog stoppas, så det kan nog vara sådant som kan vara bra att vara förberedd på.

Många klagar redan på vedbrist, men det är inte orsakat av konflikten. Elkostnaderna är mer än vad folk klarar. Konsekvensanalyser är inte något som tycks intressera vår regering. Anders Ygeman anser ju att vi har el i överflöd, vi exporterar el, yttrade han för inte alls längesedan. Och visst är vi sårbara, speciellt som vi producerar el i ena änden av landet, el behövs i hela landet.


Skulle det vara så att svenska folket inte har råd att betala el? Och att vår regering inte intresserar sig för konsekvensanalyser? Återigen kan jag acceptera att det är din personliga uppfattning om nutidsläget. Tycker du att du med sådana formuleringar lyckats fått till en bra beskrivning av situationen låt gå för det, men jag menar då återigen att det finns andra som har annan uppfattning, att det finns andra som inte anser att det är särskilt träffande sätt att beskriva situationen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 21 feb 2022 22:56

rekoj skrev:Till Ukraina har redan kriget kommit. Jag tänkte mest på preventiva åtgärder för att kriget inte ska komma till Sverige. Men visst kan man väl också säga att alla blir involverade på ett eller annat sätt, när större konflikter uppstår.
Har du den personliga uppfattningen att ryska presidenten är metodisk, visst, det får då stå för dig tänker jag, hoppas du också kan acceptera att det finns andra som inte delar din uppfattning om att det är ett lämpligt sätt att beskriva honom.

Det var inte i beundran för maktens språk jag formulerade mig om Putin. Men han är konsekvent mot historien, det är ett stort rike och det har styrts av tsarer och senare av politbyråns män och personer som Stalin. Nu vill Putin till synes, återställa den gamla ordningen. Det kommer att krävas beslutsamhet av Europas stater och USA att möta det hotet.
rekoj skrev:Skulle det vara så att svenska folket inte har råd att betala el? Och att vår regering inte intresserar sig för konsekvensanalyser? Återigen kan jag acceptera att det är din personliga uppfattning om nutidsläget. Tycker du att du med sådana formuleringar lyckats fått till en bra beskrivning av situationen låt gå för det, men jag menar då återigen att det finns andra som har annan uppfattning, att det finns andra som inte anser att det är särskilt träffande sätt att beskriva situationen.

Folk kommer att knäckas av den förda politiken och en kommande inflation. Riksbankschefen tyckte inte det såg så dystert ut, senast. Jag tror han har helt fel. Räntorna är på väg uppåt. Börsen har backat nästan 11% i år (OMXS30). Kanske finns det en politisk uppgörelse (S, MP och C) som styr den politiska utvecklingen? Det är min tro att det är dags att hejda sig och tänka igenom situationen. Har de senaste åren verkligen varit gynnsam för dem med små marginaler? Pensionssystemet har en bromspedal, men saknar gaspedal enligt Mikael Damberg. Det är bra att det utsägs, hoppas man kan göra något åt problemet.

PS Såg nu att Putin anser det dags att ta ett sedan länge nödvändigt beslut, att omedelbart erkänna självständigheten och självbestämmandet för Donetsk folkrepublik och Luhansk folkrepublik.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 22 feb 2022 01:16

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Till Ukraina har redan kriget kommit. Jag tänkte mest på preventiva åtgärder för att kriget inte ska komma till Sverige. Men visst kan man väl också säga att alla blir involverade på ett eller annat sätt, när större konflikter uppstår.
Har du den personliga uppfattningen att ryska presidenten är metodisk, visst, det får då stå för dig tänker jag, hoppas du också kan acceptera att det finns andra som inte delar din uppfattning om att det är ett lämpligt sätt att beskriva honom.

Det var inte i beundran för maktens språk jag formulerade mig om Putin. Men han är konsekvent mot historien, det är ett stort rike och det har styrts av tsarer och senare av politbyråns män och personer som Stalin. Nu vill Putin till synes, återställa den gamla ordningen. Det kommer att krävas beslutsamhet av Europas stater och USA att möta det hotet.
rekoj skrev:Skulle det vara så att svenska folket inte har råd att betala el? Och att vår regering inte intresserar sig för konsekvensanalyser? Återigen kan jag acceptera att det är din personliga uppfattning om nutidsläget. Tycker du att du med sådana formuleringar lyckats fått till en bra beskrivning av situationen låt gå för det, men jag menar då återigen att det finns andra som har annan uppfattning, att det finns andra som inte anser att det är särskilt träffande sätt att beskriva situationen.

Folk kommer att knäckas av den förda politiken och en kommande inflation. Riksbankschefen tyckte inte det såg så dystert ut, senast. Jag tror han har helt fel. Räntorna är på väg uppåt. Börsen har backat nästan 11% i år (OMXS30). Kanske finns det en politisk uppgörelse (S, MP och C) som styr den politiska utvecklingen? Det är min tro att det är dags att hejda sig och tänka igenom situationen. Har de senaste åren verkligen varit gynnsam för dem med små marginaler? Pensionssystemet har en bromspedal, men saknar gaspedal enligt Mikael Damberg. Det är bra att det utsägs, hoppas man kan göra något åt problemet.

PS Såg nu att Putin anser det dags att ta ett sedan länge nödvändigt beslut, att omedelbart erkänna självständigheten och självbestämmandet för Donetsk folkrepublik och Luhansk folkrepublik.


Det går alltid att använda sig av olika uttryck och sedan argumentera för sin sak. Du kan kalla ryska presidenten för metodisk och konsekvent, och lyfta fram argument som talar för den saken. Och du kan påstå att den svenska regeringen inte gör konsekvensanalyser, och lyfta fram argument som talar för den saken. Men jag tvivlar inte på att någon annan kan påtala att den svenska regeringen är metodisk och konsekvent, och att ryska presidenten inte gör konsekvensanalyser. Det handlar mycket om vad man väljer att uppmärksamma, och vad man uppmärksammar som viktigt och relevant. Jag respekterar att du har dina uppfattningar om vad du tycker är viktigt och värt att belysa, men jag accepterar det inte som den enda verklighetsbeskrivningen, och jag skulle inte heller kalla det den bästa verklighetsbeskrivningen.

Från synonymlexikonet:
metodisk: systematisk, konsekvent, rationell, planmässig, taktisk, didaktisk, metodologisk, ordningsam, regelbunden, skolmässig, strategisk, vetenskaplig
konsekvent: principfast, följdriktig, orygglig, stringent, logisk, metodisk, sträng
inkonsekvent: självmotsägande, motsägande, motsägelsefull, ologisk, osammanhängande
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 22 feb 2022 01:57

rekoj skrev:Och du kan påstå att den svenska regeringen inte gör konsekvensanalyser, och lyfta fram argument som talar för den saken.

Ja visst, jag nämnde pensionerna och den fattigdom som ökat bland många äldre. Pensionerna har inte hängt med, kostnaderna för el har mångfaldigats. Men borde inte en konsekvensanalys gjort klart att det inte alltid blåser, att kärnkraften hade behövts ännu några år och andra politiska åtgärder (drivmedel, självförsörjning av livsmedel) som man genomfört skulle medföra problem för många människor?

Säkert har regeringen skött andra saker betydligt bättre.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prepping

Inläggav Algotezza » 23 feb 2022 16:52

Vi ser till att ha en slant i madrassen. Har också en dynamoradio.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 23 feb 2022 17:10

Algotezza skrev:Vi ser till att ha en slant i madrassen. Har också en dynamoradio.

Det verkar klokt. Jag missade att tanka bilen i går och ser att bensinpriset rör sig uppåt. Ryssland producerar 11% så det kommer att märkas på priset om de inte kan exportera. Än så länge fungerar det mesta. Men sanningen brukar fara illa i orostider, det första offret, sägs det.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 23 feb 2022 19:39

Pollen skrev:Menar du att såssarna borde ha reglerat elmarknaden?

Det finns stora mängder lagar och bestämmelser som är inriktade på el- och värmeproduktion. Det är en av de mer politiserade frågorna vi har. Energiskatter, koldioxidskatt och givetvis moms på skatt.
Pollen skrev:När staten inte äger energin skenar priser - det är så marknad fungerar!

Rättelse: När det är kallt och inte blåser så skenar priserna, det är så svensk elmarknad fungerar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 23 feb 2022 20:41

Pollen skrev:Skatt är roten till allt ont!

Ibland är det så! Det snedvrider Sveriges förmåga att konkurrera på samma villkor som övriga Europa. Vi har onekligen de dyraste bränslepriserna. Till vad nytta? Folk som inte har några stora inkomster blir direkt fattiga av en sådan politik. Blir klimatet bättre om Sverige försöker vidta de skarpaste åtgärderna? Är klimatet ett lokalt problem, enligt dig? Påverkar våra åtgärder alls på något mätbart sätt? Eller har tagelskjortan något intrinsikalt värde?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 25 feb 2022 23:50

Pollen skrev:
Pilatus skrev:Ibland är det så! Det snedvrider Sveriges förmåga att konkurrera på samma villkor som övriga Europa. Vi har onekligen de dyraste bränslepriserna. Till vad nytta? Folk som inte har några stora inkomster blir direkt fattiga av en sådan politik. Blir klimatet bättre om Sverige försöker vidta de skarpaste åtgärderna? Är klimatet ett lokalt problem, enligt dig? Påverkar våra åtgärder alls på något mätbart sätt? Eller har tagelskjortan något intrinsikalt värde?

När bankkrisen var kris så grep staten/skattebetalarna in och ordnade allt. Hur har bankerna tackat oss för det? Inte alls!

Jo, jag minns Svedberg då aktien var nere på omkring tre kronor. Han fruktade att det var kört för banken, han såg bedrövad ut.
Pollen skrev:Idag griper staten/skattebetalarna in och räddar alla marknadsfanatiker som trodde på ett rörligt elpris.

Du menar kanske att marknadsivrarna hade kunnat räkna ut hur regeringen skulle driva energipolitiken? Jag tror du fattar bättre än så. Vindkraften drivs med subventioner. Att det inte alltid blåser var det väl ingen som tänkte på?
Pollen skrev:Överallt där marknaden tagit över har allt blivit skit. Skola, vård, omsorg, trafik, medicin, ja allt! Och skiten ska torkas upp av staten/skattebetalarna. Vi gör det.

Men varför förstatligar man inte allt då? Det är ju obegripligt, vem skulle protestera? Om marknaden inte fungerar så är det väl inget att sitta och skruva sig för?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 01 mar 2022 20:24

Pollen skrev:Regeringen sätter inte elpriserna! Inga priser alls!
Det är väldigt billigt att skylla marknadens sjuka agerande på såssarna!

Om du vet vad som styr priset för kunderna så kan du omöjligt hävda att regeringens energipolitik inte kvävde kärnkraften med avgifter och negativa åtgärder. Energiskatt och moms pepprar de redan höga avgifterna.

rotorbladen börjat snurra okontrollerat.jpg
rotorbladen börjat snurra okontrollerat.jpg (29.36 KiB) Visad 2208 gånger
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prepping

Inläggav hakkapeliitta » 01 mar 2022 20:54

Pilatus skrev:
Pollen skrev:Regeringen sätter inte elpriserna! Inga priser alls!
Det är väldigt billigt att skylla marknadens sjuka agerande på såssarna!

Om du vet vad som styr priset för kunderna så kan du omöjligt hävda att regeringens energipolitik inte kvävde kärnkraften med avgifter och negativa åtgärder. Energiskatt och moms pepprar de redan höga avgifterna.

rotorbladen börjat snurra okontrollerat.jpg

Saken är ju att Sverige producerar mer el än behovet. Problemet är dels att norra Sverige producerar mesta elen och största behovet finns i söder och vi har brist på överföringskapacitet till södra Sverige.
Sen fungerar elmarknaden enligt marknaden, överskottet nu säljs främst till Tyskland som betalar bäst.
Sen finns inga garantier om ifall ev. kärnkraft går till inhemsk marknad, marknaden styr fortfarande.
Löjligt att skylla såssarna för en liberal marknadsekonomi.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster