Prepping

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 01 mar 2022 22:06

hakkapeliitta skrev:Sen finns inga garantier om ifall ev. kärnkraft går till inhemsk marknad, marknaden styr fortfarande.

Den skatt som tydligast är konkurrenssnedvridande är den kvarvarande produktionsskatten på el producerad i kärnkraftverk.

En rörlig produktionsskatt på kärnkraft infördes 1984. Den utgjorde inledningsvis 0,2 öre/kWh och höjdes successivt till 2,7 öre/kWh år 2000. Samma år infördes istället en skatt på installerad effekt – ”effektskatt”. Sedan införandet har skatten höjts i flera steg och motsvarar i dag ca 7 öre/kWh. Ref. Vattenfall
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 01 mar 2022 23:49

Kronans värde rasar 10,72 för Euron. Det bidrar till svensk inflation då allt blir dyrare. Vi får igen en del eftersom det är gynnsamt för exporten. Det är klassisk svensk politik då lönerna blir för dyra att medvetet sänka kronans värde. Jag tror det är svårare numera att manipulera kronkursen. Små valutor klarar sig dåligt i tider av kris.

Preppers köper allt vad de förmår, jodtabletter, vattendunkar, stormkök, nödradio, ved och ljus. Om hela Europa blir indraget i en konflikt med ryska motåtgärder och försök att störa internet så vill folk vara beredda. Hoppas vår sändning av Granatgevär m/86 hinner dit de är avsedda. De kan göra skillnad om ett stort antal stridsfordon slås ut. Men det är kanske att hoppas på för mycket?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 30 mar 2022 11:04

Om kriget blir utdraget, kan det då leda till ransonering av vete och drivmedel?
Håller Putins operation (a special military operation) i Ukraina på att gå över styr?

Kriget i Ukraina kan leda till den värsta livsmedelskrisen i världen sedan andra världskriget, varnar FN:s livsmedelsprogram WFP. Det sista vi vill göra är att ta mat från hungriga barn och ge till svältande barn, säger WFP-chefen David Beasley.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 30 mar 2022 18:45

Pollen skrev:
Pilatus skrev:Den skatt som tydligast är konkurrenssnedvridande är den kvarvarande produktionsskatten på el producerad i kärnkraftverk.

En rörlig produktionsskatt på kärnkraft infördes 1984. Den utgjorde inledningsvis 0,2 öre/kWh och höjdes successivt till 2,7 öre/kWh år 2000. Samma år infördes istället en skatt på installerad effekt – ”effektskatt”. Sedan införandet har skatten höjts i flera steg och motsvarar i dag ca 7 öre/kWh. Ref. Vattenfall

Skatt är inte roten till allt ont ...

Det tror jag inte heller att jag skrivit. Välfärdssamhället beskattar alltid den som kan bidra med något mycket högt. Men när är det nog? Företag i Sverige missgynnas av att staten inte känner något krav på att använda skattemedel på ett effektivt sätt. Nya utgiftsökningar som alla är för, t ex folk från Ukraina som behöver en tillflyktsort under en tid, tycks enligt regeringen vara helt omöjliga att finansiera med mindre än införandet av nya skatter. Aldrig omprioriteringar. Eneroth skall ha sina höghastighetsbanor klara till 2040, kosta vad det vill. Jag anser det vårdslöst.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 08 jan 2024 11:07

Stiltje i den här tråden sedan en tid. Men är det befogat? Klarar du 72 timmar vid ett strömavbrott?

Alla svenskar bör göra sig redo för krig i Sverige, säger överbefälhavare Micael Bydén i TV4:s Nyhetsmorgon. Det är ett snäpp allvarligare än vad jag tidigare sagt något om i denna tråd. Skall se över vad som finns. Helst skall man ju ha en väska klar som det bara är att lyfta om man måste flytta på sig med kort varsel. Någon sådan beredskap har jag inte. Skulle allt slockna så skulle jag vara rätt ställd. Hur är det med beredskapen? Har ni tio liter vatten stående i en dunk om det skulle bli stopp?

MSB skriver: Du förväntas klara dig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 08 jan 2024 12:53

Pilatus skrev:Stiltje i den här tråden sedan en tid. Men är det befogat? Klarar du 72 timmar vid ett strömavbrott?

Alla svenskar bör göra sig redo för krig i Sverige, säger överbefälhavare Micael Bydén i TV4:s Nyhetsmorgon. Det är ett snäpp allvarligare än vad jag tidigare sagt något om i denna tråd. Skall se över vad som finns. Helst skall man ju ha en väska klar som det bara är att lyfta om man måste flytta på sig med kort varsel. Någon sådan beredskap har jag inte. Skulle allt slockna så skulle jag vara rätt ställd. Hur är det med beredskapen? Har ni tio liter vatten stående i en dunk om det skulle bli stopp?

MSB skriver: Du förväntas klara dig i en vecka utan samhällets hjälp vid ett strömavbrott.


Jag ser hellre ett aktivt forum i övrigt och stiltje i den här tråden, än tvärtom. Att vara förberedd när kriget kommer är bra, men att förbereda sig genom att eliminera motiven till att starta krig är desto bättre, eftersom då ökar möjligheterna att slippa krig. Och det tänker jag är vad all filosofisk diskussion i något avseende handlar om. Med klarhet i tanken inser vi att det inte lönar sig att starta krig, tänker jag... och filosofisk diskussion har som mål att hjälpa oss nå denna klarhet i tanken.

Här på filosofiforum uppfattar jag det också som att det finns en relativt harmonisk stämning. Är det tillräckligt för att förhindra krig? Nej, inte i sig. Men potentiellt ja, som en del av något större. Jag tror att vi redan har sanningen på vår sida, men huruvida vi förmår sprida den sanningen eller inte är en öppen fråga. Fortfarande tänker jag det är viktigt att inte ge upp hoppet om att freden kan övertrumfa kriget.

Att ändå ägna viss energi åt prepping för stunden då kriget eventuellt kommer känns rimligt. Jag har varit och köpt några powerbanks, vattenrenare, vattenförpackning, konserver, med mer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Prepping

Inläggav Maat » 08 jan 2024 23:49

Tja...

Själv uppväxt på en 950 år gammal herrgård med stora vildmarker omkring där man hade vanan att inte ropa på hjälp utan ta itu med vad som behövde göras själv, oavsett vad det nu var... så nog finns det förutsättning att klara sig ett tag.

MEN min variant är att istället satsa allt på att förhindra krig genom att bekriga och krossa var och en som stödjer militarism, konflikter, hat och krig.

I bland annat detta syftet, ett av många, har jag hållit på med ett arbete som är tänkt att förändra mänskligheten och världen i grunden.
Problemet är dock att en sådan uppgift, som ingen egentligen lyckats med någonsin, tar tid att genomföra, eftersom en arme av motståndare kommer att gör allt för att försöka slå sönder alla sådana försök.
Därför kan man inte rusa iväg i förtid, det skulle stärka motståndarna och därmed bli kontraproduktivt.

Speciellt inte om det är USA och Svenska Regeringen som man tänker sätta upp som Jakttroféer på väggen.

Alltså, att förhindra alla former av problem och svårigheter, är bästa sättet att "förbereda sig" för dem.
Klara av olyckan genom att förhindra... den.

I hela mitt liv har jag mött människor som talar om att "hantera" och "klara av" det "upprörande".
Jag har aldrig mött någon som anser att man ska försöka förhindra saker...
Jag har orsak att spekulera i att detta inte är en tillfällighet, utan säger något grundläggande om människors sätt att fungera.

Jag misstänker att det är orsaken till varför vi har den aktuella konflikten, om alla finner det totalt främmande att tänka att den kan förhindras, så blir ju utbrottet av kriget praktiskt taget oundvikligt...
OCH alla kommer genom det tänkesättet att finna kriget som en naturlig och rimlig del av livet - VILKET förklarar varför så få är kritiska mot situationen och opinionerna är helt positiva till kriget och stödjer dess fortsättande.
De är ju inte förmögna att tänka en annan tanke.
Galningar hela bunten...

Nu har människor uppfunnit kilometervis mad argument för hur omöjligt det är att kunna se in i framtiden och påverka någonting, dessa villfarelser måste man naturligtvis först ta ur dem innan man kan få någon att agera intelligent.

Man skulle alltså kunna förenkla det till att säga att förhindrande av krig eller samhällets sammanbrott, som är vad man förbereder sig för, är en psykologisk fråga, då exempelvis krig alltid orsakas av hjärnspöken och "tomtar på loftet".

Om man som jag följt vartenda litet steg i utvecklingen av den aktuella konflikten som räknar sig tillbaka till 1944, kan jag ju konstatera att de som drivit fram utvecklingen i USA och Europa är livsfarliga galningar som borde sitta på anstalt.
Vissa typer av människor med vissa destruktiva "störningar..." söker sig till toppskiktet, på regeringsnivå, i makten och politiken, och DÄR är orsaken till allt som händer i världen.

Det är en medicinsk, psykologisk och psykiatrisk fråga, i själva verket toppen på ett isberg som bara kan presenteras i bokform.
Isolera ner detta till ett smalt specialämne eller en enskild fråga är inte möjligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 09 jan 2024 00:36

Maat skrev:MEN min variant är att istället satsa allt på att förhindra krig genom att bekriga och krossa var och en som stödjer militarism, konflikter, hat och krig.

Bekriga och krossa, det framstår för mig som en mycket militant linje. Hur tänker du dig konkret, att militarismen skall förhindras? Står dej inte politik och diplomati närmre som metod? I pågående väpnade konflikter är skadan redan skedd, kriget kommer pågå så länge man tror sig ha något att vinna på att fortsätta. Att reparera skadorna och formulera en lösning som parterna vill arbeta för ser i dagsläget inte ut att vara möjligt, men det är förstås nödvändigt.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prepping

Inläggav Algotezza » 10 jan 2024 09:37

Vi har en vevradio och powerbank och vattendunkar - dock utan vatten för tillfället. Sedan är det väl bra att ha pengaer hemma och inbte ha allt på kortet digitalt.

Är det lönt att preppa? Kunna klara sig en vecka på egenhand? Hm, varför just en vecka? Vi bor ju i Lund och är beroende av kommunal service, affärer etc.

Ryssarna lär ha skämtat om att "Sverige önskar krig". Är det ryssen vi är rädda för?

Kerig är det ju redan med gängkrig, digitala attacker etc.

Är det troligt att Ryssland kommer att invadera? Nu är det väl snarare Nato som invaderar...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 10 jan 2024 13:13

Algotezza skrev:Vi har en vevradio och powerbank och vattendunkar - dock utan vatten för tillfället. Sedan är det väl bra att ha pengar hemma och inte ha allt på kortet digitalt.

Är det lönt att preppa? Kunna klara sig en vecka på egen hand? Hm, varför just en vecka? Vi bor ju i Lund och är beroende av kommunal service, affärer etc.

Ja, det är bra att kunna klara sig en vecka utan el och kommunalt vatten. Det är väl mycket få människor som inte är beroende av att samhället kommer igång igen efter en liknande händelse. Så att ha en viss beredskap tror jag är bra.
Algotezza skrev:Ryssarna lär ha skämtat om att "Sverige önskar krig". Är det ryssen vi är rädda för?

Ja, om du tänker dig att Ukraina måste ge sig om Trump vinner valet och tycker att fred är värt att offra Ukraina för. Då kanske Putin börjar bearbeta Litauen och Lettland, eller så klipper han till mot Finland.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 10 jan 2024 16:20

Maat skrev:Tja...

Själv uppväxt på en 950 år gammal herrgård med stora vildmarker omkring där man hade vanan att inte ropa på hjälp utan ta itu med vad som behövde göras själv, oavsett vad det nu var... så nog finns det förutsättning att klara sig ett tag.

MEN min variant är att istället satsa allt på att förhindra krig genom att bekriga och krossa var och en som stödjer militarism, konflikter, hat och krig.

I bland annat detta syftet, ett av många, har jag hållit på med ett arbete som är tänkt att förändra mänskligheten och världen i grunden.
Problemet är dock att en sådan uppgift, som ingen egentligen lyckats med någonsin, tar tid att genomföra, eftersom en arme av motståndare kommer att gör allt för att försöka slå sönder alla sådana försök.
Därför kan man inte rusa iväg i förtid, det skulle stärka motståndarna och därmed bli kontraproduktivt.

Speciellt inte om det är USA och Svenska Regeringen som man tänker sätta upp som Jakttroféer på väggen.

Alltså, att förhindra alla former av problem och svårigheter, är bästa sättet att "förbereda sig" för dem.
Klara av olyckan genom att förhindra... den.

I hela mitt liv har jag mött människor som talar om att "hantera" och "klara av" det "upprörande".
Jag har aldrig mött någon som anser att man ska försöka förhindra saker...
Jag har orsak att spekulera i att detta inte är en tillfällighet, utan säger något grundläggande om människors sätt att fungera.

Jag misstänker att det är orsaken till varför vi har den aktuella konflikten, om alla finner det totalt främmande att tänka att den kan förhindras, så blir ju utbrottet av kriget praktiskt taget oundvikligt...
OCH alla kommer genom det tänkesättet att finna kriget som en naturlig och rimlig del av livet - VILKET förklarar varför så få är kritiska mot situationen och opinionerna är helt positiva till kriget och stödjer dess fortsättande.
De är ju inte förmögna att tänka en annan tanke.
Galningar hela bunten...

Nu har människor uppfunnit kilometervis mad argument för hur omöjligt det är att kunna se in i framtiden och påverka någonting, dessa villfarelser måste man naturligtvis först ta ur dem innan man kan få någon att agera intelligent.

Man skulle alltså kunna förenkla det till att säga att förhindrande av krig eller samhällets sammanbrott, som är vad man förbereder sig för, är en psykologisk fråga, då exempelvis krig alltid orsakas av hjärnspöken och "tomtar på loftet".

Om man som jag följt vartenda litet steg i utvecklingen av den aktuella konflikten som räknar sig tillbaka till 1944, kan jag ju konstatera att de som drivit fram utvecklingen i USA och Europa är livsfarliga galningar som borde sitta på anstalt.
Vissa typer av människor med vissa destruktiva "störningar..." söker sig till toppskiktet, på regeringsnivå, i makten och politiken, och DÄR är orsaken till allt som händer i världen.

Det är en medicinsk, psykologisk och psykiatrisk fråga, i själva verket toppen på ett isberg som bara kan presenteras i bokform.
Isolera ner detta till ett smalt specialämne eller en enskild fråga är inte möjligt.


Att förhindra kriget är det absolut bästa alternativet, ingen tvekan om detta. Men sen kan det ju finnas vissa praktiska svårigheter. Om det till exempel är så som du skriver att personerna som befinner sig i toppskiktet på regeringsnivå i makten och politiken är människor med destruktiva störningar, och det är livsfarliga galningar som borde sitta på anstalt... hur tänker du att detta problem ska gå att lösa på icke-krigiskt sätt? Kommer de frivilligt gå och sätta sig i finkan?

Vad jag tänker är viktigt för att förhindra krig är att betrakta problemen i första person. Att ägna fokus åt sådant som går att förändra, snarare än vad som man inte kan kontrollera över. Det må vara än klyscha att man ska fokusera kring vad man själv kan styra över, men en bra klyscha, menar jag. I princip innebär det att man behöver lokalisera problem i sig själv, se sig själv som boven i dramat, och alla andra externa aktörer, som potentiella hjältar som kan rädda en från förtappelse... och i detta perspektiv ska vi inte heller behöva må dåligt eller känna dåligt samvete över vårt beteende tänker jag. På sätt och vis är vi då också ofrivilliga bovar i dramat. Vi är tyranner som egentligen inte vill vara tyranner.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 10 jan 2024 17:21

Pilatus skrev:kriget kommer pågå så länge man tror sig ha något att vinna på att fortsätta.


Det är ett bra, praktiskt sätt att se på situationen, tycker jag, om än jag tycker det kan omformulera det lite, t ex "krig kommer inledas och/eller pågå så länge det bedöms vara lönsamt". I pokertermer skulle man kunna säga att krig startas och pågår så länge det bedöms finnas ett positivt ROI (return of investment) för det.

Problem (eller snarare positiv möjlighet) tänker jag då är att när man verkligen har premisserna klara för sig kommer man inse att det inte går att få något verkligt positivt ROI-värde genom krig, åtminstone inte långsiktigt.
Uppdrag för att förhindra krig tänker jag då är 1. ansvara för att premisserna fortsätter att inte vara gynnsamma för krig, och 2. sprid kunskap om dessa principer. Om man å andra sidan hellre vill tvärtom, dvs att krig ska starta och fortsätta pågå gäller det att försöka ändra på premisserna, och/eller sprida lögner och desinformation om att premisserna skulle vara gynnsamma för krig (till exempel som Kjell Höglund sjunger om i låten Häxjakt).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 10 jan 2024 18:00

David H skrev:
Pilatus skrev:kriget kommer pågå så länge man tror sig ha något att vinna på att fortsätta.

Det är ett bra, praktiskt sätt att se på situationen, tycker jag, om än jag tycker det kan omformulera det lite, t ex "krig kommer inledas och/eller pågå så länge det bedöms vara lönsamt".

Min tro är att personer som Netanyahu, Putin och Hitler snabbt förlorade kontakten med sina uppsatta mål. Det skulle vara snabba enkla operationer som sopade rent med motståndaren (Hamas) som ju alldeles säkert hade sin ledningscentral under det utpekade sjukhuset och gisslan skulle också snabbt vara hemma. Men så blev det inte, i stället har Hizbollah börjat komplicera och utvidga stridszonen och en rad länder gör vad de kan för att genomföra en blockad mot Israel.

Netanyahu kan inte avsluta vad han påbörjat, då är han förbrukad och slut. USA har reagerat för svagt, det har säkert utbytts en del mycket klargörande meningar om mer än 22 tusen döda palestinier och ett helt obeboeligt Gaza. Men de israeler som fortfarande är fängslade är inte hemma hos sina familjer. Även Israel har drabbats av kännbara förluster och förstörda diplomatiska relationer. Men USA pepprar på och levererar ammunition. Hur tänker han (Netanyahu) sig situationen om fem år? Nya krig? Eller skall hans kommande efterträdare äntligen fatta att allvarligt menade fredsförhandlingar är det enda som kommer att leda framåt och även ger palestinier villkor som de kan leva med? Det har gått fort och de flesta har säkert stor förståelse för den frustration som spreds efter den 7 oktober. Men någon gång måste det vara nog.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Prepping

Inläggav David H » 10 jan 2024 18:09

Algotezza skrev:
Ryssarna lär ha skämtat om att "Sverige önskar krig". Är det ryssen vi är rädda för?

Kerig är det ju redan med gängkrig, digitala attacker etc.

Är det troligt att Ryssland kommer att invadera? Nu är det väl snarare Nato som invaderar...


Vem som är rädd för vem är en fråga som är öppen för diskussion. De flesta verkar mer benägna att prata om andras påstådda rädslor än sina egna. Tar man en titt här på forumet så är det nog minst lika vanligt att USA pekas ut som bov i dramat, som att Ryssland pekas ut som bov i dramat. Samtidigt är det ändå vanligare att prata om Ryss-rädsla än USA-rädsla... och det är väl också Ryssland som målas upp som den potentiella fienden från officiellt håll.

Mycket handlar det väl om mental inställning, tänker jag. Vill vi söka "materialistiska" svar så blir det väl svårt att motivera varför exempelvis en ryss-hjärna skulle vara farligare än en amerikan-hjärna eller en svensk-hjärna. Plockar vi ut dessa hjärnor från olika nationaliteter och analyserar på ett labb tror jag inte vi skulle få så många intressanta svar, om det ens vore möjligt att skilja hjärnorna åt.

Om det är någon hjärna som det finns motiv att vara rädd för är det väl i så fall den allmänna människohjärnan tänker jag, och det är ju nåt som går att hitta i sitt eget huvud. Vi behöver vara rädda för oss själva. Vi behöver vara rädd om oss själva. Och vilka ingår i detta "vi"? Svenskar? Amerikaner? Ryssar? Ett vi behöver inte nödvändigtvis exkludera någon, tänker jag...


https://www.youtube.com/watch?v=4M7c-JOnPdw
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Prepping

Inläggav Algotezza » 10 jan 2024 18:18

Ja, det är en intressant fråga, vad vi personligen är rädda för. Jag är mest rädd om familjen och rädd för att nära och kära skall råka illa ut. För egen del vill jag finnas där för dem när de behöver mig.

I regel skrämmer vägen till döden mer än vara död, eftersom det mest är en abstraktion.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster