Prepping

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Prepping

Inläggav Pilatus » 02 sep 2017 14:52

Tror det kan intressera några med en tråd om Prepping. Målet är att klara sig bättre än att bara överleva om samhället upphör att fungera under några dagar (72 timmar). Så vad behöver man?

1.) Säkerhet Under alla år i Stockholm valde vi till sist att installera en säkerhetsdörr. Det kostade en slant men kändes mycket bra. Jag bodde i en hyresrätt, högst fem minuter från tunnelbanan. Det var en del stök, inte mycket, men tillräckligt. Berusade människor, folk med allvarliga störningar, folk som inte riktigt kunde hålla rätt på sig. Det blev tyst från trapphuset. Det får bli en ny där jag nu bor. Här är larmat då jag lämnar huset. Men det går att ta sig in. Så det blir att ordna så att då dörren är låst utifrån kommer ingen ut genom dörren utan nyckel. Det skall inte vara enkelt att bära ut vad som finns i huset genom att öppna dörren.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 02 sep 2017 15:19

Roligt att du startade den här tråden!
Jag har flyttat ut en garderob från hallen till balkongen. Hallen blir trivsammare, men framförallt är det enklare att förvara lök, potatis, rotfrukter på balkongen under vinterhalvåret. Att göra förberedelser för att klara sig i 72 timmar tycker jag kan vara vettigt. Det här med larm och säkerhetsdörrar har jag inte ens tänkt på. Vad tycker du kan vara nödvändigt/bra att ha hemma?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 02 sep 2017 15:52

2. ) Vatten Vatten kan man inte få för mycket av. Man kan ha ett par tioliters plastdunkar stående. Man får skaffa sig en rutin att byta och hålla rent. Räkna med ett minimum av 5 liter per person och dygn. Byt vatten minst varje månad. Ha vattenreningstablett (t ex Micropur-tabletter) om du är osäker på vattenkvaliteten, virus och bakterier kan växa till sig om vattnet inte är helt rent. Men bra sjövatten har jag själv använt på vintern till kaffe och matlagning under många år och aldrig blivit sjuk.

Dock är det så att man kan vara känslig för ombyte av det vatten man är van vid. Min mage reagerar om jag dricker Londons kranvatten. Åker ni österut så betraktar jag kranvatten som odrickbart utan behandling.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 02 sep 2017 16:42

3.) Diverse En lista med sådant som behövs om allt slås ut under några dagar. Bra att samla sådant i en liten väska, t ex som är enkel att fästa i livrem.

vatten påse/dunk
kåsa, bestick
kompass, topografisk karta över närmaste omgivning
kniv, fickkniv eller mer rejäla don, allt efter önskemål
tändstickor, plastpåse som kan förslutas
penna, anteckningsbok, liten linjal
vattenreningstabletter
tråd, gärna Braided polyester, 1,5 mm x 5 m (Amazon)
ljus
flint & anfallare
visselpipa
sy-kit
säkerhetsnålar
instruktioner överlevnad
första förband, plåster, sax, gasbinda (minst)
olycksutvärderingsformulär
signalspegel
sovsäck
skruvkarbin, firningsåtta och klätterep 10 mm x 10 m (ev.)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 02 sep 2017 17:37

Vad gör penna, anteckningsbok och liten linjal på listan? 5 liter vatten per dag tycker jag låter mycket. Om vi hypotetiskt leker med tanken att det faktiskt "bara" rör sig om 72 h skulle jag lätt klara mig och min familj. En del vinpimplande skulle det bli. Tillräckligt med vatten har jag inte. Men du verkar ju tänka lite längre än tre dygn? Framförhållning är ju bra. Men i ärlighetens namn... det funkar inte med duck and cover vid en större katastrof som en atombomb eller så.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 02 sep 2017 17:59

lynx skrev:Vad gör penna, anteckningsbok och liten linjal på listan? 5 liter vatten per dag tycker jag låter mycket. Om vi hypotetiskt leker med tanken att det faktiskt "bara" rör sig om 72 h skulle jag lätt klara mig och min familj. En del vinpimplande skulle det bli. Tillräckligt med vatten har jag inte. Men du verkar ju tänka lite längre än tre dygn? Framförhållning är ju bra. Men i ärlighetens namn... det funkar inte med duck and cover vid en större katastrof som en atombomb eller så.

Det är riktigt, om det endast rör sig om el, mobil, vatten och mat så går det att klara med en mycket enkel utrustning. Men om vi tänker oss att vi får med oss vad vi har för överlevnad och måste överge bostaden så blir det litet mer komplicerat. En katastrof av något slag som tvingar oss att ta med vad vi har.

Men sannolikheten för en sådan händelse är måhända försumbar? Jag vet inte hur scenariot ser ut om vi mot alla odds drabbas av något som vi absolut inte kunde tänka, innan. Anteckningsbok är bra om vi skulle ta emot något besked, namn, telefonnummer, plats. Kanske behöver vi infinna oss vid en uppsamlingsplats. Hur som helst, vissa saker kostar endast några kronor och tar minimalt med plats.

Finner man listan på tok för överdimensionerad så anpassar man den till vad man tycker verkar motiverat. Listan är tänkt att klara även större katastrofer. Vi skall även fylla på med mat, för min del klarar jag mig mycket bra med några paket nudlar. Några chokladkakor är säkert välkommet.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 02 sep 2017 19:32

Jag förstår fortfarande inte vad en liten linjal är bra för :) Jag tycker att det är roligt och nyttigt med tankelekar. Först uppfattade dig som att stanna i hemmet. Då skulle jag inte kunna koka nudlar. Kunde jag stanna vid hemmet, men gå ut skulle jag först grilla från frysen. Skulle jag behöva lämna hemmet skulle jag vänta i närheten. Inte för att vi har talat om det, men jag vet att min lillebror skulle komma till mig och han är en riktig hajk-typ. Vad jag skulle ta med mig beror väl en del på hur brådskande det är och visst, en packad överlevnadsväska skadar ju inte att ha klar. Ska planera en så'n.Som tillägg till din lista iaf enklare fiskeutrustning. Tändstål. Är vad jag tänker på nu. Och så skulle jag dra på mig det halsbandet med personuppgifter som delades ut tidigare. Jag har det i mitt sängbord.
Det är intressant att tänka på vad man verkligen behöver, eller hur :)?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prepping

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2017 19:52

Det enda jag behöver är fiskeutrustning, sovsäck, tält, kniv och diverse andra enkla verktyg...plus lite mer.
Jag är fascinerad av tanken att leva på naturens villkor, back to basic.
Men i dagens samhälle är det omöjligt att lämna civilisationen helt, räkningar ska betalas, kontakt med nära och kära är också viktig. En surfplatta måste till, finns att köpa små solcellsladdare men hur funkar de i mörkaste vintern? Min mobil har väldigt kort batteritid, tre dagar så närhet till civilisationen är ett måste.
Detta scenario var i Lappland. Sen kan man tänka sej att bli vagabond och ta en ryggsäck och vandra till sydligare nejder, ända till Kanarieöarna. Funderade en gång på grottboende på Kanarieöar, faktiskt vanlig boendeform för lokalbefolkningen. Jämn temperatur inomhus året om.

Så många tankar och drömmar som aldrig blir verklighet. :D

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 02 sep 2017 19:55

Men fanns det tid så skulle jag i största möjliga mån mobilisera grannarna. Jag skulle absolut inte lämna t ex. tant Kerstin i trappen ensam. Överlever jag vill jag ju kunna leva med mig själv.

Annars i "vanlig" prepping funderar jag på att göra en vinsats och se till att ha grejer till groddning.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 02 sep 2017 19:57

Blir det en katastrof kan det kanske vara bra, hakkapeliitta :) ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 02 sep 2017 20:31

lynx skrev:Jag förstår fortfarande inte vad en liten linjal är bra för :) Jag tycker att det är roligt och nyttigt med tankelekar.

Prepping innebär en slags försäkran, kanske skaffar man en del prylar som man förhoppningsvis aldrig skall behöva använda. Men om det lik väl händer något som vi inte tänkt skulle kunna hända, så vad hittar vi då på? En bostad blir odrägligt kall på ett par dygn. Hur många har en kamin och ved för en vinter om det skulle behövas? Här finns en täljstenskamin som snart skall sotas. Den ger ett värmetillskott som jagar ut fukt och den kyla som smyger sig in blåsiga dagar.
lynx skrev:Först uppfattade dig som att stanna i hemmet. Då skulle jag inte kunna koka nudlar. Kunde jag stanna vid hemmet, men gå ut skulle jag först grilla från frysen. Skulle jag behöva lämna hemmet skulle jag vänta i närheten.

Naturligtvis stannar jag i huset så länge det är möjligt. Men skulle det bli verklig kris kanske det inte är möjligt. Det kan finnas tillfällen då folk tvingas ut på gatan.
lynx skrev:Inte för att vi har talat om det, men jag vet att min lillebror skulle komma till mig och han är en riktig hajk-typ. Vad jag skulle ta med mig beror väl en del på hur brådskande det är och visst, en packad överlevnadsväska skadar ju inte att ha klar. Ska planera en så'n. Som tillägg till din lista iaf enklare fiskeutrustning. Tändstål.

Det tycker jag låter bra, det väsentliga är väl att man tagit del av vad preppers talar om, sedan kan man ju ordna så att man själv räknar med att klara 72 timmar om el mm lägger av.
lynx skrev:Är vad jag tänker på nu. Och så skulle jag dra på mig det halsbandet med personuppgifter som delades ut tidigare. Jag har det i mitt sängbord.

Ah, något sådant har jag inte begåvats med. Jag får leta upp den gamla militärbrickan. Där står även blodgruppen inbankad, A-.
lynx skrev:Det är intressant att tänka på vad man verkligen behöver, eller hur :)?

Ja, vi är verkligen sårbara om något otrevligt händer. Huruvida samhället med kort varsel kan avhjälpa hot, större avbrott, eller något annat otrevligt vet jag inte. "Det finns inget krav på att folk själva ska kunna hantera en krissituation. Men det finns rekommendationer", berättar Åke Martinsson, säkerhetssamordnare på Södertälje kommun.

I Texas blev folk uppmanade att stanna hemma. Den tropiska stormen Harvey kom att svepa över så stora områden att en utrymning inte var möjlig. Det kan inte hända här säger vi. Nej förvisso, men elavbrott, krångel med kommunikationer, post och bredband är inte några ovanligheter.

Det är inte av oro och ångest över vad som kan hända jag intresserar mig litet mer för prepping. Vi försöker ju försäkra oss på väldigt många olika sätt utan att vi räknar med att risken är påfallande stor att vi skall råka riktigt illa ut. Men det finns å andra sidan inga garantier att allt ordnar sig, om det händer något. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Prepping

Inläggav Zokrates » 02 sep 2017 22:31

Har aldrig bunkrat, vet ej om jag någonsin kommer att göra det heller. Lynx atombombsexempel säger en del om det meningslösa med det, fast i realiteten handlar det nog mer sannolikt om en supervulkan som briserar, varför inte i den i Yellowstone, om den gör det så handlar det inte om att vara förberedd i 3 dagar utan istället om resten av ens livstid då vi kallt kan räkna med en period utan mycket att äta alls under de närmaste 150 åren. Förråd att ta den mängden saknar nog många i dag då flertalet människor bor i flerfamiljshus, inte kan forsla den mängden som krävs, samt ej heller kan lagra det på rätt sätt. Utöver det har vi själva kollapsen av samhället som det första hindret, folk som fattar vad som kommer att ske får panik, en del försöker bunkra upp vad de kan, samtidigt som laglösheten breder ut sig.

Hur mycket sanning tål ni egentligen?
Utan att måla fan på väggen ser det dessutom mer illa ut för svenskar, etniska sådana, dels för att de är naiva, dels för att de har svårt att samarbeta med andra svenskar, dels för att de inte fattar att den akuta faran inte är matbristen per se, utan att större gäng med vana att ingå i större grupper, samt att arbeta för sig själva, sin grupp, kommer att ta över, de kommer dessutom att vara bland de få som sitter på flest vapen sett till grupp.

Få en norrländsk jägare att samla 50 andra jägare, med ett gemensamt mål, att skövla grannbyar ett par mil bort, så har vi problematiken visualiserad, bortsett från att det aldrig skulle gå i verkligheten, men tänk er nu ett gäng mellanösternpåbråade typer i en förort, 50 pers med varsitt vapen i hand som länsar lägenhet efter lägenhet i bostadsområde efter vartannat, det går utmärkt och det är vad som DEFINITIVT kommer att ske, kanske det Pilatus tänker på när han nämnde säkerhetsdörren, fast det finns inte en dörr i världen som står emot en beslutsam massa.

Svenskar, etniska sådana, handlar ensamma eller max i grupper på 3-5 personer, de kommer snabbt att försvinna. Kvar blir det folk med klanmentaliteten i blodet, det samt det faktum att de redan saknar moraliska hinder att ta vad de behöver när de behöver det. Felet med de flesta är att de inte räknar med hur det fungerar i verkligheten i krislägen, hur mycket det krävs innan desperationen tar överhanden, samt vad en moralisk hämmad person sällan eller aldrig förmås göra utan hellre bara lägger sig ned och dör förrän dess, gentemot vad andra främmande element redan via sina kultur och traditionsbundna egenskaper klarar av. I USA vet det om detta, preppers där samlar gärna på sig en bastant vapenarsenal, bygger bunkrar, skapar fällor och försåtsminerade områden som snabbt kan aktiveras, här skulle det kallas för mordiskt, kanske t.o.m rasism, förutom det faktum att det är förbjudet, därav kommer de enda beväpnade redan att vara kriminella element som ingår i ligor som till stor del är etniskt baserade. Trots att vi har lite över en halv miljon jägare i sverige, så är de INTE att räkna med i händelse av en större global katastrof, de kommer att sitta där isolerade från varandra och med tiden får även de sina hem länsade.

Oavsett vilket, med tiden dör ju även dessa nya maktfaktorerna snabbt ut, då de saknar långsiktig planeringskapacitet, hade de haft det så hade ju de aldrig hamnat här överhuvudtaget, de kommer ju från länder som ser rent ut stenökenmässiga ut, som inte ens idag klarar av att tillgodose sina befolkningar utan massiv matimport, länder som Marrocko, Tunisien, Algeriet, Libyen, Irak, Afghanistan, Uzbekistan, Somalia, Etiopien, etc. etc, stenökenlandskap och vattenbrist, länder där kriminalitet ingår i vardagslivet som ett sätt att överleva kortsiktigt. I grund och botten kan man hävda att människorna där har en genuint imbecil livsstil, med den kommer våld, med den kommer krig, med den kommer flyktingar, med det exporteras problematiken utomlands, fast annat var det för 1000 år sedan, för 1500 år sedan, för 2000 år sedan, ja, man kan hävda att ju längre bak i tiden man går desto mer rättfärdigat blir deras sätt att leva, för det passar ju alldeles utmärkt bland små grupper med klanstyren som bara har en tarm i huvudet, sin egen överlevnad på bekostnad av andras.

Livet på jorden kommer i vilket fall som helst, med eller utan moral att decimeras ned till ungefär 5% av dagens bestånd, varav flertalet djurarter och växter utrotas. Vad gäller människan så kommer 7 miljarder att förminskas till på sin höjd max en miljon, då glest utspridda över världen. Människor som kan fiska, klara extrem kyla, ha ett litet konsumtionsbehov av mat och vätska kommer givet att vara bland dessa få överlevare, men väldigt få bland dessa kommer att tillhöra det akademiska skiktet eller tillhöra en klan av idag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prepping

Inläggav Pilatus » 03 sep 2017 00:21

Angående en linjal, man kan t ex uppskatta avstånd på kartan med hjälp av en linjal. Har man dessutom en kompass så blir det möjligt att gå i önskad riktning.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Prepping

Inläggav Anne » 03 sep 2017 08:03

Jag hör vad du säger, Zokrates. Men skulle det ske någon gasläcka eller något som gör att man inte kan gå ut på några dagar, om elen och vattentillförseln stryps är det väl bra att ha lite resurser hemma för denna temporära katastrof? Plundring av affärer är väl närmare till hands än att bryta sig in hos privatpersoner? Jag pratar nu om en kortare period. Att ge sig ut skulle vara riskabelt om det krisat till sig rejält. Hög rånrisk. Samarbete har alltid varit en framgångsrik metod. Frågan är när man behöver ge sig iväg och vad som är att prioritera att ta med sig. Vid en riktig stor-poff-katastrof är det ju kört, så det finns väl inte så mycket att göra åt det? För den delen kan ju jag personligen drabbas av en ekonomisk katastrof, även om allt annat fungerar, och då är det ju bra att ha ett matförråd. Jag håller på med ett extrapris-experiment nu. Tycker att det är lite roligt.

Pilatus, det borde ju vara en fördel om grejer man tar med sig kan fylla mer än en funktion? Tänk lite MacGyver :) Så om vi tänker oss linjal. Uppskatta mer exakt mått på kartan. Som en stekspade kanske? Ett skohorn? Ett grävredskap? Kommer ni på något mer?
Lite fröer kanske man borde ha hemma?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Prepping

Inläggav Zokrates » 03 sep 2017 13:36

Pilatus talar om att preppa för 72 timmar, behövs verkligen det? Tre dagar med vad man redan har i skafferiet eller kylskåpet klarar de flesta alldeles utmärkt, ser det därför som en onödig lösning att preppa för det scenariot. Man äter först upp det som finns i kylskåpet, förutsatt att elen gått, därefter konserver och annan burkmat. Har vattnet sinat i kranen får man se över vad man har och försöka kompensera eventuellt underskott genom att hämta vatten från närmaste håll. För att värma mat kan det eventuellt räcka med att man har en grill, det handlar ju om 3 dar, inte mer. Sker detta på vintern och huset saknar värme så får man klä på sig extra, eventuellt sova i sovsäck med ett täcke över.

Som sagt, 3 dar klarar de flesta utmärkt, prepping bör därav handla enbart om att klara sig längre tider än så, typ minst ett år.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster