Demonstrationer

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Demonstrationer

Inläggav Anne » 10 okt 2017 17:55

Hur tänker ni kring detta? Ska alla åsikter få demonstreras kring? Är motdemonstrationer bra eller dåligt? Såg just ett litet reportage: https://www.svtplay.se/video/15489941/3 ... ?info=visa

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Demonstrationer

Inläggav Algotezza » 10 okt 2017 18:45

Det beror väl på hur det görs och varför.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Demonstrationer

Inläggav Anne » 11 okt 2017 14:14

Algotezza skrev:Det beror väl på hur det görs och varför.

Jag trodde ju att det här skulle intressera några fler. Nåväl, skulle du vilja utveckla ditt svar något?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Demonstrationer

Inläggav Algotezza » 11 okt 2017 19:04

lynx skrev:
Algotezza skrev:Det beror väl på hur det görs och varför.

Jag trodde ju att det här skulle intressera några fler. Nåväl, skulle du vilja utveckla ditt svar något?


Om man demonstrerar under ordnade och lugna former kan man väl få framför vilka idéer man vill. Problemet är när det ingår i ens ideologi eller idébank att man ska använda våld både vid demonstrationer och motdemonstrationer och våld och dödande som politiska metoder och när man har en ideologi som strider mot gängse värdegrund.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Demonstrationer

Inläggav Pilatus » 11 okt 2017 20:37

Algotezza skrev:Om man demonstrerar under ordnade och lugna former kan man väl få framför vilka idéer man vill. Problemet är när det ingår i ens ideologi eller idébank att man ska använda våld både vid demonstrationer och motdemonstrationer och våld och dödande som politiska metoder och när man har en ideologi som strider mot gängse värdegrund.

Motdemonstrationer brukar locka fram aktivister som till varje pris vill stoppa de åsikter de finner misshagliga. Frågan är då hur de svarar som befinner sig i demonstrationståget. Förr var det vanligt med vakter som kunde rensa undan angripare. Våldsvänstern anser sig ibland som ideologiska poliser och krossar allt i sin väg. Men jag tror det varit någorlunda lugnt ett slag. Nordiska motståndsrörelsen (NMR) borde få gå i tysthet, men om de likt sina tyska föregångare vill ställa till med bråk så anser jag att verkliga motdemonstrationer kan vara ett lämpligt svar. Till en viss gräns. SD kan vara nog så oborstade, men 20% av Sveriges befolkning är inte rasister. Många är less på att alltid få betala, medan kriminella ungdomar från Marocko får sina tänder ompysslade fritt.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Demonstrationer

Inläggav Anne » 11 okt 2017 22:34

Jag tror inte heller att det är så många som 20% som är rasister. Jag tycker att det är en knepig fråga det här. Jag är inte för det här med motdemonstrationer, samtidigt som jag tycker att det kan finnas lägen då det är att föredra att rakryggad sätta ner foten och markera att detta håller jag inte med om :roll: Det här med tystnad kan också ha sina risker... Men dessa våldsamheter... Jag tycker att det verkar klent med heder. Var det nödvändigt att göra detta under en judisk högtid? Jag hade tyckt att det vore lågt om vänstern demonstrerade mot kungahuset samma dag som någon av kungahuset begravdes också.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Demonstrationer

Inläggav Pilatus » 11 okt 2017 23:34

lynx skrev:Jag tror inte heller att det är så många som 20% som är rasister. Jag tycker att det är en knepig fråga det här. Jag är inte för det här med motdemonstrationer, samtidigt som jag tycker att det kan finnas lägen då det är att föredra att rakryggad sätta ner foten och markera att detta håller jag inte med om :roll: Det här med tystnad kan också ha sina risker... Men dessa våldsamheter... Jag tycker att det verkar klent med heder. Var det nödvändigt att göra detta under en judisk högtid? Jag hade tyckt att det vore lågt om vänstern demonstrerade mot kungahuset samma dag som någon av kungahuset begravdes också.

Nordiska motståndsrörelsen visste hur de skulle få maximal utdelning på sitt agerande. De fungerar säkert som en magnet på ungdomar som alltid fått sitta mellan, blivit undanskuffade och kallade fula saker. I det där gänget kan de säkert känna att de får en viss upprättelse. Även om de inte har rätt kan de kämpa sig till en rätt.

Vilka var tillmosade efter första världskrigets ohemula fredsöverenskommelse, om inte tyskarna? De ville ge igen.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster