#metoo

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

#metoo

Inläggav xion » 02 jan 2018 19:05

Det känns gruvsamt att yttra sig i detta ämne. Det angår mig inte eftersom alla mina erfarenheter i ämnet känns som utgånget datum.
Jag var ung på sextiotalet när p-pillret möjliggjorde en avdramatisering av sexualiteten. Av mina tjejkompisar fick jag höra att ett nej betyder kanske och ett kanske betyder ja. Mycket av samvaron mellan tjejer och killar gick ut på sex, att prova sig fram inför vuxenlivet.
Så har det väl alltid varit. Tjejer går ut för att träffa killar och killar går ut för att träffa tjejer. En lyckad kväll innebär för killar att hitta någon som man får ha sex med. För tjejer innebär en lyckad kväll att hitta någon som man verkligen vill ha sex med. Då borde det ju vara enkelt kan man tycka men sex betyder inte riktigt samma sak för en man som för en kvinna.
Biologiskt sett tar inte en man några risker. Han behöver inte föda fram ett barn och ansvaret för barnet (biologiskt sett) uppstår först ifall han lever tillsammans med kvinnan. Kvinnan däremot riskerar att bli gravid och föda fram ett barn, och får därmed ett ansvar som det inte är så lätt att smita ifrån. Mot den här bakgrunden är det ju inte så konstigt om synen på sexualitet skiljer sig åt. Ur evolutionssynpunkt så är det en fördel för en man att sprida sina gener så mycket som möjligt. För en kvinna har det tidigare handlat mycket om att söka en partner som kan ge skydd och framtid åt eventuella barn så att dom överlever till vuxen ålder.
Alla dom här #metoo-berättelserna handlar mycket om missförstånd som det verkar. Eftersom en man är konstituerad så att han vill ha sex för sexet egen skull så försöker han också med olika medel att få det dithän. Det är kvinnans skyldighet att säga stopp på ett bestämt sätt. Att bara låta det ske räknas som ett medgivande. Tveksamhet uppfattas som ett kanske. Kanske uppfattas som ett ja.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: #metoo

Inläggav Anders » 03 jan 2018 23:59

xion skrev:Det känns gruvsamt att yttra sig i detta ämne. Det angår mig inte eftersom alla mina erfarenheter i ämnet känns som utgånget datum.
Jag var ung på sextiotalet när p-pillret möjliggjorde en avdramatisering av sexualiteten. Av mina tjejkompisar fick jag höra att ett nej betyder kanske och ett kanske betyder ja. Mycket av samvaron mellan tjejer och killar gick ut på sex, att prova sig fram inför vuxenlivet.
Så har det väl alltid varit. Tjejer går ut för att träffa killar och killar går ut för att träffa tjejer. En lyckad kväll innebär för killar att hitta någon som man får ha sex med. För tjejer innebär en lyckad kväll att hitta någon som man verkligen vill ha sex med. Då borde det ju vara enkelt kan man tycka men sex betyder inte riktigt samma sak för en man som för en kvinna.
Biologiskt sett tar inte en man några risker. Han behöver inte föda fram ett barn och ansvaret för barnet (biologiskt sett) uppstår först ifall han lever tillsammans med kvinnan. Kvinnan däremot riskerar att bli gravid och föda fram ett barn, och får därmed ett ansvar som det inte är så lätt att smita ifrån. Mot den här bakgrunden är det ju inte så konstigt om synen på sexualitet skiljer sig åt. Ur evolutionssynpunkt så är det en fördel för en man att sprida sina gener så mycket som möjligt. För en kvinna har det tidigare handlat mycket om att söka en partner som kan ge skydd och framtid åt eventuella barn så att dom överlever till vuxen ålder.
Alla dom här #metoo-berättelserna handlar mycket om missförstånd som det verkar. Eftersom en man är konstituerad så att han vill ha sex för sexet egen skull så försöker han också med olika medel att få det dithän. Det är kvinnans skyldighet att säga stopp på ett bestämt sätt. Att bara låta det ske räknas som ett medgivande. Tveksamhet uppfattas som ett kanske. Kanske uppfattas som ett ja.

Man måste börja i änden att ett nej alltid är ett nej. Även om man antar en rent sexuell ståndpunkt här. Det är ju som du säger att det, även om undantag finns, är killar som jagar och tjejer som håller emot. Det här med gravid och föda barn är ju mer en evolutionär historia än en praktisk omständighet nuförtiden, även om det finns typer som Assange. Skydden behöver utvecklas men sex och barn är inte en sanning. Och det är väl kanske ändå så att dagens tjejer ser till att ha betydligt mer sex än de som var tjejer innan pillren.

Men om man kommer till ett läge, metoo är bra där, att sex mer blir en njutning för kvinnor och män under ömsesidighet, så kanske tjejerna också blir lite offensivare. Det är ju inte direkt så att tjejer njuter mindre av sex, nej herrejävlar. Men riktigt så enkelt är det väl för all del inte. Frågan är i dagsläget, ett normalt efterkrogenknull, under gemensam njutning och väl skyddade, innebär det, om man ser det som kollektiv, något annat för mannen än för kvinnan? Vilka är topp-5 skäl att inte vilja knulla om man faktiskt är kåt, om man är tjej som inte är i ett förhållande?

Man drömmer ju om något slags alla-knullar-alla perspektiv, men kollektiven under flowerpower visade ju att det inte funkade. Men igen, rent evolutionärt, hur knullade egentligen stenåldersmänniskorna? Var det alltid par som tog hand om barn, var det inte hela gruppen som tog hand om alla barn tillsammans?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster