ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 17:05

Solen gick upp över Sverige - vi fick en ny rikspolischef ... som vi nu hoppas har rätt prioriteringar (kanske inte fler poliser eller högre löner... nu hatar de mig :)) utan att lära från bland annat grannlandet Finland HUR man får fast brottslingar samt HUR man löser brott. Det kanske inte vore helt fel.
Vem vet... :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 17:14

Esther skrev:Solen gick upp över Sverige - vi fick en ny rikspolischef ... som vi nu hoppas har rätt prioriteringar (kanske inte fler poliser eller högre löner... nu hatar de mig :)) utan att lära från bland annat grannlandet Finland HUR man får fast brottslingar samt HUR man löser brott. Det kanske inte vore helt fel.
Vem vet... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Pilatus » 01 feb 2018 17:27

Esther skrev:Solen gick upp över Sverige - vi fick en ny rikspolischef ...

Anders Thornberg var en lågoddsare, polis med många år på olika befattningar, medial, uttrycker sig med viss auktoritet, inger förtroende. Vi får se, det kommer inte gå på hundra dagar. Men bara det att någon som har mer än en partibok som merit, åtskilligt mer, kan komma att ställa saker på plats efter hand. Jag hoppas han lyckas, vi är värda en polis som gör sitt jobb med visst engagemang.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 17:50

Pilatus skrev:
Esther skrev:Solen gick upp över Sverige - vi fick en ny rikspolischef ...

Anders Thornberg var en lågoddsare, polis med många år på olika befattningar, medial, uttrycker sig med viss auktoritet, inger förtroende. Vi får se, det kommer inte gå på hundra dagar. Men bara det att någon som har mer än en partibok som merit, åtskilligt mer, kan komma att ställa saker på plats efter hand. Jag hoppas han lyckas, vi är värda en polis som gör sitt jobb med visst engagemang.


Ibland när man tror att allt är förlorat så verkar någon vakna och göra något som kanske kan bli bra - håller med dig, även om jag inte vet så mycket om honom eller hans kompetens - så verkar implicerade parter (polisen själva) vara nöjda och det faktum varifrån han kommer verkar vara bra. Åtminstone någon som kan sitt yrke (kanske) --- jag minns en förskräckelse den kvinna de hade vars stora insats var att via en reklamkampanj med en treåring lära polisen deras arbete (för att kanske hon behövde det...) jag undrar ibland vad som farit i folk. (fast jag vet)
:)
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav hakkapeliitta » 01 feb 2018 19:00

Tror inte något förändras. Thornberg är en mental dvärg, en karriärist, redan som barn lekte han "hemliga klubben". Enligt professorn i underrättelseverksamhet, William Agrell, har hemliga klubben 5 anställda. Alla är superhemliga. Varje fråga vad de gör möts med "kan ej svara då det rör rikets säkerhet", allt är superhemligt trots att gemene man på gatan vet vad detta "superhemliga" är.
SÄPO är en organisation som lever sitt eget liv, ingen politiker ifrågasätter med hänvisning till "rikets säkerhet". Snacka om kejsarens nya kläder.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 20:10

hakkapeliitta skrev:Tror inte något förändras. Thornberg är en mental dvärg, en karriärist, redan som barn lekte han "hemliga klubben". Enligt professorn i underrättelseverksamhet, William Agrell, har hemliga klubben 5 anställda. Alla är superhemliga. Varje fråga vad de gör möts med "kan ej svara då det rör rikets säkerhet", allt är superhemligt trots att gemene man på gatan vet vad detta "superhemliga" är.
SÄPO är en organisation som lever sitt eget liv, ingen politiker ifrågasätter med hänvisning till "rikets säkerhet". Snacka om kejsarens nya kläder.



... så din slutsats den här gången är: De är så hemliga så de inte vet vad de gör?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 20:14

VARFÖR Hackainimellita - kan du inte säga något som inte är personangrepp?
Beror det på det finska kynnet?
Typ : ja int vet ja varför han prang in i niven 30 kånker?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 20:24

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Solen gick upp över Sverige - vi fick en ny rikspolischef ...

Anders Thornberg var en lågoddsare, polis med många år på olika befattningar, medial, uttrycker sig med viss auktoritet, inger förtroende. Vi får se, det kommer inte gå på hundra dagar. Men bara det att någon som har mer än en partibok som merit, åtskilligt mer, kan komma att ställa saker på plats efter hand. Jag hoppas han lyckas, vi är värda en polis som gör sitt jobb med visst engagemang.


Ibland när man tror att allt är förlorat så verkar någon vakna och göra något som kanske kan bli bra - håller med dig, även om jag inte vet så mycket om honom eller hans kompetens - så verkar implicerade parter (polisen själva) vara nöjda och det faktum varifrån han kommer verkar vara bra. Åtminstone någon som kan sitt yrke (kanske) --- jag minns en förskräckelse den kvinna de hade vars stora insats var att via en reklamkampanj med en treåring lära polisen deras arbete (för att kanske hon behövde det...) jag undrar ibland vad som farit i folk. (fast jag vet)
:)



DN skriver om Thornberg: För första gången sedan 1965 är den högste chefen för polisen just polis i botten.
Vad ska man säga om detta?
Kors i taket?

En kompetent person för första gången sedan 60 talet som själv förstår vad allt handlar om?
Det som nu saknas är att man fortsätter tillsätter personer som verkligen kan det som området de blir satta att ansvara för ---
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Pilatus » 01 feb 2018 20:37

Esther skrev:Det som nu saknas är att man fortsätter tillsätter personer som verkligen kan det som området de blir satta att ansvara för ---

Det vore att hoppas på för mycket. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade inte alls samma tur som fick hålla till godo med Dan Eliasson. Kanske tror man att han inte kommer att göra för mycket väsen av sig, han lyfter sin väl tilltagna lön och håller sig borta. Åtminstone tills riksdagsvalet är avklarat.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 22:46

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det som nu saknas är att man fortsätter tillsätter personer som verkligen kan det som området de blir satta att ansvara för ---

Det vore att hoppas på för mycket. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade inte alls samma tur som fick hålla till godo med Dan Eliasson. Kanske tror man att han inte kommer att göra för mycket väsen av sig, han lyfter sin väl tilltagna lön och håller sig borta. Åtminstone tills riksdagsvalet är avklarat.



Ja i ljuset av alla som genom sin enorma inkompetens fått bli landshövdingar och annat samt enorma avgångsvederlag - när deras inkompetens varit för stor (bara de haft rätt partibok) frågar man sig varför man inte valde den karriären.
Men :) å andra sidan när de hamnar i varmare trakter efter detta livet - vill jag hellre vara med den fattige snickaren :)...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 01 feb 2018 22:56

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Det som nu saknas är att man fortsätter tillsätter personer som verkligen kan det som området de blir satta att ansvara för ---

Det vore att hoppas på för mycket. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hade inte alls samma tur som fick hålla till godo med Dan Eliasson. Kanske tror man att han inte kommer att göra för mycket väsen av sig, han lyfter sin väl tilltagna lön och håller sig borta. Åtminstone tills riksdagsvalet är avklarat.



Ja i ljuset av alla som genom sin enorma inkompetens fått bli landshövdingar och annat samt enorma avgångsvederlag - när deras inkompetens varit för stor (bara de haft rätt partibok) frågar man sig varför man inte valde den karriären.
Men :) å andra sidan när de hamnar i varmare trakter efter detta livet - vill jag hellre vara med den fattige snickaren :)...


och ... det är säkert bara valfläsk att de bytte ut den inkompetente mot någon som åtminstone är polis. De tror de ska få sitta kvar - dårarnas paradis...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Pilatus » 02 feb 2018 01:09

Esther skrev:och ... det är säkert bara valfläsk att de bytte ut den inkompetente mot någon som åtminstone är polis. De tror de ska få sitta kvar - dårarnas paradis...

Och det är bra timing, Dan Eliasson har efterhand blivit ett sänke för partiet. Att ta bort honom uppskattas, inte minst av dem det berör i yrket. Vi andra får nog stå ut med att förändringar inom polisen inte kommer att slå igenom särskilt snabbt. Men S har tagit bort Eliasson och frågan har blivit ordentligt passiviserad.

Morgan Johansson sockrade litet med ett förslag som skall lätta irritationen med vad som uppfattats som omöjliga bestämmelser runt drönarfrågan. Det är så skickligt, inga fler obehagligheter nu.

Om Kristdemokraterna skulle orka över spärren så är Allianspartierna åter störst, enligt TV4. Men det är nu längesedan Alf Svensson kunde charma väljarna. Jag tror de åker.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 02 feb 2018 06:02

Pilatus skrev:
Esther skrev:och ... det är säkert bara valfläsk att de bytte ut den inkompetente mot någon som åtminstone är polis. De tror de ska få sitta kvar - dårarnas paradis...

Och det är bra timing, Dan Eliasson har efterhand blivit ett sänke för partiet. Att ta bort honom uppskattas, inte minst av dem det berör i yrket. Vi andra får nog stå ut med att förändringar inom polisen inte kommer att slå igenom särskilt snabbt. Men S har tagit bort Eliasson och frågan har blivit ordentligt passiviserad.

Morgan Johansson sockrade litet med ett förslag som skall lätta irritationen med vad som uppfattats som omöjliga bestämmelser runt drönarfrågan. Det är så skickligt, inga fler obehagligheter nu.

Om Kristdemokraterna skulle orka över spärren så är Allianspartierna åter störst, enligt TV4. Men det är nu längesedan Alf Svensson kunde charma väljarna. Jag tror de åker.



Tvärtom - KD kommer göra sitt bästa val hitintills...
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav hakkapeliitta » 02 feb 2018 21:34

Sätter en rejäl slant på att KD åker ur.
KD har länge levt på taktikröster från andra borgerliga röstare, men läget är annorlunda nu, med så låga opinionssiffror börjar säkert många stödröstare fundera om en röst på KD är en bortkastad röst.
Grundtipset är att KD åker ut, lika bra det, sämre parti får man leta efter.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: ÖB avskedar ansvarig för totalförsvaret

Inläggav Esther » 03 feb 2018 10:58

hakkapeliitta skrev:Sätter en rejäl slant på att KD åker ur.
KD har länge levt på taktikröster från andra borgerliga röstare, men läget är annorlunda nu, med så låga opinionssiffror börjar säkert många stödröstare fundera om en röst på KD är en bortkastad röst.
Grundtipset är att KD åker ut, lika bra det, sämre parti får man leta efter.



Skicka slanten till mig. Kan behöva en extra rejäl : HACKA ...
:) Du har redan förlorat.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster