Amerikanska presidenter

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 21 feb 2018 10:30

Barack Obama (f 1961)
demokratisk politiker som var USA:s 44:e president 2009–2017
gift med Michelle Obama, två barn Malia Ann Obama, Natasha Obama
studerat vid Columbia University och Harvard Law School

Obama tilldelades år 2009 Nobels fredspris för sina insatser för att stärka internationell diplomati och samarbete mellan folk.

Patient Protection and Affordable Care Act, informellt omnämnd som Obamacare och ACA, är en federal lag i USA som 23 mars 2010 undertecknades av president Barack Obama som en del av en sjukvårdsreform i USA.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 21 feb 2018 10:35

Ja - vi börjar med en öppen fråga.

Vad tycker man om honom?
Som fenomen betraktat.
I gärning betraktat som president.
som intention och riktning - politiskt?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 21 feb 2018 10:37

Esther skrev:Ja - vi börjar med en öppen fråga.

Vad tycker man om honom?
Som fenomen betraktat.
I gärning betraktat som president.
...som intention och riktning - politiskt?


Som människa/man...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 01:56

Esther skrev:Ja - vi börjar med en öppen fråga.

Vad tycker man om honom? Som fenomen betraktat. I gärning betraktat som president.
som intention och riktning - politiskt?

Det är svårt att tycka illa om honom, han gav intryck av att vilja uträtta någonting. Jag skulle röstat på honom som amerikan. Men jag har vare sig läst hans biografi eller intresserat mig speciellt för honom som president.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 22 feb 2018 09:39

Ja - Pilatus. "Han ville uträtta något". Men vad var "detta" han ville uträtta?
Det vore roligt att se vad andra tycker - eller du också för den delen - för att det verkar som det finns något av en tidsanda (global sådan), över allt han gjorde och verkade vilja "åstadkomma".

När man betraktar deras högsta styrande organ idag (och sedan backar till tiden vi kan se via media film - som tiden innan WWII och kring den tiden) och jämför med JFK tiden och allt som kom därefter. Verkar det som en vattendelare i både landet (USA) och även att de som styr högst upp är en liten isolerad del som inte ens har kontakt med resten av både de styrande och landet i stort.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 13:58

Billy Graham (1918-2018) är död vid 99 års ålder. Kan det vara något att skriva om? Antagligen inte. Jag tyckte inte om honom. Graham gjorde sig känd som andlig rådgivare åt flera amerikanska presidenter från Truman och fram till sin död; han stod nära inte minst Dwight D. Eisenhower, Richard Nixon, Lyndon B Johnsson, George H.W. Bush, Bill Clinton och George W Bush.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 22 feb 2018 15:11

Pilatus skrev:Billy Graham (1918-2018) är död vid 99 års ålder. Kan det vara något att skriva om? Antagligen inte. Jag tyckte inte om honom. Graham gjorde sig känd som andlig rådgivare åt flera amerikanska presidenter från Truman och fram till sin död; han stod nära inte minst Dwight D. Eisenhower, Richard Nixon, Lyndon B Johnsson, George H.W. Bush, Bill Clinton och George W Bush.



Njae - Obama var väl inte troende?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 15:25

Esther skrev:Njae - Obama var väl inte troende?

I The Audacity of Hope skriver Obama att han ”inte uppfostrades i ett religiöst hem”. Den som introducerade Obama i den kristna tron var Jeremiah Wright, dåvarande pastor i Trinity United Church of Christ i Chicago.

Naturligtvis, har det funnits någon amerikansk president som inte varit kristen och döpt?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 22 feb 2018 15:51

Pilatus skrev:
Esther skrev:Njae - Obama var väl inte troende?

I The Audacity of Hope skriver Obama att han ”inte uppfostrades i ett religiöst hem”. Den som introducerade Obama i den kristna tron var Jeremiah Wright, dåvarande pastor i Trinity United Church of Christ i Chicago.

Naturligtvis, har det funnits någon amerikansk president som inte varit kristen och döpt?


Det ingår väl i arbetsbeskrivningen - men jag misstänker att de som verkligen varit det inte sökt just den slags arbete i modern tid. Däremot kan man nog hitta otaliga av sådana män förr.
Att säga att man tror och anmäla sig någonstans och sjunga i kören - är knappast att vara troende.
Även när det är mer än bara något man tror man är?!

För mig, troende innebär att man lever som man tror och därmed har en levande relation till Herren. Skulle jag säga något om männen i den stolen under modern tid är knappas katoliken JFK någon troende (han gick säkert i mässan jämt), eller någon av de andra - men Eisenhower (favorit) trots sin "affär" under kriget med en annan kvinna än den har var gift med ,,, tror jag ärligt sagt var det. - alltså troende.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 16:11

Esther skrev:Det ingår väl i arbetsbeskrivningen - men jag misstänker att de som verkligen varit det inte sökt just den slags arbete i modern tid.

Vi kan nog inte svara på vad de egentligen har (eller hade) för gudstro. Det borde inte vara något problem om de utåt bekände sig som troende. Det finns få människor som verkligen lever efter sin tro, antar jag. Vem fastar inför de stora högtiderna? Man åker säkert på en propp om man frågar en kardinal om han verkligen iakttar fastan. Kanske skär de ner något på kött och äter fisk i stället, sjötunga Walewska. Måste jag pröva någon gång. Vad skall man ha för vin till? Ett fylligt vitt vin med fatkaraktär har aromer som matchar, säger man från Systembolaget. Wolf Blass Eaglehawk passar plånboken för tillfället.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav xion » 22 feb 2018 16:24

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det ingår väl i arbetsbeskrivningen - men jag misstänker att de som verkligen varit det inte sökt just den slags arbete i modern tid.

Vi kan nog inte svara på vad de egentligen har (eller hade) för gudstro. Det borde inte vara något problem om de utåt bekände sig som troende. Det finns få människor som verkligen lever efter sin tro, antar jag. Vem fastar inför de stora högtiderna? Man åker säkert på en propp om man frågar en kardinal om han verkligen iakttar fastan. Kanske skär de ner något på kött och äter fisk i stället, sjötunga Walewska. Måste jag pröva någon gång. Vad skall man ha för vin till? Ett fylligt vitt vin med fatkaraktär har aromer som matchar, säger man från Systembolaget. Wolf Blass Eaglehawk passar plånboken för tillfället.

Kanske borde man fråga på systemet om dom har nåt bra nattvardsvin

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2018 16:35

xion skrev:Kanske borde man fråga å systemet om dom har nåt bra nattvardsvin

Det har de, ett gott Madeira-vin passar förträffligt. Men jag tror att kyrkan har gått över till någon alkoholfri druvjuice. Man vill väl inte fresta någon med alkoholproblem. Men vissa församlingar håller trosvisst fast vid ett gott starkvin.

Bild
Eucharist
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav David H » 22 feb 2018 16:53

Vem var den amerikanska presidenten som angående någon skattereform eller dylikt, till slut gick med på att skriva under, men vidhöll ändå bestämt att det egentligen var fel. Han trodde nog på något, men fick ge sig vika. Som så ofta politiker av olika slag.
Tittade nyss igenom SVT-dokumentären om Torbjörn Fälldin (finns på SVT play). Å ena sidan kan man tycka han var en otypisk politiker, å andra sidan en väldigt typisk svensk politiker, även i jämförelse med dagens politiker. Något irrationell, ovilja att prata klarspråk. Själv hade jag nog då föredragit Palme, om än inte med entusiasm,, men fick aldrig chansen att välja. Nåväl...detta var ju ett sidospår. Amerikanska presidenter har jag inte bra koll på.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 22 feb 2018 17:05

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det ingår väl i arbetsbeskrivningen - men jag misstänker att de som verkligen varit det inte sökt just den slags arbete i modern tid.

Vi kan nog inte svara på vad de egentligen har (eller hade) för gudstro. Det borde inte vara något problem om de utåt bekände sig som troende. Det finns få människor som verkligen lever efter sin tro, antar jag. Vem fastar inför de stora högtiderna? Man åker säkert på en propp om man frågar en kardinal om han verkligen iakttar fastan. Kanske skär de ner något på kött och äter fisk i stället, sjötunga Walewska. Måste jag pröva någon gång. Vad skall man ha för vin till? Ett fylligt vitt vin med fatkaraktär har aromer som matchar, säger man från Systembolaget. Wolf Blass Eaglehawk passar plånboken för tillfället.


Det har väl bäring!!!
De har beslutat att den som sitter där ska vara troende. OM de redan ljuger om detta ens innan de sitter där säger det allt om dem som människor och vem vill ha en charlatan som ska representera ett helt folk? Ja alla har ju det - se på oss??? Kan det bli värre än nu?
:)
Det handlar inte om att iaktta yttre saker - det är den inre fastan... att avstå från det illvilliga, manipulativa och onda vi vill. Det är den fasta Gud vill ha, att vi ger till de som behöver, stödjer de svaga och älskar våra fiender :)
Dricka utsocknes vin (mao de som inte kommer från Europa) skulle jag aldrig göra över min döda kropp - får migrän bara vid tanken - de innehåller alla substanser som är förbjudna här än.
Nej tacka vet jag en god fransos eller något annat läckert som en Sicilianare (vitt)...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Amerikanska presidenter

Inläggav Esther » 22 feb 2018 17:06

Pilatus skrev:
xion skrev:Kanske borde man fråga å systemet om dom har nåt bra nattvardsvin

Det har de, ett gott Madeira-vin passar förträffligt. Men jag tror att kyrkan har gått över till någon alkoholfri druvjuice. Man vill väl inte fresta någon med alkoholproblem. Men vissa församlingar håller trosvisst fast vid ett gott starkvin.

Bild
Eucharist


Det är ju saft de bjuder i sekulära svenska kyrkorna numer... det och filosofiska utläggningar tillsammans med nattasagor... snickesnacke :)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster