Kristen höger

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 27 jun 2018 17:00

Vad vill du ha sagt?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 27 jun 2018 17:17

hakkapeliitta skrev:Mest komiskt är det när direktörer försvarar sina 30 miljoners löner med ”större ansvar”.



Bild
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristen höger

Inläggav Pilatus » 27 jun 2018 17:18

Esther skrev:
Pilatus skrev:Så avund skulle förklara revolutioner och samhällsomvälvningar? Jag kan upplysa dig om att du har fel. Läs om vad jordreformer och ett mekaniserat jordbruk innebar då samhället utvecklades från de gamla feodala mönstren och slaveriet kom att ersättas av en begynnande industrialism, den moderna kapitalismen. Vilka nya sociala spänningar som byggdes upp.

Anders visar sig ha bättre förståelse för vad statens roll är, att upprätthålla ordning, att skydda människor och egendom. Läs t ex Émile Zola, Den stora gruvstrejken, 1885. Zola beskriver konkurrensens mekanismer och hur det påverkar både gruvbolagets ägare och gruvarbetarnas fattiga och slitsamma liv.

Nej då käre nån - inte har väl en reform nått med en revolution att göra när pöbeln löper amok och slaktar alla höger om vänster - som de vore besatta. Vilket de brukar vara... :)

Jag ser att du inte förstod vad jag skrev? Kanske var det viktigare att du fick ösa ditt förakt över de fattiga och obildade samhällsklasserna. 1830 var det dock den framväxande, kapitalstarka medelklassen som gjorde revolution.

Bild
Delacroix, Friheten på barrikaden
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 27 jun 2018 17:22

...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 27 jun 2018 17:29

Pilatus skrev:Jag ser att du inte förstod vad jag skrev? Kanske var det viktigare att du fick ösa ditt förakt över de fattiga och obildade samhällsklasserna. 1830 var det dock den framväxande, kapitalstarka medelklassen som gjorde revolution.

Bild
Delacroix, Friheten på barrikaden


Jodå, fear not.. förstod dig.
Öppna en tråd - vi tar det där.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kristen höger

Inläggav scirocco » 27 jun 2018 18:52

Anders skrev:
lynx skrev:
scirocco skrev:De kristna har alltid menat att de fattigaste ska vara nöjda.


Det stämmer alldeles utmärkt att det finns kristna som menar att vi ska avstånd från det världsliga. Det finns i förvånansvärt många varianter. Det hade verkligen varit läge att inviga min popcornmaskin om ett Jehovas vittne poppade upp här. Esther och vittnet har ju båda gjort anspråk på att vara den rätta vid Jesus sida. Ack, dessa förmätna människor...

Det är väl att ta i kanske och jag känner hur många kristna som helst, även katoliker som är fyllda av tvivel. Men frågan är hur det är med det där "ta avstånd från det världsliga". Jag har ju växt upp med det där, och inte skulle jag påstå att mina släktingar gick omkring och gisslade sig med knutpiskor direkt. Missionsförbundarna, jo de håller sig borta från alkoholen och så, men det var faktiskt mycket skälet till att Farfarsfar hängde på Farfarsmor med att gå med i kyrkan, frälsa sig. Han var en slagskämpe och festade hårt, smeden på godset, stark som en björn. Och han ville rätt mycket skärpa till sig. Han spöade sen upp alla(och det var tydligen många) som försökte sabotera deras möten, han blev en uppskattad man i församlingen. Det förekom tydligen till och med revolvrar i de här dispyterna.

Och jag skulle säga att för många som inte är sådär supersäkra på att gud verkligen finns så är det mycket en livsstil. Det är ett koncept. Lite som då man åkte i Egypten och de berättade om Islam där, den plakett man fått då man gjort Hajj, det ger en otrolig status bland de andra i de otroligt fattiga områdena. Och bland de kristna är det är ofta en väldigt fin gemenskap i församlingarna. Var man än åker i landet finns det ett socialt sammanhang att söka upp.

Man skall vara lite försiktig med att göra allt religiöst till något huvudlöst även om vi kanske nu tycker att vi dödat Gud.



Det blir lite svävande och luddiga gränser betr. de religiösa,religionen,kyrkan,de troende.Eller de som har en tro o.s.v. Den nuvarande svenska kyrkan är heller inte samma sak som den varit det mesta av tiden den varit i sverige. Anders,du ärinne och berättar om det som jag tror kallas godtemplarrörelsen och är ett eget litet kapitel. Det fanns ingen annan behandlingsmetod på den tiden för den stora dryckenskapen så många suputer ändrade sitt liv där. De behövde tydligen vara med i en annan grupp/gemenskap.
Jag hänvisar slarvigt till kyrkan eller religion. Det är kanske en skillnad om en troende person tror på något själv utan att vara med i en rörelse eller etablerad sammanslutning eller ingår i en dylik. Det kallas nog inte för religion om bara en person är med. Därmed kallar inte jag en enskild troende person som ej bekänner sig till någon existerande religion för religiös.
Även jag är bekant med personer som tillhör olika religioner. De flesta i sverige är inte så aktiva,en del tror inte ens på sin religion men har glömt att träda ur. Andra är mer aktiva och deltar och tror på varierande sätt.

Jag vänder mig allra mest mot rollen de kristna hade när de nordiska länderna bildades.Den rollen låg kvar ända fram till nittonhundratalets början.
Det avtog stegvis såklart men de var ett med regenten i begynnelsen. De stod för maktutövandet. De stod för bestraffning och lagar. De stod för att beslagta allt land de kunde tillsammans med kungarna. Det som inte var bebott ansågs vara rikets eller kyrkans. Det inpräntades fruktansvärda tänkesätt i människorna. Om de inte infann sig i kyrkan på sin lediga tid fick de straff. Kvinnan blev tillintetgjord. Folket skulle vara lydiga fattiga slavar. De skulle komma till himmelriket när de dog. Om de inte trodde på läran och systemet skulle de komma till helvetet. De skulle buga för makten och de rika,stiga av vägen,gå ner i diket och ta av mössan. Kyrkan agade skolbarnen,tvingade de vuxna att läsa guds ord och lyda. Lyda ,lyda ,lyda.

Jag är emot alla rörelser och sammanslutningar inte bara de med konstlat religiöst innehåll. Människor har en tendens att göra som de flesta,att vilja tillhöra för att slippa stå för något själv. Steget till våld och krig blir inte långt. Det magiska och andliga som får vara fritt och fredligt hos den som vill är något annat.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 27 jun 2018 21:42

scirocco skrev:
Jag vänder mig allra mest mot rollen de kristna hade när de nordiska länderna bildades.Den rollen låg kvar ända fram till nittonhundratalets början.
Det avtog stegvis såklart men de var ett med regenten i begynnelsen. De stod för maktutövandet. De stod för bestraffning och lagar. De stod för att beslagta allt land de kunde tillsammans med kungarna. Det som inte var bebott ansågs vara rikets eller kyrkans. Det inpräntades fruktansvärda tänkesätt i människorna. Om de inte infann sig i kyrkan på sin lediga tid fick de straff. Kvinnan blev tillintetgjord. Folket skulle vara lydiga fattiga slavar. De skulle komma till himmelriket när de dog. Om de inte trodde på läran och systemet skulle de komma till helvetet. De skulle buga för makten och de rika,stiga av vägen,gå ner i diket och ta av mössan. Kyrkan agade skolbarnen,tvingade de vuxna att läsa guds ord och lyda. Lyda ,lyda ,lyda.




Jahahaajaja... den marxistiska lögnen om hur det var låter aldrig vänta på sig.
Men verkligheten innan kristendomen kom - där främst trälarna och kvinnorna valde komma till - var exakt det du tillskriver kristendomen.

Så vad vet vi om tiden innan kristendomens befrielse av folket och de fattiga?
Jo här kan vi läsa:

Kvinna utnyttjades före döden
Som utsänd av kalifen i Bagdad befann sig Ahmad Ibn Fadlan under åren 921–922 vid Volga. En grupp vikingar skulle på platsen begrava vad historikerna anser måste ha varit deras hövding.

Fadlan var mycket fascinerad av hela begravningsritualen – inte minst när han såg att en träl skulle ledsaga hövdingen till dödsriket:

”Vem vill dö tillsammans med honom?” lät det en dag från en familjemedlem till den döde – riktat till trälarna som hade tjänat hövdingen.

”Jag”, svarade en kvinnlig träl direkt varefter två andra trälar fick till uppgift att göra henne redo inför båt­­­färden.

Slavkvinnan fick sina fötter tvättade av sina assistenter som också försåg henne med öl för att höja hennes humör. Fadlan lade märke till att trälen, trots vetskapen om sin förestående död, ofta ”sjöng i en glädje som verkade varsla om en väntande lycka”.

Känslan av lycka var möjligtvis inte så intensiv när slavinnan under sina sista dagar tvingades gå från tält till tält i lägret där männen väntade på henne.

”Säg till din herre: Detta har jag bara gjort av kärlek till dig”, löd det rituellt från varje man innan han drog kläderna av trälen och hade sex med henne.

Den sexuella akten genomfördes för att säden, och livet, skulle ges vidare till den döde hövdingen.

https://varldenshistoria.se/samhalle/my ... ll-valhall
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristen höger

Inläggav Anders » 28 jun 2018 09:24

Esther skrev:
Anders skrev:
Lägg märke till att Jordan Peterson får enorm uppmärksamhet för andra mänskliga sidor : Att han vurmar för IQ, Arbetsamhet OCH equal opportunity.
Jag skulle påstå annorlunda. Visst, avund finns, slöa fattiga som bara vill ha på silverfat på samma sätt som slöa, tröga rika får på silverfat. Men den irritation som en vaken fattig känner inför att det inte är FAIR är något annat, det är inte avundsjuka. Nozick försökte förtvivlat sabla ner Rawls med siffor och grejer men missar som alla libertarianer denna väsentliga. Folk vill i princip ha ett fair race. Det är bara rika mammors rätt att ösa uppmärksamhet och hybris på medelmåttor som sabbar en fungerande stat. I Sverige har vi lyckats rätt väl, jag skulle säga att parallellt med saltsjöbadsandan under 30-talet fick ett strävsamhetsideal som förmådde tränga in både bland adel, borgare och arbetare. Det har blivit sämre med det här i det här milleniet med all påverkan från USA och medelhavsländerna, där man gärna lutar sig mot familj och klass. Hoppas Jordan Peterson, Tomas Piketty och andra kommer att få in folk i den rätta fållan. Och visst skall folk få glänsa. Men då skall det vara som den här tjejen Mouna E. som hade sommarprogram i går.


Skulle vilja säga att fenomenet Jordan är att han är Modig därav Maskulin och därför Manlig - detta tilltalar män främst som fått sig sagt att "du ska hålla käften för du har ingen livmoder" och som sitter ner när de kissar samt lyder kvinnorna. För män har inga andra män som är goda - som de kan ha som förebild - männen dog ut.
Han vågade gå emot - både fjollträsket och kvinnomaffian --- och säga rakt ut vad han tycker. De har försökt komma åt honom genom att (som de gör för deras fader är Anklagaren) anklaga honom för att vara någon slags fob - saken är den att då han är klinisk psykolog är det mycket svårt att belägga honom med någon diagnos - som de brukar göra :)...

fair race.... hmmm - vi kan det vid tillfälle om du vill...men intuitivt visst --- håller med om att alla människor är födda lika oavsett med samma rättigheter till liv, lycka och frihet... visst, inga problem.

Du talar om Nozick och Rawls - fråga... Har du läst deras böcker?
En teori om rättvisa (har den hemma) samt Nozicks bok -- läste vi på filosofen --- "okunnighetens slöja" är en väl hejsanhoppsan - men visst det kan vara kul. Den som är vassare i sina argument är tyvärr Nozick - även om hans agenda kanske kan diskuteras som även Rawls kan --- är Rawls bättre?
Najenajanäääammmm, det är väl en smakfråga då. Du kanske tycker att det är fullt acceptabelt att säga som han sa: bakom en slöja av okunnighet (en hypotetisk) där ingen känner sin plats i samhället - fattar fria människor beslut om sina rättigheter och skyldigheter...
Jahaja - förutsatt att människorna där alla är ultimat altruistiska och alla lämnar företräde till alla andra då om platserna - detta utopia kommer vi inte se så länge det finns människor - tro mig.
Det är en slags idealbild uppmålad som inte håller för verklighetens tryck Anders.

Esther, du har ju fått en liten ofrivillig paus, men svarar ändå, för dig att plocka upp om en vecka eller andra att haka på:
Hans Veil of Ignorance, Han påstår inte annat än att det är en utopi, lita mycket som "state of nature" som många meckat med, eller för den delen U:et i ASU hon Nozick. Eller nattväktarstaten. De är lite jobbiga de här idealvärldarna, men det är lite som med alla teoretiska modeller om människans värld. Nej, Nozick lyckas inte. ASU är en helvetes väl skriven bok och det mesta av det mer libertarianska argumenteras det väl för. Han gör ju det, Liksom Rand, i tänkt argumentation främst till Sovjet, det var ju den tidens verklighet som de flesta av oss minns väl. Det organiska hos den kapitalistiska modellen, saker som onekligen flyger. Men det verkligt grundläggande i AToJ kommer han inte åt alls, den här känslan av fair som tycks finnas inbyggd i oss alla. Och som även Jordan Peterson köper ganska fullt ut. Som du avslutningsvis säger, de högre klassernas tanter kommer göra allt för att knuffa fram sina medelmåttor till ungar, så det behövs en stark stat som ser till att de trycks ner och att de som verkligen har högt IQ och consensiousness trycks upp. Tacka sossarna för det! I den verklighet som råder från 1976 är det helvetes mycket bättre med rättvisan än vad det var 1918. Sen, att det väl är en utopi att det här skulle kunna gå frivilligt, att som Platon redan förordade i Republiken, att guldföräldrar har ansvaret att se till att silverbarn får ett silverliv, men drömmen har alltid funnits där. Betyg i skolan och en segregerad lönesättning är något som de allra, allra flesta i grunden köper. Att någonting är fair och att det respekteras har varit en överlevnadsfördel. Visst, makt och förmågan att med våld driva igenom sin vilja också, men fair är också en helvetes stark kraft.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristen höger

Inläggav Anders » 28 jun 2018 10:02

scirocco skrev:
Anders skrev:
lynx skrev:
Det stämmer alldeles utmärkt att det finns kristna som menar att vi ska avstånd från det världsliga. Det finns i förvånansvärt många varianter. Det hade verkligen varit läge att inviga min popcornmaskin om ett Jehovas vittne poppade upp här. Esther och vittnet har ju båda gjort anspråk på att vara den rätta vid Jesus sida. Ack, dessa förmätna människor...

Det är väl att ta i kanske och jag känner hur många kristna som helst, även katoliker som är fyllda av tvivel. Men frågan är hur det är med det där "ta avstånd från det världsliga". Jag har ju växt upp med det där, och inte skulle jag påstå att mina släktingar gick omkring och gisslade sig med knutpiskor direkt. Missionsförbundarna, jo de håller sig borta från alkoholen och så, men det var faktiskt mycket skälet till att Farfarsfar hängde på Farfarsmor med att gå med i kyrkan, frälsa sig. Han var en slagskämpe och festade hårt, smeden på godset, stark som en björn. Och han ville rätt mycket skärpa till sig. Han spöade sen upp alla(och det var tydligen många) som försökte sabotera deras möten, han blev en uppskattad man i församlingen. Det förekom tydligen till och med revolvrar i de här dispyterna.

Och jag skulle säga att för många som inte är sådär supersäkra på att gud verkligen finns så är det mycket en livsstil. Det är ett koncept. Lite som då man åkte i Egypten och de berättade om Islam där, den plakett man fått då man gjort Hajj, det ger en otrolig status bland de andra i de otroligt fattiga områdena. Och bland de kristna är det är ofta en väldigt fin gemenskap i församlingarna. Var man än åker i landet finns det ett socialt sammanhang att söka upp.

Man skall vara lite försiktig med att göra allt religiöst till något huvudlöst även om vi kanske nu tycker att vi dödat Gud.



Det blir lite svävande och luddiga gränser betr. de religiösa,religionen,kyrkan,de troende.Eller de som har en tro o.s.v. Den nuvarande svenska kyrkan är heller inte samma sak som den varit det mesta av tiden den varit i sverige. Anders,du ärinne och berättar om det som jag tror kallas godtemplarrörelsen och är ett eget litet kapitel. Det fanns ingen annan behandlingsmetod på den tiden för den stora dryckenskapen så många suputer ändrade sitt liv där. De behövde tydligen vara med i en annan grupp/gemenskap.
Jag hänvisar slarvigt till kyrkan eller religion. Det är kanske en skillnad om en troende person tror på något själv utan att vara med i en rörelse eller etablerad sammanslutning eller ingår i en dylik. Det kallas nog inte för religion om bara en person är med. Därmed kallar inte jag en enskild troende person som ej bekänner sig till någon existerande religion för religiös.
Även jag är bekant med personer som tillhör olika religioner. De flesta i sverige är inte så aktiva,en del tror inte ens på sin religion men har glömt att träda ur. Andra är mer aktiva och deltar och tror på varierande sätt.

Jag vänder mig allra mest mot rollen de kristna hade när de nordiska länderna bildades.Den rollen låg kvar ända fram till nittonhundratalets början.
Det avtog stegvis såklart men de var ett med regenten i begynnelsen. De stod för maktutövandet. De stod för bestraffning och lagar. De stod för att beslagta allt land de kunde tillsammans med kungarna. Det som inte var bebott ansågs vara rikets eller kyrkans. Det inpräntades fruktansvärda tänkesätt i människorna. Om de inte infann sig i kyrkan på sin lediga tid fick de straff. Kvinnan blev tillintetgjord. Folket skulle vara lydiga fattiga slavar. De skulle komma till himmelriket när de dog. Om de inte trodde på läran och systemet skulle de komma till helvetet. De skulle buga för makten och de rika,stiga av vägen,gå ner i diket och ta av mössan. Kyrkan agade skolbarnen,tvingade de vuxna att läsa guds ord och lyda. Lyda ,lyda ,lyda.

Jag är emot alla rörelser och sammanslutningar inte bara de med konstlat religiöst innehåll. Människor har en tendens att göra som de flesta,att vilja tillhöra för att slippa stå för något själv. Steget till våld och krig blir inte långt. Det magiska och andliga som får vara fritt och fredligt hos den som vill är något annat.


Finns mycket här i ditt inlägg. Om vi börjar bakifrån så är ju det där en supergrundläggande fråga egentligen, individen eller kollektivet. Det är ju som du säger inte alls begränsat till religionen. Om du ingår i en grupp som skall fungera kommer du inte kunna köra din personlighet fullt ut. Det måste finnas några gemensamma normer. Och hade inte människor arbetat tillsammans hade de flesta här på forumet inte uppnått den ålder vi nu har. Skulle säga att det här är en balansgång. Och en personlighetsfråga. Det verkar finnas rätt många (socialt sinnade?)människor som finner det för got att stänga av egna omdömet och gå helt upp i någon religion, ism eller något annat. Gruppen lockar många starkt. Och det gäller att det här inte får dra i väg. En stark demokratiskt stat är ett bra motmedel. Och människor som står upp mot "etablerade sanningar"

Sen skulle jag nog säga om vi pratar det historiska här i norden att kyrkans roll i utvecklingen säg 1100-1900 är lite otydlig. Mycket gjordes naturligtvis i guds namn men det var oftast bara som slagträ åt någon makthungrig människa. Men visst, riket blev mera centraliserat och jag kan inte se annat än att det var något som skapade större klyftor mellan fattiga och rika. Skulle dock säga att det var den romerska civilisationen som nådde oss. Men naturligtvis var kyrkan och folks rädsla för döden en mäktig kraft i de burgnas händer. Och påvarna tycks ju inte direkt varit något undantag. Kyrkan blev ofantligt rik på människors slit, den som går omkring i vatikanen kan inte undgå att äcklas, även om intentioner varit goda.

Men jag tror ändå att väldigt mycket av t.ex. klosterväsendet genomsyrades av en stor godhet och att man därifrån gjorde mycket gott som kom samhället till fromma.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kristen höger

Inläggav scirocco » 28 jun 2018 21:37

Ja,att samarbeta är naturligt för oss,människan är ju ett flockdjur. Det är nedärvt i våra gener. Att klara sig ensam i naturen var mycket svårt. Allt gick såklart mycket bättre när flera händer och huvud hjälptes åt. Att vara ensam gav hjärnan signaler av skräck. Det var större "chans" att råka dö inom kort. Vår hjärna utvecklades i samspel med andra. Människan för längesen var helt beroende av gruppen de levde i för att överleva. Det var således viktigt att varje individ i gruppen mådde så bra som möjligt. Det var meningslöst att någon skulle ha mer av någon annans bekostnad. Gruppen var inte betjänt av att en var fet och andra för magra. Det är nedärvt i oss att dela med oss så att alla blir lika friska och starka. De tänkte nog inte på frågan om det var vänster eller höger,de visste såklart inte vad det var politiskt sett.
Idag förnimmer vi gemenskapskänslan sporadiskt i olika sammanhang. Trots att vi inte längre lever i någon grupp utan ingår i ett statligt system som känns främmande,är våra instinkter bärande för att de stora hjulen skall rulla. Vi kan för ett ögonblick känna gemenskap på arbetsplatsen fast det är ett spel där någon får mer och andra mindre och på kvällen finns det ingen grupp alls.
Vi är skapta för att hjälpas åt i mindre grupper. Vi vill inte vara ensamma. De stora massorna av människor som ska låtsas höra samman är egentligen fasansfullt. Ni får tänka vidare själva här.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kristen höger

Inläggav hakkapeliitta » 28 jun 2018 21:57

scirocco skrev:Ja,att samarbeta är naturligt för oss,människan är ju ett flockdjur. Det är nedärvt i våra gener. Att klara sig ensam i naturen var mycket svårt. Allt gick såklart mycket bättre när flera händer och huvud hjälptes åt. Att vara ensam gav hjärnan signaler av skräck. Det var större "chans" att råka dö inom kort. Vår hjärna utvecklades i samspel med andra. Människan för längesen var helt beroende av gruppen de levde i för att överleva. Det var således viktigt att varje individ i gruppen mådde så bra som möjligt. Det var meningslöst att någon skulle ha mer av någon annans bekostnad. Gruppen var inte betjänt av att en var fet och andra för magra. Det är nedärvt i oss att dela med oss så att alla blir lika friska och starka. De tänkte nog inte på frågan om det var vänster eller höger,de visste såklart inte vad det var politiskt sett.
Idag förnimmer vi gemenskapskänslan sporadiskt i olika sammanhang. Trots att vi inte längre lever i någon grupp utan ingår i ett statligt system som känns främmande,är våra instinkter bärande för att de stora hjulen skall rulla. Vi kan för ett ögonblick känna gemenskap på arbetsplatsen fast det är ett spel där någon får mer och andra mindre och på kvällen finns det ingen grupp alls.
Vi är skapta för att hjälpas åt i mindre grupper. Vi vill inte vara ensamma. De stora massorna av människor som ska låtsas höra samman är egentligen fasansfullt. Ni får tänka vidare själva här.

Tror inte på nedärva gener här. Kollektivet är en social konstruktion. Sprunget ur nödvändighet. Kollektivet i sig är en maktstruktur, enighet utåt, strävan efter inre harmoni mot yttre fiende. Detta är dock alltid i alla sammanhang en fiktiv, konstruerad harmoni då människans strävan jämnt är att tillskaffa sej fördelar på andras bekostnad. Så länge tillgången är begränsad så pågor denna tävlan, nation mot nation, människa mot människa.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kristen höger

Inläggav scirocco » 28 jun 2018 22:11

Jag tänker på tiderna då det inte fanns nationer. Inte heller gick människorna omkring en och en. De levde i grupp för att de flesta saker funkar bäst då. Som att bygga,jaga o.s.v. Eftersom överlevnaden är bäst i grupp nedärvs allt som därmed följer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristen höger

Inläggav Anders » 29 jun 2018 08:16

hakkapeliitta skrev:
scirocco skrev:Ja,att samarbeta är naturligt för oss,människan är ju ett flockdjur. Det är nedärvt i våra gener. Att klara sig ensam i naturen var mycket svårt. Allt gick såklart mycket bättre när flera händer och huvud hjälptes åt. Att vara ensam gav hjärnan signaler av skräck. Det var större "chans" att råka dö inom kort. Vår hjärna utvecklades i samspel med andra. Människan för längesen var helt beroende av gruppen de levde i för att överleva. Det var således viktigt att varje individ i gruppen mådde så bra som möjligt. Det var meningslöst att någon skulle ha mer av någon annans bekostnad. Gruppen var inte betjänt av att en var fet och andra för magra. Det är nedärvt i oss att dela med oss så att alla blir lika friska och starka. De tänkte nog inte på frågan om det var vänster eller höger,de visste såklart inte vad det var politiskt sett.
Idag förnimmer vi gemenskapskänslan sporadiskt i olika sammanhang. Trots att vi inte längre lever i någon grupp utan ingår i ett statligt system som känns främmande,är våra instinkter bärande för att de stora hjulen skall rulla. Vi kan för ett ögonblick känna gemenskap på arbetsplatsen fast det är ett spel där någon får mer och andra mindre och på kvällen finns det ingen grupp alls.
Vi är skapta för att hjälpas åt i mindre grupper. Vi vill inte vara ensamma. De stora massorna av människor som ska låtsas höra samman är egentligen fasansfullt. Ni får tänka vidare själva här.

Tror inte på nedärva gener här. Kollektivet är en social konstruktion. Sprunget ur nödvändighet. Kollektivet i sig är en maktstruktur, enighet utåt, strävan efter inre harmoni mot yttre fiende. Detta är dock alltid i alla sammanhang en fiktiv, konstruerad harmoni då människans strävan jämnt är att tillskaffa sej fördelar på andras bekostnad. Så länge tillgången är begränsad så pågor denna tävlan, nation mot nation, människa mot människa.

Eftersom det som nog alla vet modererats pga OT skapar jag en ny tråd under ämnet "social konstruktion"
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kristen höger

Inläggav scirocco » 29 jun 2018 08:46

Ja,du kan skapa en ny tråd. Jag kan tillägga att den mesta tid människor har levat har de inte känt till någon kristus och därmed inte kunnat vara kristna. Så både höger och kristendom hör till det som inträffat den pyttelilla stund vi har någon större vetskap kring. Våra gener är byggda från den mesta och äldre tiden.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster