Kristen höger

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kristen höger

Inläggav Algotezza » 11 apr 2018 18:27

Med väl valda egentolkade bibelcitat kan vad som helst "bevisas".
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 11 apr 2018 18:33

Algotezza skrev:Med väl valda egentolkade bibelcitat kan vad som helst "bevisas".

Det skriver jag under på:
AnneN (svårt med skrivstil här...)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 18:42

Algotezza skrev:Med väl valda egentolkade bibelcitat kan vad som helst "bevisas".


Det handlar inte om bevis men om lagen. Många tror ju att Jesus var som T Dileva eller så.
Men hans ord tyder på att han varken var diplomat eller publikfriare.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 11 apr 2018 18:46

Nej, Jesus höll sig närmast de utstötta i botten av samhällsskikten, vilket de högerkristna inte gör.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Kristen höger

Inläggav Illusionen » 11 apr 2018 19:39

lynx skrev:Nej, Jesus höll sig närmast de utstötta i botten av samhällsskikten, vilket de högerkristna inte gör.

Ja, budskapet är kristallklart, och då förfaller det mig främmande att göra politik av det kristna budskapet
och införa benämningar som ”kristen höger” och ”kristen vänster”, då har man nog missförstått något.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=IomxvOTf-So
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 11 apr 2018 20:30

Politik är ett större system i hur ett flertal individer ska samflorerera. Eftersom Jesus värnade om de små och hjälplösa och jag är i detta liv vill jag ge min röst åt kristen vänster.
Men jag tycker att det är intressant hur en högerkristen tickar.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 20:35

Illusionen skrev:
lynx skrev:Nej, Jesus höll sig närmast de utstötta i botten av samhällsskikten, vilket de högerkristna inte gör.

Ja, budskapet är kristallklart, och då förfaller det mig främmande att göra politik av det kristna budskapet
och införa benämningar som ”kristen höger” och ”kristen vänster”, då har man nog missförstått något.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=IomxvOTf-So


Exakt min position. Det är vänster som vill demonisera kristna genom att benämna dem höger.
Kristendomen är inte politiska idéer.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kristen höger

Inläggav Anne » 11 apr 2018 20:41

...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristen höger

Inläggav Pilatus » 11 apr 2018 21:50

Illusionen skrev:Ja, budskapet är kristallklart, och då förfaller det mig främmande att göra politik av det kristna budskapet och införa benämningar som ”kristen höger” och ”kristen vänster”, då har man nog missförstått något.

Jag kan nämna ett exempel, det borde vara ett mycket välkänt begrepp, arbetarpräster.

Den 15 maj 1891 publicerade påven Leo XIII den första sociala rundskrivelsen Rerum novarum, ”Om arbetarfrågan”. Under en tid då den liberala kapitalistiska marknadsekonomin blomstrade tog han ställning till arbetarklassens proletarisering och utarmning. För att kunna förstå rundskrivelsens betydelse är det emellertid nödvändigt att beakta kyrkans dåtida läge och den tidens sociala situation.

På ett anmärkningvärt sätt inleder denna encyklika en ny epok i den katolska kyrkans uppgörelse med den moderna världen: Å ena sidan genom att med ett djärvt initiativ behandla industrivärldens dåtida sociala problematik. Å andra sidan genom att i en smärtsam process långsamt lösa sig från de seglivade restaurativa tendenser som fortfarande präglade kyrkans liv i slutet av 1800-talet. På ett märkligt sätt antyder encyklikans första mening både situationen och problemet: ”Den trängtan efter förändringar som redan under lång tid hemsökt nationerna och håller dem i feberaktig spänning måste nödvändigtvis förr eller senare övergå från det politiska området till samhällsekonomins närbelägna fält.” Efter den demokratiska revolutionen som under 1800-talet slutgiltigt satte punkt för en medeltida kristenhet följde nu den industriella revolutionen som kapade mänskliga och sociala relationer i arbetets värld. ”Industrin har gjort mäktiga framsteg genom tekniska hjälpmedel och nya arbetsmetoder. Det ömsesidiga förhållandet mellan arbetsgivare och arbetare har på ett väsentligt sätt förändrats. Kapitalet har hopat sig i händerna på några få medan den stora massan förblir fattig.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 22:38

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Ja, budskapet är kristallklart, och då förfaller det mig främmande att göra politik av det kristna budskapet och införa benämningar som ”kristen höger” och ”kristen vänster”, då har man nog missförstått något.

Jag kan nämna ett exempel, det borde vara ett mycket välkänt begrepp, arbetarpräster.

Den 15 maj 1891 publicerade påven Leo XIII den första sociala rundskrivelsen Rerum novarum, ”Om arbetarfrågan”. Under en tid då den liberala kapitalistiska marknadsekonomin blomstrade tog han ställning till arbetarklassens proletarisering och utarmning. För att kunna förstå rundskrivelsens betydelse är det emellertid nödvändigt att beakta kyrkans dåtida läge och den tidens sociala situation.

På ett anmärkningvärt sätt inleder denna encyklika en ny epok i den katolska kyrkans uppgörelse med den moderna världen: Å ena sidan genom att med ett djärvt initiativ behandla industrivärldens dåtida sociala problematik. Å andra sidan genom att i en smärtsam process långsamt lösa sig från de seglivade restaurativa tendenser som fortfarande präglade kyrkans liv i slutet av 1800-talet. På ett märkligt sätt antyder encyklikans första mening både situationen och problemet: ”Den trängtan efter förändringar som redan under lång tid hemsökt nationerna och håller dem i feberaktig spänning måste nödvändigtvis förr eller senare övergå från det politiska området till samhällsekonomins närbelägna fält.” Efter den demokratiska revolutionen som under 1800-talet slutgiltigt satte punkt för en medeltida kristenhet följde nu den industriella revolutionen som kapade mänskliga och sociala relationer i arbetets värld. ”Industrin har gjort mäktiga framsteg genom tekniska hjälpmedel och nya arbetsmetoder. Det ömsesidiga förhållandet mellan arbetsgivare och arbetare har på ett väsentligt sätt förändrats. Kapitalet har hopat sig i händerna på några få medan den stora massan förblir fattig.


Vad jag vill minnas så kom den encyklikan som ett svar på det marxistiska budskapet- Rerum novarum, kallas efter de latinska inledningsorden (som betyder "Lusten att göra revolution ..."). De präster som du då kallar för "arbetarpräster" var de präster som jobbade i de fattiga arbetarkvarteren i Europa (oftast jesuiter) som då sympatiserade med arbetarnas förhållande (just jesuiter har som uppdrag att socialisera sig med människorna och - sätta sig i "deras skor"). Kyrkans socialära växte fram då också.

Kyrkan har inte tagit ställning politisk och gör inte det. De kan uppmana att inte rösta på partier som står för abort - eftersom kyrkan håller människovärdet högt - men de brukar inte ta ställning officiellt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 22:47

Vatikanens resa från anti-kommunism till anti-kapitalism
Återigen ruskar påven Franciskus om katolska kyrkan. På tisdagen gav han ut sin första ”apostoliska förmaning” Evangelii gaudium genom att utse en ny fiende till kyrkan: den moderna kapitalismen. ”Somliga människor fortsätter att försvara ’nedsippringsteorier’ (trickle-down theories), som förutsätter att ekonomisk tillväxt, pådriven av de fria marknadskrafterna, ofrånkomligen kommer att leda till större rättvisa och omfatta allt flera”, skriver han. ”Denna uppfattning, som aldrig verifierats av fakta, uttrycker en omogen och naiv tilltro till dygdigheten hos dem som utövar den ekonomiska makten i det sakrosankta ekonomiska system som dominerar.”

Han kunde knappast ha uttryckt sig tydligare. Påven har tagit klar politisk ställning gentemot den högerdominerade fria marknadspolitiken och hans fördömande verkar i stor utsträckning vara riktad mot Europa och USA. Hans explicita hänsyftning på ”nedsippringspolicy” inom ekonomin, som kännetecknade Ronald Reagan och Margaret Thatcher och deras politiska arvtagare, är bara början. I de 224 sidorna om kyrkans framtid fördömer han ojämlikheten i inkomster, ”välståndskulten” och ”ett finanssystem som härskar, snarare än tjänar”.

I ljuset av det senaste halvseklets katolicism är detta ett radikalt brott med det förgångna. Under Pius XII:s pontifikat exkommunicerades alla medlemmar i kommunistpartiet. Andra Vatikankonciliet innebar en viss uppmjukning av denna inställning och gjorde inget fördömande av kommunismen. Encyklikor av påvarna Johannes XXIII, (Pacem in terris), Paul VI (Ecclesiam suam) förespråkade demokrati och marknadsekonomi och uttalade sig bara kritiskt mot kommunismens förtryck av kyrkan. Johannes Paulus II brukar tillskrivas äran av att kommunismen i Polen störtades. Påven Franciskus kommunitära och populistiska budskap visar hur långt kyrkans inställning har förändrats under loppet av fem decennier och hur kapitalismen kommit att ersätta kommunismen som monolitisk politisk filosofi.

Med tanke på den långa tid då det rått spänning mellan kyrkan och kommunismen är påven Franciskus aggressivt antikapitalistiska inställning desto mera anmärkningsvärd. Han har inte bara fördömt vad han ser som den fria marknadens misslyckande, utan själva den ideologi som den bygger på. Det är inte bara en fråga om etik, utan om vem som skall kontrollera de finansiella marknaderna. Hans uttalande att den globala ekonomin kräver mera kontroll från regeringarnas sida vore otänkbart för en påve för bara 50 år sedan:

”När en minoritets inkomster växer exponentiellt vidgas också gapet som skiljer majoriteten från det välstånd som åtnjutes av ett fåtal […] Följaktligen förkastar de rätten för staten, vars uppgift det är att slå vakt om det gemensamma bästa, att utöva någon som helst form av kontroll. Sålunda föds ett nytt tyranni, osynligt och ofta virtuellt och påtvingar andra sina egna lagar och regler.”

Påvens uttalanden markerar en djärv ideologisk omstrukturering av kyrkan, som fysiskt, andligt och ideologiskt varit centrerad i Rom. Genom att låta kyrkan sätta sig upp mot den fria marknaden har påven gett legitimitet åt progressiva vänstergrupper, som arbetar för starkare regeringskontroll. Spökena i Vatikanen från 1900-talet verkar blekna bort. Påven har utsett en ny motståndare.

Emma Green, The Atlantic Monthly 2013-11-26

Texten Evangelii gaudium finns på Vatikanens hemsida här
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristen höger

Inläggav Pilatus » 11 apr 2018 22:50

Rerum Novarum finns översatt till svenska. Här ett kort avsnitt.

Rikedomarna har samlats i händerna på några få och det stora flertalet har lämnats i fattigdom. Arbetarna har höjt tankarna om sig själva och skapat en starkare gemenskap mellan sig. Alla dessa ting, utan att även nämna sedeförfallet, har fört med sig påtagliga konflikter. Överallt är sinnena på spänn och i en rastlös väntan vilket ensamt räcker för att bevisa hur många starka uppfattningar som häri är inblandade. Denna situation tar upp vetenskapsmännens snille, de klokas vishet, de folkliga sammanslutningarna eftertänksamhet, lagstiftarnas insikt och de styrandes anvisningar. I denna stund är det tydligt att ingen annan fråga plågar så den mänskliga själen.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 23:08

Lite mer - från sidan 7-8

En ockrande penningspekulation förvärrade ytterligare det onda. Om än kyrkan upprepade gånger fördömt oeker, fortfor likväl en omättlig vinningslystnad att bedrifva det på ett eller annat sätt. Produktion och handel hafva nästan blifvit monopol för ett fåtal, och på detta sätt har ett få­
tal storkapitalister kunnat lägga ett nästan slafviskt ok på proletärernas väldiga massa.

II. Socialisternas kommunism är förfelad och där­ till orättvis.
För att råda bot för detta onda, upphetsa socialisterna1 de fattige mot de rike och påstå, att all enskild egendom bör upphöra och att i stället de enskildes egendom bör göras gemensam för alla under förvaltning af antingen kommu­ nalstyrelserna eller statsregeringen. De hålla före, att, ge­ nom en sådan öfvergång af all egendom från de enskilde till det samfälda och om blott en gång all rikedom och dess förmåner fördelas lika mellan medborgarne, så skola alla de närvarande olyckorna kunna afhjälpas. Men långt ifrån att bidraga något till frågans lösning, är denna teori tvärt om till mydket större skada för de arbetande klasserna själfva: den är icke mindre orättfärdig, enär den utöfvm ett våld mot de rättmätige egendomsbesittarne; och don strider mot all bestående samhällsordning samt nedrifver i grund staterna själfva.

1 Denna encyklika utkom redan 1891. Begreppet socialister afser här framför allt de extrema riktningarna inom socialismen
(stränga marxismen, kommunismen etc.)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristen höger

Inläggav Esther » 11 apr 2018 23:11

Och på sidan 14 hittar vi:

d) Föräldravården får ej upphäfvas af staten.

Den faderliga myndigheten är af den beskaffenhet, att den hvarken kan förintas eller öfvertagas af staten, då den har samma ursprung som människans eget lif. Barnen äro såsom en del af fadern,1 de äro liksom en utveckling af hans person. De inträda ej, om vi vilja vara rättvisa, i staten som enskilda individer, utan som medlemmar af den familj, i hvilken de äro födda. Men just af den anledningen, att barnen af naturen äro en del af fadern-------------böra de, tills de ernå själfmyndig ålder, stå under föräldrarnes vård. Då socialisterna i stället för föräldrarnes omvårdnad sätta statens, handla de alltså mot naturens lag och lossa på fa- miljebandet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristen höger

Inläggav Pilatus » 11 apr 2018 23:33

ur slutordet, trots allt politiskt färgat

Det finns en annan och djupare avvägning som inte får förloras ur sikte. I Statens ögon är allas intressen, vare sig hög eller låg, jämbördiga. Medlemmarna av de arbetande klasserna är av naturen medborgare och med samma rätt som de rika. De är verkliga delar vilka genom familjen lever det liv som utgör samhällets kropp; och det behöver knappast sägas att de är i varje stad i stort numerärt överläge. Det skulle vara oförnuftigt att försumma en del av medborgarna och favorisera en annan del och därför måste den offentliga makten noggrant och punktligt sörja för de arbetande klassernas välfärd och uppehälle; för annars skulle rättvisans lag vilken föreskriver att alla skall få sin beskärda del brytas.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster