nationalism - fascism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 10:37

klorofyll skrev:
Esther skrev:Vi menar att vi - bara vi sätter vår vilja bakom det, bara vi vill det tillräckligt mycket, bara vi använder vårt kunnande och vår teknologi, vad vi själva skapat och är - SÅ KAN VI ALLT. Allt är möjligt.

Det är mycket intressant.
Jag tänker att man antingen investerar sin tid och sina förmågor i syfte att bli rik, eller så investerar man i sig själv.


Jag tror att det går att förklara det mesta - om man måste göra saken enkel för andra att fatta eller börja någonstans - att göra ett motsatsförhållande i sak. Det är inte så enkelt - det är mer komplext än så. Det som kan stämma är att om man satsar allt i att bli rik - för att rikedomen menar man kan ge en det man vill ha; tillgång till sätta på andra (sex primära drivkrafter i livet) få tillgång till saker som finns i världen, få tillgång till makt genom detta mm --- så har man inte tid och inte heller möjlighet när man förverkligar det första att ägna sig åt att att bli den man skulle ha varit och lära känna sig själv - eftersom man förlagt det mesta utanför sig själv.

Men det behöver inte alltid vara så. Det kan vara annorlunda också. Att generalisera upp saker har ur förklaringssynpunkt och att man vill göra en poäng i sak en viss fördel men det visar inte hela den komplexa saken i sig.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 10:39

klorofyll skrev:
Esther skrev:Vad du inte tycks ta in är att saken är inte Hitler - fortfarande... utan det faktum att han gav ansikte och person åt - NÅGOT SOM MAJORITETEN I VÄRLDENS BEFOLKNINGAR TROR PÅ ÄN.

Och vad är det?



Att den mänskliga viljan - bara man vill något tillräckligt mycket och tror på det man gör tillräckligt mycket - så kan man åstadkomma allt. Allt är möjligt. Allt går att göra - även kämpa mot större makter än man själv. Fanatismen i nassarna trots att de redan var slagna av amerikaner och andra - var sådan. De skulle segra!!!
Idag tror nästintill alla på det... det är möjligt bara man vill tillräckligt och lägger sin vilja bakom allt så --- kan man åstadkomma det omöjliga - övervinna allt och alla.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 10:41

Den egna mänskliga viljans totala härskande över allt och alla visar sig i att man tar kontroll över allt - även liv och död.
Man får bara de barn man VILL HA NÄR man vill ha dem, man bestämmer om man vill leva eller dö och NÄR man ska dö och hur man ska dö.

Detta är den mänskliga viljans triumf - som Hitler skrev och sa.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 10:42

Viljans triumf (tysk originaltitel: Triumph des Willens), är en propagandafilm från 1935 av den tyska filmskaparen Leni Riefenstahl. Filmen är en krönika över Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterparteis, NSDAP, kongress i Nürnberg 1934.

Filmen innehåller utdrag från flera tal av nazistiska ledare på kongressen inklusive delar av Adolf Hitlers tal. Hitler beställde filmen och agerade som en inofficiell producent; hans namn återfinns i filmens början. Det genomgående temat för filmen är Tysklands återkomst som stormakt med Hitler som den sanne tyske ledaren som ska skänka ära åt nationen.

Filmen hade premiär den 25 mars 1935 och är ett av filmhistoriens mest kända exempel på propaganda. Riefenstahls teknik i kameraflyttning, användandet av teleobjektiv för att skapa ett annorlunda perspektiv, flygfotografi och ett revolutionerande användande av musik och filmfotografi har gett filmen erkännande som en av de bästa propagandafilmerna någonsin.

Riefenstahl vann flera priser för filmen, inte bara i Tyskland utan även i USA, Frankrike, Sverige och andra länder. Filmen var populär i Tredje Riket,[1] och på andra ställen, och har påverkat även dagens filmer, dokumentärer och reklamfilmer trots att den skapar en frågeställning om gränsen mellan konst och moral
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 10:44

Esther skrev:Den egna mänskliga viljans totala härskande över allt och alla visar sig i att man tar kontroll över allt - även liv och död.
Man får bara de barn man VILL HA NÄR man vill ha dem, man bestämmer om man vill leva eller dö och NÄR man ska dö och hur man ska dö.

Detta är den mänskliga viljans triumf - som Hitler skrev och sa.


De svaga - de icke fullt ut perfekta --- SKA sorteras bort redan innan de föds. De ska sedan om de råkar födas eller ut för något i livet där deras vilja knäcks eller inte mer kan användas - dödas eller vilja dö själva och en läkare sätta nålen i armen på en.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: nationalism - fascism

Inläggav klorofyll » 16 apr 2018 12:17

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Vad du inte tycks ta in är att saken är inte Hitler - fortfarande... utan det faktum att han gav ansikte och person åt - NÅGOT SOM MAJORITETEN I VÄRLDENS BEFOLKNINGAR TROR PÅ ÄN.

Och vad är det?



Att den mänskliga viljan - bara man vill något tillräckligt mycket och tror på det man gör tillräckligt mycket - så kan man åstadkomma allt. Allt är möjligt. Allt går att göra - även kämpa mot större makter än man själv. Fanatismen i nassarna trots att de redan var slagna av amerikaner och andra - var sådan. De skulle segra!!!
Idag tror nästintill alla på det... det är möjligt bara man vill tillräckligt och lägger sin vilja bakom allt så --- kan man åstadkomma det omöjliga - övervinna allt och alla.

Jag tror att det är så, ser ingen konflikt med gudstro, men att förstöra för andra - vilket är möjligt om man vill - leder inte till egentlig framgång, det är naturens lag som vi inte kan påverka... Sedan kan jag säga att jag inte direkt lyckas med något... - och jag vill i princip ingenting längre. Sedan så tror jag ju att vi inte kan välja vad vi vill fullt ut...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 12:28

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Och vad är det?



Att den mänskliga viljan - bara man vill något tillräckligt mycket och tror på det man gör tillräckligt mycket - så kan man åstadkomma allt. Allt är möjligt. Allt går att göra - även kämpa mot större makter än man själv. Fanatismen i nassarna trots att de redan var slagna av amerikaner och andra - var sådan. De skulle segra!!!
Idag tror nästintill alla på det... det är möjligt bara man vill tillräckligt och lägger sin vilja bakom allt så --- kan man åstadkomma det omöjliga - övervinna allt och alla.

Jag tror att det är så, ser ingen konflikt med gudstro, men att försöka förstöra för andra - vilket är möjligt om man vill - leder inte till egentlig framgång, det är liksom en naturlig lag som vi inte kan påverka... Sedan kan jag säga att jag inte direkt lyckas med något - jag vill i princip ingenting längre. Sedan så tror jag ju att vi inte kan välja vad vi vill fullt ut.


Jag tror att man måste förstå. Den yttre kontexten och människans ondska - om i fallet nassarna och kommunisternas och kapitalisternas - som alla skapar yttre omständigheter som en individ inte fullt kan rå över eller på - gör inte att man inte kan vilja i den kontext man finns i. Viljan sätts inte ur spel. De som skapar yttre förutsättningar som förtrycker andra kommer få sitt när de dör. Även om de förklarar Gud som död och icke existerande - det har ingen bäring. De som tror och lever genom att använda sin vilja för det goda för sig och andra inom de ramar de får. De gör det som är gott och har lagt sin vilja hos Gud.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: nationalism - fascism

Inläggav klorofyll » 16 apr 2018 12:34

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:

Att den mänskliga viljan - bara man vill något tillräckligt mycket och tror på det man gör tillräckligt mycket - så kan man åstadkomma allt. Allt är möjligt. Allt går att göra - även kämpa mot större makter än man själv. Fanatismen i nassarna trots att de redan var slagna av amerikaner och andra - var sådan. De skulle segra!!!
Idag tror nästintill alla på det... det är möjligt bara man vill tillräckligt och lägger sin vilja bakom allt så --- kan man åstadkomma det omöjliga - övervinna allt och alla.

Jag tror att det är så, ser ingen konflikt med gudstro, men att försöka förstöra för andra - vilket är möjligt om man vill - leder inte till egentlig framgång, det är liksom en naturlig lag som vi inte kan påverka... Sedan kan jag säga att jag inte direkt lyckas med något - jag vill i princip ingenting längre. Sedan så tror jag ju att vi inte kan välja vad vi vill fullt ut.


Jag tror att man måste förstå. Den yttre kontexten och människans ondska - om i fallet nassarna och kommunisternas och kapitalisternas - som alla skapar yttre omständigheter som en individ inte fullt kan rå över eller på - gör inte att man inte kan vilja i den kontext man finns i. Viljan sätts inte ur spel. De som skapar yttre förutsättningar som förtrycker andra kommer få sitt när de dör. Även om de förklarar Gud som död och icke existerande - det har ingen bäring. De som tror och lever genom att använda sin vilja för det goda för sig och andra inom de ramar de får. De gör det som är gott och har lagt sin vilja hos Gud.

Ja det håller jag med om, dessutom så tror jag att det finns en mening med det som vi inte kan påverka.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 12:35

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att det är så, ser ingen konflikt med gudstro, men att försöka förstöra för andra - vilket är möjligt om man vill - leder inte till egentlig framgång, det är liksom en naturlig lag som vi inte kan påverka... Sedan kan jag säga att jag inte direkt lyckas med något - jag vill i princip ingenting längre. Sedan så tror jag ju att vi inte kan välja vad vi vill fullt ut.


Jag tror att man måste förstå. Den yttre kontexten och människans ondska - om i fallet nassarna och kommunisternas och kapitalisternas - som alla skapar yttre omständigheter som en individ inte fullt kan rå över eller på - gör inte att man inte kan vilja i den kontext man finns i. Viljan sätts inte ur spel. De som skapar yttre förutsättningar som förtrycker andra kommer få sitt när de dör. Även om de förklarar Gud som död och icke existerande - det har ingen bäring. De som tror och lever genom att använda sin vilja för det goda för sig och andra inom de ramar de får. De gör det som är gott och har lagt sin vilja hos Gud.

Ja det håller jag med om, dessutom så tror jag att det finns en mening med det som vi inte kan påverka.


Absolut är det så... exakt vilken det är - vet varken de som skapar förhållanden där andra inte kan göra det de vill i godhet - och de som blir utsatta för denna ondska.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 16 apr 2018 21:08

Esther skrev:
Esther skrev:Den egna mänskliga viljans totala härskande över allt och alla visar sig i att man tar kontroll över allt - även liv och död.
Man får bara de barn man VILL HA NÄR man vill ha dem, man bestämmer om man vill leva eller dö och NÄR man ska dö och hur man ska dö.

Detta är den mänskliga viljans triumf - som Hitler skrev och sa.


De svaga - de icke fullt ut perfekta --- SKA sorteras bort redan innan de föds. De ska sedan om de råkar födas eller ut för något i livet där deras vilja knäcks eller inte mer kan användas - dödas eller vilja dö själva och en läkare sätta nålen i armen på en.


Vem dömer - Tyska propagandafilm för Eutanasi (som man nu vill införa i Sverige)

Vem dömer?
(Ich klage an)

Genre Drama
Regissör Wolfgang Liebeneiner
Manus Eberhard Frowein
Wolfgang Liebeneiner baserat på Hellmuth Ungers roman
Skådespelare Heidemarie Hatheyer
Paul Hartmann
Mathias Wieman
Produktionsbolag Tobis Filmkunst
Premiär 29 augusti 1941
Speltid 110 minuter
Land Tyskland
Språk Tyska
IMDb SFDb
Vem dömer? (ty: Ich klage an) är en tysk eutanasipropagandafilm från 1941 i regi av Wolfgang Liebeneiner. I huvudrollerna ses Heidemarie Hatheyer, Paul Hartmann och Mathias Wieman. I Sverige hade filmen premiär 27 februari 1942.


En ung hustru som lider av en svår sjukdom uppmanar sin läkare att ta hennes liv. Hennes man, själv en framgångsrik läkare, ger henne en dödlig överdos och ställs inför rätta. Där läggs argument fram som att förlänga liv ibland strider mot naturen och att döden då är en rättighet, såväl som en plikt.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: nationalism - fascism

Inläggav klorofyll » 17 apr 2018 13:43

Jag tror att personer som inte är religiösa ibland kan se ned på andra pga av sina egna komplex och en känsla av att inte duga/vara komplett... Vilket inte är så konstigt eftersom ingen är det.

Att inte förlita sig på andra ställer höga krav på individen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: nationalism - fascism

Inläggav Pilatus » 18 apr 2018 10:47

klorofyll skrev:Jag tror att personer som inte är religiösa ibland kan se ned på andra ...

Det kan vara ömsesidigt, åtminstone förr. För var tror du "självmördare" och odöpta barn begravdes? Utanför kyrkogården, klorofyll. Hur respektfullt var det? Kristna människor brände folk levande om de inte hade den rätta tron. Det började mycket tidigt. Hur behandlade man slavar?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: nationalism - fascism

Inläggav Esther » 18 apr 2018 11:54

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att personer som inte är religiösa ibland kan se ned på andra ...

Det kan vara ömsesidigt, åtminstone förr. För var tror du "självmördare" och odöpta barn begravdes? Utanför kyrkogården, klorofyll. Hur respektfullt var det? Kristna människor brände folk levande om de inte hade den rätta tron. Det började mycket tidigt. Hur behandlade man slavar?


Ja, här är då svaret på frågan varför kommunister och deras lilla syster fascism dödade kristna, tog och tar över Kyrkorna och förföljer troende.
Nu har vi svaret.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: nationalism - fascism

Inläggav Pilatus » 18 apr 2018 12:49

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det kan vara ömsesidigt, åtminstone förr. För var tror du "självmördare" och odöpta barn begravdes? Utanför kyrkogården, klorofyll. Hur respektfullt var det? Kristna människor brände folk levande om de inte hade den rätta tron. Det började mycket tidigt. Hur behandlade man slavar?

Ja, här är då svaret på frågan varför kommunister och deras lilla syster fascism dödade kristna, tog och tar över Kyrkorna och förföljer troende. Nu har vi svaret.

Tålde du inte att läsa om hur lumpet de kristna betett sig, utan att börja tala om kommunister? Har du aldrig haft tillfälle att läsa om hur de kristna ständigt förföljt människor som inte hade den rätta tron? Är du ett levande exempel på en sådan fanatiker?

Bild
Katoliker roar sig och bränner några personer levande, som de ansåg hade fel tro.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: nationalism - fascism

Inläggav klorofyll » 18 apr 2018 15:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att personer som inte är religiösa ibland kan se ned på andra ...

Det kan vara ömsesidigt, åtminstone förr. För var tror du "självmördare" och odöpta barn begravdes? Utanför kyrkogården, klorofyll. Hur respektfullt var det? Kristna människor brände folk levande om de inte hade den rätta tron. Det började mycket tidigt. Hur behandlade man slavar?

Att bränna människor levande känns inte seriöst om man ser till den syn på Gud vi har idag.. Finns nog ingen värre handling, snacka om att utnyttja religionen i egna syften...

Var det så att alla sa att de var religiösa förr fastän det kanske inte var så...?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster