värdering, vad innebär det?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

värdering, vad innebär det?

Inläggav xion » 27 apr 2018 09:02

Nu ska man anordna kurser för invandrare där de ska lära sig våra (rätta) värderingar.
Värderingar är ju bara ett nannat ord för åsikter.
Yttrandefrihet och åsiktsfrihet brukar också räknas till våra grundläggande värderingar.
Det enda man kan begära av invandrarna är att de följer våra lagar.
För övrigt måste vi acceptera vilka åsikter och värderingar som helst.
Synonymer till värdering
uppfattning, synsätt, åsikt, omdöme, norm
Vad betyder värdering?
(personlig) uppfattning om hur bra eller dåligt något är; (i pluralis även) grundläggande åsikter, normer: konservativa värderingar || -en; -ar

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: värdering, vad innebär det?

Inläggav Sceptisk » 24 maj 2018 12:37

xion skrev:Det enda man kan begära av invandrarna är att de följer våra lagar.

Helt rätt. Det är lagarna som vi måste lyda, inte värderingar. Var och en måste få lov att tänka själv oavsett om man är infödd eller invandrare.

Vad som är "Svenska värderingar" är ytterst otydligt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: värdering, vad innebär det?

Inläggav Anders » 24 maj 2018 13:57

Sceptisk skrev:
xion skrev:Det enda man kan begära av invandrarna är att de följer våra lagar.

Helt rätt. Det är lagarna som vi måste lyda, inte värderingar. Var och en måste få lov att tänka själv oavsett om man är infödd eller invandrare.

Vad som är "Svenska värderingar" är ytterst otydligt.

No way. Om jag tilläts vara flykting i ett annat land skulle jag gå mycket långt för att smälta in i den kultur som råder på plats. Det verkar de flesta invandrare som kommer hit också göra och jag förväntar mig det. Ok att man har t.ex. en annan religion och lever i enlighet med den. Fine, men håll den för dig själv. Kan naturligtvis inte säga hur mycket och hur lite någon skulle smälta in, men det är en inställning som är rimlig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: värdering, vad innebär det?

Inläggav Sceptisk » 24 maj 2018 21:03

Anders skrev:
Sceptisk skrev:
xion skrev:Det enda man kan begära av invandrarna är att de följer våra lagar.

Helt rätt. Det är lagarna som vi måste lyda, inte värderingar. Var och en måste få lov att tänka själv oavsett om man är infödd eller invandrare.

Vad som är "Svenska värderingar" är ytterst otydligt.

No way. Om jag tilläts vara flykting i ett annat land skulle jag gå mycket långt för att smälta in i den kultur som råder på plats. Det verkar de flesta invandrare som kommer hit också göra och jag förväntar mig det. Ok att man har t.ex. en annan religion och lever i enlighet med den. Fine, men håll den för dig själv. Kan naturligtvis inte säga hur mycket och hur lite någon skulle smälta in, men det är en inställning som är rimlig.

Du verkar obeslutsam. Först säger du nej och sedan säger du att det är okej att ha en egen religion om man håller det för sig själv och sedan säger du att det inte heller går att säga hur mycket någon "smälter in".

Om man har en annan religion eller om man har en religion överhuvudtaget i dagens Sverige så har man inte värderingar som hålls av det stora flertalet. För det stora flertalet i dagens Sverige verkar vara ateister. De är för det mesta för abort, de dricker alkohol, de låter tatuera sig, de ser inget fel med onani, de har sex utanför äktenskapet, de hyllar homosex, en del vill till och med legalisera assisterat självmord, e.t.c.

Om samhället ska handla om att alla ska ha samma värderingar då blir kontentan att man faktiskt inte får ha någon egen åsikt. Hur ska man kunna ha en egen åsikt om man måste ha samma värderingar som flertalet? Så jag måste fråga dig om du verkligen skulle vilja leva i ett samhälle där du inte tillåts ha en egen åsikt?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster