Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 22 jan 2019 10:57

Varför ser du Kulturen som ett viktig område, jämfört med integration(viktigast i min mening), utrikespolitik och ekonomi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 22 jan 2019 19:55

Anders skrev:Varför ser du Kulturen som ett viktig område, jämfört med integration(viktigast i min mening), utrikespolitik och ekonomi?

Om det är något jag ogillar med Moderaternas syn på Museer så är det entréavgifterna. Man kan säkert anse att museer inte kan vara en angelägenhet för skattebetalare, som inte har tillgång till de stora museerna i Stockholm. Men om ingen vill betala, vad är de då bra för?

När vår son var ung hade vi som lördagsnöje att besöka ett museum, vi hann med alla utom ett. Postmuseum och Tekniska var spännande och vi besökte dem ett flertal gånger. Men då entréavgifter infördes blev kostnaden kännbar.

Konstnärers arbetsvillkor är inte så goda. Det finns bra utbildningar, men mycket få arbetstillfällen. Att leva på att måla stafflikonst går inte. Men ateljéer och konsthallar är bra.

Bild
Marcel Duchamp, Fountain, 1917
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 23 jan 2019 07:15

Pilatus skrev:
Anders skrev:Varför ser du Kulturen som ett viktig område, jämfört med integration(viktigast i min mening), utrikespolitik och ekonomi?

Om det är något jag ogillar med Moderaternas syn på Museer så är det entréavgifterna. Man kan säkert anse att museer inte kan vara en angelägenhet för skattebetalare, som inte har tillgång till de stora museerna i Stockholm. Men om ingen vill betala, vad är de då bra för?

När vår son var ung hade vi som lördagsnöje att besöka ett museum, vi hann med alla utom ett. Postmuseum och Tekniska var spännande och vi besökte dem ett flertal gånger. Men då entréavgifter infördes blev kostnaden kännbar.

Konstnärers arbetsvillkor är inte så goda. Det finns bra utbildningar, men mycket få arbetstillfällen. Att leva på att måla stafflikonst går inte. Men ateljéer och konsthallar är bra.

Bild
Marcel Duchamp, Fountain, 1917

Väldigt trevligt inlägg, men knappast ett övertygande svar på min fråga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

axioms
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 jan 2019 15:48

Re: Allmän politik.

Inläggav axioms » 24 jan 2019 16:04

Anders skrev:Varför ser du Kulturen som ett viktig område, jämfört med integration(viktigast i min mening), utrikespolitik och ekonomi?



Det finns ju olika betydelser av kultur. Men om man ser till svensk : politisk kultur som kultur minister så ""Kulturdepartementet ansvarar för frågor som rör kultur, medier, demokrati, mänskliga rättigheter nationellt, de nationella minoriteterna och det samiska folkets språk och kultur. Departementet ansvarar också för arbetet mot diskriminering samt för frågor som rör det civila samhället, trossamfund och begravningsverksamhet."" https://www.regeringen.se/sveriges-rege ... rtementet/

Då blir det enklare att förstå varför vi ska ha en kulturminister/kulturdepartement.

Många olika områden behövs i en demokrati. Som museum som bevarar våran historia till rikes säkerhet som försvarsdepartementet. Sedan hur stor vikt de olika departementen har är ju huvudfrågan.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 25 jan 2019 10:06

JK vill åtala 16 ansvariga utgivare – helt unik utredning om förtal
ÖVRIGT
Publicerad 23 jan 2019 kl 01.50
Av: Thomas Mattsson
Justitiekansler Mari Heidenborg utreder om 16 ansvariga utgivare, bland dem jag, kan ha gjort sig skyldiga till förtalsbrott.

Det här är unikt.

Den 2 oktober 2018 fattade Pressens opinionsnämnd (PON) beslut om att klandra dagstidningarna Aftonbladet, Expressen, Metro, Norran och Svenska Dagbladet för olika publiceringar ganska exakt ett år tidigare.

De handlade om att porrfilm skulle ha visats på en skolbuss.

I Expressen sa bussbolagets vd:

– Det är en katastrof, det är fruktansvärt. Jag är både chockad och förbannad. Jag blir väldigt ledsen över det inträffade.

En förälder uttalade sig för lokaltidningen Norran:

– Det var rena porrfilmen. Mina barn blev helt förskräckta.

Rektorn på skolan som barnen gick på sa också till Norran:

– Vi tyckte det var film med olämpligt innehåll som var kränkande och har anmält till polisen som nu får bestämma hur de kan gå vidare,

Men. Allt var ett missförstånd. Filmen som spelades upp var en romantisk komedi, och trots att bussföraren var anonym så anmälde han tidningarna till Allmänhetens pressombudsman (PO). Både PO och PON ansåg att mannen gick att identifiera på grund av att det hade angetts mellan vilka orter han körde buss, och Aftonbladet, Expressen, Metro, Norran och Svenska Dagbladet fälldes alla.

PO slog förvisso fast: ”Det finns ingen anledning att tro att tidningen haft för avsikt att peka ut anmälaren.” Men ändå.

Expressen fick kritik och jag skrev i en krönika:

”Jag vill därför upprepa att publiceringen på Expressen.se naturligtvis inte avsåg att chauffören skulle identifieras. För detta ber Expressen.se om ursäkt.”

## Nu har det här tagit en helt ny vändning. För den 14 december beslöt justitiekanslern (JK) som är statens åklagare i tryck- och yttrandefrihetsmål att inleda brottsutredning.

Det handlar om hela 16 olika medier:

Aftonbladet, Affärsliv, Corren, Expressen, Hallands Nyheter, Hela Gotland, Höglandsnytt, Metro, Norran, Norrbottens-Kuriren, Omni, Smålandsposten, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Västerbottens-Kuriren och Västerviks-Tidningen.

JK har också granskat Sveriges Television, men valt att inte inleda förundersökning om SVT.

Men 16 ansvariga utgivare för olika tidningar riskerar böter, några fängelsestraff lär ju inte vara aktuella…

”Justitiekanslern gör bedömningen att det i detta fall är påkallat från allmän synpunkt att väcka åtal för förtalsbrott”, skriver Mari Heidenborg i sitt beslut.

Hon efterträdde i september 2018 Anna Skarhed som JK, och satt dessförinnan som justitieråd i Högsta domstolen sedan 2016. Tidigare var Heidenborg bland annat rådman vid Stockholms tingsrätt, chefsrådman vid Solna tingsrätt, hovrättslagman i Svea hovrätt och lagman vid Solna tingsrätt. Än tidigare var Heidenborg rättssakkunnig på justitiekanslerämbetet.

## Jag tycker att det här fallet – läs: 16 fallen! – är mycket intressant. Att JK låter Stockholmspolisen utreda 16 ansvariga utgivare för etablerade medier för förtalsbrott är ovanligt.

1991 processade dåvarande JK Hans Stark mot Expressens chefredaktör Bo Strömstedt efter Expressens avslöjanden om ”Spelskandalen”. Alla 167 påstådda förtalsbrott avvisades dock av tryckfrihetsjuryn och Strömstedt friades helt.

2006 åtalade dåvarande JK Göran Lambertz min företrädare, Otto Sjöberg, för en publicering om skådespelaren Mikael Persbrandt. Tryckfrihetsjuryn friade Sjöberg från grovt förtal, men han fälldes för förtal.

Nu kan 16 ansvariga utgivare ställas inför skranket, om det går så långt. Är den förundersökning som inletts ett tecken på att nya JK kommer att vara mer aktivistisk i yttrandefrihetsfrågor? Eller hur ska det tolkas att JK driver det här när alla artiklarna var anonyma i den mening att namn och bild ej angavs?

Och hur påverkar den nya lagstiftning som gör att JK kan meddela utgivare om eventuellt förtalsbrott och därmed ge dessa två veckor på sig för att avpublicera och därmed slippa åtal?

Alla som är engagerade i de pressetiska reglerna och yttrandefrihetsgrundlagen borde intressera sig för JK-utredningen. Varje gång som rättssystemet involverar sig i något som det självsanerande pressetiksystemet redan förhållit sig till, så försvagas förstås det senare.

https://www.expressen.se/blogg/thomasma ... om-fortal/
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 25 jan 2019 14:31

axioms skrev:
Anders skrev:Varför ser du Kulturen som ett viktig område, jämfört med integration(viktigast i min mening), utrikespolitik och ekonomi?



Det finns ju olika betydelser av kultur. Men om man ser till svensk : politisk kultur som kultur minister så ""Kulturdepartementet ansvarar för frågor som rör kultur, medier, demokrati, mänskliga rättigheter nationellt, de nationella minoriteterna och det samiska folkets språk och kultur. Departementet ansvarar också för arbetet mot diskriminering samt för frågor som rör det civila samhället, trossamfund och begravningsverksamhet."" https://www.regeringen.se/sveriges-rege ... rtementet/

Då blir det enklare att förstå varför vi ska ha en kulturminister/kulturdepartement.

Många olika områden behövs i en demokrati. Som museum som bevarar våran historia till rikes säkerhet som försvarsdepartementet. Sedan hur stor vikt de olika departementen har är ju huvudfrågan.

Om de tar det där ansvaret. Känns mest som om de funderar på om akademikerbarn skall få gratis inträde till museer eller inte. Men de kanske gör det. Inte så där helt klockrent för mej att Bah Kunke hade ansvaret för den här göken som terroriserar graven som hon tjejen som dog i Drottninggatanterrorn ligger i.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 26 jan 2019 14:14

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt gör bäst i att avgå. Vilken feminiserad nolla, feg som inte sa nej till Löven och missade därmed sin chans att rita om den politiska kartan.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 26 jan 2019 14:30

..

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 13 feb 2019 09:57

--

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 20 feb 2019 14:36

xion skrev:Ganska oroande utvecklig i vårt land.
Fler och fler s.k. utanförskapsområden.
En brottslighet som börjar påminna om Mexiko.
Man hör om skottlossning var och varannan dag på nyhetssändningarna.
Ingen vågar vittna. Utpressning och beskyddarverksamhet a la maffian.
Knark och vapen flödar in över våra vidöppna gränser.
Moralupplösning med mutor och korruption.
Tur att man ska dö snart.

.https://www.youtube.com/watch?v=O4irXQhgMqg

Det hade inte spelat så stor roll om vi haft bättre standard för vi hade klagat lika mycket oavsett...

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 08 mar 2019 17:02

--

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 08 mar 2019 17:07

xion skrev:Det här luktar korruption lång väg.

Men det är Isabella Lövin som är den ansvarige ministern. Självklart valde hon att inte se något.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 09 mar 2019 09:51

--

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 09 mar 2019 10:30

Pilatus skrev:
xion skrev:Det här luktar korruption lång väg.

Men det är Isabella Lövin som är den ansvarige ministern. Självklart valde hon att inte se något.

Isabella Lövin intervjuades i söndagsintervjun. Från en välbärgad vänsterfamilj som for till landet. Udda fåglar i det landskapet. Långt ifrån vardag, slit och tristess. Det fanns möjligheter, visioner, man tog ut svängarna. Det tycks mig som om de, den slags människor, skulle behöva komma i kontakt med, utbildas i, vad ett sinne fött till arbete är för något. Och de andra i bygden, och vi, deras barn, barnbarn eller barnbarnsbarn skulle behöva få något av det ljus de får. Alldeles oavsett personlighet, läggning, begåvning hos den enskilda människan.

Eller måste det vara så? Vissa arbetar för att andra skall få leva? Jag hoppas inte. Att såna som lövin kunde sansa sig. Och att såna som jag kunde bli mer levande och kärleksfulla. Och sen får robotarna ta hand om skitjobben.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 13 mar 2019 13:18

xion skrev:Vilken otrolig soppa, det här med IS-resenärerna.
Hur man än beslutar så blir det fel.
Man borde ha bestämt redan innan; åker ni ner och ansluter er till IS så händer detta.
Händelseförloppet borde inte ha varit svårt att förutse.

Som jag ser det så har de gjort sig skyldiga till krigsbrott. Syrien har de förvandlat till en kyrkogård, städer är söndersmulade, minor finns utplacerade litet varstans. De har dödat alla som inte delat deras islamistiska övertygelse. Vad kan de vilja bidra med i Sverige?

Här finns bara några tokiga center- och miljöpartister som välkomnar dem.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster