Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 26 nov 2021 20:15

xion skrev:Sannolikt kommer allt fler människor att inse att jorden är överbefolkad och att de flesta av "världsproblemen" beror på detta.
Att i det läget ha ett bonussystem för att sätta barn till världen, som man har i Sverige, verkar inte speciellt klokt.
Det ska inte kunna vara en affärside att skaffa många barn.

Högre barnbidrag för det första första barnet men ingenting för ytterligare barn. Det är mitt förslag.


Jag skulle kunna tänka mig att rösta på parti som drev sådan linje. Det härskande ideologin verkar ha blivit en tro till tillväxt. Tillväxt kan handla om ekonomi, men det kan också handla om människor, men vill ha mer. Att minska befolkning blir tabu, liksom det blir tabu att sänka löner. Är det inte märkligt att det är så kontroversiellt att sänka någons lön, och att det i princip aldrig händer?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 26 nov 2021 20:47

rekoj skrev:Jag skulle kunna tänka mig att rösta på parti som drev sådan linje. Det härskande ideologin verkar ha blivit en tro till tillväxt. Tillväxt kan handla om ekonomi, men det kan också handla om människor, men vill ha mer. Att minska befolkning blir tabu, liksom det blir tabu att sänka löner. Är det inte märkligt att det är så kontroversiellt att sänka någons lön, och att det i princip aldrig händer?

Evig tillväxt i en ändlig värld? frågar Cornucopia på sin hemsida. Det är förstås en omöjlighet om det innebär fler stora överbefolkade städer, med mer av överkonsumtion och utarmning av planeten.

Jag är dock mycket pessimistisk då det gäller befolkningstillväxt som enligt flera religioner inte får hämmas. Förr handlade det om att få fler soldater att ställa upp för de eviga erövringstågen. Men det skrevs ju en gång i den heliga boken att människan skulle uppfylla jorden och det är svårt att befria sig från.

Att sänka löner skulle möjligen fungera om du tänker på de redan överbetalda. Det finns många sådana, men de pekar alltid nedåt.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 29 nov 2021 19:41

Pilatus skrev:
Jag är dock mycket pessimistisk då det gäller befolkningstillväxt som enligt flera religioner inte får hämmas. Förr handlade det om att få fler soldater att ställa upp för de eviga erövringstågen. Men det skrevs ju en gång i den heliga boken att människan skulle uppfylla jorden och det är svårt att befria sig från.


Jag tror befolkningstillväxten även kan förklaras av det moderna sekulära samhällets ideologi, tilltron till tillväxten, individualismen, människans bestämmanderätt och äganderätt m.m. Och ibland kan religionerna vara en väg bort från detta, som kan få människan att ta ett steg bakåt... Men det beror väl också på vilken religion det är, och hur den tolkas etc. Jag tror inte att religionerna i sig har någon jättestor betydelse. Religioner används ofta som medel för att nå vissa mål, och då görs tolkningar därefter.

Pilatus skrev:Att sänka löner skulle möjligen fungera om du tänker på de redan överbetalda. Det finns många sådana, men de pekar alltid nedåt.


Finns det någon lista på de som är överbetalda, och var hittar man i så fall den? Att bara höja och höja alla löner bidrar knappast till mer balans i samhället, men det är kanske ändå så kontroversiellt att föreslå något annat för att någon ska våga göra det?
Det är klart att man kan höja allas löner och således bidra till inflation, öka penningmängden samtidigt som penningvärdet minskar... sådant verkar helt klart lättare att kunna komma undan med..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 nov 2021 20:03

rekoj skrev:
Pilatus skrev:
Pilatus skrev:Att sänka löner skulle möjligen fungera om du tänker på de redan överbetalda. Det finns många sådana, men de pekar alltid nedåt.

Finns det någon lista på de som är överbetalda, och var hittar man i så fall den? Att bara höja och höja alla löner bidrar knappast till mer balans i samhället, men det är kanske ändå så kontroversiellt att föreslå något annat för att någon ska våga göra det?
Det är klart att man kan höja allas löner och således bidra till inflation, öka penningmängden samtidigt som penningvärdet minskar... sådant verkar helt klart lättare att kunna komma undan med..

Självklart finns det statistik från SCB. Genomsnittliga månadslöner:
Chefer inom bank, finans och försäkring, nivå 1 144.700 kr
General-, landstings- och kommundirektörer m.fl. 95 500 kr
Mäklare inom finans 91 100 kr
Chefer inom bank, finans och försäkring, nivå 2 80.500 kr
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 29 nov 2021 21:00

Pilatus skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:Finns det någon lista på de som är överbetalda, och var hittar man i så fall den? Att bara höja och höja alla löner bidrar knappast till mer balans i samhället, men det är kanske ändå så kontroversiellt att föreslå något annat för att någon ska våga göra det?
Det är klart att man kan höja allas löner och således bidra till inflation, öka penningmängden samtidigt som penningvärdet minskar... sådant verkar helt klart lättare att kunna komma undan med..

Självklart finns det statistik från SCB. Genomsnittliga månadslöner:
Chefer inom bank, finans och försäkring, nivå 1 144.700 kr
General-, landstings- och kommundirektörer m.fl. 95 500 kr
Mäklare inom finans 91 100 kr
Chefer inom bank, finans och försäkring, nivå 2 80.500 kr


Jag har gjort en sökning efter ordet "överbetald" här men hittar det inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2348
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 30 nov 2021 20:25

rekoj skrev:Jag har gjort en sökning efter ordet "överbetald" här men hittar det inte.


som får mer än skälig lön för sitt arbete


https://sv.wiktionary.org/wiki/%C3%B6verbetald

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 01 dec 2021 07:57

xion skrev:Sannolikt kommer allt fler människor att inse att jorden är överbefolkad och att de flesta av "världsproblemen" beror på detta.
Att i det läget ha ett bonussystem för att sätta barn till världen, som man har i Sverige, verkar inte speciellt klokt.
Det ska inte kunna vara en affärside att skaffa många barn.

Högre barnbidrag för det första första barnet men ingenting för ytterligare barn. Det är mitt förslag.

Kina har övergivit det big time.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 01 dec 2021 08:26

rekoj skrev:
Pilatus skrev:
Jag är dock mycket pessimistisk då det gäller befolkningstillväxt som enligt flera religioner inte får hämmas. Förr handlade det om att få fler soldater att ställa upp för de eviga erövringstågen. Men det skrevs ju en gång i den heliga boken att människan skulle uppfylla jorden och det är svårt att befria sig från.


Jag tror befolkningstillväxten även kan förklaras av det moderna sekulära samhällets ideologi, tilltron till tillväxten, individualismen, människans bestämmanderätt och äganderätt m.m. Och ibland kan religionerna vara en väg bort från detta, som kan få människan att ta ett steg bakåt... Men det beror väl också på vilken religion det är, och hur den tolkas etc. Jag tror inte att religionerna i sig har någon jättestor betydelse. Religioner används ofta som medel för att nå vissa mål, och då görs tolkningar därefter.

Pilatus skrev:Att sänka löner skulle möjligen fungera om du tänker på de redan överbetalda. Det finns många sådana, men de pekar alltid nedåt.

Finns det någon lista på de som är överbetalda, och var hittar man i så fall den? Att bara höja och höja alla löner bidrar knappast till mer balans i samhället, men det är kanske ändå så kontroversiellt att föreslå något annat för att någon ska våga göra det?
Det är klart att man kan höja allas löner och således bidra till inflation, öka penningmängden samtidigt som penningvärdet minskar... sådant verkar helt klart lättare att kunna komma undan med..


Läst Martin Hägglund?
Det är väl sen snarare tvärt om, om man får tro Rosling. Där välståndet ökar föds färre barn.
Jag har sen väldig svårt att förstå hela nationalekonomin det här med tillväxt, varför den måste finnas, varför den i så fall måste vara si eller så. Har inte pluggat det heller. Sen, löner är en sak, att ha pengar är en annan.

Jag är absolut inte liberal, ser inte det här med pengainnehav som något särskilt gott. Jag gillar däremot tanken på att njuta frukterna av sitt arbete, det som liberalerna felaktigt hycklar sig tala för. Men Liberalismen är onekligen fungerande, och det är inte lätt att bryta sig ur.

Flumvänsterns ”vi måste hitta ett nytt sätt att leva”, fine, hur då? Sovjet funkade inte så bra.

Mitt bästa tips, för en nation, är att komma tillbaka till någon slags Saltsjöbadsanda. Men det skulle behövas nåt bättre Än Wallenberg. De var dåtidens kapital, och de gjorde onekligen mycket rätt.
För om man nu ändå accepterar pengainnehav, vad kan vara bättre än väl fungerande banker som vet att investera på rätt sätt? Om en bank funkar, är de höga direktörerna där sannerligen inte överbetalda. Jämför med diverse ”drakar” som råkat ha sålt ett bolag och sen sitter och är riskkapitalister… vad fan vet dom? Jämfört med en gigantiskt maskineri som fördelar pengar förhoppningsvis klokt.

Höga skatter är bra, men pengarna skulle behöva fördelas annorlunda. Och det vore skönt att komma ifrån det här med att det är konsumtion som håller hjulen igång.

Nationalekonomi tycks för mig framför allt helvetes svårt. Om man vill skapa en värld som är acceptabel för invånarna. Folkhems-70-talet var lite så i alla fall. Men kan man överhuvudtaget hitta ”det här nya sättet att leva”?
Bra saker att tänka på. Att läsa Hägglunds Vårt Enda Liv var åtminstone ett försök till nytänk. Men man måste hitta grejer som funkar, och som kan troliggörsa funka. Filosofer behövs mer än någonsin, och de skall inte fundera på om en gris är en gris i ett parallellt universum.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 01 dec 2021 11:01

Anders skrev:Jag har sen väldig svårt att förstå hela nationalekonomin det här med tillväxt, varför den måste finnas, varför den i så fall måste vara si eller så. Har inte pluggat det heller. Sen, löner är en sak, att ha pengar är en annan.

På den tiden Stig Malm var ordförande i Metall så frågade han, litet oförsiktigt, fabrikschefen: Och hur många arbetar här då? Chefen log och svarade: Ungefär hälften.
Lön sätts för att kunna anställa och behålla folk, i huvudsak. Men det tillkommer även annat, potential och litet beroende på vem som söker tjänsten. Många personer med svåruttalade namn byter till mer svenskklingande, vilket alltid gjort skillnad.
Och det måste finnas en viss möjlighet att justera löner, inflationen och den förbättrade produktiviteten hjälper till med det. Det blir en litet större lönepott. Generella lönepåslag avskys ofta av arbetsgivarsidan, då de hellre satsar på folk som tagit på sig nya uppgifter och större ansvar. Att utvecklas i sitt yrke räcker oftast inte för att hänga med.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 01 dec 2021 13:54

Pilatus skrev:
Anders skrev:Jag har sen väldig svårt att förstå hela nationalekonomin det här med tillväxt, varför den måste finnas, varför den i så fall måste vara si eller så. Har inte pluggat det heller. Sen, löner är en sak, att ha pengar är en annan.

På den tiden Stig Malm var ordförande i Metall så frågade han, litet oförsiktigt, fabrikschefen: Och hur många arbetar här då? Chefen log och svarade: Ungefär hälften.
Lön sätts för att kunna anställa och behålla folk, i huvudsak. Men det tillkommer även annat, potential och litet beroende på vem som söker tjänsten. Många personer med svåruttalade namn byter till mer svenskklingande, vilket alltid gjort skillnad.
Och det måste finnas en viss möjlighet att justera löner, inflationen och den förbättrade produktiviteten hjälper till med det. Det blir en litet större lönepott. Generella lönepåslag avskys ofta av arbetsgivarsidan, då de hellre satsar på folk som tagit på sig nya uppgifter och större ansvar. Att utvecklas i sitt yrke räcker oftast inte för att hänga med.

Kort sagt liberalism, och det är svårt att inte se logiken. Lite annorlunda i en statlig verksamhet. Det som man vill ha till, åtminstone jag, och alla andra som tycker om rättvis lönesättning och att det skall vara betyg i skolan, vore att det var mer fokuserat på den enskilde individen. Visst finns mekanismen att en duglig och produktiv individ blir mer attraktiv, men det är en ganska liten faktor. Som du skriver, om du heter Abdullah i förnamn har du ett minus redan där.
Som en parentes, den bästa och trevligaste enhet jag jobbat på var en enhet där chefen för enheten under uppbyggnaden hade som klart mål att anställa med mångfald. Mycket tjejer, folk från hela världen. Det funkade kanon.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 01 dec 2021 22:24

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Jag har gjort en sökning efter ordet "överbetald" här men hittar det inte.


som får mer än skälig lön för sitt arbete


https://sv.wiktionary.org/wiki/%C3%B6verbetald


Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt. Mitt inlägg var ironiskt menat. Jag efterfrågade inte en definition om vad överbetald betyder.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 01 dec 2021 22:33

Anders skrev:
rekoj skrev:
Pilatus skrev:
Jag är dock mycket pessimistisk då det gäller befolkningstillväxt som enligt flera religioner inte får hämmas. Förr handlade det om att få fler soldater att ställa upp för de eviga erövringstågen. Men det skrevs ju en gång i den heliga boken att människan skulle uppfylla jorden och det är svårt att befria sig från.


Jag tror befolkningstillväxten även kan förklaras av det moderna sekulära samhällets ideologi, tilltron till tillväxten, individualismen, människans bestämmanderätt och äganderätt m.m. Och ibland kan religionerna vara en väg bort från detta, som kan få människan att ta ett steg bakåt... Men det beror väl också på vilken religion det är, och hur den tolkas etc. Jag tror inte att religionerna i sig har någon jättestor betydelse. Religioner används ofta som medel för att nå vissa mål, och då görs tolkningar därefter.

Pilatus skrev:Att sänka löner skulle möjligen fungera om du tänker på de redan överbetalda. Det finns många sådana, men de pekar alltid nedåt.

Finns det någon lista på de som är överbetalda, och var hittar man i så fall den? Att bara höja och höja alla löner bidrar knappast till mer balans i samhället, men det är kanske ändå så kontroversiellt att föreslå något annat för att någon ska våga göra det?
Det är klart att man kan höja allas löner och således bidra till inflation, öka penningmängden samtidigt som penningvärdet minskar... sådant verkar helt klart lättare att kunna komma undan med..


Läst Martin Hägglund?
Det är väl sen snarare tvärt om, om man får tro Rosling. Där välståndet ökar föds färre barn.


Inte läst Martin Hägglund, tror jag, men är någorlunda bekant med Rosling. Att det föds färre barn när välståndet ökar finns det gott om statistik som talar för, och det är inget som jag menade att bestrida. Frågan gällde mer ideologisk och religiös tillhörighet. Men det är klart att länder med tillväxt och som följer moderna sekulära samhällets ideologi tenderar att också ha mer välstånd, och lägre befolkningstillväxt... så visst kan jag hålla med om att det är en vettig invändning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 02 dec 2021 00:39

rekoj skrev:Att det föds färre barn när välståndet ökar finns det gott om statistik som talar för, och det är inget som jag menade att bestrida. Frågan gällde mer ideologisk och religiös tillhörighet.

Det ökade välståndet betyder att allt färre arbetsföra människor har en stor åldrande befolkning att dra försorg om. T ex Kina.

Katoliker har en viss frihet då det gäller familjeplanering, den naturliga metoden. I Afghanistan var man på väg att ge kvinnorna större frihet och arbetsmöjligheter, även med familjeplanering, vad som händer framöver är mer osäkert. Erdogan: Muslimer måste undvika preventivmedel.
Moderator

xion
Inlägg: 3183
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 03 mar 2022 17:02

Det finns en metafor att kung Bore är vinterns och köldens härskare och som somnar in när våren kommer. Men rätt vad det är så vaknar han till i april och kommer med nya utbrott av kyla och snö.
Låt oss hoppas att det vi upplever nu är det sista utbrottet av "rysskyla" med krigshandlingar och återgång till kallt krig.
Vi har fått mer än nog av marxismens och kommunismens virrläror. Det behövs en ny världsordning som förpassar dessa filosofiska hjärnspöken till den avskrädeshög där de hör hemma.
Det ryska folket har alltid tvingats att leva under slaveri. Fån tsaren över sovjetdiktaturen till dagens förtryckarregim.

Det finns en välkänd metafor i samtalsform:
"Hur är det att leva i Ryssland, tycker du?"
"Ja, man får inte klaga."

Nej, i Ryssland får man inte klaga. I bästa fall leder det till böter och fängelse. Det ryska folket har fått nedärvt i generna att man gör som man blir tillsagd. Säger Putin att man ska invadera Ukraina så gör man det om än motvilligt. Vägrar man råkar man väldigt illa ut.

xion
Inlägg: 3183
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 01 apr 2022 16:17

Det är kanske inge slump att Z valts som beteckning för Putins anhängare.
Z är ingen särskilt vanlig bokstav.
Den finns i det tyska ordet nationalsoZialism förkortat Nazi eller NaZism.

Det verkar inte bättre än att vi har fått tillbaka nazismen, denna gång i rysk tappning.
(Dessutom är Z ett halvt hakkors.)


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster