Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 01 apr 2022 17:02

xion skrev:Det är kanske inge slump att Z valts som beteckning för Putins anhängare.
Z är ingen särskilt vanlig bokstav. Den finns i det tyska ordet nationalsoZialism förkortat Nazi eller NaZism.

Det verkar inte bättre än att vi har fått tillbaka nazismen, denna gång i rysk tappning.
(Dessutom är Z ett halvt hakkors.)

"Z" används som en symbol för att representera stöd för invasionen. Symbolens tvetydighet bortser man från.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 01 apr 2022 17:44

Att jämföra politiska meningsmotståndare med nazism är vanligt förekommande, och jag tänker att det kan vara både naturligt och samtidigt också problematiskt ibland. Det är naturligt eftersom det mycket av det nazismen representerade är något vi alla har inom oss. Nazisterna var samma typ av människor som vi är, med i stort sätt samma genuppsättning osv... Det är lätt att fördöma nazismen, men samtidigt tänker jag att nazismen var ett resultat av i mångt och mycket allmänmänsklig psykologi. Det går alltid att se paralleller till nutida situationer, att historien upprepar sig osv, eftersom mänskliga psykologin är i stora drag densamma som den var då.

Sen menar jag att det också kan vara problematiskt med dessa jämförelser. Dels kan jag tycka det blir lite fantasilöst att ständig dra just denna parallell, och dels så är det nog inte så många som är verkligt insatta i vad som hände i världen under 1930-talet och början av 1940-talet. De flesta av oss levde inte under den tiden, och att sätta sig in i händelseförloppet via andrahandskällor kan göra det svårare att få god förståelse. Jag tror det kan vara viktigt att också kunna hitta andra jämförelser som står dagens människor mer nära, och som således är lättare att relatera till.

Vad som hände under andra världskriget var förfärligt, det är viktigt att inte glömma, och viktigt att lära sig av historien för att det inte ska behöva upprepas. Men för att förstå dagens situation gäller det också att kunna se det som händer i andra sammanhang också, och tillämpa andra tolkningar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 02 apr 2022 10:19

Intressant inlägg, Rekoj!

För att bryta ned det, vad var egentligen nazismen, och hur förhöll den sig till den tidens händelser och känslor?

Antijudendom uppfann sannerligen inte nazisterna, och det finns skäl att analysera vissa ingredienser i det hatet. Både logiskt och moraliskt. Att man knuffar för den egna gruppen, språk, utseende rent allmänt är lika hardwired i oss som Hansen säger, man kan relatera till 150 pers osv. Det gör alla överallt, och främlingar kommer att ses med misstänksamhet. Jag tror det har mer goda än dåliga konsekvenser. Man behöver höra till. Nu är ju den gameplanen brutalt förändrad med globaliseringen, men själva konceptet att tillhöra ett ”vi” har vi behövt i årmiljoner.

Judarna var definitivt en grupp som i Västeuropa var ”dom”. De har, som alla medelhavsfolk, traditionellt haft ännu mer av en stark gruppidentitet. Mycket, till synes, baserat på familj.
Familjen tycks inte ha samma status i de Germanska samhällena.
En del har ansett att Maffians familjekänsla kommer från det Romerska klientsystemet. Rom och Grekland har en ytterst stark påverkan på allt tänkande och alla strukturer, även idag.
Det är sannerligen inte så, att inflyttningen av människor från Mena är problemfritt nu, rent kulturellt. Det personliga ansvarstagandet är något som av någon anledning tycks vara en stark moralisk faktor här i landet. Även människor från de finare familjerna tycks vara måna om att inte anses som drönare.

Nu är det väl lite intressant så, att få har nog tyckt att just den Judiska gruppen i Europa skulle vara särskilt slöa. De har snarast setts som ett hot eftersom de visat sig mycket kapabla. Einstein, Wittgenstein och mängder med musiker och forskare. Här är det snarare så, att antijudaism är en del av anticapitalism. Tror nog att många I Tyskland och Österrike inte hade så mycket mer ovilja mot Wittgensteins än mot Krupps. Och någonstans tror jag att alla har en känsla av fair race inom sig. Det ÄR djupt problematiskt med klasskillnader, inte minst mellan dagtidsarbetarklasserna och de klasser som står över dagtidsarbeter. Inte minst nu, då alla kan se att en snickarson på alla sätt kan vara överlägsen en läkarson. Och i det Faira Racet skall snickarsonen åtnjuta mer av livets goda och få fler möjligheter. Så länge klasskillnaderna var större gick sannolikt de från de lägre kasten med på att de ”var sämre”.
Och det Judiska folket - med också en stor del inte särskilt välbärgad befolkning - hamnade mitt i det här. Var en minoritet i det.

Nu är det lite intressant så, att fanns det några som verkligen var kollektivister så var det Nazisterna. Ungdomar skulle vara med i Hitlerjugend, det tyska folket var ”utvalt” på liknande sätt som det judiska folket traditionellt sett sig som ”utvalt”. Hitler och de nazistiska filosoferna hade definitivt läst Bortom Gott och Ont. Och hoppades på att de i ledningsskicket skulle kunna identifieras med Övermänniskan(utan att lyckas särskilt väl, Adolfs pluggkompis Ludwig ligger mycket närmare till hands.Men det fanns ändå på något sätt en vilja, hos Nazisterna som också hos Judarna som Kommunisterna, en vilja till att ”alla kommer få det r om vi kör vår modell”. Men familjen tycks inte haft någon särställning.

De hade dock rastänket. samma som Lundborg. Med Darwin VAR det logiskt att fundera på om de till synes befintliga raserna var olika även inombords. Jag undrar dock, om någon seriöst kunnat forska på det här, jag tror det är oundvikligt att man kommer premiera den egna gruppen. Det gäller förresten även för de som nu hårdnackat försvarar tanken på ”ingen skillnad”, det påstår jag påpremierar den grupp de själva tillhör. Skillnader mellan människor är svårt.

Intressant är att finns det två som verkligen inte knuffat för kollektivism så är det Nietzsche och Heidegger. Men de har båda lite grann talat från den position som den intelligente snickarsonen inte har mycket till övers för.

Det här är en veritabel smet av grupptillhörigheter och frågan är vad man lägger i begreppet nazism då man anklagar andra länder, grupper eller personer för att vara Nazister.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 02 apr 2022 10:26

Bortser naturligtvis i ovanstående från WW’s och kraschen 29 som skäl till Nazisternas maktövertagande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 02 apr 2022 10:41

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Att det föds färre barn när välståndet ökar finns det gott om statistik som talar för, och det är inget som jag menade att bestrida. Frågan gällde mer ideologisk och religiös tillhörighet.

Det ökade välståndet betyder att allt färre arbetsföra människor har en stor åldrande befolkning att dra försorg om. T ex Kina.

Plockar upp den här, ett verkligt stort problem, verkligt intressant. ”Att dra försörg om”. Kina lär ju knuffa för att skaffa fler ungar nu sen detta blivit tydligt. Men:

Dels - Maskiner gör en oerhörd stor del av det manuella arbete som faktiskt behövs. Lika mycket arbete behöver faktiskt inte göras. Vi jobbar allt mer med att ta hand om varandra. Och rent handgreppsmässigt klarar sin nu äldre människor sig mycket bättre än vad äldre gjorde förr. Med bättre hälsa och med bättre hjälpmedel. Men de är ”tärande” istället för ”närande” en stor del av sina liv, de som blir 90 eller 100. Frågan är bara hur mycket i det resonmanget som är ett pengaspel och hur mycket som är en reell verklighet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 13 apr 2022 14:22

Natomedlemskap innebär inte bara skydd utan också skyldigheter.
Om Sverige går med i NATO kan det bli så att våra unga män får gå ut i strid i det stundande tredje världskriget.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 13 apr 2022 15:52

xion skrev:Natomedlemskap innebär inte bara skydd utan också skyldigheter. Om Sverige går med i NATO kan det bli så att våra unga män får gå ut i strid i det stundande tredje världskriget.

Ett tredje världskrig kommer inte lämna någon oberörd. Sverige kan inte försörja sig själva med livsmedel ens i fredstid, hur det blir om gränserna blockeras av en större konflikt kan vi bara spekulera om. Vad vinsten i ett sådant läge skulle vara med att stå utanför Nato har jag svårt att föreställa mig.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 13 maj 2022 14:32

Skandinaviska länder är som ett vandrarhem för terroristorganisationer, säger han [Erdogan] till journalister vid en pressträff i Ankara. Det är Recep Erdogan som uttalar sig om Finland och Sverige, han kan faktiskt lägga in sitt veto mot nya medlemmar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 15 maj 2022 15:38

Pilatus skrev:Skandinaviska länder är som ett vandrarhem för terroristorganisationer, säger han [Erdogan] till journalister vid en pressträff i Ankara. Det är Recep Erdogan som uttalar sig om Finland och Sverige, han kan faktiskt lägga in sitt veto mot nya medlemmar.

Putin framställs allt oftare som en man med många lidanden. Det går inte bra för honom. Hans hälsotillstånd beskrivs som dubiöst, hans vänkrets verkar tveksamma till hans förehavanden och frågan är om han kan klamra sig fast vid sitt bord så länge till.

Putin.jpg
Putin.jpg (28.7 KiB) Visad 4928 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 16 maj 2022 08:31

Pilatus skrev:Skandinaviska länder är som ett vandrarhem för terroristorganisationer, säger han [Erdogan] till journalister vid en pressträff i Ankara. Det är Recep Erdogan som uttalar sig om Finland och Sverige, han kan faktiskt lägga in sitt veto mot nya medlemmar.

Tja är han helt ute och cyklar där?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 17 maj 2022 14:08

Ett stort landstigningsfartyg (USS Kearsarge) är på väg. De som nu lever i skräck för vår Nato-ansökan kan börja andas igen.

Om vi genom historien varit speciellt neutrala vet jag inte, i början av hösten 1938 framförde Sverige och Schweiz, önskemål om att de tyska judarna skulle få särskilda pass. Detta ledde till att den tyska regeringen införde de så kallade ”J-passen”.

Kanske är det en opportunistisk politik vi för och som vi är så stolta över?

USS Kearsarge.jpg
USS Kearsarge.jpg (73.7 KiB) Visad 4819 gånger
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 17 maj 2022 14:35

Neutralitetsbegreppet är ganska knepigt.
Ett alternativ, vara likgiltig och inte bry sig, inte lägga sig i.
Annat alternativ, säga att man står i mitten, att båda andra sidor har lika mycket rätt och fel.

Jag upplever båda dessa alternativ som ganska problematiska.

Vad som kan vara värt att sträva efter är väl dock att vara oberoende och självständig. Fatta egna beslut.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 17 maj 2022 15:15

rekoj skrev:Neutralitetsbegreppet är ganska knepigt.

Jag ser inte att neutralitet är en akademisk fråga, det handlar snarare om hur vi agerat och agerar. Om vårt handlande (eller brist därpå) understöder endera av de stridande parterna är vi inte neutrala. Opportunism är inte att vara neutral.
rekoj skrev:Ett alternativ, vara likgiltig och inte bry sig, inte lägga sig i.

En diskutabel hållning då en stat använder sina arméförband för att uppnå expansiva mål.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 17 maj 2022 15:44

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Neutralitetsbegreppet är ganska knepigt.

Jag ser inte att neutralitet är en akademisk fråga, det handlar snarare om hur vi agerat och agerar. Om vårt handlande (eller brist därpå) understöder endera av de stridande parterna är vi inte neutrala. Opportunism är inte att vara neutral.


Jag ser inte motsättningen. Visst handlar det om hur vi agerat och agerar. För att göra det mer begripligt tänker jag man kan placera in agerandet på en skala mellan mer neutral och mindre neutral.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allmän politik.

Inläggav Vertumnus » 04 sep 2022 17:07

Viktigt och välgörande korrektiv till den ensidiga och förenklade kriminalpolitiska debatt som behärskar valrörelsen.
artikel


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster