Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 04 sep 2022 22:12

Vertumnus skrev:Viktigt och välgörande korrektiv till den ensidiga och förenklade kriminalpolitiska debatt som behärskar valrörelsen.
artikel

Så, hur hotas vanliga svensson? På vilket sätt är det till dennes nackdel?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allmän politik.

Inläggav Vertumnus » 05 sep 2022 07:02

Anders skrev:
Vertumnus skrev:Viktigt och välgörande korrektiv till den ensidiga och förenklade kriminalpolitiska debatt som behärskar valrörelsen.
artikel

Så, hur hotas vanliga svensson? På vilket sätt är det till dennes nackdel?


Ja, vilket behov kan "vanliga svenssons" tänkas ha av integritet? Vad är en "vanlig svensson"? Rymmer begreppet individualitet?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 05 sep 2022 09:36

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:Viktigt och välgörande korrektiv till den ensidiga och förenklade kriminalpolitiska debatt som behärskar valrörelsen.
artikel

Så, hur hotas vanliga svensson? På vilket sätt är det till dennes nackdel?


Ja, vilket behov kan "vanliga svenssons" tänkas ha av integritet? Vad är en "vanlig svensson"? Rymmer begreppet individualitet?

Rent praktiskt, vilka tvångs- eller kontrollåtgärder ser du en vanlig barnfamilj där båda arbetar skulle råka ut för? Att skattefifflare eller aktivister får ögonen på sig, förutom kriminella, det kan jag leva med.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allmän politik.

Inläggav Vertumnus » 05 sep 2022 10:07

Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Så, hur hotas vanliga svensson? På vilket sätt är det till dennes nackdel?


Ja, vilket behov kan "vanliga svenssons" tänkas ha av integritet? Vad är en "vanlig svensson"? Rymmer begreppet individualitet?

Rent praktiskt, vilka tvångs- eller kontrollåtgärder ser du en vanlig barnfamilj där båda arbetar skulle råka ut för? Att skattefifflare eller aktivister får ögonen på sig, förutom kriminella, det kan jag leva med.


Du använder dig av svepande begrepp. Hur definierar du skattefifflare, aktivist eller kriminell? Anders Björk sa en sak på den tiden angående rent mjöl: "det är inte du som avgör vad som är rent mjöl eller inte".

Bland förslag som ligger på boerdet eller som redan genomförts kan nämnas husransakan utan misstanke, plantering av spiontrojaner i enskildas datorer, förbud mot anonyma telefonabonemang , buggning, kroppsvisitation mm mm.

All rationell målimriktning hos ett samhälle tenderar att inkräkta på det privata. Varför tror du att det skulle göras undantag för barnfamiljer, eller är det epitet vanlig som frikänner?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 05 sep 2022 10:23

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Ja, vilket behov kan "vanliga svenssons" tänkas ha av integritet? Vad är en "vanlig svensson"? Rymmer begreppet individualitet?

Rent praktiskt, vilka tvångs- eller kontrollåtgärder ser du en vanlig barnfamilj där båda arbetar skulle råka ut för? Att skattefifflare eller aktivister får ögonen på sig, förutom kriminella, det kan jag leva med.


Du använder dig av svepande begrepp. Hur definierar du skattefifflare, aktivist eller kriminell? Anders Björk sa en sak på den tiden angående rent mjöl: "det är inte du som avgör vad som är rent mjöl eller inte".

Bland förslag som ligger på boerdet eller som redan genomförts kan nämnas husransakan utan misstanke, plantering av spiontrojaner i enskildas datorer, förbud mot anonyma telefonabonemang , buggning, kroppsvisitation mm mm.

All rationell målimriktning hos ett samhälle tenderar att inkräkta på det privata. Varför tror du att det skulle göras undantag för barnfamiljer, eller är det epitet vanlig som frikänner?

Om det kommer dithän att man skulle stoppa in buggar i svenssons telefoner har vi nog ett läge där man fullkomligt skiter i vilka regler som gäller.

Frågan här blir lite tillspetsat - varför skall en svensson bry sig om vad människor som vill leva ut och förverkliga sig själv inte får göra fullt ut? Bryr sig svensson i det? Vill nog tro att de flesta skulle gå med på att personligen gå med på slumpvis kroppsvisitation om vi fick ett samhälle där alla lirade efter nåt lite bredare folkhemsbegrepp. Narkotikabekämpning lär nog drabba de som bor i Rosengård och Höllviken hårdast. Vi vill ha in båda grupperna i gänget - alla jobbar, alla sköter sig. Lite tillspetsat och min egen personliga tolkning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Allmän politik.

Inläggav Vertumnus » 05 sep 2022 13:48

Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Rent praktiskt, vilka tvångs- eller kontrollåtgärder ser du en vanlig barnfamilj där båda arbetar skulle råka ut för? Att skattefifflare eller aktivister får ögonen på sig, förutom kriminella, det kan jag leva med.


Du använder dig av svepande begrepp. Hur definierar du skattefifflare, aktivist eller kriminell? Anders Björk sa en sak på den tiden angående rent mjöl: "det är inte du som avgör vad som är rent mjöl eller inte".

Bland förslag som ligger på boerdet eller som redan genomförts kan nämnas husransakan utan misstanke, plantering av spiontrojaner i enskildas datorer, förbud mot anonyma telefonabonemang , buggning, kroppsvisitation mm mm.

All rationell målimriktning hos ett samhälle tenderar att inkräkta på det privata. Varför tror du att det skulle göras undantag för barnfamiljer, eller är det epitet vanlig som frikänner?

Om det kommer dithän att man skulle stoppa in buggar i svenssons telefoner har vi nog ett läge där man fullkomligt skiter i vilka regler som gäller.

Frågan här blir lite tillspetsat - varför skall en svensson bry sig om vad människor som vill leva ut och förverkliga sig själv inte får göra fullt ut? Bryr sig svensson i det? Vill nog tro att de flesta skulle gå med på att personligen gå med på slumpvis kroppsvisitation om vi fick ett samhälle där alla lirade efter nåt lite bredare folkhemsbegrepp. Narkotikabekämpning lär nog drabba de som bor i Rosengård och Höllviken hårdast. Vi vill ha in båda grupperna i gänget - alla jobbar, alla sköter sig. Lite tillspetsat och min egen personliga tolkning.


Ja, du är svag för totalitära lösningar, jag har förstått det. Och det är utan tvivel åt det hållet vi är på väg. Narkotikapolitiken är ett bra exempel, sannerligen en gökunge i det demokratiska nästet. Lägg märke till hur ofta våra politiker i dagens kriminalpolitiska debatt hänvisar till poliser,tullar och åklagares synpunkter på lagarna. I dessas händer, vilka ju utgör den utövande makten, framstår lagar som verktyg och bedöms som sådana, någon egentlig förståelse för att lagen åtskills från dess tillämpning är knappast att vänta i dessa led.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 07 sep 2022 07:41

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Vertumnus skrev:
Du använder dig av svepande begrepp. Hur definierar du skattefifflare, aktivist eller kriminell? Anders Björk sa en sak på den tiden angående rent mjöl: "det är inte du som avgör vad som är rent mjöl eller inte".

Bland förslag som ligger på boerdet eller som redan genomförts kan nämnas husransakan utan misstanke, plantering av spiontrojaner i enskildas datorer, förbud mot anonyma telefonabonemang , buggning, kroppsvisitation mm mm.

All rationell målimriktning hos ett samhälle tenderar att inkräkta på det privata. Varför tror du att det skulle göras undantag för barnfamiljer, eller är det epitet vanlig som frikänner?

Om det kommer dithän att man skulle stoppa in buggar i svenssons telefoner har vi nog ett läge där man fullkomligt skiter i vilka regler som gäller.

Frågan här blir lite tillspetsat - varför skall en svensson bry sig om vad människor som vill leva ut och förverkliga sig själv inte får göra fullt ut? Bryr sig svensson i det? Vill nog tro att de flesta skulle gå med på att personligen gå med på slumpvis kroppsvisitation om vi fick ett samhälle där alla lirade efter nåt lite bredare folkhemsbegrepp. Narkotikabekämpning lär nog drabba de som bor i Rosengård och Höllviken hårdast. Vi vill ha in båda grupperna i gänget - alla jobbar, alla sköter sig. Lite tillspetsat och min egen personliga tolkning.


Ja, du är svag för totalitära lösningar, jag har förstått det. Och det är utan tvivel åt det hållet vi är på väg. Narkotikapolitiken är ett bra exempel, sannerligen en gökunge i det demokratiska nästet. Lägg märke till hur ofta våra politiker i dagens kriminalpolitiska debatt hänvisar till poliser,tullar och åklagares synpunkter på lagarna. I dessas händer, vilka ju utgör den utövande makten, framstår lagar som verktyg och bedöms som sådana, någon egentlig förståelse för att lagen åtskills från dess tillämpning är knappast att vänta i dessa led.


Folkhemmet var inte riktigt din kopp te, eller hur?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 26 sep 2022 14:37

Julia Kronlid har en tro som Annika Hirvonen fördömer i starka ordalag inför valet av riksdagens andre vice talman. Julia Kronlid är kristen och tror enligt den kristna bekännelsen att Gud medverkat i skapelsen. Exakt vad hon tror vet jag inte, men beskyllningarna var många, framför allt om ovetenskapliga föreställningar om evolutionen. Om kritiken var berättigad i detta sammanhang kändes mycket tveksamt. Annika Hirvonen väcker en känsla av obehag då hon ohöljt ger sig på en meningsmotståndare med beskyllningar om rasism och främlingsfientlighet. Har Kronlid verkligen gjort detta så må hennes lämplighet som vice talman ifrågasättas. Några belägg för dessa beskyllningar framfördes inte. Konstigt att man får bete sig på det sätt som Hirvonen gjorde i riksdagshusets plenisal. Hirvonens anförande var långt och skarpt fördömande.

Ref. Annika Hirvonens anförande i riksdagen
https://www.mp.se/just-nu/annika-hirvon ... riksdagen/
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 26 sep 2022 15:14

Norlen är stabil.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 26 sep 2022 16:11

Anders skrev:Norlen är stabil.

Ja det är säkert bra. Mer dramatik blev det vid valet av andre vice talman, i den första omröstningen fick Julia Kronlid 173 av rösterna. Det var inte tillräckligt då en majoritet av rösterna i kammaren krävdes. Men hon blev vald. Hon blir säkert en stabil och kompetent vice talman. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 sep 2022 17:30

Pollen skrev:
Pilatus skrev: under Ja det är säkert bra. Mer dramatik blev det vid valet av andre vice talman, i den första omröstningen fick Julia Kronlid 173 av rösterna. Det var inte tillräckligt då en majoritet av rösterna i kammaren krävdes. Men hon blev vald. Hon blir säkert en stabil och kompetent vice talman. :)

Petter Larsson hade nyligen
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/xg4 ... ice-talman
en härlig kommentar:
"Kronlid muterar ju från homo religiosus till homo politicus inför våra ögon. Allt som krävdes var en prestigepost i det politiska etablissemanget för att guds ord och en djupt känd övertygelse plötsligt skulle väga fjäderlätt."

Jag tror att kristen tro är förenlig med att utses till andre vice talman. Jag har sett Anders Lindbergs och Annika Stradhälls utfall mot Kronlid på Twitter. Deras besvikelse över valförlusten är påfallande.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 sep 2022 19:06

Pollen skrev:
Pilatus skrev:Jag tror att kristen tro är förenlig med att utses till andre vice talman. Jag har sett Anders Lindbergs och Annika Strandhälls utfall mot Kronlid på Twitter. Deras besvikelse över valförlusten är påfallande.

Sverige gör sig till internationellt åtlöje
"En talman som förnekar Darwins upptäckter och som betvivlar att dinosaurier har funnits."

Ja, på Aftonbladet gråter man otröstligt. Men hur tokig de än finner Julia Kronlids trosuppfattning vara så måste man försvara hennes grundlagsskyddade rätt att tro på Gud. Det är kanske hennes rätt att slippa dryga mobbare från Aftonbladet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 sep 2022 21:58

Pollen skrev:Julia Kronlid tror på det som är mest lönsamt - för henne. Hon är en karriärkristen, iaf enligt Aftonbladets analys. Har du en annan analys?
Det finns kristna vänsterpartister och kristna sossar, alla respekterade så vitt jag vet. JKs "tro" ter sig böjlig, eller?

Aftonbladet har ett politiskt syfte. De ogillar SD och allt det de föreställer sig de står för. Ok, kritisera då det! Men här har de funnit en person som inte kommer att svara, som de kan mobba. Det är inte ok.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 30 sep 2022 07:45

Pollen skrev:Två länkar
1. Petter Larsson hade nyligen
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/xg4 ... ice-talman
en härlig kommentar:
"Kronlid muterar ju från homo religiosus till homo politicus inför våra ögon. Allt som krävdes var en prestigepost i det politiska etablissemanget för att guds ord och en djupt känd övertygelse plötsligt skulle väga fjäderlätt."

2. Sverige gör sig till internationellt åtlöje
"En talman som förnekar Darwins upptäckter och som betvivlar att dinosaurier har funnits."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... llt-atloje

Julia Kronlid tror på det som är mest lönsamt - för henne. Hon är en karriärkristen, iaf enligt Aftonbladets analys.
Har du en annan analys?
Det finns kristna vänsterpartister och kristna sossar, alla respekterade så vitt jag vet. JKs "tro" ter sig böjlig, eller?

Länkarna fungerar inte, skulle du kunna lägga in trådar som fungerar? Vill gärna läsa dem.

Har du Pollen någon egen erfarenhet av kristendom? Jag föddes i ett kristet hem, alla mina farföräldrar var aktivt kristna. Kristendom är inget enkelt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 13 dec 2022 11:27

Man brukar klaga på våra politiker att dom saknar visioner.
Säga vad man vill om Putin, men nog har han visioner....


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster