Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 18 nov 2018 00:12

Esther skrev:Men, det är nog snarare så att inget av detta stämmer. Så är det. För inte lägger man ut rökridåer som stämmer - tror att Puttan har skrattat sig röd (det var han innan med).

Troll-hypotesen är inte så dum, ett billigt sätt att ställa till oreda. Om det nu inte var så i England kommer metoden garanterat att användas, alternativt att den har använts sedan så länge sociala medier har funnits och hackats. Metoden är litet för bra för att inte nyttjas mot de länder som är mindre vänligt sinnade. Och Vladimir Putin är säkert road.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 18 nov 2018 07:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:Men, det är nog snarare så att inget av detta stämmer. Så är det. För inte lägger man ut rökridåer som stämmer - tror att Puttan har skrattat sig röd (det var han innan med).

Troll-hypotesen är inte så dum, ett billigt sätt att ställa till oreda. Om det nu inte var så i England kommer metoden garanterat att användas, alternativt att den har använts sedan så länge sociala medier har funnits och hackats. Metoden är litet för bra för att inte nyttjas mot de länder som är mindre vänligt sinnade. Och Vladimir Putin är säkert road.



Puttan är ju ingen korgosse men de som skapar och häver skiten över till honom är väl samma skrot och korn som tänker sig fälla tre flugor med samma smäll.
Skull and bones --- stinker russelianskty hela vägsky...
:lol:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 20 nov 2018 12:41

USA tillsammans med resten av väst är ju väldigt upprörda över mordet på journalisten. Jag tycker också att det är ett barnsligt sätt att styra ett land på, om det nu är så. Men bevisen är heller inte tillräckliga. Men på tal om detta, har man inte dödsstraff i USA..?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 20 nov 2018 13:10

Vilken journalist har blivit mördad? Googlade och hittade ingen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 20 nov 2018 13:18

Anders skrev:Vilken journalist har blivit mördad? Googlade och hittade ingen.

klorofyll tänkte på Jamal Khashoggi, men han visste väl inte namnet på journalisten.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 20 nov 2018 13:37

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vilken journalist har blivit mördad? Googlade och hittade ingen.

klorofyll tänkte på Jamal Khashoggi, men han visste väl inte namnet på journalisten.

Japp, om ni hade ett kungarike framför era fötter, hur skulle ni hantera kriminalitet??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 20 nov 2018 17:32

Okej. Jag skulle nog sätta kriminella i ett fängelse, själva fängelset skulle vara enkelt, egna rum, ingen tv, bara en lampa och tillgång till böcker, i princip alla böcker. Dagen börjar med en ringsignal som väcker alla i sina varma sängar. Fängelset fokuserar på arbete, det finns kanske 10 olika yrkeskategorier, det är bara att välja, hälsosam mat, när man har slutat arbeta så finns det personal som "styr upp" fritidsaktiviteter efter önskemål. Målet är att arbetet skall vara den viktigaste tiden. Sedan tänker jag att det här samhället trots allt behöver någon form av valuta...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 20 nov 2018 17:38

Sedan tycker jag att de som sitter i samma fängelse skall sitta på ungefär lika lång tid, så att de lämnar samtidigt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 22 nov 2018 23:45

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Vilken journalist har blivit mördad? Googlade och hittade ingen.

klorofyll tänkte på Jamal Khashoggi, men han visste väl inte namnet på journalisten.

Japp, om ni hade ett kungarike framför era fötter, hur skulle ni hantera kriminalitet??



Gå till rötterna.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 28 nov 2018 12:26

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Vilken journalist har blivit mördad? Googlade och hittade ingen.

klorofyll tänkte på Jamal Khashoggi, men han visste väl inte namnet på journalisten.

Japp, om ni hade ett kungarike framför era fötter, hur skulle ni hantera kriminalitet??

Om jag tog över kungariket sverige och skulle upprätthålla god ordning:

1. Tydliga lagar.
2. Bekämpa fattigdom och missbruk.
3. Kännbara straff
4. Försiktigt flyktingmottagning(2015 var katastrof) och för de flyktingar som anlänt mycket tydlig info om - inte bara vilka lagar som gäller utan vilka seder. Jag tror inte på mångkultur, lag kräver en kultur. Vår kvinnosyn gäller, period. Som exempel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 29 nov 2018 15:35

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:klorofyll tänkte på Jamal Khashoggi, men han visste väl inte namnet på journalisten.

Japp, om ni hade ett kungarike framför era fötter, hur skulle ni hantera kriminalitet??

Om jag tog över kungariket sverige och skulle upprätthålla god ordning:

1. Tydliga lagar.
2. Bekämpa fattigdom och missbruk.
3. Kännbara straff
4. Försiktigt flyktingmottagning(2015 var katastrof) och för de flyktingar som anlänt mycket tydlig info om - inte bara vilka lagar som gäller utan vilka seder. Jag tror inte på mångkultur, lag kräver en kultur. Vår kvinnosyn gäller, period. Som exempel.

Jag klarar inte av människor öht, det spelar ingen roll var de kommer ifrån eller hur de beter sig.

De som har ansvar för äldrevården borde ta ett snack med de som har ansar för kriminalvården. Slå sina kloka huvuden ihop, de kanske kan komma fram till något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 15:41

klorofyll skrev:Jag klarar inte av människor öht, det spelar ingen roll var de kommer ifrån eller hur de beter sig.

Du får skaffa dig en hund, de förstår sig på människor som är hyggliga mot dem och tar ut dem på långa dagliga promenader. Men i dag var det inte en sådan dag då min jycke trivdes ute någon längre stund. Nollgradigt, regn i luften och en kylig vind gjorde att promenaden blev ovanligt kort.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 29 nov 2018 16:02

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag klarar inte av människor öht, det spelar ingen roll var de kommer ifrån eller hur de beter sig.

Du får skaffa dig en hund, de förstår sig på människor som är hyggliga mot dem och tar ut dem på långa dagliga promenader. Men i dag var det inte en sådan dag då min jycke trivdes ute någon längre stund. Nollgradigt, regn i luften och en kylig vind gjorde att promenaden blev ovanligt kort.

Frugan var hemma i går och var hundvakt åt en kompis. Då jag kom hem morrade den åt mig och såg hotfull ut. Jag skulle gå för katt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 16:37

Anders skrev:
Pilatus skrev:Du får skaffa dig en hund, de förstår sig på människor som är hyggliga mot dem och tar ut dem på långa dagliga promenader. Men i dag var det inte en sådan dag då min jycke trivdes ute någon längre stund. Nollgradigt, regn i luften och en kylig vind gjorde att promenaden blev ovanligt kort.

Frugan var hemma i går och var hundvakt åt en kompis. Då jag kom hem morrade den åt mig och såg hotfull ut. Jag skulle gå för katt.

Kanske berodde det på någon tidigare dålig erfarenhet från hundens sida. Hundar som befinner sig i en ny miljö kan bli litet ängsliga. Jag har haft en hund (för flera år sedan) som vi fått vårdnaden om sedan dess ägare blivit rullstolsbunden. Den var alltid rädd att någon skulle komma och hämta den. D v s den trivdes i sitt nya hem, promenaderna gjorde att den minskade i vikt och fick god kondition. En parson jack russel med en litet för kort stubin. Men mycket kärvänlig mot mig som den fick förtroende för.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 17:42

xion skrev:Är det inte egentligen odemokratiskt att till varje pris utestänga SD. Det är väl ändå ingen slump att så många röstade på dom.
Andelen väljare borde också avspeglas i inflytande över politiken.

Den politik de för är nationalistisk, reaktionen mot dem framstår säkert som naturligt. Vänstern med sin naiva kultursyn och svängdörrspolitik ledde in Sverige i svårlösta problem. Kanske inte så konstigt att unga män på landsbygden röstade på SD, man ser dem gärna som obildade med sina epa-traktorer och sydstatsflaggan hemma på väggen. De har säkert hamnat litet efter i en del avseenden. Men de är å andra sidan inte så mesiga som miljöpartister som inte kommer längre än vad tunnelbanan kan föra dem.

Naturligtvis går det att förhandla med sverigedemokrater i en hel del frågor. Det finns ju en hel del områden inom borgerlig politik där det råder samsyn. Men Lööf och Björklund trodde att de skulle få smuts på händerna om de vågade ta stöd av SD. Annie Lööf vinner nu i opinionsmätningar på sin politik. Många betraktar ju SD som fascister, de har ju ett förflutet i Bevara Sverige Svenskt och säkert en del medlemmar från radikala högerrörelser. Kanske har inte alla bruna fläckar tvättats bort, men i riksdagspolitiken borde det vara rätt ok numera att ta stöd av SD. I alla fall om man inte hellre vill göra sig beroende av Vänsterpartiets stöd.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 61 och 0 gäster