Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 08:23

Är det bara jag som tycker att det är märkligt att flyktingmottagandet kostade 5 miljarder? Jag är positiv till invandring, men är det inte lite mycket? (Reservation för faktafel).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 29 apr 2018 08:27

Min gissning är att de officiella siffrorna inte tagit hänsyn till det som också innefattas men ses som arbetsmarknadsmässiga åtgärder samt där en dold arbetslöshet.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 09:04

Och 230 miljarder för snabbtåg...???

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 29 apr 2018 09:26

klorofyll skrev:Och 230 miljarder för snabbtåg...???


Det vore kanske bättre om satsningen gjordes på banverket eftersom tågen så sällan fungerar eller kommer i tid.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 30 apr 2018 13:35

Esther skrev:
klorofyll skrev:Och 230 miljarder för snabbtåg...???


Det vore kanske bättre om satsningen gjordes på banverket eftersom tågen så sällan fungerar eller kommer i tid.

Vad jag undrar är egentligen ifall även godstågen skulle åka i så hög hastighet, eller om det bara gäller passagerartåg (vore väldigt korkat)?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 08 maj 2018 17:44

Rätt fantastiskt med alla dessa kovändningar senaste tiden ang. migrationspolitiken.
Stefan Löven som hösten 2015 fick frågan "finns det någon gräns hur många asylsökande vi kan ta emot?", Lövens svar "Nej!"
För några dagar sen gjorde Sossarna 180 graders gir.
Nu idag läser jag att BRÅ öppnar för kartläggning om brottslingars härkomst. BRÅ som tidigare har vägrat föra statistik. Dammarna öppnas.
Från BRÅ och politiskt håll har standardsvaret varit att endast socioekonomiska faktorer spelar roll, nu kanske kan man hoppas på att den mest avgörande faktorn, nämligen det kulturellt betingade beteende sätts i fokus.
Läste häromdagen en kommentar av en kvinna som har sysslat med dessa frågor i 20 år och är säkert sakkunnig, hon sa att det räcker inte att tala om för nyanlända att i Sverige är kvinnan jämställd bla bla och sticka en broschyr i näven på dessa och tro att allt är bra.
Trots att jag är vänster håller med SD i frågan, vid grova brott fängelse och sen utvisning. Endast på detta sätt skickar man en tydlig signal att beteendet inte är OK. Räcker inte med broschyrer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 09 maj 2018 08:27

Det kan ju helt enkelt vara så, att det här med migrationspolitik inte är enkelt.

Jag tror det var ett STORT misstag att 2015 erbjuda permanent uppehållstillstånd, men förutom det tycker jag att myndigheterna har betett sig ganska sansat. Det är inga enkla saker, eller hur?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 09 maj 2018 10:20

Anders skrev:Det kan ju helt enkelt vara så, att det här med migrationspolitik inte är enkelt.

Jag tror det var ett STORT misstag att 2015 erbjuda permanent uppehållstillstånd, men förutom det tycker jag att myndigheterna har betett sig ganska sansat. Det är inga enkla saker, eller hur?

Jo, i ett avseende är det enkelt. Trots att vi skryter med att vi är ett rikt land och har bland de högsta skatterna i världen, så räcker inte våra ekonomiska och mänskliga resurser till för att kunna ta emot alla som hoppas få stanna i Sverige. Så långt är det enkelt, därefter tar avvisningsbeslutet vid. Ingen verkar vara medveten om att en asylansökan kan bli besvarad med ett nej. Då börjar nästa fas, att överklaga och så håller det på. Några lyckas skaffa sig ett jobb under tiden och det är ju bara bra, men de har till slut förbrukat alla lagliga möjligheter att få stanna. Några lyckas hetsa upp en opinion med hjälp av någon teve-kanal, fyran är duktiga på att gråta och så blir det en vända till. Sedan fullbordas tragedin med att några bärs ut, om det finns någonstans dit de kan sändas och som är beredda att ta emot dem.

Det är en mycket obehaglig hantering. Säkert har en del fått plikta med livet i denna byråkratiska och omänskliga kvarn. Rättssäkerheten tycks ha blivit något slags självändamål.

Ett snabbt avgörande, hyggligt rättssäkert skulle i det stora hela varit bättre. Politikerna tycker jag är värda underbetyg, deras oförmåga skapar ett enormt lidande. Det borde varit enkelt att sätta sig tillsammans och bestämma hur asylbestämmelserna skall se ut och som vi kan leva med, och helst även asylanterna. Men så sker inte och kommer inte att ske. Det är en humanitet på avvägar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 09 maj 2018 10:30

Pilatus skrev:
Anders skrev:Det kan ju helt enkelt vara så, att det här med migrationspolitik inte är enkelt.

Jag tror det var ett STORT misstag att 2015 erbjuda permanent uppehållstillstånd, men förutom det tycker jag att myndigheterna har betett sig ganska sansat. Det är inga enkla saker, eller hur?

Jo, i ett avseende är det enkelt. Trots att vi skryter med att vi är ett rikt land och har bland de högsta skatterna i världen, så räcker inte våra ekonomiska och mänskliga resurser till för att kunna ta emot alla som hoppas få stanna i Sverige. Så långt är det enkelt, därefter tar avvisningsbeslutet vid. Ingen verkar vara medveten om att en asylansökan kan bli besvarad med ett nej. Då börjar nästa fas, att överklaga och så håller det på. Några lyckas skaffa sig ett jobb under tiden och det är ju bara bra, men de har till slut förbrukat alla lagliga möjligheter att få stanna. Några lyckas hetsa upp en opinion med hjälp av någon teve-kanal, fyran är duktiga på att gråta och så blir det en vända till. Sedan fullbordas tragedin med att några bärs ut, om det finns någonstans dit de kan sändas och som är beredda att ta emot dem.

Det är en mycket obehaglig hantering. Säkert har en del fått plikta med livet i denna byråkratiska och omänskliga kvarn. Rättssäkerheten tycks ha blivit något slags självändamål.

Ett snabbt avgörande, hyggligt rättssäkert skulle i det stora hela varit bättre. Politikerna tycker jag är värda underbetyg, deras oförmåga skapar ett enormt lidande. Det borde varit enkelt att sätta sig tillsammans och bestämma hur asylbestämmelserna skall se ut och som vi kan leva med, och helst även asylanterna. Men så sker inte och kommer inte att ske. Det är en humanitet på avvägar.

Skulle påstå att det du beskriver väldigt mycket är en konsekvens av 2015, att det blev alldeles för många som tilläts komma samtidigt. Det fixk all hantering att bryta samman under flodvågen av människor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 09 maj 2018 13:29

Vi skulle lika gärna kunna stoppa all invandring helt för några år, som omväxling... Frågan är egentligen inte särskilt viktig.
Man skulle kunna testa det och se om fler kom i arbete. Satsa pengar på äldre!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 13 maj 2018 11:31

klorofyll skrev:Vi skulle lika gärna kunna stoppa all invandring helt för några år, som omväxling... Frågan är egentligen inte särskilt viktig.

Enligt gjorda mätningar tillhör invandring och integration en av de viktigaste frågorna inför valet. Hur menar du att det skulle vara möjligt att stoppa invandringen? Personer med verkliga asylskäl är väl näst intill brottsligt att avvisa.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 13 maj 2018 12:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vi skulle lika gärna kunna stoppa all invandring helt för några år, som omväxling... Frågan är egentligen inte särskilt viktig.

Enligt gjorda mätningar tillhör invandring och integration en av de viktigaste frågorna inför valet. Hur menar du att det skulle vara möjligt att stoppa invandringen? Personer med verkliga asylskäl är väl näst intill brottsligt att avvisa.

2015 tog Sverige emot 160 000 asylsökande, stog det på Wikipedia, som blir 1,6% av vår befolkning, 1,6 invånare per hundra. På 10 år blir det 16% av befolkningen.

Det är den största frågan, före vården, men jag menar att varför skulle det vara en svårighet att stoppa invandringen? Det fungerar inte i längden. Man har ju hört att de som bor i förorten är mer negativt inställda, medan typ Reinfelldt med sitt öppna hjärta kanske bor i ett område som inte integrerar...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 13 maj 2018 12:22

Dessa människor behöver bostad och jobb.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 14 maj 2018 08:21

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vi skulle lika gärna kunna stoppa all invandring helt för några år, som omväxling... Frågan är egentligen inte särskilt viktig.

Enligt gjorda mätningar tillhör invandring och integration en av de viktigaste frågorna inför valet. Hur menar du att det skulle vara möjligt att stoppa invandringen? Personer med verkliga asylskäl är väl näst intill brottsligt att avvisa.

Det måste finnas rim och reson på det också, eller hur. Det här permanenta uppehållstillståndet och den situation som blev 2015, kan det klassificeras som annat än ren idioti, med facit i hand? Det är inte direkt första gången i världshistorien som det blir kaos i ett land och att då ett land på andra sidan världen skall öppna sina portar, och till kanske det land som har en kultur som går mest stick i stäv med den kultur som råder i det mottagande landet, inte så bra och antagligen fullständigt unikt. Det var en miss och den kommer inte att upprepas. Världen har sett att det var en miss. Hade det skett med rim och reson då hade säkerligen allt fungerat bättre i långa loppet. Bra antagligen för de individer som fick komma hit (varav inte alla var direkt krigsdrabbade) men det här är något som måste fungera i det stora hela. Visst, man skall ha asyl, men inte till priset av det politiska kaos vi har haft, och har, nu. Rim och reson.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 19 maj 2018 21:57

Problemet är man helt har urvattnat begreppet asylskäl.
Asylskäl var förr flykt från politisk försöljelse med risk för eget liv.

Dessa tusentals afhaner är inga flyktingar enligt FN-konventionen. De flyr ingen politiskt förföljelse utan fattigdom och söker lycka i ett välbärgat samhälle.
De flesta, hazarer, var förföljda i Afghanistan och flydde till Iran. Dagens unga afghaner som söker asyl är alltså födda i Iran.
Finns nu asylskäl och fly från Iran till Sverige? Knappast.
I en FN.rapprort beröms Iran för sitt medmänskliga flyktingmottagande.

Låt oss se vad Charlie Yaxley som är talesperson för UNHCR i Europa och Asien säger
Han är positiv till Irans flyktingmottagande:

Iran har i många årtionden haft en väldigt generös inställning till asylrätten. Den övervägande majoriteten av afghanska flyktingar i Iran bor i stadsmiljöer, sida vid sida med iranierna själva, säger Charlie Yaxley.

Han berättar om flyktingarnas tillgång till sjukvård.

– Alla afghanska flyktingar har tillgång till grundläggande sjukvård, oavsett om de är registrerade flyktingar eller inte, säger han.


Mer
Den iranska staten har även gjort stora insatser för att tillåta flyktingbarn att gå i skolan, säger Yaxley:

– Återigen är detta ett område där Iran har tagit enorma steg framåt, och även har statuerat exempel i många år. Grundskole- och gymnasieutbildning har varit tillgänglig för afghanska flyktingar i Iran i nästan 40 år.

Tidigare har det dock bara varit registrerade flyktingar som haft rätt att gå i skolan, men 2015 deklarerade landets religiösa ledare Ayatolla Khamenei att även papperslösa afghanska barn har rätt till utbildning.

Charlie Yaxleys uppgifter om flyktingars tillgång till sjukvård och skola bekräftas av en ny rapport om afghaner i Iran, gjord av Lifos – expertorganet som tar fram Migrationsverkets landinformation.


[url]https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/
[/url]
Som synes, dessa afhanynglingar som söker asyl här är inte alls förföljda utan söker en ekonomiskt bättre framtid. Klandra inte de men Sverige kan inte ta emot alla världens fattiga.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster