Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 14 jun 2018 19:34

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jan Björklund var utbildningsminister under sex år. Han höll en linje som antagligen Lärarförbundet inte gillar riktigt, tidig betygsättning och mer av katederundervisning. Kanske får man börja från en lägre nivå med ordningsfrågor, fler lärare så att situationen i klasserna blir mer hanterbar.

Helt riktigt. Det är meningslöst med betygssättning om endast den som ropar högst får uppmärksamhet. Faktiskt är det kontraproduktivt. Man bara höjer kraven... Men ger inte eleverna mer hjälp.

Det är lätt att falla för sådant här... Lite militär-disciplin, men det är så alla diktatorer går till väga.

Du tar då i från tårna. Jan Björklund skulle inte kunna hålla samman ett gäng liberaler med sådana metoder, liberaler är ofta socialliberaler. Ulf Kristersson fick skit av Björklund för att han inte tog replik på Jimmie Åkesson i senaste debatten. Det såg jag som litet larvigt av Björklund.

Tänk så barnsligt enkelt det skulle vara att vinna det kommande valet om Alliansen tillät sig ta stöd av SD för att bilda regering. Om Jimmie Åkesson inte kände sig nöjd med utgången skulle han ju kunna rösta med Löfven och Vänsterpartiet. Skulle han verkligen det? Vad skulle vara uppnått? Löfven skulle förstås gnälla på en borgerlig regering i fyra år och kalla den för alla fula ord han hade lärt sig på LO-skolan vid Åkers-Runö. Men en sådan borgerlig regering skulle inte gå att rubba.

Problemet är att Centern och Liberalerna skulle känna sig ideologiskt orena vid en sådan beröring. Man får hoppas att de kommer över denna ideologiska ångest. Men jag fruktar det värsta ...
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 14 jun 2018 21:35

Pilatus

Du måste tänka på att vad en partiledare säger i en debatt är vanligtvis reklam. Men om du granskar lite närmare så kan du förstå personen på ett djupare plan.

Jag kan inte släppa hur Hanna Wigh behandlades, Åkesson säger i Morgonsoffan att Hanna Wigh inte talar om vem som våldtagit henne, Hanna Wigh säger att det har hon visst gjort. Man kan ju förstå att hon inte vågar gå vidare med det. Undra hur många hot hon fått motta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 15 jun 2018 11:12

Anders skrev:Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?

Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Kanske kan vi fråga oss var vi hamnat? I ett tredje världskrig där Saudiarabien, USA, Israel, EU för krig mot Iran, Syrien, Jemen, Turkiet(?), Libanon (Hamas), Ryssland, Kina(?). Hur skall denna konflikt lösas upp?

Oljan är en nyckel till att kunna lösa problemet. Energifrågan, vatten, tillgång till föda är andra viktiga faktorer. Det kan enkelt sägas att om världen investerade i att lösa problemen i stället för att rusta arméer så skulle problemen kunna lösas.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 11:43

Pilatus skrev:Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Jag tror att flyktingströmmarna kommer öka dramatiskt framöver. Det kanske bara är jag som antar att det kommer bli alldeles för varmt i Mellanöstern, Medelhavet..?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 15 jun 2018 11:51

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Jag tror att flyktingströmmarna kommer öka dramatiskt framöver. Det kanske bara är jag som antar att det kommer bli alldeles för varmt i Mellanöstern, Medelhavet..?

Hur menar du? Kommer klimatet att generera migration?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Jag tror att flyktingströmmarna kommer öka dramatiskt framöver. Det kanske bara är jag som antar att det kommer bli alldeles för varmt i Mellanöstern, Medelhavet..?

Hur menar du? Kommer klimatet att generera migration?

Kan man inte anta att det är ganska svårt att bli rik i Mellanöstern? Ifall man inte är prins eller så? Om temperaturen varit mer gästvänlig hade det varit enklare (jämför med Frankrike, England, Sverige)... Det borde vara lockande att komma till Europa.. Tänk Grekland, hur är det där nu?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:13

Jag träffa en person som varit i Kabul, jag vet inte riktigt när, men det var iaf 60 grader..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän politik.

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:20

Förmodligen är det större risk för krig under dåliga förhållanden!

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 14 nov 2018 10:20

Det verkar bli svårt att få till en regering.
Den bästa och mest "logiska" lösningen vore en S/M-regering.
Tyvärr omöjligt. Partimedlemmarna skulle inte acceptera detta.
Som jag ser det är bästa lösningen en ren S-regering med de övriga partiernas "motvilliga" samtycke.
S tvingas då föra en politik som grundar sig på majoritetens (folkets?) vilja och behöver därför inte förlita sig på ytterlighetspartierna (MP, V, C, SD)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Allmän politik.

Inläggav scirocco » 14 nov 2018 18:35

Allting går ju lika bra nu som när vi hade en regering. Vi kan väl skrota det där och leva utan något sådant. Spara pengar. Allting funkar ju av sig själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 14 nov 2018 18:54

Själv röstade jag för att få en regering utan Miljöpartiet och deras alarmistiska politik. Så det var en besvikelse att C och L nu hellre röstar tillsammans med vänsterpartierna (V + S och MP) än sina borgerliga kollegor (M och KD).
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Allmän politik.

Inläggav scirocco » 14 nov 2018 21:25

Jag har aldrig fått lov att rösta i riksdagsvalet eftersom jag inte är svensk medborgare. Ändå har jag bott här största delen av mitt liv. jag är norsk statsborger och tänker inte ändra på det. Nordens länder har avtal som gör allt annat enklare och är i princip likvärdigt som om man var medborgare i landet. Jag är dessutom a citicen of british commonwelth, så jag kan rösta i norge och england. Det har jag aldrig gjort eftersom jag inte är insatt i deras angelägenheter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 14 nov 2018 22:46

klorofyll skrev:Förmodligen är det större risk för krig under dåliga förhållanden!

Säg något krig som startat under de mest gynnsamma förhållanden? Gamla koloniala krig kanske, då Europa var fyllt av lust att erövra världen. Även Sverige har haft sin tid av kolonialism, Sápmi (Lappmarken).
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 15 nov 2018 00:52

Pilatus skrev:Själv röstade jag för att få en regering utan Miljöpartiet och deras alarmistiska politik. Så det var en besvikelse att C och L nu hellre röstar tillsammans med vänsterpartierna (V + S och MP) än sina borgerliga kollegor (M och KD).


Det här handlar bara om EN sak - antalet mottagna flyktingar. Låser vi gränserna tills omkringliggande länder kommer på samma nivå av flyktingmottagning (vad är orimligt i det)kommer SD bli en fingertutt och Alliansen tillbaka i gamla goda Reinfeldt/Borgtaker - alltså första mandatperioden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Allmän politik.

Inläggav Esther » 15 nov 2018 08:24

Anders skrev:
Pilatus skrev:Själv röstade jag för att få en regering utan Miljöpartiet och deras alarmistiska politik. Så det var en besvikelse att C och L nu hellre röstar tillsammans med vänsterpartierna (V + S och MP) än sina borgerliga kollegor (M och KD).


Det här handlar bara om EN sak - antalet mottagna flyktingar. Låser vi gränserna tills omkringliggande länder kommer på samma nivå av flyktingmottagning (vad är orimligt i det)kommer SD bli en fingertutt och Alliansen tillbaka i gamla goda Reinfeldt/Borgtaker - alltså första mandatperioden.



Det som jag tycker är intressant är varför deras länder inte fungerar. Och de måste fly.
Lögnen att detta alla är länder som vi har utnyttjat och sugit ut är ju inte ens på tapeten.... så vad saknas hos dem som gör att de bara lider av samhällen som inte fungerar?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster