Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Algotezza » 22 maj 2023 12:59

Jag var med i vpk 1979 - 89 och trodde halvhjärtat på deras politik. Jag var för rättvisa, demokrati, yttrandefrihet etc. Jag var med i Röda kapellet, där jag spelade trombon och spelade på alla förstamajtåg 74 -79 i Lund. Jag gick ur därför att jag saknade en andlig dimension hos vänstern. Sedan föll Muren och Sovjet!

Sista Marschen var mot Bushs politik 2003.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 22 maj 2023 14:17

Som barnbarn till fyra som inpräntade både "njuta frukterna av sitt arbete, en slöpöl skall inte få lön för det" och "ta hand om de som har det riktigt risigt" har jag svårt att hitta parti nuförtiden. Tyvärr är det SD som ligger närmast det förstnämnda, ev. KD, eftersom de har lite luther i sig båda. De andra partierna domineras mycket av de ledande klassernas kvinnors mantra "jag vill bara att mina barn skall få vara lyckliga" - AKA- de skall inte behöva arbeta hårt - AKA Det skall i samhället vara OK att inte kämpa hårt för att vara närande - AKA vi måste värna om "de små".
Men jag gillar inte SD´s nationalism och nån kristdemokrat är jag inte, de är på tok för högervridna.
Jag har löst det genom att rösta på Sossarna varannan gång och Liberalerna varannan gång. Gråsossar och vänsterliberaler har "ta från de lata, smarta och medfött rika och ge åt de duktiga och ärligt olyckliga" nånstans i sin själ. Det som gällde där jag umgicks bland Nyköpingsarbetarna under somrarna. Det fanns en jäkla respekt för läkare och dugliga chefer(även om åsikterna om vilka chefer som var dugliga), medan alla flummare och dagdrivare skulle gå till arbetsförmedlingen och inte leva på bidrag. Och det är åsikter som funkar alldeles utmärkt nu också. Alla jobbar hårt med ett kneg de passar hyfsat för, som gör allvarlig nytta för samhället och njuter av väl förrättat arbete och så småningom en skön pension. Det duger åt alla. Och alla som gör ett ärligt dagsverke för det allmäna förtjänar all respekt, oavsett artbetsuppgiften.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 22 maj 2023 16:14

David H skrev:Blir man instoppad i ett fack om man ansluter sig till ett politiskt parti? Och är det en garanti för att vara facklös om man inte medger någon partitillhörighet?

Jag är benägen att tänka att antingen så ansluter jag mig till det parti som jag tycker står mig närmast, eller så skapar jag ett nytt parti eller så är jag inte delaktig alls. Att starta nytt parti har jag dock inte riktigt ork till... Icke-delaktigheten kan kännas lockande ibland, t ex när det var EU-val valde jag att rösta blankt med tanke om att det skulle vara en slags markering mot EU-konceptet....att jag inte var för något EU-medlemskap. Men annars tänker jag att ansluta mig till redan befintliga partier och organisationer ofta är bästa vägen framåt. Kollektiva lösningar kräver samarbete och delaktighet i organisationer,,, och vara delaktig inom en organisation kan både handla om att anpassa sig och kompromissa och försöka påverka och förändra organisationen inifrån.


Jag var med när Miljöpartiet startades. Därför vet jag vilka problem man ställs inför när man startar ett nytt parti.
Det blir ett slags vakuum som suger till sig en massa virrhjärnor och tokskallar. De flesta politiskt intresserade är redan med i ett parti så början kan inte bli annat än amatörmässig. Så småningom förbleknar frågan som startade partiet och utvecklingen blir mer spridd och kanske inte alls vad många från början hade tänkt sig.
För min del har jag alltid lagt min röst på någon sakfråga. Om man inte röstar alls har man försummat sin chans till påverkan och då har man inte rätt att klaga på politiken heller, tänker jag. I vår typ av politiskt system gäller inte "ensam är stark" vill man ändra något måste man vara många.
På sätt och vis kan det vara bra att ha många partier att rösta på. I Englands system med enmansvalkretsar där vinnaren tar allt blir resultatet ett tvåpartisystem. Samma med USA. Med många partier brukar man försöka bygga en majoritet och då blir det ett slags tvåpartisystem i alla fall

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 23 maj 2023 14:37

David H skrev:Jag tror att om du eller Pilatus skulle gå på något partimöte med sd och presenterade era inlägg om politik ni skrivit här skulle ni bli mötta med uppskattande miner. De inlägg ni skriver om politik här uttrycker ofta någon form av förståelse eller försvar för sd, och någon form av kritik mot mp eller v. Och det ni argumenterar för sammanfaller i hög grad med vad sd-politiker argumenterar för. Är det något som hindrar er från att ansluta er till det partiet? I så fall vad?

Det finns säkert enskilda personer i SD jag delar en del åsikter med, t ex Elsa Widdings energikritiska artiklar. Ex vis att vi har tid att bygga ut energiproduktionen i Sverige utan att allt går åt fanders.

Och vad säger Vänsterpartiet numera om skatter? Eller om en tilltagande fattigdom bland allt fler, bl a pensionärer? Är det någon som bryr sig? "Vi behöver finansiera bygget av en stark välfärd med skatter, ... Sammanlagt ökar vi resurserna till välfärden med 50 miljarder år 2023." Ref. https://www.vansterpartiet.se/var-polit ... tepolitik/

Man kan inte tänka sig att den offentliga sektorn kunde hålla igen litet, med tanke på rådande inflation?
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 11 okt 2023 07:16

Man släpar ju tunga bottentrålar kors och tvärs för att få tag i den sista fisken.
Det vore väl inte så konstigt om man skadar ledningarna som ligger på botten.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 12 okt 2023 08:05

xion skrev:Man släpar ju tunga bottentrålar kors och tvärs för att få tag i den sista fisken.
Det vore väl inte så konstigt om man skadar ledningarna som ligger på botten.

Svårt att veta vad som händer under ytan. I alla fall för den som inte varit där, och inte varit med när det hänt. Det är klart, kanske vi skulle kunna göra kvalificerade gissningar, men bästa svar borde kunna ges av någon som var med när händelsen faktiskt inträffade. Förutsatt händelsen orsakats av ”någon” alltså.
Tänk om människor förmådde tala mer ärligt med varandra, då skulle nog många frågetecken kunna rätas ut. Är det bristen på tillit som ställer till det? Människor som inte litar på varandra, och därför döljer både det ena och det andra?

Vet själv om jag gör något fel på jobbet, t ex delar ut fel medicin till en patient, visst finns det då nån spontan instinkt om att jag vill dölja mitt misstag. Jag kan t ex fundera på om jag kan få det att passera obemärkt av andra, och bagatellisera det, tänka att det gjorde väl inget… men när det faktiskt finns tillit och man känner sig någorlunda trygg i sig själv är det mycket enklare att berätta en sådan sak.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 12 okt 2023 08:41

Moderna samhällets offentliga rum, och kanske i synnerhet de politiska spelrummen, så som riksdag och kommunhus förefaller för mig som en slags extraverta skådespelplatser. Den som talar lever sig in i en roll, utan särskilt mycket självdistans eller självironi. Inre tankar och känslor verkar bli censurerade, om de alls är medvetna. Skillnaden här tänker jag inte heller är så stor beroende på vilken plats på jorden vi befinner oss…mönstren är återkommande oavsett om vi befinner oss i demokrati eller diktatur eller nord eller syd, öst eller väst.
Något av en motpol till detta tänker jag då är dessa buddhistiska resonemang, som snarare förefaller för mig som en introvert eskapism.
Det kanske är orättvist hårt formulerat av mig, men jag har svårt att få nån rätsida om varken det ena eller det andra. Politikerna tycks sätta hela världen på spel med sitt skådespeleri, och den intellektuella eskapism som exvis beskrivs i Herrmann Hesses Glaspärlespelet, har jag svårt att förlika mig med.

I världen händer det mycket hemskheter tror jag vi är många som överens om, t ex vad vi ser i Ukraina eller nu i Israel och Gaza. Är det möjligt att ta sig an detta på ett mer balanserat sätt? Jag har försökt föreslå taoism som politisk ideologi, som strävar efter en slags medelväg…men i praktiken medger jag att det inte är någon enkel implementering
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän politik.

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2023 15:45

Det råder en åsiktsdiktatur idag.
Du ska inte tycka annorlunda än den globala mainstream-maffian annars är du paria.
Var tvungen i morse att skriva en insändare i en finsk tidning som tog upp den senaste händelsen med gasledningen mellan Finland och Estland.
Fanns en tråd där läsarna kunde skriva sin åsikt.
Inte förvånande att alla skyllde på Ryssland, som nån slags ryggmärgsreflex.
Nu är det så att 65% av all gas i ledningen kommer från Ryssland, så varför skulle de sabotera sin egen ekonomi.

Precis samma sak med sprängningen av Nordstream, den var också gynnsam för Ryssland men alla pajasexperter pekade ut Ryssland direkt.
Dessa s.k. ”experter” är ett skräpgäng och de är inte mer experter än jag men dessa clowner tjänar ett syfte.

Nu har det visat sej i tyska polisutredningar att det var ett ukrainskt specialkommando som utförde sabotaget.
Väldigt tyst i media om detta, var liksom inte intressant längre när man inte kunde skylla på ryssarna längre och korrupta Ukraina var sabotören.
Läste detta i Sydsvenskan som kanske är enda tidningen som skrev om detta?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Allmän politik.

Inläggav xion » 20 okt 2023 07:33

Det verkar bli segt att komma med i NATO. Ingenting som håller mig vaken om nätterna.
Det blev som jag misstänkte att Putins marionetter skulle sätta käppar i hjulet, (Då tänker jag på Orban och Erdogan.)
Konstigt att Finland fick inträde? Men Sverige har ju ett mer strategiskt läge.
Konstigt också så fort människor glömmer. 1956 slogs Ungerns resning mot Sovjetdiktaturen ner med vapenmakt.
Nu röstar ungrarna fram en Putinkopia som ledare, Femtio år av kommunistisk propaganda sätter sina spår. En hel generation av indoktrinering likaså.
Samma tendens märks i andra före detta sovjetstater.
Med två stater som medlemmar i NATO vilkas sympatier är otydliga kan det bli svårt för NATO att handla i händelse av en kris.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän politik.

Inläggav Anders » 08 dec 2023 21:37

Det är lite intressant, och kanske givande, att jämföra konflikterna i Ukraina och Palestina/Israel. Palestina är till att börja med ganska tydlig medan Ukraina är mer dunkel. Man vet inte riktigt. Men Vladimir Putin nämns ju ofta som typ den ensamme orkestrerande. Om det skulle vara så, ligger ju Kants ”Den eviga freden” nära till hands, där Kant för fram tanken på att om det finns en stark furste i ett land så är risken för krig stor. Om folket skulle bestämma så vill de ytterst sällan ha krig. Men jag har en känsla av att det inte är fullt så enkelt. Det var en koloss som rasade samman, Sovjet, men maktsfärer och annat försvinner bara inte. Och redan Nietzsche identifierade Ryssland som en stark makt som inte bara kommer att underkasta sig det västerländska. Och även den ortodoxa kyrkan trycker på för en konflikt öst-väst.

Israel är betydligt tydligare, och det börjar ju i en ände med första världskriget, och det ottomanska riket på den förlorade sidan. Innan dess, i en annan ända, hade Hertzl mfl, i och för sig mycket förståeligt, börjat en kampanj med utvandring till Israel. Den sammanföll med !Och här vore jag mycket intresserad om nån har fakta! En stor arabisk invandring till palestinaområdet, oklart varför. Då flera grupper expanderar starkt är det nästan oundvikligt med konflikt och det engelska mandatet var en mycket tuff tid för engelsmännen, med konflikter mellan judar och araber. Sedan vet vi vad som ledde fram till frågan om vart judarna i Europa skulle ta vägen efter WW2. Sen kommer min käpphäst - Roosevelt hade precis dött och den sämst utbildade presidenten någonsin kom till makten. Och att han gillade att skjuta från höften visade han omedelbart. Som vicepresident hade han mycket lite vetskap om atombomben, men han blinkade inte. Och sen hade han judefrågan. Det finns video på youtube där han sitter och skryter om att han löst allt till det bästa.Och i det FN han själv varit med och bildat ställer man till med omröstning - omröstning!! - om en tvåstatslösning. Och sen dess har det i princip varit bråk.
Så stormaktsinblandning av gammal god kolonial typ men ändå -
De som nu bor där, man får inte intrycket av att det är få starka män som vill ha krig, utan det är en seriös konflikt mellan två grupper. Mer likt hutu och tutsi i Rwanda, där belgarna gynnade tutsier och gjort dem till en slags högre slags n*er, som man såg det. Sen försvann engelsmännen och konflikten var ett faktum.
Mer svårt att i filosofin hitta grunder till de här senare slags konflikterna. Men Burke var starkt emot det koloniala och behandlingen av olika grupper i de koloniserade länderna. Och Konservativt kan vi konstatera att ett land nog mår bäst av EN kultur, ett någorlunda homogent samhälle. Men förutsättningarna för det är att människor i delar av världen med konflikt eller låg levnadskvalitet inte känner behovet av att utvandra.

Kan det vara en någorlunda korrekt beskrivning?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän politik.

Inläggav David H » 01 mar 2024 01:23

Märkliga olyckor som inträffat på sistone. Tågurspårningar, gasolyckor, avbrott på kärnkraftverk, med mer. Är det måhända ryssen som stöter på oss? Finns det då inte mer mogna sätt att visa kärlek kan man undra?


https://www.youtube.com/watch?v=GkuJJsApACc
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster