Esther skrev:Inga moraliska män som kunnat ha sin gylf stängd, inte varit svaga och "sädesskvättor" och därmed vara män som fått respekt genom sin inre person - samt i övrigt i livet kunnat stå upp - som vill kommentera?
Spelet mellan män och kvinnor fungerar dåligt nu för tiden.
Könsrollerna suddas ut och ingen vet hur man borde bete sig.
Resultatet blir att fler och fler lever ensamma.
När Meetoo var i ropet som mest skrev jag detta inlägg:
Det känns gruvsamt att yttra sig i detta ämne. Det angår mig inte eftersom alla mina erfarenheter i ämnet känns som utgånget datum.
Jag var ung på sextiotalet när p-pillret möjliggjorde en avdramatisering av sexualiteten. Av mina tjejkompisar fick jag höra att ett nej betyder kanske och ett kanske betyder ja. Mycket av samvaron mellan tjejer och killar gick ut på sex, att prova sig fram inför vuxenlivet.
Så har det väl alltid varit. Tjejer går ut för att träffa killar och killar går ut för att träffa tjejer. En lyckad kväll innebär för killar att hitta någon som man får ha sex med. För tjejer innebär en lyckad kväll att hitta någon som man verkligen vill ha sex med. Då borde det ju vara enkelt kan man tycka men sex betyder inte riktigt samma sak för en man som för en kvinna.
Biologiskt sett tar inte en man några risker. Han behöver inte föda fram ett barn och ansvaret för barnet (biologiskt sett) uppstår först ifall han lever tillsammans med kvinnan. Kvinnan däremot riskerar att bli gravid och föda fram ett barn, och får därmed ett ansvar som det inte är så lätt att smita ifrån. Mot den här bakgrunden är det ju inte så konstigt om synen på sexualitet skiljer sig åt. Ur evolutionssynpunkt så är det en fördel för en man att sprida sina gener så mycket som möjligt. För en kvinna har det tidigare handlat mycket om att söka en partner som kan ge skydd och framtid åt eventuella barn så att dom överlever till vuxen ålder.
Alla dom här #metoo-berättelserna handlar mycket om missförstånd som det verkar. Eftersom en man är konstituerad så att han vill ha sex för sexet egen skull så försöker han också med olika medel att få det dithän. Det är kvinnans skyldighet att säga stopp på ett bestämt sätt. Att bara låta det ske räknas som ett medgivande. Tveksamhet uppfattas som ett kanske. Kanske uppfattas som ett ja.
U