Män har slutat vara män

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Pilatus » 13 jun 2018 19:01

xion skrev:Sex är livets mening alltså är livets mening överreklamerat

Fortplantningen (hur liv alstras) kan knappast vara ett övergripande mål, men den könsliga föreningen är en effektiv metod för urval och mixning av gener. Därav är det lätt att blanda ihop själva könsakten (som kan upplevas som intrinsikalt värdefull) med artens bevarande och utveckling. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 13 jun 2018 21:47

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Regnbågen...


Du menar HBTQ & Co?



Ja, det kryddar ju upp den annars binära könsordningen, eller hur!


Jag vet inte om jag vid något tillfälle i mitt liv skämtat om människors lyften.... Om mental förvirrande individer ses som kryddor - låter jag därmed vara osagt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 13 jun 2018 21:52

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:

Guds gåva till dig snarare kanske.

Sex är överreklamerat.

Sex är livets mening alltså är livets mening överreklamerat


Vad menar du då med sex? Du menar föröka sin art? Du menar ha samlag och får utlösning/orgasm? Du menar allt som har med kärlek att göra?

Livet som helhet har ingen mening. Vi lever här och nu. Take it or leave it. Delar av livet kan göras meningsfulla eller meningslösa. Både mening och dess motsats är skapade. Livet bara är något som är. Enligt mig har det alltid funnits i någon form och kommer alltid att finnas. Dess former förändras dock.

Säger vi att livet har en mening betyder det att det pekar hän mot något annat som ger det mening. Vi lever vi är. Gör något meningsfullt av det inuti i livet medan du lever.

Sex som kulminerande behag är meningsfullt om vi gillar den upplevelsen. Det är naturligt att söka sig till behag och vilja slippa obehag och bara acceptera obehag om det på sikt leder till ett större behag än det innevarande. Jag finner behag i mycket annat än sex. Visst då kan vi säga att det kan ha sexuella undertoner.

Allt vi gillar är väl iofs sex i vid bemärkelse, i bemärkelse något behagligt vi inte kan leva utan.


Att livet i dess helhet skulle ha en mening är ett missförstånd. Dess delar skiftar och skapar kontrasterna mening - meningslöshet och allt där emellan. Via dess motsats blir det meningsfulla synligt.

Livet i dess helhet är bortom dikotomin mening - meningslöshet. Det bara är.

Se där nu associerade jag vidare. Attans!


:) och det gick bra....
Grundläggande i en diskussion är väl de fria associationerna... Det för samtal framåt och olika håll.
Vetenskaplig stringens i en diskussion känns som en tvångströja....
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 13 jun 2018 21:55

Pilatus skrev:
xion skrev:Sex är livets mening alltså är livets mening överreklamerat

Fortplantningen (hur liv alstras) kan knappast vara ett övergripande mål, men den könsliga föreningen är en effektiv metod för urval och mixning av gener. Därav är det lätt att blanda ihop själva könsakten (som kan upplevas som intrinsikalt värdefull) med artens bevarande och utveckling. :)


Akten är också till för att skapa djupare känslor mellan parterna, eftersom samma hormoner som vid amning avges (som ska binda barnet till modern) mellan de som utför akten.
Därav.... När man byter partner hela tiden går dessa förbindelser förlorade.

Vetenskapsrådet... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Algotezza » 14 jun 2018 06:51

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Du menar HBTQ & Co?



Ja, det kryddar ju upp den annars binära könsordningen, eller hur!


Jag vet inte om jag vid något tillfälle i mitt liv skämtat om människors lyften.... Om mental förvirrande individer ses som kryddor - låter jag därmed vara osagt.


Vilka menar du är mentalt förvirrade?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Algotezza » 14 jun 2018 06:54

Esther skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Sex är livets mening alltså är livets mening överreklamerat

Fortplantningen (hur liv alstras) kan knappast vara ett övergripande mål, men den könsliga föreningen är en effektiv metod för urval och mixning av gener. Därav är det lätt att blanda ihop själva könsakten (som kan upplevas som intrinsikalt värdefull) med artens bevarande och utveckling. :)


Akten är också till för att skapa djupare känslor mellan parterna, eftersom samma hormoner som vid amning avges (som ska binda barnet till modern) mellan de som utför akten.
Därav.... När man byter partner hela tiden går dessa förbindelser förlorade.

Vetenskapsrådet... :)


Man kan ha djupa känslor för varandra på annan grund än en gemensam med jämna mellanrum upprepad sexualakt. Men det kräver trohet, lojalitet, kärlek bortom kroppsvätskeutbytet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Pilatus » 14 jun 2018 10:22

Algotezza skrev:
Esther skrev:Akten är också till för att skapa djupare känslor mellan parterna, eftersom samma hormoner som vid amning avges (som ska binda barnet till modern) mellan de som utför akten.
Därav.... När man byter partner hela tiden går dessa förbindelser förlorade.

Vetenskapsrådet... :)

Man kan ha djupa känslor för varandra på annan grund än en gemensam med jämna mellanrum upprepad sexualakt. Men det kräver trohet, lojalitet, kärlek bortom kroppsvätskeutbytet.

Det finns inga yttre former för hur "djupare känslor" skapas och upprätthålls. Jag tvivlar på att den enda formen för kärlek är den borgerligt ombonade form som jag tycker skymtar här. Men jag inser samtidigt att ett ordnat liv ger en grund för samvaron, som medger att en relation känns trygg och varaktig.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18563
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Algotezza » 14 jun 2018 12:52

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:Akten är också till för att skapa djupare känslor mellan parterna, eftersom samma hormoner som vid amning avges (som ska binda barnet till modern) mellan de som utför akten.
Därav.... När man byter partner hela tiden går dessa förbindelser förlorade.

Vetenskapsrådet... :)

Man kan ha djupa känslor för varandra på annan grund än en gemensam med jämna mellanrum upprepad sexualakt. Men det kräver trohet, lojalitet, kärlek bortom kroppsvätskeutbytet.

Det finns inga yttre former för hur "djupare känslor" skapas och upprätthålls. Jag tvivlar på att den enda formen för kärlek är den borgerligt ombonade form som jag tycker skymtar här. Men jag inser samtidigt att ett ordnat liv ger en grund för samvaron, som medger att en relation känns trygg och varaktig.


Trohet lojalitet etc är ju inte bundna till yttre äktenskapliga former. De är grundade i det inre, ej yttre former.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 15 jun 2018 06:21




Här finns lite svar... :) manliga ho....r som ligger med allt som erbjuder sig =svaga män får ju allt men inget och detta i sig innebär att de stagnerar i sig själva. De utvecklas aldrig för de möter aldrig motstånd, de står inte ut med motstånd och de är små barn inombords.
Det är män som aldrig kan binda sig - fast de kan göra detta publikt (men aldrig inom sig själva) för att det finns en social del som gör att de söker framgången som social status och därmed få möjligheten till mer spontansex med allt som rör sig.

Kvinnor som sysslar med att erbjuda sig till sådana män är av samma art - de är instrumentellt orienterade och använder sitt kön för att få sociala positioner och är extremt manipulativa - --- båda kategorier (sådana män och sådana kvinnor ) är inom utrymmet för psykopater.

Vilket är oerhört vanligt idag. Många unga människor har skolats in att bli psykopater... självcentrerade narcisser som använder andra bara som medel för sitt eget välbefinnande och vad de vill ha i livet. Framgångsrika på grund av sin totala hänsynslöshet, framställer sig som snälla och vänliga, diplomatiska och sociala - och därmed inkapabla att etablera relationer som är varaktiga eftersom deras 3 åring inombords inte klarar av sådant tryck och sådana krav.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7815
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Anders » 15 jun 2018 09:04

Esther skrev:


Här finns lite svar... :) manliga ho....r som ligger med allt som erbjuder sig =svaga män får ju allt men inget och detta i sig innebär att de stagnerar i sig själva. De utvecklas aldrig för de möter aldrig motstånd, de står inte ut med motstånd och de är små barn inombords.
Det är män som aldrig kan binda sig - fast de kan göra detta publikt (men aldrig inom sig själva) för att det finns en social del som gör att de söker framgången som social status och därmed få möjligheten till mer spontansex med allt som rör sig.

Kvinnor som sysslar med att erbjuda sig till sådana män är av samma art - de är instrumentellt orienterade och använder sitt kön för att få sociala positioner och är extremt manipulativa - --- båda kategorier (sådana män och sådana kvinnor ) är inom utrymmet för psykopater.

Vilket är oerhört vanligt idag. Många unga människor har skolats in att bli psykopater... självcentrerade narcisser som använder andra bara som medel för sitt eget välbefinnande och vad de vill ha i livet. Framgångsrika på grund av sin totala hänsynslöshet, framställer sig som snälla och vänliga, diplomatiska och sociala - och därmed inkapabla att etablera relationer som är varaktiga eftersom deras 3 åring inombords inte klarar av sådant tryck och sådana krav.


Som Jordan Peterson säger, statistiskt ja. Normalfördelningar. Finns hur gott om überansvariga kvinnor som helst här i landet som kör fullständigt järnet av sig för att prestera ärligt, och dito män. Kommer alltid finnas ett rag-tag. Skulle säga det skapas av - naturligvis också medfödda egenskaper men också - för mycket eller för lite pengar i bakgrunden. Bortskämd eller inte ordentligt omhändertagen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 16 jun 2018 15:14

Anders skrev:
Som Jordan Peterson säger, statistiskt ja. Normalfördelningar. Finns hur gott om überansvariga kvinnor som helst här i landet som kör fullständigt järnet av sig för att prestera ärligt, och dito män. Kommer alltid finnas ett rag-tag. Skulle säga det skapas av - naturligvis också medfödda egenskaper men också - för mycket eller för lite pengar i bakgrunden. Bortskämd eller inte ordentligt omhändertagen.


Tror att den viktigaste faktorn är individuell personlighet.
Det är den största anledningen till att personen utvecklas åt det ena eller andra hållet.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Anne » 16 jun 2018 21:33

Vad ser ni som manligt respektive kvinnligt så vi vet vad vi pratar om?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Pilatus » 16 jun 2018 21:59

lynx skrev:Vad ser ni som manligt respektive kvinnligt så vi vet vad vi pratar om?

Jag kan bara komma på några väl kända egenskaper som skiljer män från kvinnor.

a.) riskvillighet är manligt, alpinism, snabba bilar, farliga sporter och yrken, spekulera på börsen

b.) aggressivitet, ex vis shogunatet i Japan, mensurfäktning i Tyskland, handelskrig USA, krigshandlingar vid påstådda hotbilder ex vis USAs krig mot Irak

c.) objektivering, mycket allmänt och omfattande nära nog allt, inom filosofi och religion, i högre grad manligt då kvinnor ofta sett sig som objekt
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Anne » 16 jun 2018 22:14

Ok... förstår ditt perspektiv. Tack.
Jag har mot alla odds lyckats återetablera relationen med mina barns far. En liten sån där detalj att han sätter sig mitt i soffan och lägger armarna på ryggkuddarna bredvid sig. Det tycker jag är manligt. Nu dök den där High five- grejen upp igen. Konstigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Pilatus » 16 jun 2018 22:21

lynx skrev:Ok... förstår ditt perspektiv. Tack.
Jag har mot alla odds lyckats återetablera relationen med mina barns far. En liten sån där detalj att han sätter sig mitt i soffan och lägger armarna på ryggkuddarna bredvid sig. Det tycker jag är manligt. Nu dök den där High five- grejen upp igen. Konstigt.

Ja, det är litet dominansbeteende, ibland spreading = när en man sitter väldigt brett isär med benen. Det är groteskt.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster