Val 2018

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilket parti tänker du rösta på i Riksdagsvalet?

Omröstningen slutade 17 sep 2018 18:08

Centerpartiet
0
Inga röster
Folkpartiet
1
17%
Kristdemokraterna
0
Inga röster
Miljöpartiet
1
17%
Moderaterna
0
Inga röster
Socialdemokraterna
1
17%
Sverigedemokraterna
1
17%
Vänsterpartiet
1
17%
Feministiskt initiativ
0
Inga röster
Piratpartiet
0
Inga röster
Annat parti
1
17%
Röstar blankt/lämnar ogiltig röst
0
Inga röster
Röstar inte alls
0
Inga röster
 
Antal röster: 6

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Val 2018

Inläggav Pilatus » 25 sep 2018 21:02

Antic skrev:Den här regeringen har hycklat bortom all gräns.

Det var definitivt inte vad jag menade eller ville säga.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Val 2018

Inläggav Esther » 26 sep 2018 05:55

Det är anmärkningsvärt hur våra politiker medvetet sätter demokratin ur spel - och det som är ännu mer intressant är att NÅGRA vågar säga något om detta öppet i pressen. Tror det var i Expressen det stod sist hur man vägrar ta svenska folkets röster på allvar och att samarbeta med SD.
Detta - trots att jag själv inte röstat så (nästa gång gör jag nog det för att de gör som de gör här) - är en skandal. Att svenska folket omyndigförklaras av de ledare som de väljer som sedan utesluter ett parti som nästintill fick lika många röster som de själva, och fler i många fall.

De gräver sin egen grop.
Måtte svenskarna sluta ta "överhögheten" som vore de kungar över deras huvuden och till och med kan åsidosätta demokratins grunder - hycklare och lögnare är vad de är!
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 06:38

Hade bara svenskarna lite mer guts så skulle de där hycklarna vara borta från makten för längesedan. Jimmie Åkesson är den ENDA som velat göra det man skall göra i en riksdag, föra parlamentariska samtal med ALLA partier. Till och med omvärlden skrattar åt det som liknar en lekstuga med trumpna barn.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 09:55

Lite nyheter efter gårdagens bortröstande av Löfven.

SLÄPP INTE FRAM EN LÖFVEN II-REGERING

Stefan Löfven har avsatts. Därmed kan talmannen sätta i gång sitt arbete. Men statsministeromröstningen var mer än en formalitet, det var en tydlig markering om var riksdagens balanspunkt finns. Till höger.

S har gått vänsterut under mandatperioden, långt utöver vad som krävdes på grund av V-samarbetet. Socialdemokratiska ministrar har med liv och lust gjort företagarfientliga utspel och Stefan Löfven har kallat egenföretagare för ”de allra rikaste” (som därmed bör få högre skatt). Det är svårt att se vad Annie Lööf och han ska kunna komma överens om.

Att bilda en regering är inte bara fråga om matematik, inte bara att nå en majoritet. Det handlar också om att kunna få en regering med en politisk inriktning, med visioner.

Vi har haft två reformlösa mandatperioder, Reinfeldt II och Löfvenregeringen. Låt det inte bli en till.

https://www.di.se/ledare/tobias-wikstro ... -regering/

KÄLLA: M-FALANG VILL DUMPA C OCH L OCH SAMTALA MED SD

Enligt uppgifter till Expressen driver en grupp inom Moderaterna på för att partiet ska lämna Centerpartiet och Liberalerna – och i stället satsa på samtal med Sverigedemokraterna. En M-ledamot säger att uppfattningen om att C och L ägnar sig åt ”dubbelspel” är utbredd inom partiet.

– I dag fick vi se Stefan Löfven falla – och sedan kollapsade Alliansen, säger en annan M-källa till Expressen. Även Aftonbladet har pratat med källor inom Alliansen som vittnar om att de interna stridigheterna blir allt svårare. – Spricker Alliansen är det framför allt Liberalernas fel, säger en källa till tidningen.

https://omni.se/kalla-m-falang-vill-dum ... d/a/qngdne

BUSCH THOR UTESLUTER INTE ATT REGERA MED SD-STÖD

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor utesluter inte att regera med hjälp av SD-stöd. Det sade hon efter tisdagens statsministeromröstning där Stefan Löfven röstades ned av oppositionen.

http://www.varldenidag.se/nyheter/busch ... oc75O8pQA/

495 S-POLITIKER VILL SE YGEMAN EFTERTRÄDA LÖFVEN

På tisdagsmorgonen röstades Stefan Löfven bort som statsminister av riksdagen. S-politikerna runtom i landet har ett fortsatt stort stöd för honom – men en person flåsar Stefan Löfven i nacken, visar den webbenkät som Expressen skickat ut till S-förtroendevalda i landet. "Ygeman är nog den som borgerligheten fruktar mest", menar en av S-politikerna.

https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... da-lofven/

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 10:04

Jag är så GLAD att se att man tar nya grepp här.

Vi HAR sett, "kaffe & bullar", "armband med text" (i sann Dan Eliasson style), "att inte låta tvätta bilen för under 99 kr" (Ygeman special) samt märkesnålar eller fritidsgårdar, korvgrillning eller uppblåsbar hoppborg för att bekämpa kriminaliteten. (S) kommunalrådet i Göteborg hade en fantastisk ide om en "kulturscen" för att få stopp på gängvåldet, men detta föll snart i glömska.

Visserligen har ingen av dessa KRAFTFULLA metoder lyckats, men NU kom den. Kaffe och smörgås. Kanske svenska myndigheter kan dela med sig av denna fanastiska metod till andra delar av världen för att få stopp på allt gängvåld? Vi snackar Los Angeles, Rio mf. Jag läser detta och är LYRISK över det kraftfulla förfarandet där man säkert tänker gå SÅ LÅNGT som pålägg i stil ost eller medwurst, detta blandat med Gevalia lär praktiskt taget förinta all gängkriminalitet.

GÄNGKRIMINALITETEN I GÖTEBORG SKA STOPPAS – MED KAFFE OCH SMÖRGÅS

Nordstan har under lång tid varit en samlingsplats för vad Göteborgs-Posten beskriver som ”människor med social problematik och ungdomar i riskzonen” men som invånarna i staden mer rättframt kalla kriminella invandrargäng. Nu ska det emellertid bli stopp för deras framfart.

Sociala och rättsvårdande myndigheter och organisationer har nämligen kommit överens om att köpa in en kafébuss där de antisociala och kriminella ungdomarna erbjuds alternativet att dricka en kopp kaffe i stället för att råna, stjäla och sälja knark.
https://samnytt.se/gangkriminaliteten-i ... h-smorgas/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Val 2018

Inläggav Pilatus » 26 sep 2018 13:16

Om SD skulle tänkt i strategisk riktning borde de gett sitt stöd (carte blanche) för bildandet av en Alliansregering. Det vore det enda rimliga, "den mörka sidan" (Anders Lindberg) skulle då ha en betryggande majoritet. Men det är för sent nu, SD har redan spelat bort sina kort och sitter nu med Svarte Petter på hand.

En litet mer konstruktiv syn på regeringsbildningen från SD, skulle omedelbart tvingat fram Lööf och Björklund ur skuggorna. Att som Lööf förvänta sig att Löfven skulle ta ens ett steg närmre Alliansen har aldrig varit aktuellt.

Stefan Löfvens motdrag blir att lägga ut några saftiga fläskben som får Lööf och Björklund att jubla. Ett par fina ministerposter, vem kan säga nej till att få ett departement att styra över?

I en kontrafaktisk historieskrivning borde SD gjort det svårare för C och L att välja bort Alliansen. Det är de två som kunnat vippa gungbrädan åt rätt håll. Det hade varit enkelt, men Åkesson var för upptagen med sitt destruktiva tänkande. Varje regeringsförslag skall fällas som inte ... Det har gett näring till Lööfs evinnerliga gnäll på SD. Klart är att Åkesson skulle rullat ut mattan i tid. Åkesson skulle sedan kunnat låta sina utskottsledamöter ägna sin politiska förhandlingsförmåga att få gehör för sina förslag (i den mån de har några). Att kräva "Allt genast" fungerar inte.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Val 2018

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 14:27

Pilatus skrev:Stefan Löfvens motdrag blir att lägga ut några saftiga fläskben som får Lööf och Björklund att jubla. Ett par fina ministerposter, vem kan säga nej till att få ett departement att styra över?

Troligt scenario, och kanske det bästa i nuvarande parlamentariska läge.
Efter några manglingar uttalar sej Lööf och Björklund "i det här svåra läget måste vi ta ansvar".
SD, KD och Moderaterna är ute i kylan.

Tänkte själv röstskolka för första gången men ångrade mej på valdagen, röstade främst mot pajaspartiet SD.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 14:36

Det minsta vi behöver vid makten är globalister som Annie Lööf, gäst på Bilderberg-möten ihop med ökända maktfaktorer och globalister som George Soros. Såna som gör allt för att skapa instabilitet och kaos medan de låter pengarna jobba. Lika lite behöver vi kommunister som Sjöstedt vid makten då hans partiprogram handlar om ren gammaldags sovjetkommunism där han vill avskaffa allt privat ägande, till att börja med.

Lika lite behöver vi en trött Löfven vid makten i 4 år till.

Jag hoppas att M, SD och KD kan dra jämt och försöka rätta till något av det vansinne vi ser i landet dagligen.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Val 2018

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 15:32

Antic skrev:Lika lite behöver vi kommunister som Sjöstedt vid makten då hans partiprogram handlar om ren gammaldags sovjetkommunism där han vill avskaffa allt privat ägande, till att börja med.

Du låter som ett eko från kalla kriget. Hur gammal är du?
Kan du citera V:s partiprogram där de vill avskaffa privat egendom? Blir nog svårt.

SD är ett skräpparti som vill avskaffa yttrandefriheten. Jimmie Åkesson vill stänga ner P3, hjälper inte att han i efterhand förklarar "om jag vore chef för SR", han har redan avslöjat sej. Vem vill leva i ett samhälle med sådan intolerans och trångsynhet där endast eget tyckande och egna åsikter råder?
Sverigedemokraten är den mest avundsjuka, inskränka människan som finns. Allt är andras fel.

Sverige är ett av världens mest välmående länder, visst finns det problem, jag är inte någon stor anhängare till nuvarande invandringspolitiken, men i Sverige finns alla möjligheter för var och en att skaffa sej ett bra liv om viljan finns. Den som inte håller med borde ta en titt i spegeln och kliva ur sandlådan och sluta gnälla som ett barn.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Val 2018

Inläggav Anders » 26 sep 2018 15:49

Alltför många är som Hakka och Antic. Antingen väldigt mycket FÖR eller EMOT svåra frågor som flyktingmottagning eller miljö.

Angående flyktingmottagningen är jag INTE glad på det beslut om permanent uppehållstillstånd 2015 och allmän amnesti för barn som kommit i målbrottet som ensamkommande. Frågor av den digniteten vill jag gärna se hanterade med försiktighet och i överensstämmelse med länder inom EU. Att vi är med i EU bör innebära att vi jobbar mot en frikostigare flyktingmottagning generellt, men att portarna inte skall ställas vidöppna här. Man skall veta att man kan integrera de man kan ta emot. Annars blir det inte bra för någon inblandad. Varje människa som hamnar i utanförskap här är en stor förlust för alla inklusive de själva.

Däremot är jag helt med på att man bör visa en generös inställning till flyktingmottagning generellt. Man borde hitta lösningar som inte innebär att de hamnar i skitiga flyktingläger eller får permanent uppehållstillstånd på andra sidan jorden. Allvarligt, jag skulle inte vilja kosta mängder av skattedollar om jag kom som flykting till USA.

Det är, liksom det är med miljöfrågorna, Svårt.

Förutom dessa två beslut tycker jag att myndigheterna skött sig hyfsat. 2015 var dock inte bra någonstans, i längden, även om det var ett akut läge för många människor i krissituation. Bäst är om flyktingar kan tas emot i ett land i närregionen, där samma kultur, religion osv råder. Mångkultur är en självmotsägelse.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Val 2018

Inläggav hakkapeliitta » 26 sep 2018 18:06

Anders skrev:Förutom dessa två beslut tycker jag att myndigheterna skött sig hyfsat. 2015 var dock inte bra någonstans, i längden, även om det var ett akut läge för många människor i krissituation.

Så du menar att hösten 2015 var akutläge för 20 åriga grabbar utan id-papper?
Låt mej tvivla.
De flesta afghaner kommer från Iran, dessa är inte alls förföljda där. De har inga som helst asylskäl i Sverige.

Expressen hade för en tid sen en artikelserie om dessa hazarer från Iran, Expressen hade journalister på plats som intevjuade folk, de intervjuade också en FN-respresentant som TACKADE Iran för schysst mottagande av alla afghaner. Detta går stick i stäv mot Migratiosnsmyndighetens bedömning. Inte osannolikt att det på Migratiosnverket jobbar mutkolvar.

Ni minns säkert den här afghanen som högg en polis i nacken? Expressen besökte hans familj i Iran. En välmående medelklassfamilj som var helt förstörd efter den här händelsen. De var inte alls förföljda, de berättade att sonen var intresserad av en mer avancerad utbildning än vad som Iran kunde erbjuda. Därför kom han hit som "flykting" i hopp om gratis utblidning och annat gratis serverat.

Vet inte om han är typexempel men gissar att han inte är unik.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 18:23

Anders skrev:Alltför många är som Hakka och Antic. Antingen väldigt mycket FÖR eller EMOT svåra frågor som flyktingmottagning eller miljö.

Angående flyktingmottagningen är jag INTE glad på det beslut om permanent uppehållstillstånd 2015 och allmän amnesti för barn som kommit i målbrottet som ensamkommande. Frågor av den digniteten vill jag gärna se hanterade med försiktighet och i överensstämmelse med länder inom EU. Att vi är med i EU bör innebära att vi jobbar mot en frikostigare flyktingmottagning generellt, men att portarna inte skall ställas vidöppna här. Man skall veta att man kan integrera de man kan ta emot. Annars blir det inte bra för någon inblandad. Varje människa som hamnar i utanförskap här är en stor förlust för alla inklusive de själva.

Däremot är jag helt med på att man bör visa en generös inställning till flyktingmottagning generellt. Man borde hitta lösningar som inte innebär att de hamnar i skitiga flyktingläger eller får permanent uppehållstillstånd på andra sidan jorden. Allvarligt, jag skulle inte vilja kosta mängder av skattedollar om jag kom som flykting till USA.

Det är, liksom det är med miljöfrågorna, Svårt.

Förutom dessa två beslut tycker jag att myndigheterna skött sig hyfsat. 2015 var dock inte bra någonstans, i längden, även om det var ett akut läge för många människor i krissituation. Bäst är om flyktingar kan tas emot i ett land i närregionen, där samma kultur, religion osv råder. Mångkultur är en självmotsägelse.


Gammal nog Anders. Se klippet så fattar du vad jag menar. Och samtidigt kan han inte nämna ett enda exempel på ett land som någonsin fungerat med hans kommunism. Medan han först hyllade kommunistiska Venezuela...
https://www.youtube.com/watch?v=wwG3_jTWqV8

Slutligen, läs en dagstidning.

Skjutningar, knivdåd, våldtäkter, enorma vårdköer, utanförskapsområden, bilbränder, islamisering, stenkastning, underbemannad polis, runt 300.000 kvinnor som lever under hedersförtryck i förorterna. Och det är bara början på eländet de ställt till med.

Nej, vi ger den här regeringen klart underbetyg.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 26 sep 2018 20:22

NILS-ERIC SANDBERG: VÄNSTERPARTIET ÄR INTE DEMOKRATISKT

En kommunistledare förstår givetvis inte detta självklara resonemang. För Jonas Sjöstedt ligger det långt bortom det begripligas gräns, för hans del. Men demokrati handlar inte bara om rösträtt. Demokrati förutsätter att alla får skaffa information, och framföra sin åsikt. Yttrandefrihet och tryckfrihet är därmed grundvillkor för en fungerande demokrati.

VÄNSTERN ACCEPTERAR INTE DETTA. OCH DET ÄR LOGISKT: VÄNSTERN ÄR INGET DEMOKRATISKT PARTI.

Vänsterpartiet är kommunistiskt. Det framgår av deras partiprogram; jag har det i mitt arkiv.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledar ... okratiskt/

VÄNSTERN OCH EGENDOMSRÄTTEN

Vänsterpartiet är inte ett parti bland andra. Fram tills helt nyligen sympatiserade och samarbetade partiet med stater där oliktänkande sköts i källaren. Än i dag ser vänsterpartister mellan fingrarna med politiskt våld, och i partiprogrammet slår de fast att målet är avskaffande av äganderätten, ett mål som strider mot de mänskliga rättigheterna och som sannolikt få av vänsterpartiets väljare ställer sig bakom.
https://timbro.se/smedjan/vanstern-och-egendomsratten/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Val 2018

Inläggav Esther » 26 sep 2018 20:47

hakkapeliitta skrev:Kan du citera V:s partiprogram där de vill avskaffa privat egendom? Blir nog svårt.
.



Privat egendom vill de väl inte avskaffa men nog satt dåren som bor på Östermalm och sa i partiledardebatten att han ville avskaffa privat ägande i företag... och fick motfrågan om hur han tänkte kring IKEA och HM och andra stora privata bolag. Mitt i Sverige idag.
Kommunister är kommunister...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Val 2018

Inläggav Anders » 26 sep 2018 21:01

Antic skrev:
Anders skrev:Alltför många är som Hakka och Antic. Antingen väldigt mycket FÖR eller EMOT svåra frågor som flyktingmottagning eller miljö.

Angående flyktingmottagningen är jag INTE glad på det beslut om permanent uppehållstillstånd 2015 och allmän amnesti för barn som kommit i målbrottet som ensamkommande. Frågor av den digniteten vill jag gärna se hanterade med försiktighet och i överensstämmelse med länder inom EU. Att vi är med i EU bör innebära att vi jobbar mot en frikostigare flyktingmottagning generellt, men att portarna inte skall ställas vidöppna här. Man skall veta att man kan integrera de man kan ta emot. Annars blir det inte bra för någon inblandad. Varje människa som hamnar i utanförskap här är en stor förlust för alla inklusive de själva.

Däremot är jag helt med på att man bör visa en generös inställning till flyktingmottagning generellt. Man borde hitta lösningar som inte innebär att de hamnar i skitiga flyktingläger eller får permanent uppehållstillstånd på andra sidan jorden. Allvarligt, jag skulle inte vilja kosta mängder av skattedollar om jag kom som flykting till USA.

Det är, liksom det är med miljöfrågorna, Svårt.

Förutom dessa två beslut tycker jag att myndigheterna skött sig hyfsat. 2015 var dock inte bra någonstans, i längden, även om det var ett akut läge för många människor i krissituation. Bäst är om flyktingar kan tas emot i ett land i närregionen, där samma kultur, religion osv råder. Mångkultur är en självmotsägelse.


Gammal nog Anders. Se klippet så fattar du vad jag menar. Och samtidigt kan han inte nämna ett enda exempel på ett land som någonsin fungerat med hans kommunism. Medan han först hyllade kommunistiska Venezuela...
https://www.youtube.com/watch?v=wwG3_jTWqV8

Slutligen, läs en dagstidning.

Skjutningar, knivdåd, våldtäkter, enorma vårdköer, utanförskapsområden, bilbränder, islamisering, stenkastning, underbemannad polis, runt 300.000 kvinnor som lever under hedersförtryck i förorterna. Och det är bara början på eländet de ställt till med.

Nej, vi ger den här regeringen klart underbetyg.

Det är mycket ett resultat av 2015, och då var alla utom SD med på noterna. Så regeringen är inte rätt att angripa. Det var en tokvänsrervåg som gick genom landet då, parallellt med att det var en allmänt kaotisk situation.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster