Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav Rotkiv » 03 aug 2018 19:39

Blir lätt irriterad. Är detta rätt utförd ledarskap?

I det här fallet är det en tragedi av sällan skådat slag. En oskyldig person, blir offer och dör efter flera skott från en pistol.

Offret är, högst osannolikt, en person med autism och down syndrom. Gärningsmannen är en/flera? Poliser.

Helt plötsligt har ett tragiskt Självförsvar. Som lett till ett dödsfall blivit (antar jag) politisk dynamit.

Citatet är från vår statsminister Stefan Löfven ”– Det är naturligtvis en oerhörd tragik. Jag blir riktigt, riktigt bedrövad när jag läser om Eric. För hans familj måste det naturligtvis vara ofattbart. Jag kan som statsminister inte uttala mig i de enskilda fall, utan det måste följa en utredning av vad det var som hände och varför det fick den här tragiska utgången.”

Det som fick mig att reagera. Är inte fallet i sig. Det är självklart ett stort misslyckande och mörker i sak. Att poliser idag är så stressade i sin vardag att detta ens kan hända. En helt oskyldig fantastisk individ mister livet på det här sättet. (Skäms!)

Nej det är citatet som gör mig trött. Hur kan vår statsminister inte ha tagit en personlig kontakt med familjen och om han nu redan har det. Varför hänvisar han till tidningarna och inte till samtalet direkt med familjen och sin personliga uppfattning i det här fallet?

För mig är detta inte att sköta saken rätt utifrån att hantera en personlig tragedi som polisen faktiskt är skyldig till. Alternativ utifrån att hantera det i ett rent politiskt strategiskt perspektiv där allt bygger på KÄNSLA av ansvar och handlingskraft.

Hur ser ni på detta fallet och har ni några andra exempel på situationer som gör att det blir fel i ledarskapet?

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav David H » 03 aug 2018 20:50

Rotkiv skrev:Blir lätt irriterad. Är detta rätt utförd ledarskap?

I det här fallet är det en tragedi av sällan skådat slag. En oskyldig person, blir offer och dör efter flera skott från en pistol.

Offret är, högst osannolikt, en person med autism och down syndrom. Gärningsmannen är en/flera? Poliser.

Helt plötsligt har ett tragiskt Självförsvar. Som lett till ett dödsfall blivit (antar jag) politisk dynamit.

Citatet är från vår statsminister Stefan Löfven ”– Det är naturligtvis en oerhörd tragik. Jag blir riktigt, riktigt bedrövad när jag läser om Eric. För hans familj måste det naturligtvis vara ofattbart. Jag kan som statsminister inte uttala mig i de enskilda fall, utan det måste följa en utredning av vad det var som hände och varför det fick den här tragiska utgången.”

Det som fick mig att reagera. Är inte fallet i sig. Det är självklart ett stort misslyckande och mörker i sak. Att poliser idag är så stressade i sin vardag att detta ens kan hända. En helt oskyldig fantastisk individ mister livet på det här sättet. (Skäms!)

Nej det är citatet som gör mig trött. Hur kan vår statsminister inte ha tagit en personlig kontakt med familjen och om han nu redan har det. Varför hänvisar han till tidningarna och inte till samtalet direkt med familjen och sin personliga uppfattning i det här fallet?

För mig är detta inte att sköta saken rätt utifrån att hantera en personlig tragedi som polisen faktiskt är skyldig till. Alternativ utifrån att hantera det i ett rent politiskt strategiskt perspektiv där allt bygger på KÄNSLA av ansvar och handlingskraft.

Hur ser ni på detta fallet och har ni några andra exempel på situationer som gör att det blir fel i ledarskapet?


Om det är något som stör mig på detta citat av statsministern är det snarare uttryck som "kan [...] inte" och "måste". Detta snack om omöjligheter blir ju som ett sätt att försöka smita undan eget ställningstagande, och eget ansvar.

Angående om Stefan inte ringer till föräldrarna kan jag inte säga att jag tycker han borde ha gjort det. Jag tror generellt på mer av lokal styrning och mindre central styrning.Och då tänker jag det borde finnas andra personer med mer ansvar på en lokal nivå? Om det inte gör det, kan jag tycka att det borde finnas.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav Anders » 04 aug 2018 15:57

Jag tvivlar på att Trump, Merkel eller Macron ens skulle hört talas om det här, om det hände i deras respektive länder. Att Löfven över huvud taget uttalar sig är rätt stort. Men ledarskap måste tyvärr innebära, om man har väldigt många under sig, att man inte kan vara personligen deltagande i alla personliga katastrofer. Egentligen, varför var det här så mycket värre än de säkert tjogtals människor som idag fått dödsbud i någon obotlig sjukdom? Och det finns säkert omständigheter runt dessa dödsbud som kan vara tveksamma. Men det når inte tidningarna. Att bedöma polisens insats i det här fallet måste vara väldigt svårt. Ser de en person med vad som ser ut som ett skarp vapen och som beter sig underligt måste det vara en oerhört svår situation.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav Rotkiv » 26 aug 2018 20:46

Tycker att detta är det sättet som det ska hanteras på. Vad får ni för intryck på dessa exempel:

Stefan Löfven ringde till fattigpensionären Inga-Karin - https://www.aftonbladet.se/a/9mA2xq

öfven: ”Vad fan håller ni på med?”
Under statsminister Stefan Löfvens (S) utfrågning på tisdagsmorgonen i Ekot, markerade han hårt mot bilbränderna i flera delar av landet.
– Jag blir förbannad, på riktigt, säger han.
Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/nyheter/politik/lofve ... ni-pa-med/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav Esther » 27 aug 2018 07:24

Rotkiv skrev:Tycker att detta är det sättet som det ska hanteras på. Vad får ni för intryck på dessa exempel:

Stefan Löfven ringde till fattigpensionären Inga-Karin - https://www.aftonbladet.se/a/9mA2xq

öfven: ”Vad fan håller ni på med?”
Under statsminister Stefan Löfvens (S) utfrågning på tisdagsmorgonen i Ekot, markerade han hårt mot bilbränderna i flera delar av landet.
– Jag blir förbannad, på riktigt, säger han.
Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/nyheter/politik/lofve ... ni-pa-med/



Att han i valår gör en "Hammarskjöld" är bara valfläsk, lögn och frieri - inget annat. De bryr sig lika lite om hur gamla fattiga mår som kunde de bry sig om resten - bara vi betalar så de kan sitta kvar och implementera deras maktfullkomlighet. VEM litar på en människa som haft makten i över hundra år - sossarna - och skapat Inga-Karin? HAN och hans stylade, makeupade, förmögna maktmänniskor har skapat Inga-Karin. Allt annat är lögn.
De har haft makten.
De har gjort det.
De har skapat detta.
Att ringa och låssas bry sig ska imponera?
Det är som att se bilder på Stalin/Hitler/PolPot/Mao klappa ungar med blommor på bilder. VEM tror på sådant om man inte är helt naiv?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Är detta ledarskap? (En tråd om exempel på ledarskap)

Inläggav Esther » 28 aug 2018 11:44

Detta är en människa jag tänker rösta på... varje sak han säger - allt han säger, tror jag själv på.
Allt.
Helt enkelt därför att han har integritet och är det han utger sig för.

Den som orkar lyssna på honom - kommer att förstå vad för slags människa detta är!!!
Jag vägrar lätta min röst på alla lögnare och hycklare...en video finns att se och där kan man höra honom.

Från Vårt Perspektiv - Mats Selander (KVP) (171020)
Börje Claesson och Maria Owiredu gästas av Mats Selander, Ordförande för Kristna Värdepartiet
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster