Kina/Ryssland = Sant

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Esther » 06 sep 2018 11:13

cawi skrev:Insikten din är ytterst vag och därför kan din vaga svada manipulera sig själv uti vilket kommersiellt syfte som helst, ja även svammel begagnas.


jäpp....
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Esther » 06 sep 2018 11:48

Ska man leka lite med tanken kring vad som skapar makt - pengarna som ligger under och bevakas inom systemen som skapats för att :) - bevara de samma...
Kan vi se hur detta "transporteras ner i en slags hierarkisk ordning" och skapar "kulturer" - som alla är låsta. MAO man får inte kritisera, ifrågasätta eller komma med förslag som inte chefen kom med :) --- kommer man med dessa tar chefen dem och säger det var hans/hennes förslag.
Från president/högste höns och nedåt --- oavsett vilken ideologi man använder.

Alla samhällen har därmed oftast de mest brutala och mest ointelligenta på topp och lägst ned. De högst upp vill ha och behålla- makt - de längst ner vet inte hur.
Mellan är intressantas.

:)

A similar idea is articulated by Argyris (1986) who points to the prevalence of ‘skilledincompetence’ in large organizations. He argues that many managers and professionals are skilled because they know what to do when faced with a situation, and often do it instantaneously. However, they are incompetent insofar as this skill leads to ultimately negative outcomes by avoiding difficult and searching questions. Skilled incompetence is often reinforced by defensive routines in an organization. These are routines that make certain issues undiscussable and help managers to avoid surprise, embarrassment, and threat. However, these routines also allow managers to avoid learning and inquiry in to difficult questions. The result is that the organization becomes trapped into patterns where the very skills and abilities of employees lead to habitual avoidance of asking difficult but pressing questions.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Anders » 06 sep 2018 12:47

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

Jag tror att det är mycket svårt att inifrån se det man ser utifrån --- fråga gärna en icke vänsterinriktad amerikan hur han/hon uppfattar tankar som svenskar har som norm kring det mesta - sedan fråga dig... varifrån kom dessa tankar?
Lärde man sig det i skolan och via media och via allt som finns här?
Ett synsätt som är starkt färgat?
Av vad?

Vänstern.

”Vänstern” är en väldigt hererogen historia. Vilken del av vänstern avser du?
Trump vinner (inte alls felaktigt enligt mej) poäng på att vurma för ”american jobs”. Maggie T hade inte mycket till övers för ”british jobs”. Vare sig högern eller vänstern är enkla konstruktioner.


När du lever i din drömvärld av vänsterns sataniska helvete - som alla som befunnit sig i ett sådant vet - där man utrotat all tro på Gud, där man har psykopatiska galningar som sitter i ledningen och ingen kan yttra sig fritt, tala fritt säga vad man tycker och tänker --- och ska leva där.
Då.
Vet du.
Förr är allt annat bara inbillning som bara den som har det ekonomiskt förspänt kan dricka rödvin till och tycka när man godhetsknarkar.

Du tror --- att (nu när större delen av västvärlden är marxistisk) USA vinner?
:)
OK --- de få människor som är fria kan man räkna på en hand idag.
Människor --- läs noga ---föredrar lögnerna före sanningen.
Föredrar.
Har preferens för.
Vill ha.
Väljer själv.

Den var inte lätt att dechiffrera som svar på min fråga. Men jag antar att du avser akademisk flumvänster? Betongarbetaren från Fagersta som är 5:e generationen gråsosse lär knappast tycka så mycket annat än Betongarbetaren från Pittsburg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Esther » 06 sep 2018 13:03

Anders skrev:Den var inte lätt att dechiffrera som svar på min fråga. Men jag antar att du avser akademisk flumvänster? Betongarbetaren från Fagersta som är 5:e generationen gråsosse lär knappast tycka så mycket annat än Betongarbetaren från Pittsburg.


Finns det någon annan än de akademiska rödvinsmänniskorna som är kommunister? Gråsossar är ofta mer nassetyper :) - de måste ju uppleva konkurrensen från alla andra outbildade som de måste slås om kring brödsmulorna.
;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Anders » 07 sep 2018 06:26

Esther skrev:
Anders skrev:Den var inte lätt att dechiffrera som svar på min fråga. Men jag antar att du avser akademisk flumvänster? Betongarbetaren från Fagersta som är 5:e generationen gråsosse lär knappast tycka så mycket annat än Betongarbetaren från Pittsburg.


Finns det någon annan än de akademiska rödvinsmänniskorna som är kommunister? Gråsossar är ofta mer nassetyper :) - de måste ju uppleva konkurrensen från alla andra outbildade som de måste slås om kring brödsmulorna.
;)

Snarare slåss gråsossen för ett stabilt kollektiv. Du har rätt i det att många sosseväljare gått till SD pga... ja, jag skulle väl inte säga konkurrensen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 11:33

Anders skrev:Snarare slåss gråsossen för ett stabilt kollektiv. Du har rätt i det att många sosseväljare gått till SD pga... ja, jag skulle väl inte säga konkurrensen.

Det var många löften som ställdes ut inför förra valet, skolan (100 dagar), vårdköerna (kömiljarden togs bort), pensionärerna, skatten skulle sänkas (skatten sänktes litet), bensinskatten skulle inte höjas (höjdes), bostäder (dyrt, ökad trångboddhet). Man fick en känsla av att invandringen kostade väldigt mycket. Den som vågade säga emot var rasist, fascist och liknande. Miljöpartiet ville ha öppna gränser.

De som bor i förorterna känner inte igen sig. Nu böneutrop och lärare som ser till att flickorna bär sin hijab. I korthet, många känner sig svikna.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Anders » 07 sep 2018 12:25

Pilatus skrev:
Anders skrev:Snarare slåss gråsossen för ett stabilt kollektiv. Du har rätt i det att många sosseväljare gått till SD pga... ja, jag skulle väl inte säga konkurrensen.

Det var många löften som ställdes ut inför förra valet, skolan (100 dagar), vårdköerna (kömiljarden togs bort), pensionärerna, skatten skulle sänkas (skatten sänktes litet), bensinskatten skulle inte höjas (höjdes), bostäder (dyrt, ökad trångboddhet). Man fick en känsla av att invandringen kostade väldigt mycket. Den som vågade säga emot var rasist, fascist och liknande. Miljöpartiet ville ha öppna gränser.

De som bor i förorterna känner inte igen sig. Nu böneutrop och lärare som ser till att flickorna bär sin hijab. I korthet, många känner sig svikna.


Ungefär så. Misstänker att det inte saknas första och andra generationens invandrare som kommer rösta SD.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 13:05

Esther skrev:Lenin var den nye antikrist - trodde själv han var världens frälsare (och horder med honom - fast en gudlös sådan frälsare) och det de tror på ska HELA VÄRLDEN underkastas (lite som islam).

Den stora faran låg inte i vad Lenin ansåg om religionen. Han hade annat att tänka på. Det pågick ett krig, krigströttheten fick folk och soldater att lyssna på paroller som fred, jord och bröd. Ryssland var efterblivet och infrastruktur och industri inte speciellt utvecklade. Aleksandr Kerenskij ville fortsätta kriget, vilket knappast var politiskt möjligt. I april 1917 gav kejsar Wilhelm II därför Lenin, Kamenev, Zinovjev, med flera bolsjeviker "fri lejd" över tyskt territorium.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Esther » 07 sep 2018 15:11

Pilatus skrev:
Esther skrev:Lenin var den nye antikrist - trodde själv han var världens frälsare (och horder med honom - fast en gudlös sådan frälsare) och det de tror på ska HELA VÄRLDEN underkastas (lite som islam).

Den stora faran låg inte i vad Lenin ansåg om religionen. Han hade annat att tänka på. Det pågick ett krig, krigströttheten fick folk och soldater att lyssna på paroller som fred, jord och bröd. Ryssland var efterblivet och infrastruktur och industri inte speciellt utvecklade. Aleksandr Kerenskij ville fortsätta kriget, vilket knappast var politiskt möjligt. I april 1917 gav kejsar Wilhelm II därför Lenin, Kamenev, Zinovjev, med flera bolsjeviker "fri lejd" över tyskt territorium.


Milde tid Pilatus - jag verkligen verkligen verkligen försöker att anstränga mig att tycka något positivt om dessa massmördare - men jag kan inte. Det bara liksom inte går... hur jag än rådbråkar mig själv. Jag har inget - noll - zip - gott att säga om någon av dem. Ingen. Deras handlingar, deras totala förakt för människans värde - när man har fel partibok eller tror på Gud - detta som de gjort i hela världen överallt de varit och härjar. Castro med sina miljarder --- nej.
Jag kan inte.
Det är lögnerna, avunden, det är psykopatin, det är avsaknaden av att se människor som vore de människor --- mm som jag inte står ut med.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 16:19

Esther skrev:Milde tid Pilatus - jag verkligen verkligen verkligen försöker att anstränga mig att tycka något positivt om dessa massmördare - men jag kan inte. Det bara liksom inte går... hur jag än rådbråkar mig själv. Jag har inget - noll - zip - gott att säga om någon av dem. Ingen. Deras handlingar, deras totala förakt för människans värde - när man har fel partibok eller tror på Gud - detta som de gjort i hela världen överallt de varit och härjar.

Jag har aldrig sett dig skriva en enda rad om vad Lenin gjorde mot de religiösa. Antagligen för att det inte finns så mycket skrivet om Lenins inställning till kyrkan. Han blev endast 53 år gammal och var tämligen sjuk sina sista år.

Men det hann bli fred och inbördeskriget kunde avslutas, 1922. I övrigt hann man inte ändra så mycket. Allt var eftersatt. Bönderna bodde i oskiftade byar som folk hade gjort i Västeuropa på 1700-talet. Man arbetade intensivt med att elektrifiera unionens stater, skolor byggdes och industrin nationaliserades. Jag har aldrig sett någon uppgift om att man under Lenins tid angrep kristna. Krig, svält och sjukdomar utgjorde större problem och beräknas ha kostat 20 miljoner liv.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Esther » 07 sep 2018 16:47

Pilatus skrev:
Esther skrev:Milde tid Pilatus - jag verkligen verkligen verkligen försöker att anstränga mig att tycka något positivt om dessa massmördare - men jag kan inte. Det bara liksom inte går... hur jag än rådbråkar mig själv. Jag har inget - noll - zip - gott att säga om någon av dem. Ingen. Deras handlingar, deras totala förakt för människans värde - när man har fel partibok eller tror på Gud - detta som de gjort i hela världen överallt de varit och härjar.

Jag har aldrig sett dig skriva en enda rad om vad Lenin gjorde mot de religiösa. Antagligen för att det inte finns så mycket skrivet om Lenins inställning till kyrkan. Han blev endast 53 år gammal och var tämligen sjuk sina sista år.

Men det hann bli fred och inbördeskriget kunde avslutas, 1922. I övrigt hann man inte ändra så mycket. Allt var eftersatt. Bönderna bodde i oskiftade byar som folk hade gjort i Västeuropa på 1700-talet. Man arbetade intensivt med att elektrifiera unionens stater, skolor byggdes och industrin nationaliserades. Jag har aldrig sett någon uppgift om att man under Lenins tid angrep kristna. Krig, svält och sjukdomar utgjorde större problem och beräknas ha kostat 20 miljoner liv.


http://www.tfp.org/persecution-church-s ... eeds-told/
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 17:07

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag har aldrig sett dig skriva en enda rad om vad Lenin gjorde mot de religiösa. Antagligen för att det inte finns så mycket skrivet om Lenins inställning till kyrkan. Han blev endast 53 år gammal och var tämligen sjuk sina sista år.

Men det hann bli fred och inbördeskriget kunde avslutas, 1922. I övrigt hann man inte ändra så mycket. Allt var eftersatt. Bönderna bodde i oskiftade byar som folk hade gjort i Västeuropa på 1700-talet. Man arbetade intensivt med att elektrifiera unionens stater, skolor byggdes och industrin nationaliserades. Jag har aldrig sett någon uppgift om att man under Lenins tid angrep kristna. Krig, svält och sjukdomar utgjorde större problem och beräknas ha kostat 20 miljoner liv.

http://www.tfp.org/persecution-church-s ... eeds-told/

Men ingenting om vad Lenin uttalade sig om. Katolikerna gjorde inte mycket för vänskapen med Ryssland.

Tyska korsriddare på hal is i Ryssland

https://varldenshistoria.se/samhalle/religionshistoria/tyska-korsriddare-pa-hal-is-i-ryssland
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 19:05

Läser i NF under uppslaget Ryssland om:

Under den svåraste tiden af hungersnöden 1922 beslöt regeringen att till staten indraga alla kyrkliga rikedomar (ädelstenar, guld, silfver m. m.), d. v. s. allt, som ännu fanns i kyrkorna
såsom kultföremål. Patriarken protesterade icke, men begärde blott kyrklig kontroll öfver själfva rekvisitionerna, för att ej stöta de troendes religiösa känslor, och öfver dispositionen af de summor staten erhållit.


Det utvecklades inte bra och hade till följd massprocesser mot prästerskapet och många avrättningar av metropoliter (bl. a. av Veniamin i Petersburg) [Benjamin of Petrograd, executed by a firing squad by Soviet authorities, 1922], biskopar, präster, munkar, nunnor och lekmän.

Ortodoxa kyrkans egendomar nationaliserades. Det måste ha skett med Lenins vetskap. Även om man uppfattade kyrkans avskiljande från staten som legitim, så är fortsättningen inte det.

Kyrkan har aldrig varit så fri som i dag, inte ens på tsartiden. Då var kyrkan ett statligt maktinstrument - i dag är vi oberoende. Staten lägger sig inte i vad vi gör. Men samtidigt hjälper kyrkan och staten varandra. Vi arbetar tillsammans, för Ryssland och för fosterlandet, säger fader Aleksandr. Ref. GP, Anna-Lena Laurén 11 jan, 2009
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav hakkapeliitta » 07 sep 2018 21:22

Vad betyder rent konkret att kyrkan skiljs från staten?

Jag har aldrig greppat det riktigt. Kyrkan har alltid varit en konservativ kraft i samhället men utöver det?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kina/Ryssland = Sant

Inläggav Pilatus » 07 sep 2018 21:53

hakkapeliitta skrev:Vad betyder rent konkret att kyrkan skiljs från staten?

Jag har aldrig greppat det riktigt. Kyrkan har alltid varit en konservativ kraft i samhället men utöver det?

Kyrkan hade hand om folkbokföringen. Det var antagligen inte huvudskälet till att man ville ta över administrativa uppgifter. Men kyrkan var rik och liksom i Sverige sorterade den under ecklesiastikdepartementet. Skolväsendet var inte allmänt i alla unionens republiker. Filmen Den förste läraren (1965), av Andrey Konchalovskiy, tyckte jag mycket om. Finns även som novell, skriven av Chingiz Aitmatov.

Det ideologiska skälet var att staten deklarerade sig som ateistisk. Allt blev bisarrt och antagoniserat (en klassfiende), inte så ovanligt i den politiska vänsterns historia, tyvärr.

Bild
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster