Nazismen och drogerna

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Nazismen och drogerna

Inläggav Antic » 16 sep 2018 12:55

Jag kommer att ge dig en annan syn på kriget efter att du läst klart. Skrev ihop detta i morse efter att sett en dokumentär igår.

ANDRA VÄRLDSKRIGET - DROGERNAS OCH PUNDARNAS KRIG

Andra världskriget var ett krig som drevs till stor del av droger, långt mer omfattande än man tidigare trott. Det första krig någonsin där en nationell ledare varit ständigt hög på droger. Ett krig där man matade soldaterna med miljontals tabletter Metanfetamin så att de (höga på knark) kunde strida bättre, vara vakna längre och agera hänsynslöst. Metanfetamin tog bort all empati i samband med ilska samtidigt som soldaterna föreföll nästan outtröttliga.

Lyckan för tyskarna var tabletter som hette "Pervitin". Pervitin var Metanfetamin tabletter som marknadsfördes som undermedicin för hela tyska folket. Folket matades med Pervitin, soldaterna fick Pervitin och ledarna tog Pervitin, utom Hitler som fick metamfetaminet genom sprutor istället. Detta gav ett ännu högre rus än att ta tabletter eller röka metanfetamin som är så vanligt bland dagens pundare i USA till exempel.

Till sist var det så illa att Hitler inte ens kunde ta sig ur sängen på morgonen utan en spruta med metanfetamin, förutom alla de andra drogerna han fick av sin personlige läkare. Det bildades snart en hel nation med knarkmissbrukare och bolagen fick tillverka hundratals miljoner metanfetamin tabletter för att underhålla en knarkberoende befolkning.

På den tiden visste man inte om konsekvenserna av tungt användande av metanfetamin, men man blev snart varse om hur det såg ut när en arme av pundare började kollapsa, få hallucinationer och rasa ihop av abstinenser när tyskarna anföll fel mål höga av knark under hallucinationer, för att nästa dag bli ett lätt mål för ryssarna.

METAMFETAMIN
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metamfetamin

De allierade blev misstänksamma av de tyska "supersoldaterna" som kunde prestera flera dygn i sträck utan att tröttna. Under 1942 började även de allierade punda på Benzedrine tabletter, som också var en form av anfetamin. De allierade soldaterna kunde plötsligt strida flera dygn i sträck utan att tröttna, de fick bättre skärpa och blev mer hänsynslösa. Med Benzedrine-höga soldater kunde man trycka tillbaka Rommels Metanfetamin-pundare till sist.

Tänk er Dagen D 1944. Hundratusentals allierade pundare intar Normandie, höga på Benzedrine. Medan Normandie försvaras av tyska pundare höga på Metanfetamin.

Nog var det drogernas krig alltid...

BENZEDRINE
https://sv.wikipedia.org/wiki/Benzedrine

Japanerna gav sina kamikazepiloter generöst med metanfetamin tabletter och japanska soldater gick ständigt höga på anfetamin. Andra världskriget var till stor del ett drog-krig som var betydligt mer omfattande än man någonsin trott när man hittade gömda nazist dokument för inte så längesedan. Ett helt krig med knarkhöga soldater, befolkning och ledare.

Det ger en helt annan syn på kriget så här i efterhand, och samtidigt en tankeställare. Kan nämnas att tyskarna var metafetaminberoende flera decennium efter kriget då Pervitin fortsatte att tillverkas.

Dokumentären om detta finns på TV 10 Play just nu och heter "Nazi Secret Files".

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Esther » 16 sep 2018 15:50

Ja - inget märkligt alls.... det som är mer märkligt är att detta inte är något som människor vet om. Det är samma sak idag. Det är ingen skillnad!
Redan vikingarna började med att blanda mjöd med det vita på flugsvampen och de kände ingen smärta ens när man högg av dem armen och de kunde ro båtarna som ingen hade kunnat innan --- det är saker människor för att gå bärsärkagång sysslat länge med...

Droger, alkohol, sex och allt man kan Punda - det är saken.... så får man det man vill ha. För de som bestämmer detta är inte de som är kanonmaten oftast - även om Kennedy och Roosevelt och andra också knarkade --- förmodligen Stalin och grabbarna med - ofta har de märkliga sexliv alla --- det är liksom i sakens natur... detta och makt och pengar.
:)
Det är något som verkar vara saken för folk med makt och inflytande i denna världen.
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Antic » 16 sep 2018 17:10

Att det användes droger visste man redan om, men inte i den stora utsträckningen.

Och som du säger, det är inget nytt, redan vikingarna gjorde det, och senast IS som använde Captagon i stor utsträckning. Kallas för Fenetyllin på svenska och är narkotikaklassat preparat. Då blir man lagom galen och hänsynslös samtidigt som man knappt behöver sova.

Metanfetamin skulle även förklara mycket av den brutalitet som visades upp under andra världskriget.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Vertumnus » 14 mar 2019 17:30

Andra världskriget var på samma sätt som andra krig ett krig om resurser och herravälde. I det sammanhanget spelade droger en underordnad roll. Användning av droger följer krigets inre logik på samma vis som användningen av annat tillgängligt material.

Din framställning av drogbruk och användare följer samma demoniserande mönster som det som varit förhärskande i den svenska diskursen ända sedan det sena 70-talet, ett synsätt som krävt och fortfarande kräver otaliga liv i det ännu pågående kriget mot droger.

Centralstimulantsia skrivs idag ut till hundratusentals svenskar mot adhd- besvär, finns ingen anledning att öka stigmat

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 14 mar 2019 19:18

Man ska nog vara försiktig med att beskriva Concerta, Ritalin osv. som amfetamin. Men visst är det en syssling.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav klorofyll » 14 mar 2019 22:26

lynx skrev:Man ska nog vara försiktig med att beskriva Concerta, Ritalin osv. som amfetamin. Men visst är det en syssling.

Ja verkligen, man bör ha provat dessa preparat så att man kan jämföra och göra sin egen bedömning. Men jag tror inte mycket på narkotikaklassat överlag , men jag träffa en som åt Elvanse, hon hade problem med att hon ofta blev psykiskt trött, antagligen var det en fungerande medicin för henne.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anders » 15 mar 2019 09:53

klorofyll skrev:
lynx skrev:Man ska nog vara försiktig med att beskriva Concerta, Ritalin osv. som amfetamin. Men visst är det en syssling.

Ja verkligen, man bör ha provat dessa preparat så att man kan jämföra och göra sin egen bedömning.

Eller inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav klorofyll » 15 mar 2019 11:08

Anders skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Man ska nog vara försiktig med att beskriva Concerta, Ritalin osv. som amfetamin. Men visst är det en syssling.

Ja verkligen, man bör ha provat dessa preparat så att man kan jämföra och göra sin egen bedömning.

Eller inte.

Man kan ju inte påstå att man vet effekten även om man har adhd för medecinen fungerar ju inte likadant på mig eftersom jag inte har adhd.
Narkotika är inte bra för hälsan, men då tänker de att om man tar en mycket låg dos så är det okej...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 15 mar 2019 11:30

Jag har inte heller ADHD. Jag har inte provat amfetamin heller. Verkar bara lite knepigt om man utvidgar drogbegreppet. Ja, man kan ju givetvis kalla t ex kaffe en drog, men då förefaller det ur mitt perspektiv att man glider bort i skalan. Fortsätter man på den vägen blir det liksom "Är syre en drog?" Förstår ni hur jag tänker?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 15 mar 2019 13:25

Jaja, tillbaks till ämnet nazismen och drogerna. Rent krasst är det väldigt effektivt att hålla soldaterna uppe trots minimal sömn. Det är även effektivt söka avlägsna de medmänskliga spärrarna (som vi som art länge har livnärt oss av, dvs. samarbete).

Droger och propaganda kan få en i grunden vanlig, hygglig individ att begå fasansfulla brott. Inte för att jag delar Hitlers *host* konstsmak, eller de medel som användes för att försöka uppnå dessa ideal. Ändå tycker jag att man får försöka vara något pragmatisk här, och det är svårt. Det ligger i människans natur att peka ut en syndabock. Nazismen pekar på judarna. De flesta nu för tiden pekar på Hitler. Vi vill helst glömma att Hitler var ett barn av sin tid. Rasbiologin betraktades som ett framstående vetenskapsområde, inte minst i Sverige. Jag ser det som enfaldigt att rikta specifikt hat eller eventuell hyllning till Hitler. Det finns de som kallar det i grunden humanistiskt. Personligen betraktar jag det som djupt, djupt tragiskt, men ändå begripligt. IS drar ju också i sig droger i farlig dos.

Men det är inte drogerna som skapar detta elände. Det är en övertygelse att det man kämpar för är rätt. Det är denna övertygelse i att det skulle vara rätt att skada och döda varann vi borde, ur mitt perspektiv, arbeta på. Drogerna är sekundärt bekymmer. Alla som tycker att det är dags för fred borde sluta peka finger åt varann. Alla som kan, utan att vara fördömande och hatisk, och har fått hjärtats kärlek och talets gåva bör verka för fred. Våga prata med varann och lyssna på varann. Krigen har fyllt sina funktioner. Har man inte utvecklat empati vid det här laget så måste jag nog säga, och det säger jag med stor sorg i hjärtat, är man inte anpassningsbar för att delta i en fredlig samvaro, vilket alla egentligen vill.

Detta är min "bergspredikan".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anders » 15 mar 2019 15:59

Vad som förvånar mig lite mer allmänt, och jag tror inte jag blir alltför OT, är hur Tyskland där nazisterna kom till makten 1933 bara 6 år senare verkade ha en fruktansvärt motiverad och framgångsrik armé. Då pratar vi inte bara nassar utan Helmut i gemen, som rimligen måste dominerat Wehrmacht. Inte blev de så inspirerade av alla brunskjortade flåbusar, militärartade parader och kristallnätter? Hitler måste lyckats inympa någon slags positivt något i Tyskarna. Kan inte bara varit hämndlystnad efter de sura villkoren efter WW1? Och inte gick alla sådär helt frivilligt med på att knarka?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 15 mar 2019 18:38

Nu är inte jag en historiker. Pilatus eller Esther kan säkert komma med exakta årtal då det och det skedde. Jag betraktar det med mina "psykologiglasögon". Det var fattigt. Det blev högre standard under den här tiden. Folket upplevde att deras politiker hade svikit dem. Nu skapades hopp. Det florerade ett kollektivt mindervärdeskomplex. Vad som är farligt med mindervärdeskomplex är att det kan glida över till andra delen av skalan. Den ariska rasen ansågs högre stående. Självbilden förändrades. Vad lär vi oss av detta? Jag överlåter det till dig att fundera på. Genom detta fick dock judarna Israel och FN uppstod.

Jag tror inte att de var riktigt medvetna om drogernas nackdelar. Under rock 'n roll-eran (20-30 år senare) poppade ju managers i artister piller för att de skulle orka med det tuffa turnèschemat. Vi vill väl inte tänka på Elvis et al som pundare?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 15 mar 2019 18:59

Det vore intressant om vi kunde diskutera detta utan känslostormar. Det är en ... ojoj, utmaning för mig också. Vi får väl se om Esther och Pilatus kan hålla sig sakliga. Det är inte lätt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav Anne » 15 mar 2019 20:04

Jag är så förvånad över att sett Pilatus kika in här på forumet flera gånger idag utan att kommentera detta.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Nazismen och drogerna

Inläggav hypotermi » 16 mar 2019 00:21

Nazism är en politisk ideologi som, mig veterligen inte har någon koppling till droger. Att droger användes som ett verktyg för att förmå soldaterna att prestera mer och effektivisera resultaten är egentligen inte konstigare än att man nu för tiden kan använda långdistansrobotar till exempel. Stingerrobotar användes i det Afghansk-sovjetiska kriget, men det finns ingen direkt koppling mellan mujahedinrörelsen och FIM-92 Stinger. Sedan ändras väl ideologier över tid också och använder de verktyg som finns att tillgå typ.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster