Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Pilatus » 21 okt 2018 14:31

Dystert, mycket dystert, Esther. Här på bonnlandet är alla damerna gifta, de ser ut att må väl, kristna mer eller mindre. Utbildningen varierar, intresseområdena hinner ofta avhandlas under en fika, undantag finns. Relativt avspänd miljö, men man skall kanske inte skrika ut alla sina åsikter, om man har några. Det är litet osnyggt att vara rättfram och skulle få folk att se tveksamma ut.

Svensk landsbygd har många plus. Det är vackert, man kan promenera i naturen med hunden, man behöver inte ta med sig plastpåsar. Endast om man avser att plocka med sig trattkantareller så här års. -Goda utrymmen, man kan hysa gäster som kan stanna några dagar. Det finns nästan plats att hysa allt man hunnit samla på sig. Men Tradera och välgörenhetsinlämningar tar det som man måste göra sig av med.

Den kvinnliga rösträtten anpassade sig fint till livet på landet. Det ökade utrymmet för frihet har efter hand absorberats. -Nu har nästan alla löv fallit av träden och sommarstugan har stängts för säsongen. I vattenlåsen sprit.

Som i den klara oktobernatten
när de från norr kommande leoparderna
genombryter horisonten
och man samlas på torgen för att bedja
eller endast för att tyst betrakta.
Varför spärrar ni förstädernas gator?
Den ni väntar passerar inte förstäderna.

Werner Aspenström
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 14:53

Pilatus skrev:Dystert, mycket dystert, Esther. Här på bonnlandet är alla damerna gifta, de ser ut att må väl, kristna mer eller mindre. Utbildningen varierar, intresseområdena hinner ofta avhandlas under en fika, undantag finns. Relativt avspänd miljö, men man skall kanske inte skrika ut alla sina åsikter, om man har några. Det är litet osnyggt att vara rättfram och skulle få folk att se tveksamma ut.

Svensk landsbygd har många plus. Det är vackert, man kan promenera i naturen med hunden, man behöver inte ta med sig plastpåsar. Endast om man avser att plocka med sig trattkantareller så här års. -Goda utrymmen, man kan hysa gäster som kan stanna några dagar. Det finns nästan plats att hysa allt man hunnit samla på sig. Men Tradera och välgörenhetsinlämningar tar det som man måste göra sig av med.

Den kvinnliga rösträtten anpassade sig fint till livet på landet. Det ökade utrymmet för frihet har efter hand absorberats. -Nu har nästan alla löv fallit av träden och sommarstugan har stängts för säsongen. I vattenlåsen sprit.

Som i den klara oktobernatten
när de från norr kommande leoparderna
genombryter horisonten
och man samlas på torgen för att bedja
eller endast för att tyst betrakta.
Varför spärrar ni förstädernas gator?
Den ni väntar passerar inte förstäderna.

Werner Aspenström


Ja Pilatus - jag själv lever i den idyllen... men..
För 200 år sedan bodde 90 procent av Sveriges befolkning på landet. Idag är det nästan tvärt om, 85 procent av oss bor i tätorter. Processen kallas urbanisering. När man talar om urbanisering är det ofta befolkningens flyttning från land till stad som avses.
Statistikskolan: Urbanisering – från land till stad - SCB
www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/201 ... till-stad/

Stabor - vet du... de har andra slags liv.
Där tar man vilken man som helst - oavsett han är gift med fyra barn eller inte och har... sitt... varsomhaver -inga spärrar, ingen kollar, ingen vet eller man bryr sig inte. Lätt kommet lätt förgånget.
Där lever idag barnen också - samt det som därmed levs där. Är vedertaget och anses vara norm avseende partnerbyten och lite annat smått och gott.
Du lever en glädjefylld förgångenhet som icke är. I landet som icke är, bland människor som icke är.
Eller som en farbror sa till mig: ja, det får vara som det är när det inte är som det ska.

Rättframhet är en dygd. Må vi länge och ihärdigt hålla oss fast vid denna fina goda sida av mänskligheten. Klara ögon, ingen nedslagen blick, inga förstulna eller fördolda blickar, inget bakom ryggen sagt - en handslag som är det som gäller, och --- att det sägs som måste sägas. Rakt av, utan krusiduller och stabo maner av att linda in saker i ullvadd så det blir sött som är unket och ruttet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Anders » 21 okt 2018 16:30

Fullt så djävligt är det inte här i stan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Pilatus » 21 okt 2018 18:40

Esther skrev:Rättframhet är en dygd. Må vi länge och ihärdigt hålla oss fast vid denna fina goda sida av mänskligheten. Klara ögon, ingen nedslagen blick, inga förstulna eller fördolda blickar, inget bakom ryggen sagt - en handslag som är det som gäller, och --- att det sägs som måste sägas. Rakt av, utan krusiduller och stabo maner av att linda in saker i ullvadd så det blir sött som är unket och ruttet.

Denna hurtighet påminner mig om det militära. Du skulle säkert gjort karriär inom lottakåren.

Jag vantrivdes och lämnade artigt tillbaks mitt vapen. Så jag fick visa film i filmsalen och rusta upp förrådet av filmer om krigets kusligheter och allt som en soldat borde kunna, samt hjälpa till på utbildningsavdelningen med att rita in skjutgränsområden på kartor inför övningar.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav klorofyll » 21 okt 2018 20:52

Sanningen är nog att vi är grundlurade. Men detta är en ganska självklar fråga, om inte kvinnors åsikter är viktiga, varför finns dom då... Samhällen där kvinnor eller vem som helst inte får sin röst hörd går åt helvete!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Pilatus » 21 okt 2018 20:57

klorofyll skrev:Sanningen är nog att vi är grundlurade. Men detta är en ganska självklar fråga, om inte kvinnors åsikter är viktiga, varför finns dom då... Samhällen där kvinnor eller vem som helst inte får sin röst hörd går åt helvete!

Vilka samhällen tänker du då på, som det gått så illa för?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav klorofyll » 21 okt 2018 21:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Sanningen är nog att vi är grundlurade. Men detta är en ganska självklar fråga, om inte kvinnors åsikter är viktiga, varför finns dom då... Samhällen där kvinnor eller vem som helst inte får sin röst hörd går åt helvete!

Vilka samhällen tänker du då på, som det gått så illa för?

Om man betraktar framtiden så krävs det stor ansträngning för att åstadkomma förändring av det allra minsta. Om man betraktar det förflutna så spelar varje enskild situation allt mindre roll rent logiskt i den stora helheten. Men tendenser finns i alla samhällen. Ett exempel: hur länge kan du överleva utan att säga ett ord till någon alls? Man behöver inte öppna munnen för att handla mat, det är väl snarare det mest naturliga. Vi kan röra på oss och resa utan att behöva ha och göra med någon. Vi har världsliga problem men glömmer våra medmänniskor.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Esther » 22 okt 2018 08:10

klorofyll skrev: Vi har världsliga problem men glömmer våra medmänniskor.



Så är det! Svenska kvinnor är upptagna att "rädda världen" och glömmer att sina egna barn.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Var genomförandet av den kvinnliga rösträtten så bra egentligen?

Inläggav Anders » 22 okt 2018 08:29

Esther skrev:
klorofyll skrev: Vi har världsliga problem men glömmer våra medmänniskor.



Så är det! Svenska kvinnor är upptagna att "rädda världen" och glömmer att sina egna barn.
:)

Nja, egna ungarna glömmer de inte... Men det är egna ättelägget och sen barnen långtbortistan som är i fokus för som det verkar väldigt många kvinnor. Andra svenska barn som de inte har att göra med kan det dock gå hur det vill med.

Mina barn och andras ungar... och de stackars fattiga barnen i tredje världen!

Det här misstänker jag är ett stort, stort problem, och något som skulle kunna vara ett skäl för att betvivla kvinnors röstningskompetens. Min definitiva erfarenhet är att det är modern som reagerar så här, medan fadern ser sina barn som barn bland andra barn. Mer som personer än som egendom.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster