Högkulturer

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 08 apr 2019 09:42

Flyttar väderkvarns postning från offtopic-inlägg till denna tråd som handlar om Högkulturer

Väderkvarn skrev:För mig spårade den tråden ur redan på första inlägget av Pilatus. Hade jag varit moderator hade jag slängt tråden i soptunnan redan vid trådstart. Det andades 30-talets idéhistoria.

Argumentet är att Antropologer undviker i dag termen.

Hur spridd är denna känslighet? Gå till http://www.so-rummet.se där finns ett stort antal högkulturer uppräknade, t ex flodkulturernas framväxt. Även SVT använder termen och skriver t ex om Majs bakom Andernas högkultur.

Stockholms universitet har en kurs: Historia I. Världens historia från antika högkulturer till globaliserade samhällen, 30 hp

Så Väderkvarn, förklara gärna vad som är fel innan du börjar tala om vad som skall kastas i soptunnan! Har antropologerna rätt? Finns det en konsensus för att termen skall tas bort? Finns det något ord att ersätta med?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 08 apr 2019 13:56

Jag tror att högkultur ofta passerar i det tysta, när ett ställe är känt så går de högkulturella vidare, eller vad man ska säga?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 08 apr 2019 14:24

klorofyll skrev:Jag tror att högkultur ofta passerar i det tysta, när ett ställe är känt så går de högkulturella vidare, eller vad man ska säga?

Gissa inte så förba...t klorofyll! Det ger sig inte alltid intuitivt vad en term står för, det riskerar att bli mycket fel. Kanske är det så med "högkultur" där det tydligen kan tolkas godtyckligt och antas vara ett värdeomdöme.

Exempel på högkulturer är Mesopotamien, Indusdalen, Egypten, Kina och kulturerna i Centralamerika. En högkultur är en högt utvecklad befolkning i början av historisk tid, vilket ofta innebär social stratifiering och introduktionen av tekniska redskap för till exempel jordbruk och krigföring.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Högkulturer

Inläggav klorofyll » 08 apr 2019 18:25

Pilatus skrev:En högkultur är en högt utvecklad befolkning i början av historisk tid,

Så du menar då att det inte finns någon högkultur längre??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Högkulturer

Inläggav Pilatus » 08 apr 2019 18:35

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:En högkultur är en högt utvecklad befolkning i början av historisk tid,

Så du menar då att det inte finns någon högkultur längre??

Vi har andra benämningar på samtida samhällen, de är t ex postindustriella - som är ett tjänstesamhälle som också kallas informationssamhälle och kunskapssamhälle.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster