Israel-Palestinakonflikten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 07 maj 2019 14:07

klorofyll skrev:Kanske är detta inte ett problem som kan lösas på global nivå...
Kanske är det två glada grannar (nya för varandra) som med ett handslag börjar en helt ny epok!

Nej, tråkigt nog talar de endast med varann via ombud, Egypten har varit mellanlänk i senaste vapenvilan. Det är så bra det kan bli i enklare fall, men skall det till med riktiga fredsförhandlingar så är det kanhända någon före detta president som krävs, eller Hans Blix som jag tidigare nämnt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav klorofyll » 07 maj 2019 17:08

Men om man vill komma överens så bör man ju fokusera på vad man har gemensamt. Går man till samma källa för att hämta vatten så kan bestämma att man går dit olika tider. Jag tror att många blir så förvirrade av propagandan så att man glömmer vad det handlar om.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 07 maj 2019 17:24

klorofyll skrev:Men om man vill komma överens så bör man ju fokusera på vad man har gemensamt. Går man till samma källa för att hämta vatten så kan bestämma att man går dit olika tider. Jag tror att många blir så förvirrade av propagandan så att man glömmer vad det handlar om.

Det som man har gemensamt är konflikten om Palestina. Även tillgången på vatten är ett stort problem. Sanningen (propagandan) är som i alla krig det första offret. Konflikten sitter djupt. Palestinierna vill ha Västbanken, det är mycket enkelt. Gazaremsan har de redan, men in- och utgångar kontrolleras av Israel och Egypten. Fiskarnas båtar sänks om de går utanför en viss gräns. Ibland når desperationen en smärtpunkt, där bara raketer och stenar kan svara mot vad de känslor.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav klorofyll » 09 maj 2019 16:46

Hur är palestiniernas liv, levnadsstandard i förhållande till judarnas?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 09 maj 2019 16:57

klorofyll skrev:Hur är palestiniernas liv, levnadsstandard i förhållande till judarnas?

De hålls vid liv av UNRWA, de definieras som “persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict.”

When the Agency began operations in 1950, it was responding to the needs of about 750,000 Palestine refugees. Today, some 5 million Palestine refugees are eligible for UNRWA services.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Anders » 10 maj 2019 00:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Hur är palestiniernas liv, levnadsstandard i förhållande till judarnas?

De hålls vid liv av UNRWA, de definieras som “persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict.”

When the Agency began operations in 1950, it was responding to the needs of about 750,000 Palestine refugees. Today, some 5 million Palestine refugees are eligible for UNRWA services.

Få bort hökarna från Likud, låt Palestinierna få västbanken ordentligt, avlasta Gaza, ge dem vettigt fiskevatten i Gaza så skall nog Palestinierna bli självgående. Och betydligt mindre raketskjutande.

Det behövs en ny Arabisk vår, en riktig. Ett folkhemsbygge. Att Saudikvinnorna får köra bil nu är kanon.

Långsamt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav klorofyll » 10 maj 2019 16:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Hur är palestiniernas liv, levnadsstandard i förhållande till judarnas?

De hålls vid liv av UNRWA, de definieras som “persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict.”

When the Agency began operations in 1950, it was responding to the needs of about 750,000 Palestine refugees. Today, some 5 million Palestine refugees are eligible for UNRWA services.

Kan man inte bara dela kakan i två... Det är väl värt besväret???

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 10 maj 2019 16:58

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:De hålls vid liv av UNRWA, de definieras som “persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict.”

When the Agency began operations in 1950, it was responding to the needs of about 750,000 Palestine refugees. Today, some 5 million Palestine refugees are eligible for UNRWA services.

Kan man inte bara dela kakan i två... Det är väl värt besväret???

Det fanns en sådan delningsplan 1948. Men jag har aldrig sett att Israel nöjt sig med det de har. Bosättningar på ockuperad mark är inte i linje med fredliga avsikter.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Anders » 10 maj 2019 22:49

Pilatus skrev:Det fanns en sådan delningsplan 1948. Men jag har aldrig sett att Israel nöjt sig med det de har. Bosättningar på ockuperad mark är inte i linje med fredliga avsikter.

”Israel” är en heterogen grupp. Det finns judiska krafter som kämpar mot bosättarna. Däremot är koncentrationen extremister hög. Och det är den i Gaza också. Go figure. Nazisterna och kommunisterna föddes inte ur grått, stabilt, rättvist heller.
Världen behöver folkhemsbyggen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 10 maj 2019 23:24

Anders skrev:
Pilatus skrev:Det fanns en sådan delningsplan 1948. Men jag har aldrig sett att Israel nöjt sig med det de har. Bosättningar på ockuperad mark är inte i linje med fredliga avsikter.

”Israel” är en heterogen grupp. Det finns judiska krafter som kämpar mot bosättarna.

Jadå, det finns en aktiv fredsrörelse i Israel som anser att rådande förhållanden är ohållbara för båda sidor. Men det politiska läget har snabbt förvärrats genom Trumps ambassad i Jerusalem och hetsen mot Iran.

Iran är shia-muslimskt och utgör inte något större hot mot Israel. Retoriken är inte vänskaplig, vilket kan förstås eftersom deras anläggningar i Syrien bombas av Israeliskt flyg. Kanske föreställer de sig att en sunni-muslimsk ledning skulle vara bättre för Israel. Om man struntar i att människor stenas för skitsaker så kanske de har rätt. Men de flesta terrordåd i världen begås av sunni-extremister. Så det är inte så säkert att det skulle bli lugnare.

Enda vägen framåt är att ge palestinierna ett erkännande, låt dem ta hand om sina problem, ge dem deras stat och land motsvarande Västbanken. Då skulle de ha något att förlora på äventyrliga angrepp på staten Israel. Dessutom är det så att israeliska företag behöver en hel del arbetskraft. Det är inte en orealistisk dröm att det skulle kunna fungera om folket röstade fram en fredsinriktad regering.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Anne » 11 maj 2019 22:53

Jag tror inte för ett ögonblick att Gud är nöjd med Israels agerande gällande Palestina.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Anders » 12 maj 2019 11:39

lynx skrev:Jag tror inte för ett ögonblick att Gud är nöjd med Israels agerande gällande Palestina.

I det här sammanhanget skulle jag nog snarast säga - herrens vägar äro outgrundliga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Pilatus » 12 maj 2019 11:50

Anders skrev:
lynx skrev:Jag tror inte för ett ögonblick att Gud är nöjd med Israels agerande gällande Palestina.

I det här sammanhanget skulle jag nog snarast säga - herrens vägar äro outgrundliga.

Självklart inte, budorden hålls inte alls. Men de gäller kanske inte längre? Hela Västbanken är ockuperat område, massor av bosättningar och soldater.

Du skall icke hava begärelse till din nästas hus. Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa. 2 Mos 20:16
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav Anders » 12 maj 2019 11:58

Pilatus skrev:
Anders skrev:
lynx skrev:Jag tror inte för ett ögonblick att Gud är nöjd med Israels agerande gällande Palestina.

I det här sammanhanget skulle jag nog snarast säga - herrens vägar äro outgrundliga.

Självklart inte, budorden hålls inte alls. Men de gäller kanske inte längre? Hela Västbanken är ockuperat område, massor av bosättningar och soldater.

Du skall icke hava begärelse till din nästas hus. Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa. 2 Mos 20:16

Kan riktigt se E sitta och hoppa frustrerad vid laptopen... det råder nog delade meningar om vem som har rätt till vad där nere.

Lite kul, lyssnar på Guillous senaste, där hans alter ego typ 1975 är med i olika palestinagruppssammanhang. Det har ju inte direkt lugnat ner sig sen dess.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Israel-Palestinakonflikten

Inläggav xion » 18 maj 2019 15:11

Pilatus skrev:Kort genomgång av Marcus Oscarsson ang. läget i Israel-Palestinakonflikten:
Här är de 4 svåraste frågorna att lösa


Det förslag som jag skissade på skulle ju faktiskt lösa alla fyra huvudproblemen.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster