”Vållande till annans död” ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 18 jun 2020 20:23

”Vållande till annans död”

Har skrivit en insändare som har en något annorlunda angreppsvinkel, och som jag även önskar redovisa här.
Inlägget ska ses som ett tillfälligt inhopp, så jag förväntar mig inget svar, men tycker som pensionär att
frågeställningen är principiellt intressant. Kan man som politiker agera så ett stort antal människor förlorar livet
och sedan med gott samvete försöka rättfärdiga agerandet med div undanflykter och bortförklaringar ?

Personligen är jag djupt besviken på regeringen, och dess val av corona-strategi.
Strategin är, såvitt jag kan bedöma, ett enda stort misslyckande, utan motstycke.
Jag delar definitivt inte statsepidemiolog Tegnells uppfattning att,”Vår coronastrategi
har fungerat väldigt bra”. Skälet till det är att tusentals människor i Sverige har, till skillnad från i våra
grannländer, förlorat livet p g a Sveriges bristande ledarskap och beredskap, inkl myndigheters inkompetens.
Det mest rakryggade S kan göra, i rådande situation, är att be de drabbade och
anhöriga om ursäkt, och utan bortförklaringar erkänna misslyckandet.

Krishanteringen under pandemin brister i ledarskapet, där statsministern valt att gömma
sig bakom underordnade myndigheter. Expertmyndigheter är en tillgång men det är regeringen som tar
det slutgiltiga politiska besluten. Regeringen är därigenom ytterst
ansvarig för det sorgeliga vi nu tvingas bevittna och genomlida.

Statsminister Stefan Löfven har inte tagit det ansvar som åligger honom som statsminister.
Det är t ex således inte Folkhälsomyndighetens uppgift att förstå hur svensk äldreomsorg fungerar,
utan det är Stefan Löfvens och hans statsråds ansvarsområde. Det är inte heller Folkhälsomyndigheten
ansvar att planera och organisera masstester så dessa kan verkställas, utan det är regeringens ansvar.

I ett läge där samtliga nordiska grannar och flera andra länder i Europa stänger sina
gränser mot Sverige, skall detta inte tolkas som att den svenska corona-strategin har
misslyckats, är den minst sagt märkliga och kontroversiella slutsats statsminister
Stefan Löfven, drar i en intervju i SVT:s Agenda på söndagskvällen.
Hur kan statsministern, som ytterst ansvarig, hävda detta, när tusental människor i
Sverige, till skillnad från i våra grannländer, förlorat livet p g a Sveriges bristande
beredskap och myndigheters inkompetens ?

Lägg till detta att rekommendationer och varningar från WHO och ett stort antal experter
ignorerats, vilket tyder på att Folkhälsomyndigheten grovt överskattar sin förmåga och
kompetens. Enkelt uttryckt rör det sig sammantaget om något för landets medborgare
mycket allvarligt, nämligen hur uppenbara brister och försummelser inom regeringsmakten
leder till ”vållande till annans död”, som följd av att medborgare, trots tidiga varningar,
ej skyddas och undanhålls optimal vård, m a o något kriminellt.

Statsministern förefaller att inte inse allvaret i detta, utan väljer att kritisera övriga
partiledares något upprörda tonläge, som han anser kan undergräva demokratin.
När nu en kommission skall tillsättas för att utvärdera den valda corona-strategin
är det beklämmande att se hur regeringen försöker mörka resultatet genom att resultatet
först skall presenteras efter nästa val. Anmärkningsvärt är att denna dubbelmoral anser
statsministern tydligen inte undergräver innebörden i begreppet DEMOKRATI.

Varför ställs ej de som är ansvariga för alla dessa förlorade liv till svars, då det inte
går att utesluta att det juridiskt rör sig om något så allvarligt som,
”Vållande till annans död” ?

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=l6kqu2mk-Kw
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anne » 18 jun 2020 21:38

Du skriver i affekt, kära du. Medelåldern vid dödsfall i Corona i Sverige är över 80 år. Antalet dödsfall ( har inte siffran i huvudet nu) är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan för samma åldersgrupp. Tror du att någon annan partiledare hade hanterat detta bättre? Mig veterligen finns det ingen inom dessa höga politiska sfärer som är insatta i ett helt nytt virus och hur det hanteras bäst. Min övertygelse är att alla, med stort engagemang, hanterar detta efter bästa förstånd och samarbete. Kanske det hade varit bättre med hårdare restriktioner. Det får framtiden utvisa.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 18 jun 2020 22:14

Ska pappa staten också förbjuda rökning och alkohol, och tvinga på oss cykelhjälmar samt höftskyddsbyxor till alla som är 65+ och vistas utomhus vintertid? Nej, sånt köper jag inte. Jag är glad över att inte fler tvångsåtgärder vidtas.

Men sen hur allt har förmedlats tycker jag är rätt att kritisera. Mitt intryck av folkhälsomyndigheten är att de är ganska verklighetsfrånvända, och visar brist på ödmjukhet. Mitt förtroende där är inte särskilt högt och jag vill inte försvara dem. Inte heller vill jag försvara regeringen. Att säga saker i teorin är inte detsamma som att få saker att faktiskt fungera i praktiken, och när det inte fungerar i praktiken betyder det ju därmed också att det inte fungerar alls. Men så tänker jag också likt lynx, är det exvis nån av de andra partiledarna som varit mer trovärdig/förtroendegivande/resonabel i denna fråga? Och där är jag tveksam. Att vi har så mycket mer smitta än i exvis våra grannländer,, tror jag kan ha å göra med olika mentalitet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 19 jun 2020 09:47

lynx skrev:Du skriver i affekt, kära du. Medelåldern vid dödsfall i Corona i Sverige är över 80 år. Antalet dödsfall ( har inte siffran i huvudet nu) är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan för samma åldersgrupp. Tror du att någon annan partiledare hade hanterat detta bättre? Mig veterligen finns det ingen inom dessa höga politiska sfärer som är insatta i ett helt nytt virus och hur det hanteras bäst. Min övertygelse är att alla, med stort engagemang, hanterar detta efter bästa förstånd och samarbete. Kanske det hade varit bättre med hårdare restriktioner. Det får framtiden utvisa.


Om du försvarar regeringens strategi, och lättvindigt motiverar det med att det inte är så
märkligt att åldringar avlider, har du inte förstått innebörden och allvaret i frågeställningen Lynx.
Björn Olsen, är överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet
och Akademiska sjukhuset. Han inger stort förtroende.
Han insåg tidigt att något allvarligt var på gång och varnade.
Han rekommenderade att ”snabbt och effektivt stänga ner hela landet”,
i avvaktan på tester, smittspårning, och vaccin.
En sådan åtgärd bör rimligen ha resulterat i dödstal här i Sverige liknande de i våra grannländer,
och räddat livet på tusental av de hitintills i onödan avlidna.

Trevlig Midsommar !

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=BIGu2oQXadw
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 19 jun 2020 15:18

rekoj skrev:Ska pappa staten också förbjuda rökning och alkohol, och tvinga på oss cykelhjälmar samt höftskyddsbyxor till alla som är 65+ och vistas utomhus vintertid? Nej, sånt köper jag inte. Jag är glad över att inte fler tvångsåtgärder vidtas.

Men sen hur allt har förmedlats tycker jag är rätt att kritisera. Mitt intryck av folkhälsomyndigheten är att de är ganska verklighetsfrånvända, och visar brist på ödmjukhet. Mitt förtroende där är inte särskilt högt och jag vill inte försvara dem. Inte heller vill jag försvara regeringen. Att säga saker i teorin är inte detsamma som att få saker att faktiskt fungera i praktiken, och när det inte fungerar i praktiken betyder det ju därmed också att det inte fungerar alls. Men så tänker jag också likt lynx, är det exvis nån av de andra partiledarna som varit mer trovärdig/förtroendegivande/resonabel i denna fråga? Och där är jag tveksam. Att vi har så mycket mer smitta än i exvis våra grannländer,, tror jag kan ha å göra med olika mentalitet.


Vi kan inte förvänta oss att regering och myndigheter, måna om makten, själva öppet skall redovisa vad
fattade beslut resulterat i, utan de kommer att tillgripa allehanda undanflykter och bortförklaringar för
att rättfärdiga sitt handlande.
När Lynx skriver citat, ”Antalet dödsfall är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan
för samma åldersgrupp.” har hon mer eller mindre ”köpt” en sådan bortförklaring.
Det krävs m a o en oberoende kommission för att få tillgång till sanningen.
I väntan på en sådan utgår jag därför från antal avlidna i Sverige 5.041 ,
och jämför med motsvarande antal i våra grannländer,

Norge 243
Finland 326
Danmark 598
Island 10
Estland 69
Let. 30
Lit. 76

En grov uppskattning visar att storleksordningen 3000 – 4000 liv troligen gått till spillo
i Sverige jämfört med om vi ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet” så som professor Björn Olsen
förordade (och som våra grannländer i stort tillämpat). Det krävs således tvångsåtgärder om liv skall sparas.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Tänk er stående framför 3000 – 4000 gravar, och förklara sedan vem/vilka som är ansvariga för att alla dessa liv
gått förlorade i förtid.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=TvThHk-wMRk
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 20 jun 2020 00:05

Illusionen skrev:
rekoj skrev:Ska pappa staten också förbjuda rökning och alkohol, och tvinga på oss cykelhjälmar samt höftskyddsbyxor till alla som är 65+ och vistas utomhus vintertid? Nej, sånt köper jag inte. Jag är glad över att inte fler tvångsåtgärder vidtas.

Men sen hur allt har förmedlats tycker jag är rätt att kritisera. Mitt intryck av folkhälsomyndigheten är att de är ganska verklighetsfrånvända, och visar brist på ödmjukhet. Mitt förtroende där är inte särskilt högt och jag vill inte försvara dem. Inte heller vill jag försvara regeringen. Att säga saker i teorin är inte detsamma som att få saker att faktiskt fungera i praktiken, och när det inte fungerar i praktiken betyder det ju därmed också att det inte fungerar alls. Men så tänker jag också likt lynx, är det exvis nån av de andra partiledarna som varit mer trovärdig/förtroendegivande/resonabel i denna fråga? Och där är jag tveksam. Att vi har så mycket mer smitta än i exvis våra grannländer,, tror jag kan ha å göra med olika mentalitet.


Vi kan inte förvänta oss att regering och myndigheter, måna om makten, själva öppet skall redovisa vad
fattade beslut resulterat i, utan de kommer att tillgripa allehanda undanflykter och bortförklaringar för
att rättfärdiga sitt handlande.
När Lynx skriver citat, ”Antalet dödsfall är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan
för samma åldersgrupp.” har hon mer eller mindre ”köpt” en sådan bortförklaring.
Det krävs m a o en oberoende kommission för att få tillgång till sanningen.
I väntan på en sådan utgår jag därför från antal avlidna i Sverige 5.041 ,
och jämför med motsvarande antal i våra grannländer,

Norge 243
Finland 326
Danmark 598
Island 10
Estland 69
Let. 30
Lit. 76

En grov uppskattning visar att storleksordningen 3000 – 4000 liv troligen gått till spillo
i Sverige jämfört med om vi ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet” så som professor Björn Olsen
förordade (och som våra grannländer i stort tillämpat). Det krävs således tvångsåtgärder om liv skall sparas.
Rätta mig gärna om jag har fel.


Javisst, med fler tvångsåtgärder kan fler liv räddas, där är jag inte oenig med dig i sak. Men jag anser inte att rädda liv nödvändigtvis berättigar tvång. Även att förbjuda alkohol, rökning etc kan många liv räddas, men jag är ändå skeptisk till det.

Annars tycker jag också att Björn Olsen sagt mycket vettigt. Framför allt tyckte jag att han var en stark och viktig röst tidigare under året, som t ex under februari när det var få andra som tog detta virus på allvar. Det var dock få som då valde att lyssna på någon som honom.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 20 jun 2020 08:21

rekoj skrev:
Illusionen skrev:
rekoj skrev:Ska pappa staten också förbjuda rökning och alkohol, och tvinga på oss cykelhjälmar samt höftskyddsbyxor till alla som är 65+ och vistas utomhus vintertid? Nej, sånt köper jag inte. Jag är glad över att inte fler tvångsåtgärder vidtas.

Men sen hur allt har förmedlats tycker jag är rätt att kritisera. Mitt intryck av folkhälsomyndigheten är att de är ganska verklighetsfrånvända, och visar brist på ödmjukhet. Mitt förtroende där är inte särskilt högt och jag vill inte försvara dem. Inte heller vill jag försvara regeringen. Att säga saker i teorin är inte detsamma som att få saker att faktiskt fungera i praktiken, och när det inte fungerar i praktiken betyder det ju därmed också att det inte fungerar alls. Men så tänker jag också likt lynx, är det exvis nån av de andra partiledarna som varit mer trovärdig/förtroendegivande/resonabel i denna fråga? Och där är jag tveksam. Att vi har så mycket mer smitta än i exvis våra grannländer,, tror jag kan ha å göra med olika mentalitet.


Vi kan inte förvänta oss att regering och myndigheter, måna om makten, själva öppet skall redovisa vad
fattade beslut resulterat i, utan de kommer att tillgripa allehanda undanflykter och bortförklaringar för
att rättfärdiga sitt handlande.
När Lynx skriver citat, ”Antalet dödsfall är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan
för samma åldersgrupp.” har hon mer eller mindre ”köpt” en sådan bortförklaring.
Det krävs m a o en oberoende kommission för att få tillgång till sanningen.
I väntan på en sådan utgår jag därför från antal avlidna i Sverige 5.041 ,
och jämför med motsvarande antal i våra grannländer,

Norge 243
Finland 326
Danmark 598
Island 10
Estland 69
Let. 30
Lit. 76

En grov uppskattning visar att storleksordningen 3000 – 4000 liv troligen gått till spillo
i Sverige jämfört med om vi ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet” så som professor Björn Olsen
förordade (och som våra grannländer i stort tillämpat). Det krävs således tvångsåtgärder om liv skall sparas.
Rätta mig gärna om jag har fel.


Javisst, med fler tvångsåtgärder kan fler liv räddas, där är jag inte oenig med dig i sak. Men jag anser inte att rädda liv nödvändigtvis berättigar tvång. Även att förbjuda alkohol, rökning etc kan många liv räddas, men jag är ändå skeptisk till det.

Annars tycker jag också att Björn Olsen sagt mycket vettigt. Framför allt tyckte jag att han var en stark och viktig röst tidigare under året, som t ex under februari när det var få andra som tog detta virus på allvar. Det var dock få som då valde att lyssna på någon som honom.


När det gäller åsikter finns det nästan alltid smärre nyansskillnader, så sammanfattat
har jag inga svårigheter att instämma i det du skriver. Om jag förstår rätt arbetar du inom
vården, och då vill jag passa på att säga att du har all anledning att vara stolt över det
arbete som ni nu utför under pressade förhållanden.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=R8AD75_sNJM
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anders » 20 jun 2020 09:26

lynx skrev:Du skriver i affekt, kära du. Medelåldern vid dödsfall i Corona i Sverige är över 80 år. Antalet dödsfall ( har inte siffran i huvudet nu) är inte så förfärligt mycket högre än för några år sedan för samma åldersgrupp. Tror du att någon annan partiledare hade hanterat detta bättre? Mig veterligen finns det ingen inom dessa höga politiska sfärer som är insatta i ett helt nytt virus och hur det hanteras bäst. Min övertygelse är att alla, med stort engagemang, hanterar detta efter bästa förstånd och samarbete. Kanske det hade varit bättre med hårdare restriktioner. Det får framtiden utvisa.

Jag talar mycket med min far, 83 år, som genomgått flera canceroperationer på senare år och som blev änkling då min mamma dog precis innan coronan. Pratar mycket med honom på telefon och sittande några meter från varandra utomhus. Han känner ingen överdriven lust att dö. Överdödligheten i Sverige är tydlig, till skillnad mot de andra nordiska länderna där dödligheten varit lägre än vanligt. Årets vanliga influensa var mild. Inte tu tal om att det dött betydligt fler än vanligt, och det har dött fler i Corona under 70 än vad det dött folk överhuvudtaget i corona i Finland resp Norge,

Vad jag personligen reagerat på mest rent moraliskt är kanske inte folkhälsomyndighetens och regeringens agerande, även om de medicinare jag har nära inpå blev mycket upprörda då vi inte tog samma strategi för avståndstagande och provtagning som de andra nordiska länderna. Det jag har reagerat på är den otroligt slappa attityd väldigt många människor omkring mig har. Främst ungdomar, men också många äldre. Avståndshållandet måste vara västvärldens sämsta. Och, som det tycks mig, ju mer välutbildade ju värre är folk på att distansiera sig. Varför? Och ingen har mask...

Ära den som äras bör, och till skillnad från protester på senare tid där folk har gått i flock - både höger och vänsteraktivister- så fattade dagens sommarvärd Greta Thunberg omedelbart allvaret och gick ut med att inte samlas - genast. Har sina fredagsprotester online. Bra!

Det roliga är att det annars tycks vara kulturvänster i Sverige och hökhöger i USA som krigar mest för att gofika i flock. Inte precis polarna päron.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 21 jun 2020 12:44

Illusionen skrev:
När det gäller åsikter finns det nästan alltid smärre nyansskillnader, så sammanfattat
har jag inga svårigheter att instämma i det du skriver. Om jag förstår rätt arbetar du inom
vården, och då vill jag passa på att säga att du har all anledning att vara stolt över det
arbete som ni nu utför under pressade förhållanden.


Tack. Jo jag hoppas att jag kan bidra med något som anställd inom vården. Vi har fått ta antikroppstester, och jag har då fått veta att jag saknar antikroppar. Man kan tycka det är synd, för det innebär ju att jag inte är immun mot viruset, men ändå jag kan känna mig glad att inte ha antikropparna också,, för om jag inte haft viruset innebär det ju också att jag inte kan ha smittat nån annan, och det känns ju bra! Nu ska jag precis till att kila iväg till sista arbetspasset innan 3v semester.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anne » 21 jun 2020 16:26

Jag läste en tråd på ett större forum då jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar och gärna på vilka grunder. Ibland stärks den nuvarande uppfattningen man har och ibland modifieras den eller ändras. Det är en lång tråd.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/ ... regeringen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 22 jun 2020 10:17

lynx skrev:Jag läste en tråd på ett större forum då jag tycker att det är intressant att höra hur andra resonerar och gärna på vilka grunder.
Ibland stärks den nuvarande uppfattningen man har och ibland modifieras den eller ändras. Det är en lång tråd.
https://www.familjeliv.se/forum/thread/ ... regeringen


Citerar två överläkare,

DN (22 juni),

Regionledningen i Stockholm hävdar att inga patienter har prioriterats bort under pandemin.
Det är en lögn, anser överläkare Michael Broomé vid Ecmo-centrum på Karolinska.
Vi har upprepade gånger tvingats säga nej till patienter vi normalt skulle ha accepterat.


EXPRESSEN (22 juni),
Professorns (Björn Olsen) hårda kritik mot Tegnell: ”Människor har dött i onödan
Professorn sågar Tegnells strategi: "Helt fel"


Detta är givetvis mycket allvarliga påståenden.
Ingen normalt funtad människa vill bli beskylld för att medvetet ha fattat beslut som lett
till att ett stort antal människor mist livet, så som nu förefaller vara fallet.
Vi kan därför sannolikt inte förvänta oss att ansvariga självmant skall träda fram och rakryggat
erkänna att fel beslut tagits, och därigenom kan anses ”vållande till annans död”.

Frågan som fortfarande väntar på ett entydigt rakt svar lyder,

VEM BÄR ANSVARET FÖR DETTA ?

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=y57KRuo0jqU
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav David H » 22 jun 2020 13:12

Min faster brukar höra av sig då och då och skicka nån länk till inlägg som försvarar agerande från svenska myndigheter. Det kan handla om flockimmunitet eller evidens för att nedstängning inte fungerar eller annat. Och hon förfäras över den hårda tonen mot någon som Anders Tegnell som hon tycker verkar sympatisk. Jag brukar inte ha så mycket att invända om, varken säga jag håller med eller inte håller med.
Gällande allt detta om restriktioner exempelvis, det är ett komplicerat område, och jag vet inte vad som är rätt eller fel väg att gå.

Min skepsis gentemot FHM handlar till större del om vad som hände i betydligt tidigare stadium av den här pandemin. I början av mars i år så var budet från FHM och andra tvärsäkert att vi inte hade nån spridning av viruset i Sverige. Det bedömdes också som osannolikt att vi alls kunde få någon spridning. Första mars i år var bedömningen att vi skulle få någon spridning av corona i Sverige fortfarande på nivå "låg", dvs nivå 2 av 5 på skala om risk att vi skulle få spridning. Tio dagar senare hade nivån plötsligt höjts till 5 av 5 "mycket hög risk" för smittspridning i samhället, och i samma stund började de då först också medge att det faktiskt redan fanns tecken till spridning av viruset i samhället - och från den stunden var det inte heller relevant att tala om "risk" eftersom smittspridningen redan fanns i samhället.

Väldigt länge hävdades det att vi bara hade importfall av corona i Sverige. Och det försvarades med det märkliga resonemanget om att det bara var importfall från vissa specifika länder som hade corona, samtidigt som det bara var importfall från dessa länder som tilläts testas för viruset. Man hade ju då alltså inte undersökt andra än importfallen, och hur kunde man då uttala sig om alla som inte blivit testade? Ofta talades också det som om att alla fall som testats positivt var = totala fallen av corona i Sverige.
Under den här tiden kunde man samtidigt läsa på WHO:s hemsida att det fanns spridning av viruset i Sverige, vilket gick stick i stäv mot vad FHM påstod. Någon frågade då om WHO och FHM utgick från olika definitioner - men svaret från FHM var då bara att WHO fått felaktig information, och att de skulle kontakta WHO och be dem ändra sina uppgifter. Om WHO blev kontaktat eller inte vet jag inte, men klart är i alla fall att deras uppgift om spridning av viruset i Sverige aldrig blev ändrat.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Anders » 22 jun 2020 13:51

rekoj skrev:
Min skepsis gentemot FHM handlar till större del om vad som hände i betydligt tidigare stadium av den här pandemin. I början av mars i år så var budet från FHM och andra tvärsäkert att vi inte hade nån spridning av viruset i Sverige. Det bedömdes också som osannolikt att vi alls kunde få någon spridning. Första mars i år var bedömningen att vi skulle få någon spridning av corona i Sverige fortfarande på nivå "låg", dvs nivå 2 av 5 på skala om risk att vi skulle få spridning. Tio dagar senare hade nivån plötsligt höjts till 5 av 5 "mycket hög risk" för smittspridning i samhället, och i samma stund började de då först också medge att det faktiskt redan fanns tecken till spridning av viruset i samhället - och från den stunden var det inte heller relevant att tala om "risk" eftersom smittspridningen redan fanns i samhället.


Precis detta. Kändes väldigt konstigt de veckorna!

Sedan, vem exakt som är ansvarig för vad återstår väl att analysera. Det finns ju trådar som den Lynx la upp på Familjeliv på varenda forum i landet där folk ... har åsikter om vad som är rätt och fel. Att 2-300 dör i Finland/Norge och 5000 i Sverige är ju åtminstone uppseendeväckande och i behov av utredning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 22 jun 2020 16:44

Anders skrev:
rekoj skrev:
Min skepsis gentemot FHM handlar till större del om vad som hände i betydligt tidigare stadium av den här pandemin. I början av mars i år så var budet från FHM och andra tvärsäkert att vi inte hade nån spridning av viruset i Sverige. Det bedömdes också som osannolikt att vi alls kunde få någon spridning. Första mars i år var bedömningen att vi skulle få någon spridning av corona i Sverige fortfarande på nivå "låg", dvs nivå 2 av 5 på skala om risk att vi skulle få spridning. Tio dagar senare hade nivån plötsligt höjts till 5 av 5 "mycket hög risk" för smittspridning i samhället, och i samma stund började de då först också medge att det faktiskt redan fanns tecken till spridning av viruset i samhället - och från den stunden var det inte heller relevant att tala om "risk" eftersom smittspridningen redan fanns i samhället.


Precis detta. Kändes väldigt konstigt de veckorna!

Sedan, vem exakt som är ansvarig för vad återstår väl att analysera. Det finns ju trådar
som den Lynx la upp på Familjeliv på varenda forum i landet där folk ... har åsikter om vad som är rätt och fel.
Att 2-300 dör i Finland/Norge och 5000 i Sverige är ju åtminstone uppseendeväckande och i behov av utredning.


Det väsentliga, och allt annat överskuggande, är givetvis hur många liv som kunnat sparas om man
följt Björn Olsens råd och ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet”.
Det är även avslöjande och skrämmande att regering och berörda myndigheter, mitt uppe i en pandemi
där människor dör i stora antal, fortfarande ej har ansvarsfördelningen klar för sig, utan skyller sina
tillkortakommanden på varandra och regionerna. Att då saktfärdigt börja analysera för att invänta en
utvärdering nästa år, framstår som både oansvarigt och moraliskt oacceptabelt.

Citat från ett av mina inledande inlägg,

”Björn Olsen, är överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet
och Akademiska sjukhuset. Han inger stort förtroende.
Han insåg tidigt att något allvarligt var på gång och varnade.
Han rekommenderade att ”snabbt och effektivt stänga ner hela landet”,
i avvaktan på tester, smittspårning, och vaccin.
En sådan åtgärd bör rimligen ha resulterat i dödstal här i Sverige liknande de i våra grannländer,
och räddat livet på tusental av de hitintills i onödan avlidna.”

Statsepidemiolog Tegnells uppfattning är att ”Vår corona-strategi har fungerat väldigt bra.

Citerar SvD, Den tyska journalistens fråga till utrikesminister Ann Linde med anledning av detta,
”Vad säger du till alla de personer som har mist livet?”
-.-

Folkhälsomyndighetens experter/rådgivare har trätt fram som regerande besserwissers, och ödmjukt
deklarerat att Sverige gör rätt och alla andra fel.
Det har fått till konsekvens att medan Folkhälsomyndigheten envetet bitit sig fast vid uppenbart
felaktiga föreställningar har oskyldiga människor offrats i en omfattning som troligen kan jämställas
med de tragiska 11 september-attackerna, som skördade ca 3000 liv.

Så återigen, varför ställs ej de som är ansvariga för alla dessa förlorade liv till svars, då det inte
går att utesluta att det juridiskt rör sig om något så allvarligt som, ”Vållande till annans död” ?

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=PFH0hj1S1KQ "Sången Till Livet" av Giacomo Puccini

Tiden är ute…
Och jag dör förtvivlad!
Och aldrig har jag älskat livet så mycket!
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: ”Vållande till annans död” ?

Inläggav Illusionen » 08 jul 2020 06:48

.

DN:s ledare i går var så bra formulerad att jag fann anledning att kommentera den.

Citat mail till DN,

Sverige svek de äldre i början av pandemin

Hej Amanda!

Ledaren i dag är utmärkt skriven, tack !

Regeringen är ytterst ansvarig för det sorgliga vi nu tvingas bevittna och genomlida.
Det väsentliga, och allt annat överskuggande, är hur många liv som kunnat sparas om man följt
Björn Olsens råd och ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet”.

Det är även avslöjande och skrämmande att regering och berörda myndigheter, mitt uppe i en
pandemi där människor dör i stora antal, fortfarande ej har ansvarsfördelningen klar för sig,
utan skyller sina tillkortakommanden på varandra och regionerna.
Vi kan inte förvänta oss att regering och myndigheter, måna om makten, själva öppet skall
redovisa vad fattade beslut resulterat i, utan man kommer att tillgripa allehanda undanflykter
och bortförklaringar för att rättfärdiga sitt handlande.

En grov uppskattning visar att storleksordningen 3000 – 4000 liv troligen gått till spillo i Sverige
jämfört med om vi ”snabbt och effektivt stängt ner hela landet” så som professor Björn Olsen
förordade (och som våra grannländer i stort tillämpat).
Låt oss därför inte bli manipulerade till att glömma alla de som mist livet, och utkrävande av ansvar.

Med vänlig hälsning
Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Citat SvD,

Efter att jag skrivit ovanstående gick det med fet rubrik att läsa i SvD, citat,

Carlson: Coronadrabbat Sverige var en slump
Därför ska vi inte jämföra oss med de nordiska länderna”.

I tidigare inlägg i denna tråd redovisas antalet döda i Sverige och våra grannländer.
Det är högst osannolikt att det som kännetecknar begreppet ”slump” kan ge upphov
till den ensidiga snedfördelning till Sveriges nackdel som redovisas.
Enligt min uppfattning bekräftar här FHM att man inte behärskar situationen.

-.-
Enligt media (IVO) lät man på många äldreboenden i Sverige, de gamla coronasjuka dö ensamma,
utan tillgång till syrgas, och utan att få träffa läkare för individuell bedömning.
Man övervägde inte ens att kalla på ambulans !
Det är förskräckligt, men så fungerade tydligen svensk sjukvård för äldre, år 2020.
-.-
Sigurd Bergmann, professor emeritus har skrivit två strukturellt välformulerade insändare i DN,
väl värda att läsa och begrunda,

Insändare: ”Byt ut ledningen för Folkhälsomyndigheten”
1 juni 2020 http://www.dn.se

Insändare: ”Sverige måste byta strategi mot viruset”
27 juni 2020, http://www.dn.se
-.-
Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), HSL, är den centrala lagen för hälso- och sjuk-vården.
3 kap. Allmänt 1 §
Målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.
Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet.
Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.
-.-
Jari Ehrnrooth är finländsk författare och docent i sociologi och kulturhistoria vid Helsingfors
och Åbo universitet. Från ett debattinlägg i Expressen är följande rader/citat hämtade.
”Sveriges coronapolitik pekar ut vad som händer när man prioriterar samhällets intresse före
individens rätt till liv.”
”Hela samhällets vinning anses vara viktigare än att värna om enskilda individers liv, det som
till exempel är fundamentet i den internationella deklarationen för de mänskliga rättigheterna.”

Mot ovanstående bakgrund bör åklagare utreda om brott föreligger, och om så är fallet väcka åtal.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=vORBLyGEozo
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster