Rasism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 10 aug 2021 08:08

lynx skrev:Jag ställer mig tveksam till citatet "Ju fattigare du är, desto större sannolikhet att du är elakare."
Om du tittar runt lite på de sydeuropeiska länderna ser du vilken gästfrihet. Personligen var jag i det forna Jugoslavien under kriget och de erbjöd de bästa huset förmådde få fram. Jag var där ganska länge. Men det kanske är något av rysk roulette om man blir utökat empatisk och givmild, eller egoistisk och sniken. Bägge riktningarna är ju begripliga.

Rysk roulette, inte min upplevelse. Nog kan det finnas kultrella yttringar på några ställen i världen, bland annat bland vita i sydstaterna, där gästfriheten mot främlingar är stor. Och det kan väl finnas fickor av elakhet i Hipsterkvarteren likväl som goda människor i Järfälla. Men,lite som Zlatan sa, du kan ta grabben ur slummen men du kan inte ta slummen ur grabben. Man påverkas starkt av sin sociala miljö.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 10 aug 2021 14:51

Anders skrev:Skall man vara lite noggrannare skall man kanske säga person med vänstersympatier som växt upp i akademisk, trygg miljö. Som har haft "val i livet" som något självklart. Där dagtidsjobb för brödfödan inte är självklart, jobb där lön är det viktigaste - av skälet att man i bakgrunden INTE har haft någon som haft råd att låta sina barn drömma.

...
Anders skrev:Sen, ju fattigare du är, ju större sannolikhet är det att du är elakare. Ju enklare miljö ju hårdare. Socialt utsatt är ingen digital funktion, det är en glidande skala.

Men om man tänker sig en person med ett väldigt tråkigt liv, vad det nu innebär, en person som aldrig vidgar sina vyer och aldrig upplever starka känslor... Kan man skylla det på genetik? Kan man säga att det beror på materiell fattigdom?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 10 aug 2021 15:28

klorofyll skrev:
Anders skrev:Skall man vara lite noggrannare skall man kanske säga person med vänstersympatier som växt upp i akademisk, trygg miljö. Som har haft "val i livet" som något självklart. Där dagtidsjobb för brödfödan inte är självklart, jobb där lön är det viktigaste - av skälet att man i bakgrunden INTE har haft någon som haft råd att låta sina barn drömma.

...
Anders skrev:Sen, ju fattigare du är, ju större sannolikhet är det att du är elakare. Ju enklare miljö ju hårdare. Socialt utsatt är ingen digital funktion, det är en glidande skala.

Men om man tänker sig en person med ett väldigt tråkigt liv, vad det nu innebär, en person som aldrig vidgar sina vyer och aldrig upplever starka känslor... Kan man skylla det på genetik? Kan man säga att det beror på materiell fattigdom?

Jag påstår (möjligen, för kraftigt) att det tvärt om din uppväxtmiljö som gör dig rolig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 10 aug 2021 17:51

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Skall man vara lite noggrannare skall man kanske säga person med vänstersympatier som växt upp i akademisk, trygg miljö. Som har haft "val i livet" som något självklart. Där dagtidsjobb för brödfödan inte är självklart, jobb där lön är det viktigaste - av skälet att man i bakgrunden INTE har haft någon som haft råd att låta sina barn drömma.

...
Anders skrev:Sen, ju fattigare du är, ju större sannolikhet är det att du är elakare. Ju enklare miljö ju hårdare. Socialt utsatt är ingen digital funktion, det är en glidande skala.

Men om man tänker sig en person med ett väldigt tråkigt liv, vad det nu innebär, en person som aldrig vidgar sina vyer och aldrig upplever starka känslor... Kan man skylla det på genetik? Kan man säga att det beror på materiell fattigdom?

Jag påstår (möjligen, för kraftigt) att det tvärt om din uppväxtmiljö som gör dig rolig.

Kan den inte göra dig tråkig, enligt ditt synsätt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 10 aug 2021 17:56

Jag tror på gener, inget fel i det, men om man utifall skulle bli framgångsrik eller lycklig eller något annat subjektivt, så är det 100% din förtjänst...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasism

Inläggav Anders » 11 aug 2021 17:15

Pollen skrev:Fler lösa spekulationer!
Hur är det med de som har vuxit upp i akademisk otrygg miljö? Eller i trygg arbetarmiljö?

Vad får dig att tro att "äkta" svenskar som vuxit upp som fattiga och utsatta skulle uppleva andra i samma situation som hot mot tryggheten? Tvärtom har de större förståelse för de som kommer till Sverige som flyktingar eller tiggare.
Att visa invandrare och flyktingar respekt hotar inte tryggheten, tvärtom bidrar den till att öka tryggheten.

"tillåta stora mängder flyktingar komma till landet" - vem gör det?
Sverige har haft och har reglerad invandrings- och flyktingmottagande.

Jag frågade tidigare vem som talar sig varm för en "stor invandring" och sanningen är ju den att ingen gör det eftersom det är alldeles för luddigt. Ingen som har läst på och tänkt efter skulle föreslå något så luddigt.
Ingen tillåter heller "stora mängder flyktingar komma till landet".

Ty för somliga är en enda invandrare och en enda flykting alldeles för många.

Att hamra in "stor", "otrygghet", "vänster" tillsammans med "invandrare", "flykting", "brottslighet" är ett stående inslag i en högerextremistisk agenda.

Din slutkläm är ett typexempel på ett elitistiskt betraktelsesätt: "Sen, ju fattigare du är, ju större sannolikhet är det att du är elakare."

Fasen vad jobbigt att vi bara neggar varandras inlägg... skall försöka ta det andra vägen, att lyfta fram det jag håller med om i ditt senaste inlägg:
Lösa spekulationer - jag blir gärna motbevisad, en massa människor som växt upp i svennehem och blir astronauter eller hästuppfödare, som sommarpratarna. Men absolut, det är egen erfarenhet. Har försökt att hitta siffror men det är inte alldeles enkelt. Har pratat med de på humanistiska institutionerna på UU och arbetarbarn är rätt sällsynta där. Så visst. Jag skulle älska att se sociologiska studier på vilka som hamnar i knegarjobb och vilka som hamnar på intressejobb.

Visst kan akademiska miljöer ha inslag av stor otrygghet och komplicerade relationer , har tråkiga exempel på det på nära håll. Men att se möjligheten till drömliv finns fortfarande, i de skolor man går i, grannar, släktingar. Återigen, spekulationer, eller snarare, 25+ år i akademikernas värld, ända sen jag, helt häpen och allvarligt talat jävligt förbannad, såg de möjligheter folk födda där jag bor nu ger sig har jag varit skeptisk, och så fort jag hör någon ha ett drömmaryrke kollar jag bakgrund. Och YTTERST sällan är de från höghus/radhusområden, med fötterna djupt i folkhemmet.

Om jag någonstans har påstått att invandrare eller flyktingar skulle visas mindre respekt - som sådana - så vill jag definitivt göra avbön, pudel eller vad som helst. Om man däremot, som människa, bär sig illa åt, mobbar, ägnar sig åt kriminalitet eller liknande är man inte värd respekt - i det. Och det gäller oavsett hudfärg, kön eller något.

Men - är du fattig är sannolikheten större att du hamnar in i kriminalitet. Jag menar det jag säger om elakhet och fattigdom. Jag själv växte upp mina första åtta år i relativt bråkigt höghusmiljö. Mina föräldrar började med mycket små tillgångar. Och då jag flyttade till kedjehusområdet var jag definitivt en av de elakare. I höghuset, om en sjuåring mopsade sig mot en nioåring... konsekvenser. Så icke i det snällare området. Och en hel del av den hårdheten finns kvar i mig. Jag tror inte för en sekund att de ungdomar som hamnar i gängkriminalitet hade hamnat där om de haft turen att växa upp där jag bor nu. Min point är - din uppväxtmiljö präglar dig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rasism

Inläggav klorofyll » 11 aug 2021 18:59

Anders skrev:Där dagtidsjobb för brödfödan inte är självklart, jobb där lön är det viktigaste - av skälet att man i bakgrunden INTE har haft någon som haft råd att låta sina barn drömma.

En sådan person fattar inte vad det är att växa upp som arbetare/lägre medelklass. Hur stor skillnad det är. Utan använder människor, människor som inte har den gynnade bakgrunden, som spelbrickor i sina förverkligande av livsdrömmar. Och det hjälper INTE att ha några år där man tar "brödjobb" för att veta hur det är att vara av klass där drömmar och livsmål inte är på riktigt. Det är TRYGGHET man söker.

De som saknar ekonomiska möjligheter är ofta negativt ställda till bidrag som gynnar andra som som förtjänar dem mindre...
Det vore bättre att säga att DE "upplever sig sakna möjligheter" än att säga att de är fattiga... för det har som sagt att göra med valmöjligheter, som även ekonomiskt rika kan ha. Elakheter bedöms bäst av dem som utsätts för det... Det finns en fördel med att leva ett enkelt liv och det är att man måste ta konsekvensen av sitt handlande i större utsträckning...


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster