covid19 vaccination?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Smisk » 05 jun 2021 09:05

Pilatus skrev:
iris skrev:jag har läst... och som jag sa - vare sig du vaccinera dig eller inte smittar du --- så detta med "för andra" har noll vikt. Du kan lika väl smitta folk när du är vaccinerad som när du inte är det - dessutom, om du inte är vaccinerad vet du dessutom om att du bär för då blir du ofta sjuk.

Självklart skall vi vaccinera oss. Blir vi smittade och drabbas av andningsproblem kan det bli riktigt besvärligt. Även folk under femtio kan bli mycket sjuka och få kvarstående problem.
Angående risken att smitta andra är den inte speciellt stor om man är vaccinerad. Momentant kan man ju bära andras virus om någon smittad råkar hosta oss rakt i ansiktet i hissen. Men tvättar vi oss efteråt bortfaller den smittvägen. Viruset är inte luftburet, men kan förstås smitta via aerosoler (fina droppar). Vi bör göra vad vi kan för att begränsa pandemin.


Okey, smittan är dålig, vaccinet fungerar; alltså skall alla vaccinera sig.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Smisk » 05 jun 2021 09:30

Tack för alla svar :)

Mina funderingar då:

Fungerar vaccinet mot pandemin?

På folkhälsomyndighetens youtubesida finns ett gäng klipp för att övertyga, som jag tolkar dem.
Ett gäng klipp visar "vaccin fungerar propaganda":

Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=DiHUqMcEqTw

Att vaccin fungerar verkar rimligt att utgå ifrån.

De visar exempel på röda hund, mässlingen, påssjuka och några till. Då tänker jag direkt, är dessa jämförbara?
Är dessa pandemier på samma sätt som covid19? Kommer covid19 bli ett av dessa exempel på hur vaccin fungerar om några år?

För som jag förstår det, är det inte så, att influensaviruset är ett som inte är med bland dessa exempel?

Vi kan inte vaccinera oss för det på samma sätt som för dessa, eller?

Vad vi nu vet är att mycket är oklart kring denna sjukdom, det är väldigt tydligt. Vi vet att det finns ett GÄNG olika varianter av viruset, är det samma sak med dessa exempel? Röda hund, mässlingen, påssjuka osv?

Vi vaccinerar oss för dem som barn, i alla fall har jag fått vaccin för några av dem minns jag, men det gör vi inte med säsongsinfluensan exempelvis.

Varför?

Jag vet att en del vaccinerar sig för den varje säsong. VARJE säsong. Om man är i riskgruppen köper jag att det är rimligt att vaccinera sig för influensan och man blir inte immun utan får vaccinera sig om och om igen.

Från dessa tankar följer då en av mina funderingar.

Varför skulle det inte vara så att covid blir en sjukdom som säsongsinfluensan?

Statistiken verkar nu visa ett liknande beteende (exakt samma?) som förra året vid den här tiden. Smittspridningen går ner i Sverige och färre hamnar på vård och IVA etc och förra året hade vi inget vaccin. Kurvan går ned något brantare, tiden får visa vägen, och färre av de äldre blir sjuka men istället fler av de yngre. De kanske beror på att fler äldre vaccinerats och att sjukdomen har nya former plus att den är mer ingrodd och helt enkelt utspridd och varierad vilket gör att yngre nu istället även blir smittade. (vad vet jag, oklart).


Anta nu då att vi alla vaccinerar oss. Till hösten kommer nästa våg igen, precis som säsongsinfluensan, och så krävs en ny vaccinering.
Anta då att konsensus blir precis som med influensan att över några år när den här sjukdomen inte alls är borta utan MER ingrodd så kommer vi få gruppen som vaccinerar sig (riskgrupp osv) och gruppen som inte gör de, precis som med influensan.


När nu smittan ÄNDÅ går ned, precis som förra året vid denna tiden utan vaccin, varför skall JAG då ta vaccinet denna svängen?

Det kommer inte påverka alls.

Jag är inte i riskgruppen, läget är oklart och det är bättre att andra som är i riskgruppen får vaccinera sig först, om dem vill. Min bror till exempel har inte fått vaccinera sig trots att han är i riskgruppen, jag känner att jag inte vill tränga mig före ett sådant behov.


Slutsats: Oklarheter och fundersamheter får mig att tendera att avvakta.

Jag har dessutom troligtvis anlag för blodproppar då min far och syster har problem med det. Som jag förstår det så skall vi under 65 eller vad det är inte få astrazeneca men vad vet jag. Oklarheter, är inte övertygad.


Om jag skulle vara säker på att OM jag vaccinerar mig så hjälper min vaccination vid NÄSTA våg och att alla dem i riskgruppen fått det före mig så har jag i alla fall något att gå på. Men om jag skulle vara säker på att vaccination i längden ändå hamnar där säsongsinfluensan är och att vågorna ÄNDÅ går ner precis som förra året ser jag det som meningslöst att jag tar den i detta läget. Om covid fungerar som röda hund osv som exemplena visat så skulle ju sjukdomen försvinna av att många haft sjukdomen då man inte får den två gånger.

Vad tros?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Pilatus » 05 jun 2021 09:52

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Självklart skall vi vaccinera oss. Blir vi smittade och drabbas av andningsproblem kan det bli riktigt besvärligt. Även folk under femtio kan bli mycket sjuka och få kvarstående problem.
Angående risken att smitta andra är den inte speciellt stor om man är vaccinerad. Momentant kan man ju bära andras virus om någon smittad råkar hosta oss rakt i ansiktet i hissen. Men tvättar vi oss efteråt bortfaller den smittvägen. Viruset är inte luftburet, men kan förstås smitta via aerosoler (fina droppar). Vi bör göra vad vi kan för att begränsa pandemin.

Okey, smittan är dålig, vaccinet fungerar; alltså skall alla vaccinera sig.

Ja, att vaccinera sig begränsar antalet som blir sjuka och det gör att sjukvården kan klara sitt uppdrag. Så din slutsats är den enda möjliga, även då vi räknar med några fall som får problem med vaccinet.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Smisk » 07 jun 2021 12:05

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Självklart skall vi vaccinera oss. Blir vi smittade och drabbas av andningsproblem kan det bli riktigt besvärligt. Även folk under femtio kan bli mycket sjuka och få kvarstående problem.
Angående risken att smitta andra är den inte speciellt stor om man är vaccinerad. Momentant kan man ju bära andras virus om någon smittad råkar hosta oss rakt i ansiktet i hissen. Men tvättar vi oss efteråt bortfaller den smittvägen. Viruset är inte luftburet, men kan förstås smitta via aerosoler (fina droppar). Vi bör göra vad vi kan för att begränsa pandemin.

Okey, smittan är dålig, vaccinet fungerar; alltså skall alla vaccinera sig.

Ja, att vaccinera sig begränsar antalet som blir sjuka och det gör att sjukvården kan klara sitt uppdrag. Så din slutsats är den enda möjliga, även då vi räknar med några fall som får problem med vaccinet.


Vad vet du om frågan jag ställde gällande hur vaccinet kommer fungera?

Är de exempel som givits som syftar på att visa att "vaccin fungerar" relevanta?

Eller skulle man behöva visa exempel jämförbara med säsongsinfluensan, där "vaccin fungerar på ett annat sätt"?

Är de exempel som visats från pandemier eller är det något annat?

För man vaccinerar sig inte flera gånger mot dem sjukdomarna men det är nödvändigt mot säsongsinfluensan.


Vidare så minskar ju spridningen med andra omständigheter än av vaccinet, precis som förra året då vaccin inte fanns.
Om alla skulle vaccinera sig mot säsongsinfluensan i ett läge där den avtagit, som nu, kommer den då påverka nästa vågs sjukdom?

Det är alltså bland annat dessa frågor jag vill veta mer av. Att sjukdomen är skadlig och vaccin hjälper är inget jag som regel menar att ifrågasätta.
Istället är det om just jag skall ta vaccinet i detta läget och om man kan räkna med att behöva ta det varje år i 10 år framöver osv.

Skulle det inte vara snopet om vi om 5 år tagit vaccinet och allt är precis som för säsongsinfluensan, sjukdomen är kvar varje säsong. Och att då två grupper finns, dem som tar vaccinet och dem som inte gör det, exakt som för den.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Smisk » 28 nov 2023 14:07

Smisk skrev:Skulle det inte vara snopet om vi om 5 år tagit vaccinet och allt är precis som för säsongsinfluensan, sjukdomen är kvar varje säsong. Och att då två grupper finns, dem som tar vaccinet och dem som inte gör det, exakt som för den.


Vad säger ni om detta nu när det gått en tid?

Tog ni vaccin och tänker ni att det påverkade saker så som ni föreställde er?
Visst lutar allt åt att det är precis som jag nämnde ovan?

Jag har försökt leta lite efter förklaringar som beskriver hur det gått och hur det är nu jämfört med tidigare men det är svårt att hitta.
Och då menar jag givetvis inte "nyhetsblaskor" som vill sälja reklam utan vetenskapliga och kunniga förklaringar.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: covid19 vaccination?

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2023 15:48

Jag har inga direkta vetenskapliga förklaringar men såg ett avsnitt av det nu aktuella Sveriges Historia i SVT där ett avsnitt handlade om digerdöden och hur den drabbade Sverige. Tydligen tog den väck 1/3 del av befolkningen.
Finns sen andra panepidemier varav spanska sjukan har skördat flest offer.
Alla dessa dödliga sjukdomar är i likhet med Covid-19 pandemier, spanska sjukan var i likhet med Covid och "influensa" en luftvägsinfektion.
Har själv vaccinerat mej 3 gånger mot Covid nu senast även mot influensan eftersom detta kunde göras samtidigt med Covid-vaccination.
Högst möjligt att dessa vaccin är onödiga för egen del men gäller att flytta fokuset från sin egen navel, jag inbillar mej att om jag ev. blir sjuk i Covid finns risken att jag blir allvarligt sjuk och tär på sjukvårdens redan ansträngda resurser, helt i onödan när jag själv enkelt kunde ha förhindrat detta. Att vaccinera sig är solidariskt även om man inte själv är i riskgrupper.
Jag aldrig förstått dessa antivaxxers, för mej var det självklart att göra detta, gick väldigt snabbt och enkelt och inga biverkningar har jag haft heller. Varför bråka om detta? Detta med tanke på alla dödliga pandemier i historien som vi idag har kontroll på tack vare vacciner. Antivaxxers känns som paranoida konspirationsteoretiker, Big Pharma vill tjäna pengar..bla bla.
Det är omöjligt för en enskild människa att vara insatt i allting, speciellt i detta fallet medicin, sjukdomsspridning etc. man får helt enkelt lita på expertisen, har själv inga problem med detta.
När så dödliga pandemier som spanska sjukan och digerdöden med lätthet har kunnat sprida sej under medeltiden och senare trots folks begränsade resande och umgänge så är läget helt annorlunda idag med en global värld där epidemier kan spridas som löpeld.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Smisk » 28 nov 2023 17:54

hakkapeliitta skrev:Jag har inga direkta vetenskapliga förklaringar men såg ett avsnitt av det nu aktuella Sveriges Historia i SVT där ett avsnitt handlade om digerdöden och hur den drabbade Sverige. Tydligen tog den väck 1/3 del av befolkningen.
Finns sen andra panepidemier varav spanska sjukan har skördat flest offer.
Alla dessa dödliga sjukdomar är i likhet med Covid-19 pandemier, spanska sjukan var i likhet med Covid och "influensa" en luftvägsinfektion.
Har själv vaccinerat mej 3 gånger mot Covid nu senast även mot influensan eftersom detta kunde göras samtidigt med Covid-vaccination.
Högst möjligt att dessa vaccin är onödiga för egen del men gäller att flytta fokuset från sin egen navel, jag inbillar mej att om jag ev. blir sjuk i Covid finns risken att jag blir allvarligt sjuk och tär på sjukvårdens redan ansträngda resurser, helt i onödan när jag själv enkelt kunde ha förhindrat detta. Att vaccinera sig är solidariskt även om man inte själv är i riskgrupper.
Jag aldrig förstått dessa antivaxxers, för mej var det självklart att göra detta, gick väldigt snabbt och enkelt och inga biverkningar har jag haft heller. Varför bråka om detta? Detta med tanke på alla dödliga pandemier i historien som vi idag har kontroll på tack vare vacciner. Antivaxxers känns som paranoida konspirationsteoretiker, Big Pharma vill tjäna pengar..bla bla.
Det är omöjligt för en enskild människa att vara insatt i allting, speciellt i detta fallet medicin, sjukdomsspridning etc. man får helt enkelt lita på expertisen, har själv inga problem med detta.
När så dödliga pandemier som spanska sjukan och digerdöden med lätthet har kunnat sprida sej under medeltiden och senare trots folks begränsade resande och umgänge så är läget helt annorlunda idag med en global värld där epidemier kan spridas som löpeld.


Så tänkte jag med och jag vaccinerade mig 3 gånger totalt.
Jag har dock aldrig vaccinerat mig mot influensan.
Jag har inte vaccinerat mig det senaste året dock.

En fråga jag ställde 2019 va hur man skulle kunna veta att man haft covid och om det är värt att vaccinera sig om man har antikroppar på grund av det. Jag fick och har fortfarande inte fått något bra svar på det.

Vidare så uppfattade jag det som att många i början tänkte sig att vi vaccinerade oss för att inte bli sjuka eller för att bli av med sjukdomen. Nu är det uppenbart att så aldrig varit fallet då de flesta haft sjukdomen och den fortfarande är kvar.

Det är dessa saker jag skulle vilja att staten tar ansvar i och informerar folket om. Ge oss en uppfattning om hur det faktiskt gått nu, var detta är på väg och hur befolkningen uppfattat det som hände och informationen som givits osv.

Det känns väldigt slappt måste jag säga :) ?

Jag hittar inte ens denna information när jag aktivt sökt och frågat AI om det ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Anders » 29 nov 2023 09:00

Hopplöst veta. Men nästan alla jag känner med långtidscovid och de som hamnade på sjukan fick det ganska tidigt. Jag fick den då jag hade tre sprutor i kroppen. Det var värre än förkylning men lättare än en vanlig bonninfluensa. Bara däckad 2-3 dar. Och sänkt en vecka. Fick lite konstiga smakgrejor dag 10 som kommer tillbaka så fort jag blir typ lite förkyld. Men vad som är att det muterat sig snällare eller att faktiskt sprutorna hjälpte vet jag förstås inte. Men betydligt mer troligt än inte hjälpte sprutorna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Algotezza » 29 nov 2023 10:17

Jag har haft covid två gånger och tagit fem sprutor, senast för någon månad sedan då jag även tog en säsongsinfluensaspruta. Sluppit följdsjukdomar av covid, såvitt jag kan se. Det hände ingenting när jag fick sprutorna. Vaccinet är tänkt att lindra sjukdomsförloppet om man blir smittad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: covid19 vaccination?

Inläggav xion » 01 dec 2023 07:28

Gillar varken sprutor eller mediciner. Följaktligen inte vaccinerad eller diagnosticerad.
Fick första slängen covid innan det ens hade börjat.
Var väldigt försiktig och bäddade ner mig. Dålig med stort D ett dygn. Sen försiktig några dagar. Förlorade smaken. Allt jag åt smakade 0.
Hade en sväng till nu för en månad sen. Hade ett örngott som "snorfana". Försiktig en vecka sen bra.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Vertumnus » 03 dec 2023 13:04

Har tid för min sjätte dos i veckan som kommer. De två första som passerade oförmärkt var från Pfeizer, den tredje som jag inte heller kände nåt av var Moderna. På den fjärde dosen, Moderna, följde lätta influensasymtom vilka varade nåt dygn. Även den femte dosen, den här gången Pfeizers uppdaterade omikronvariant, följdes av influensasymtom. Man får väl se influensasymtomen som ett bevis på att imunförsvaret faktiskt börjat känna igen smittämnet och reagerar. Än så länge har jag undkommit covid.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: covid19 vaccination?

Inläggav David H » 04 dec 2023 14:11

Inte bestämt mig om jag ska ta vaccin än, men det är ju klart att det vore ju trevligt iaf om jag slipper bli sjuk till julhelgen... Har klarat mig från covid hittills, iaf inte gett utslag när jag testat mig, vilket är lite märkligt med tanke på hur ofta jag varit mitt upp i det bland människor som testat positivt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Pilatus » 07 dec 2023 00:59

Så, då är jag klar med min sjätte spruta vaccin. Första gången gick det inte alls bra, en slemsäck punkterades och jag gissar att vaccinet hamnade mycket fel. Jag kände av det samma dag och har haft känningar i leden sedan dess. Sätts sprutan för högt mot leden så finns risken att nålen når in. Shoulder Injury Related to Vaccine Administration.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: covid19 vaccination?

Inläggav David H » 07 dec 2023 12:21

Pilatus skrev:Så, då är jag klar med min sjätte spruta vaccin. Första gången gick det inte alls bra, en slemsäck punkterades och jag gissar att vaccinet hamnade mycket fel. Jag kände av det samma dag och har haft känningar i leden sedan dess. Sätts sprutan för högt mot leden så finns risken att nålen når in. Shoulder Injury Related to Vaccine Administration.


Intramuskulära injektioner är ganska knepiga, det är ett litet område man har att sätta sprutan och det är lätt att hamna fel. Jag själv har bara gett dessa injektioner några gånger, och alltid känt mig ganska osäker på det trots att jag fått utbildning
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Anders » 07 dec 2023 20:47

Kanske har covid nu faktiskt. Riktig febertopp idag efter att ha känt mig kymig några dar. Lite ont i bröstet ungefär på samma sätt som då jag verkligen hade covid för ett och ett halvt år sen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster