covid19 vaccination?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Pilatus » 22 dec 2023 20:19

Konstig länk Mlw, vad syftar den till? Det verkar inte helt ok att lägga in en länk till någon som snackar en massa utan att själv kommentera vad man anser relevant med det som sägs.

Vaccinera er! Pandemier slår hårt mot de svaga och äldre.
Moderator

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: covid19 vaccination?

Inläggav xion » 23 dec 2023 10:51

Pilatus skrev:Konstig länk Mlw, vad syftar den till? Det verkar inte helt ok att lägga in en länk till någon som snackar en massa utan att själv kommentera vad man anser relevant med det som sägs.

Vaccinera er! Pandemier slår hårt mot de svaga och äldre.


Jag är tveksam till att uppmana andra till att vaccinera sig.
Det må vara var och ens rättighet att bedöma detta utifrån den information och övertygelse man har.
Tvångsmedicinering/vaccinering är att gå över gränsen till vad som är mänskliga rättigheter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Pilatus » 23 dec 2023 12:15

xion skrev:
Pilatus skrev:Konstig länk Mlw, vad syftar den till? Det verkar inte helt ok att lägga in en länk till någon som snackar en massa utan att själv kommentera vad man anser relevant med det som sägs.

Vaccinera er! Pandemier slår hårt mot de svaga och äldre.

Jag är tveksam till att uppmana andra till att vaccinera sig.
Det må vara var och ens rättighet att bedöma detta utifrån den information och övertygelse man har.
Tvångsmedicinering/vaccinering är att gå över gränsen till vad som är mänskliga rättigheter.

Jag uppfattar inte att det bryter mot någon etisk princip om jag uppmanar andra att vaccinera sig mot Covid19. Det finns inget av tvång i det och jag önskar endast att vi tar hänsyn till dem som har nedsatt immunförsvar och är äldre. Covid19 kan vara riskfylld för dessa kategorier.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Anders » 23 dec 2023 15:33

Det är väl lite på en skala också. Man kan ju ta en eller spruta sig stup i kvarten. Har tre det får räcka. Har nog haft covid nu ett tag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: covid19 vaccination?

Inläggav Pilatus » 23 dec 2023 16:34

Anders skrev:Det är väl lite på en skala också. Man kan ju ta en eller spruta sig stup i kvarten. Har tre det får räcka. Har nog haft covid nu ett tag.

Man avgör själv, Anders. Jag känner folk som anser att vaccin dödar och därför avstår. Men smittkoppor, polio, spanska sjukan, mässling, stelkramp, difteri och kikhosta slipper vi om vi väljer att vaccinera oss. Och givetvis slipper vi även de allvarliga konsekvenserna vid Covid19 vid smitta. Antalet dödsfall har minskat och vi har uppnått ett visst mått av flockimmunitet, tror jag.

Antagligen fick jag tidigt Covid19 och fick i samband med det ett bortfall av förmåga att känna lukt och smak. Men jag är litet osäker, testade aldrig mina antikroppar.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster