RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rasism kontra mångkulturellt samhälle

Inläggav Illusionen » 29 apr 2022 09:55

Pilatus skrev: Vi är ju ett rikt land?


I dag är belåningen i Sverige, 5.300 miljarder = 5.300.000.000.000:- kr
2021 låg snittbelåningen för arbetsföra personer mellan 16 och 65 år på 621 000:- kr per medborgare.
Hur värdet på olika typer av tillgångarna skall beräknas varierar.

https://skrivovin.se/index.php/2019/04/ ... ller-rikt/ ,
ger en antydan om komplexiteten. Citat,

"De 4 storbankernas omslutning är större än hela Sveriges och några få äger storparten.
Så jag skulle vilja säga att den fattigdom som många känner är skapad av våra politiker.
Om jag återkommer till inledningen av inlägget så är Sverige idag inte fattigt, men vi är ett kluvet,
utlandsberoende land, som lätt kan hamna i fattigdom."

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rasism kontra mångkulturellt samhälle

Inläggav Pilatus » 29 apr 2022 10:40

Illusionen skrev:
Pilatus skrev: Vi är ju ett rikt land?

Så jag skulle vilja säga att den fattigdom som många känner är skapad av våra politiker.
Om jag återkommer till inledningen av inlägget så är Sverige idag inte fattigt, men vi är ett kluvet, utlandsberoende land, som lätt kan hamna i fattigdom.

Det många hävdade då vi öppnade för ett stort antal asylanter var att Sverige är ett av de mest rika (per capita) länderna i världen. Och det stämde säkert. Ser vi det i en längre tidsföljd är vi på väg utför inom OECD.

Dessutom, som du påtalar, är fördelningen ojämn. Det kan vi säkert stå ut med om John Rawls princip följdes, att de fattigaste i samhället alltid skulle vinna på att de rika blev rikare. Men så har inte skett, de ekonomiskt svaga har tappat. Skatter och prishöjningar (inflation) har inte motsvarats av högre inkomster och pensioner.

Mike Maloney förklarar bäst skillnaden mellan money (reella värden) och currency (valutor). Detta kan öka vår förståelse för att bankvärlden blir rikare då de "creates money out of thin air".

Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 30 apr 2022 09:17

Människovärde, om man inte är från en snyltande bakgrund, är något som definitivt innehåller ingrediensen att en människa som gör gott för de närmaste, människor ikring sig och framför allt gott för arten på kort och längre sikt har ett större värde än den som bara slår dank eller till och med gör illa - har ett större människovärde.

Och det är ju definitivt inte så, det har alla människor som bott i någon form av välbärgad miljö sett - att pengar gör en värdefull. Snarast så, att Sveriges värdelösaste människor finns bland de välbärgade svennarna. De bortskämda. De som borde hålla käft tills de gått ut NA med femmor i matte och fysik. De som fått möjlighet att bidra seriöst med annat än snack. Resten borde insorteras efter förmåga i dagtidsarbete där de gör störst nytta.

Ungefär den moral jag fått i blodet sen barnsben och min bakgrund , som ni som läst mina inlägg vet inte var gynnad. Känner ett stort förakt mot måna rika medelmåttor som tar denna människovärdestanke som slagträ för egen och avkommans räkmackor till ett gynnat liv.

De är ofta också mycket positiva till invandring. Lilla samvetet, och en mycket behagligare väg än att våga inse att de själva borde bereda plats till livets goda till de Svensson som är bättre än dem på det de ”de drömmer om”, som sällan är hårt arbete dagtid.

Självklart har sedan ungdomar som växer upp med invandrarbakgrund i ett utanförskapsområde groteskt mycket sämre chanser är både Svenssons och kindpussarnas barn.

Men, innan Palme och hela FNL-helvetet brakade in i vänstern var vi på väg mot ett samhälle av något som en ärlig människa skulle kunna kunna hitta ett sann människovärdestanke i. Lite det Blå Tågets överklassmedlemmar självklart förfasade sig över. System med hästplugga och föra var och en till sin rätta fålla.

Den modellen hade vi sen kunnat exportera, vara föredöme för alla kaosländer där familj och religion och annat sån skit är framgångsfaktorer.

Equal opportunity, och sen skapar du ditt människovärde. För all del mätt i pengar, som du spenderar i väl förtjänt bekvämlighet.

Worldwide, varför inte?

Innebär inte att man inte har respekt för alla av egna arten. Tror stenhårt på sånt som medborgarlön. Och förbud mot alla slags droger. Alla möjlighet till ett drägligt liv.

Kort sagt, folkhemmet. Även farfars moskvatrogna kommunistbröder hade en jäkla respekt för bra arbete.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 08 maj 2022 12:37

Pollen skrev:
Anders skrev:
Pollen skrev:22 april 2022 skådade Illusionen 10 guds bud som "rättesnöre för kristna värderingar".
Granskar man, reflekterar man vad de 10 betyder så inser man - var och en av oss - att de är 10 stora lögner. I alla fall betraktade i det bländande ljuset från Knutby, korgossar, erövringskrig, plundring, våldtäkter och mycket mer - i Jesu Namn.
Bergspredikan är nåt annat.
Sällan uppmärksammad av bokstavskristna.

Knutbypastorn scorade väl i och för sig inte så vidare på tio Guds. Så himla pjåkiga är de väl inte.

Hittar du invandrarfientlighet i tio Guds? Påstår inte direkt att du har påstått det, men med tanke på trådens titel kan man undra. OM du gör det, kan du utveckla det lite?

Utan att bli långrandig så är GTs 10 guds bud och alla andra 600 på- och förbud inget annat än levnadsregler för en bronsålderstam av fåraherdar.
T ex så gäller budet Du ska inte dräpa bara den egna stammen.
Andra stammars män, kvinnor och barn vittnar bibeln om att det är fritt fram är mörda eller förslava eller hålla som horor.

Det finns kärleksbudskap i bibeln, men jag har inte sett dem i de kristnas inlägg i några trådar alls. Särskilt inte i denna!

Visst kunde de tolkas olika, men jag skulle kunna vända det helt - om man INTE läser de tio buden som fåraherdar som vill knuffa för sin stam. OM alla levde efter buden - i en så ”objektiv ” mening som möjligt- så skulle invandring kunna ske fritt, över hela jorden, man skulle kunna realisera Nozicks utopia, där alla flyttade till det land där deras lynne passade bäst.och där kanske det var lagom varmt(så fick växthuseffekten sig en känga). Tio guds budtycks mig faktiskt vara just det - regler som passar bra, överallt. En allmän skötsamhet. Visst, dräpa har varit, och är, en ytterligt legitim sysselsättning då den utförs i form av krig, men vi kan väl komma överens om att krig är en rätt kass idé. Und so weiter.

Det här kärleksbudskapet - är inte själv särskilt kristen åtminstone för närvarande - kärlek är sannerligen inget enkelt gott. En mors kärlek till sina barn är knappast något som skapar någon form av rättvisa. Platon förordade ju att alla väktarklassens barn skulle uppfostras kollektivt. Och att ungar få gå på dagis från något års ålder (båda mina) och få stöta och blöta med andra ungar istället för att få vara i något slags privat paradis ser jag som något gott.
Redan grekerna talade om olika slags kärlekar, till den nästa, till gruppen, till arten. Och de här kommer sannerligen i konflikt med varandra. Trådämnet är ett utmärkt exempel. En positiv inställning till stor invandring kan för den akademiske från området där inga invandrare bor te sig som en kärleksakt. Men, som Johan Hedin, rikt citerad av alla mina flyktingvänliga facebookvänner(det är många) säger, så är risken för att hamna i kriminalitet stor i samband med invandring. Det kommer INTE vara positivt för de fattigare ursvenskar och bofasta invandrare som bor i de enklare områdena. Och de utgör en kostnad då de ofta hamnar i arbetslöshet, pengar som måste tas från annat. Är det kärlek? Ja och Nej. En människa som sätter skygglapparna på för de bekymmer invandringen innebär är i alla fall långt ifrån kärleksfull.lika mycket som den invandringsfientlige som inte ser till situationen för de människor som flytt från krig. Och yes, Ukraina är inte finare än Somalia. Kärlek är inte enkelt. De ondaste i sammanhanget skulle jag säga är de ofantligt rika muslimska länderna som inte härbägerar de flyktingar som är resultatet av konflikter i muslimska länder i närområdet. Förutom de som startar krig, förstås.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 12 maj 2022 11:18

Anders skrev:Och yes, Ukraina är inte finare än Somalia.

Men det är en omöjlig jämförelse. Vad är det som skall jämföras? Moskéerna i Mogadishu är förstås mycket fina. Men under normala förhållanden (frånvaro av allvarliga konflikter, pressfrihet och liknande) så är Ukraina ett förstahandsval.

Kiev opera house.jpg
Kiev opera house.jpg (62.47 KiB) Visad 5301 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 21 maj 2022 11:26

Pilatus skrev:
Anders skrev:Och yes, Ukraina är inte finare än Somalia.

Men det är en omöjlig jämförelse. Vad är det som skall jämföras? Moskéerna i Mogadishu är förstås mycket fina. Men under normala förhållanden (frånvaro av allvarliga konflikter, pressfrihet och liknande) så är Ukraina ett förstahandsval.

Kiev opera house.jpg

Jämförelsen är att folk i nöd är folk i nöd.

Men naturligtvis borde de välbärgade läderna i den relativa närheten av en konflikt rent praktiskt ta hand om flyktingmottagandet. Norge 2ggr så många ukrainare som oss, rätt adress för oljepengar. Alla från somailia, syrien osv borde vara i saudi, Abu Dhabi, kuwait…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster