RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 23 apr 2022 10:00

Mlw skrev:En ytterligare förklaring till den pågående upplösningen är det starka välfärdssamhället och det resulterande bidragsberoendet.
Man kan kasta sten på polisen, för man står ju i praktiken utanför samhället. Den som i praktiken är ekonomiskt oberoende
har gott om tid och energi för olaglig aktivitet.
Barnen i dessa miljöer lär sig att den bästa strategin för överlevnad är att förakta samhället och svenskarna, leva på bidrag och begå brott. .........................

Det är nu uppenbart att vårt system ej längre fungerar. Folk vill inte inse det.


Japp, det förefaller råda samsyn oss emellan i aktuell fråga. :)

Den 18 juli 2021 skrev jag citat,
”Samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått.
Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat, för att därefter ha degenererats och fallit samman.
Orsaken till detta är att finna i att det över tid sker en maktförskjutning från folket till de styrande.
Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhälls-systemet/strukturen, måna om makten,
i allt större omfattning börjar prioritera sina egna intressen före medborgarnas.
För att detta skall vara möjligt behöver makten befästa sin maktposition med en allt mer detaljerad och
rigorös/finmaskig maktstruktur.”

Samhället/makten prioriterar m a o inte längre landets/medborgarnas intressen utan bibehållandet av den
egna makten har blivit det viktiga.
Detta möjliggörs bl a genom en i allt större utsträckning bidragsberoende befolkning.

Exempel på missriktat statligt stöd är när det sociala regelverket för erhållande av bidrag ger drivkraft/motiv
att skaffa många barn. Detta resulterar i stor barntäthet och i förlängningen ökat bidragsberoende.
I kombination med låg utbildning och trångboddhet skapar detta perfekta förutsättningar för gängkriminalitet.
På bekostnad av traditionella svenska värderingar och normer kommer härigenom det "mångkulturella" att bidra
till samhällets degenerering.

Det som är det allvarliga här är, som Pilatus tidigare påpekat citat, ”Man måste vara anställningsbar,
ha någon utbildning, inte finnas med i straffregistret för grova förseelser och kunna litet svenska.


Personligen tror jag inte att det är möjligt att komma tillrätta med detta problem inom överskådlig tid.
Slutsats, Sverige som samhälle befinner sig i självförvållad degenerering.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=qc-oba0Hvvs
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav David H » 23 apr 2022 10:52

Vissa säger att samhällsproblem skapas av stora klassklyftor. Klassklyftor kan ju vara inom ett land, men man kan väl också tänka sig klassklyftor mellan olika länder? Dvs att det finns viss rika länder, och det finns andra fattiga länder. Och om klyftan mellan rika länder och fattiga länder ökar, finns en risk för ökade samhällsproblem?
Om det sen är så att Sverige är ett relativt rikt land, kanske det vore nyttigt om Sverige blev relativt mer fattigt, för att minska de globala samhällsklyftorna?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav David H » 23 apr 2022 11:13

Aftonbladet har en artikel där de ställde frågor till alla partiledarna om upploppen senaste helgen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6 ... r-och-svar

Något som kan förvåna mig är varför så många personer kallar miljöpartiet för extremister. Jag tycker Märta Stenevi uttalar sig vettigt och balanserat här.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Pilatus » 23 apr 2022 14:27

rekoj skrev:Vissa säger att samhällsproblem skapas av stora klassklyftor.

Eller uppenbart orättvist satta lönevillkor. De flesta löntagarna accepterar löneskillnader om där finns invägt ansvar, skicklighet, efterfrågad utbildning och potential att utvecklas.
rekoj skrev:Klassklyftor kan ju vara inom ett land, men man kan väl också tänka sig klassklyftor mellan olika länder? Dvs att det finns viss rika länder, och det finns andra fattiga länder. Och om klyftan mellan rika länder och fattiga länder ökar, finns en risk för ökade samhällsproblem?

Jo, svag utveckling kan vara en drivande kraft för revolution. Är dessutom politiker svaga och inte hänger med så växer missnöjet. Skillnader i bruttonationalprodukt (GDP) beror ofta på korruption, misshushållning med offentliga medel, inflation och en konservativ inställning mot utveckling.
rekoj skrev:Om det sen är så att Sverige är ett relativt rikt land, kanske det vore nyttigt om Sverige blev relativt mer fattigt, för att minska de globala samhällsklyftorna?

Det vore detsamma som att skjuta sig i foten. Det är inte de "rika" som gör fel. Det är de som av olika skäl (samhällssystem som inte gynnar fri konkurrens, skolsystem, privilegiesamhällen, diktaturer) anser att det är bra som det är. Det duger inte och vi ser att det är de mer efterblivna samhällstyperna som sitter fast i kolproducerad energi. Det är därför min slutsats att det är mångfalt bättre att hjälpa länder som inte avser att göra sig av med storskalig kolbaserad energi, än att straffa ut svensk industri och transport med vansinniga skattepålagor. Det kan inte ens i teorin vara gynnsamt för klimatet. De bilar som i dag rullar slutar inte användas av de länder som köper upp stora mängder av svenska inbytesbilar. Batteribilar måste ha tillgång till billig el, men det finns inte längre. Minst av allt i Sverige.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 24 apr 2022 08:34

rekoj skrev:Vissa säger att samhällsproblem skapas av stora klassklyftor. Klassklyftor kan ju vara inom ett land, men man kan väl också tänka sig klassklyftor mellan olika länder? Dvs att det finns viss rika länder, och det finns andra fattiga länder. Och om klyftan mellan rika länder och fattiga länder ökar, finns en risk för ökade samhällsproblem?
Om det sen är så att Sverige är ett relativt rikt land, kanske det vore nyttigt om Sverige blev relativt mer fattigt, för att minska de globala samhällsklyftorna?

Fattigdomen fördras bättre om den delas av alla. Kanske ett globalt projekt? Verkar inte som om våra grannländer är med på noterna. Men att Sverige blir en fattig ö bland välmående västländer är en tanke som tycks tilltala vissa. Kan dock inte riktigt förstå självändamålet med det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 24 apr 2022 09:59

Anders skrev:
rekoj skrev:Vissa säger att samhällsproblem skapas av stora klassklyftor. Klassklyftor kan ju vara inom ett land, men man kan väl också tänka sig klassklyftor mellan olika länder? Dvs att det finns viss rika länder, och det finns andra fattiga länder. Och om klyftan mellan rika länder och fattiga länder ökar, finns en risk för ökade samhällsproblem?
Om det sen är så att Sverige är ett relativt rikt land, kanske det vore nyttigt om Sverige blev relativt mer fattigt, för att minska de globala samhällsklyftorna?

Fattigdomen fördras bättre om den delas av alla. Kanske ett globalt projekt? Verkar inte som om våra grannländer är med på noterna. Men att Sverige blir en fattig ö bland välmående västländer är en tanke som tycks tilltala vissa. Kan dock inte riktigt förstå självändamålet med det.

Ni fjärmar er från trådens rubrik.
I mitt föregående inlägg daterat 23 apr 2022 skriver jag citat,
”På bekostnad av traditionella svenska värderingar och normer kommer härigenom det "mångkulturella" att bidra till samhällets degenerering”.
Exempel på orsak framgår av inlägget.

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav David H » 24 apr 2022 11:09

Illusionen skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:Vissa säger att samhällsproblem skapas av stora klassklyftor. Klassklyftor kan ju vara inom ett land, men man kan väl också tänka sig klassklyftor mellan olika länder? Dvs att det finns viss rika länder, och det finns andra fattiga länder. Och om klyftan mellan rika länder och fattiga länder ökar, finns en risk för ökade samhällsproblem?
Om det sen är så att Sverige är ett relativt rikt land, kanske det vore nyttigt om Sverige blev relativt mer fattigt, för att minska de globala samhällsklyftorna?

Fattigdomen fördras bättre om den delas av alla. Kanske ett globalt projekt? Verkar inte som om våra grannländer är med på noterna. Men att Sverige blir en fattig ö bland välmående västländer är en tanke som tycks tilltala vissa. Kan dock inte riktigt förstå självändamålet med det.

Ni fjärmar er från trådens rubrik.
I mitt föregående inlägg daterat 23 apr 2022 skriver jag citat,
”På bekostnad av traditionella svenska värderingar och normer kommer härigenom det "mångkulturella" att bidra till samhällets degenerering”.
Exempel på orsak framgår av inlägget.

/Illusionen


Jag uppfattar din problembeskrivning som problematisk, och jag delar inte dina åsikter, därför valde jag att argumentera emot, och ta mig an dessa frågor från ett annorlunda perspektiv. För att nå mer klarhet tror jag det kan underlätta att diskutera utifrån en högre abstraktionsnivå ibland. Kanske kunde jag varit tydligare med att knyta an det jag skriver med trådens rubrik, och förklara noggrannare mitt resonemang om varför jag anser det är relevant. Men du får gärna också ställa frågor, så kanske jag kan förtydliga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav xion » 24 apr 2022 11:30

rekoj skrev:
Illusionen skrev:
Anders skrev:Fattigdomen fördras bättre om den delas av alla. Kanske ett globalt projekt? Verkar inte som om våra grannländer är med på noterna. Men att Sverige blir en fattig ö bland välmående västländer är en tanke som tycks tilltala vissa. Kan dock inte riktigt förstå självändamålet med det.

Ni fjärmar er från trådens rubrik.
I mitt föregående inlägg daterat 23 apr 2022 skriver jag citat,
”På bekostnad av traditionella svenska värderingar och normer kommer härigenom det "mångkulturella" att bidra till samhällets degenerering”.
Exempel på orsak framgår av inlägget.

/Illusionen


Jag uppfattar din problembeskrivning som problematisk, och jag delar inte dina åsikter, därför valde jag att argumentera emot, och ta mig an dessa frågor från ett annorlunda perspektiv. För att nå mer klarhet tror jag det kan underlätta att diskutera utifrån en högre abstraktionsnivå ibland. Kanske kunde jag varit tydligare med att knyta an det jag skriver med trådens rubrik, och förklara noggrannare mitt resonemang om varför jag anser det är relevant. Men du får gärna också ställa frågor, så kanske jag kan förtydliga.


Rubriken är tveksamt utformad.
Som om vi skulle stå inför ett val mellan rasism eller ett mångkulturellt samhälle.
Det mångkulturella samhället istället skapar rasism.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav David H » 24 apr 2022 12:10

xion skrev:
Rubriken är tveksamt utformad.
Som om vi skulle stå inför ett val mellan rasism eller ett mångkulturellt samhälle.
Det mångkulturella samhället istället skapar rasism.



Den här tråden saknar tydlig frågeställning, och det bidrar nog till att diskussionen kan bli ganska spretig. Trots allt är ju detta ett diskussionsforum, och när en tråd saknar tydlig frågeställning, blir det lätt att det mynnar ut i fria associationer. I det här fallet exempelvis kan det bli mer av en allmän diskussion kring rasism, invandring och invandringspolitik.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 24 apr 2022 12:54

rekoj skrev:
xion skrev:
Rubriken är tveksamt utformad.
Som om vi skulle stå inför ett val mellan rasism eller ett mångkulturellt samhälle.
Det mångkulturella samhället istället skapar rasism.



Den här tråden saknar tydlig frågeställning, och det bidrar nog till att diskussionen kan bli ganska spretig. Trots allt är ju detta ett diskussionsforum, och när en tråd saknar tydlig frågeställning, blir det lätt att det mynnar ut i fria associationer. I det här fallet exempelvis kan det bli mer av en allmän diskussion kring rasism, invandring och invandringspolitik.


Rubriken syftar på ett allvarligt samhällsproblem, som bl a förorsakat omfattande gängkriminalitet,
inkl narkotikahandel och ett stort antal mord, varav många fortfarande är ouppklarade.
Tanken bakom rubriken var att uppmärksamma att man mot denna bakgrund inte behöver vara rasist
för att se nackdelar med det mångkulturella samhället, utan att det föreligger tydliga orsakssamband,
som är relativt lätta att identifiera.
Uppfattningen att det skulle krävas en högre abstraktionsnivå på diskussionen, delar jag alltså inte.
Så här i efterhand inser jag dock att det går att tolka rubriken på flera sätt.
Problemen jag beskriver skadar Sverige, i både ett kort och långt perspektiv, och utgör tveklöst kritik
mot hur makthavarna/politikerna valt att hanterat invandringen.
När jag kritiserar får jag finna mig i att kritiken vägs mot läsarens personliga politiska värderingar,
vilket jag tror nu är fallet.

Följande citat är hämtat från trådens första inlägg,

"Låt mig inleda med att bekräfta att jag inte anser mig vara rasist.
Jag har träffat många invandrare som lever exemplariska liv, och försöker göra rätt för sig.
Det är alltså inte invandringen i sig som utgör problemet, utan tron på att det går att problemfritt
införa ett mångkulturellt samhälle, där även religiösa motsättningar lägger hinder i vägen för en
framgångsrik integration. Jag har inte röstat på SD, men kan notera att SD redan för ett par
decennier sedan, då SD ansågs vara paria, varnade för just den här utvecklingen.

Däremot är jag starkt kritisk till hur Sveriges makthavare, p g a en misslyckad invandringspolitik,
är på god väg att rasera ett, av tidigare generationer, skapat samhällsbygge vilande på god värdegrund.
Att aningslöst förespråka det mångkulturella samhällets fördelar, utan att beakta samtliga konsekvenser,
och att detta öppnade för en kriminell import av aldrig tidigare upplevd omfattning, är en
inkompetensförklaring av den egna förmågan av sällan skådad art.
Betänk sedan att en tidigare nobelpristagare redan för flera år sedan, förklarade att det krävs tre
generationers selektivt urval för att genetiskt forma en välartad samhällsmedborgare.
Från 2013 har dödligt våld med skjutvapen ökat kontinuerligt i Sverige.
Uppgången kopplas enligt BRÅ till konflikter om narkotikahandel i den kriminella nätverksmiljön.
Vi får m a o leva med de problem makthavarna förorsakat under överskådlig tid."

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav David H » 24 apr 2022 13:54

Illusionen skrev:
Rubriken syftar på ett allvarligt samhällsproblem, som bl a förorsakat omfattande gängkriminalitet,
inkl narkotikahandel och ett stort antal mord, varav många fortfarande är ouppklarade.
Tanken bakom rubriken var att uppmärksamma att man mot denna bakgrund inte behöver vara rasist
för att se nackdelar med det mångkulturella samhället, utan att det föreligger tydliga orsakssamband,
som är relativt lätta att identifiera.
Uppfattningen att det skulle krävas en högre abstraktionsnivå på diskussionen, delar jag alltså inte.
Så här i efterhand inser jag dock att det går att tolka rubriken på flera sätt.
Problemen jag beskriver skadar Sverige, i både ett kort och långt perspektiv, och utgör tveklöst kritik
mot hur makthavarna/politikerna valt att hanterat invandringen.
När jag kritiserar får jag finna mig i att kritiken vägs mot läsarens personliga politiska värderingar,
vilket jag tror nu är fallet.


Jag kan inte erinra mig om att någon har kallat mig för rasist nån gång, men anser någon att jag är det, så får väl de vara av den åsikten tänker jag. Vad som är viktigare är att stå upp för vad jag tror på, inte vad andra kallar mig. Ideologiskt skulle jag säga att jag står nära taoismen och ekologismen. Det handlar i mångt och mycket om att värna lokalkultur - men kan också anses vara främlingsfientligt och att frångå likabehandlingsprincip, som vissa anser viktig.

Att använda sig av högre abstraktionsnivå handlar inte direkt om att uttrycka annan åsikt, men det kan sägas vara en metod för att omvärdera. Jag omprövar olika begrepps innebörd, och slutsatser som dras. Lite som att i ett pusselbygge lyfta upp bitar som redan lagts, istället för att bara pressa in nya bitar i ett pussel där vissa bitar kan ha hamnat fel. Helt lätt att förklara är det inte, det medger jag... Men ganska ofta tycker jag mig kunna hamna i ett sådant dilemma. Ser jag ett pusselbygge där jag tycker det är uppenbart att flera bitar hamnat fel, är den enda möjligheten jag kan se till att bidra är att börja plocka upp och omplacera bitar. Får jag inte tillåtelse att göra detta, kan jag uppleva det som att det då inte går att bidra över huvud taget.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 27 apr 2022 21:26

Pollen skrev:22 april 2022 skådade Illusionen 10 guds bud som "rättesnöre för kristna värderingar".
Granskar man, reflekterar man vad de 10 betyder så inser man - var och en av oss - att de är 10 stora lögner. I alla fall betraktade i det bländande ljuset från Knutby, korgossar, erövringskrig, plundring, våldtäkter och mycket mer - i Jesu Namn.
Bergspredikan är nåt annat.
Sällan uppmärksammad av bokstavskristna.

Knutbypastorn scorade väl i och för sig inte så vidare på tio Guds. Så himla pjåkiga är de väl inte.

Hittar du invandrarfientlighet i tio Guds? Påstår inte direkt att du har påstått det, men med tanke på trådens titel kan man undra. OM du gör det, kan du utveckla det lite?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Illusionen » 28 apr 2022 17:19

DN 28 apr 2022

Hade de som varnade för riskerna med ett mångkulturellt samhälle rätt?
Utvecklingen med skjutningar och upplopp i landet är alarmerande.
Det har blivit ett farligt tillstånd, trots att många länge har varnat för spänningarna i samhället,
skriver Janne Josefsson.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rasism kontra mångkulturellt samhälle

Inläggav Pilatus » 28 apr 2022 18:57

Illusionen skrev:Hade de som varnade för riskerna med ett mångkulturellt samhälle rätt?
Utvecklingen med skjutningar och upplopp i landet är alarmerande. Det har blivit ett farligt tillstånd, trots att många länge har varnat för spänningarna i samhället, skriver Janne Josefsson.

Vi skulle ju kunna backa litet och fråga, vad kunde gjorts annorlunda för att undvika den utveckling vi nu står inför? Fanns inga tecken på risker med att låta Saudiarabien finansiera ett antal moskéer där imamerna stod för en radikal islamism?

Eller alla de unga män med mycket knapphändiga kunskaper som kom från norra Afrika? Och vilka var beredda att anställa 9 000 unga afghaner utan giltiga asylskäl? Plötsligt tänkte många med hjärtat, men glömde om det var förenligt med en mycket krass verklighet. Det blev kanske för mycket på för kort tid?

Löfven talade ständigt om ansvar som borde fördelas på fler stater. Men man kanske skulle analysera bättre vad som avses med ansvar. Hade de kritiserade länderna påtagit sig ett ansvar? De kanske borde gjort det, men så blev aldrig fallet. Så kanske var det mer än naivt att vi talade om allt det goda som vi förväntade oss av den förda politiken. Ingen har tackat oss för det stora mottagandet av asylanter. Och det finns fortfarande politiker som anser att den förda politiken var riktig och borde följas upp, vi är ju ett rikt land?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: RASISM KONTRA MÅNGKULTURELLT SAMHÄLLE

Inläggav Anders » 29 apr 2022 06:34

Tricket är att sprida folkhemsidealen till MENA, inte MENA till folkhemsländerna.

Och skälet till att det inte fungerar så tycks vara att folkhemstanken, inte förvånande i och för sig, inte uppskattas av de högre klasserna, särskilt de kvinnliga. Not in my back yard.

Platons Staten kan tyckas vara ett kul tankeexperiment som inte alls liknar folkhemmet, men då har man nog bara skummat. Han må ha sagt det han sade som en ploj, men equal opportunity fanns där i en del underbara formuleringar. En socialliberal utopi.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster