Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 16 jun 2022 08:36

Det finns så mycket att säga här! Att stoppa huvvet i sanden och göra det till en ren jämlikhetsfråga är helt koko. Kan säga att morsan, som var ren hemmafru, som då vi barn kom upp i några slags tidiga tonår tog sig ett halvtidsjobb med det som intresserade henne, förklarade sig på det hela taget ha det bra. OK, upp i 80-årsåldern lagade hon nästan allt käk och tog hand om det mesta av hushåll även om farsan tog del allt mer.

Mötet mellan henne och min hustru, som växte upp i en vänsterakademisk släkt, som såg universitet som en självklarhet och som nu tjänar betydligt mer än jag var minst sagt spänt. Visst, man märkte (morsan var fåordig) att den karriär som hustrun gjorde väckte längtan och en hel del bitterhet hos henne. Morsan hade bra betyg i allt matematiskt i realskolan. Men jag minns henne i samma ålder som vi är i nu, och min hustru är sanslöst mycket mer sliten än morsan var. Vi delar på hushållsarbetet, men för mej är det ett måste som jag gör med avstängd hjärna och jag prioriterar min återhämtning efter arbetsdagen på ett helt annat sätt än henne, och jag tror att det går att generalisera det här, tycker jag ser det hos väldigt många kvinnor.

De känner ansvar för precis allt. Kan inte hålla saker på armlängs avstånd. Sannolikt är det väl så att t.ex. att komma ihåg faster agdas fördelsedag borde engagera oss gubbar mer, men jag skulle säga tvärt om också. OK, kvinnorna tar del i arbetslivet fullt ut nu. Då får de också lära sig att hantera arbetslivet som en arbetande. Ok om du är duracellkanin, det finns både killar och tjejer som är såna, som blir stressade om du sitter ner 5 minuter, men det är inte många såna djur som går omkring så på gatorna.

Visst, sen har vi ju typ mina rika grannar som med släktens pengar, klass och självsäkerhet har skapat sig en mystillvaro med hobbyjobb och ständiga resor, men jag ser dem som kapitalistsvin hur vänster de än försöker säga sig vara.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster