Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Mlw » 22 aug 2021 12:02

Jag tror bestämt att den pågående samhällsförstörelsen har sin grund i kvinnors moderliga enögdhet, enligt vilken vi bör ta hand om all världens människor. Så länge vi har kvinnlig rösträtt går det knappast att ändra på. Strindberg varnar för att kvinnorna kommer att införa matriarkatet om inte männen ser upp (Likt och olikt I-II. Norstedts). Psykologen Marie-Louise von Franz (Alchemy, 1980) varnar för utvecklingen och säger: "Utan att märka det, glider vi långsamt in i en matriarkalisk situation" (s.214).

Situationen försvåras av att feministerna i hemlighet beundrar dominanta män (jfr. von Franz, Archetypal Dimensions, s.248). Den omedvetna impulsen överkompenseras genom en radikalt motsatt medveten ståndpunkt. Därav det evinnerliga tjatet om kvinnoförtryck (i det fördolda efterlängtat). Notera att svenska feminister gärna inleder sexuella förbindelser med dominanta män, helst med sado-masochistiska inslag.

I Tyskland infördes kvinnlig rösträtt redan 1919. Konsekvenserna blev förödande, då kvinnorna var väldigt förtjusta i Hitler. Hermann Rauschning konstaterade 1939: "Det var kvinnornas röst som förde Hitler till seger" (Evans, 'German Women and the Triumph of Hitler'. J of Modern Hist., 1976, v.48, nr.1).

Men borde inte kvinnorna ändra sig när de ser förödelsen? Istället blir många förtrollade av det maskuloida, maktfullkomliga och självsvåldiga mansidealet som kommer med invandringen. Se: Why Women Destroy Nations/Civilizations - and other Uncomfortable Truths (YouTube).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 22 aug 2021 13:18

Det är inte flest kvinnor som röstar på SD.
Men visst, Sahlin låter nästan som en groupie i sin bok då hon refererar till Palme.
Man har väl tänkt tanken, liksom att kvinnor ser patriarkatet som det stora onda. Och det som skrämmer är väl kanske sånt som man kan se en grund i moderskärleken. Den, som kanske är den största klassklyfteskaparen, och i vilken man också kan ana en acceptans för dåligt beteende, hos egna avkomman, och bland unga män i allmänhet.

Tror rätt starkt på att både det kvinnliga och manliga behövs.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav hakkapeliitta » 23 aug 2021 00:14

Tror inte alls på sånt här trams. Sådana här teorier förs fram av svaga betatyper som ser självständiga kvinnor som hot.
Min drömkvinna är just sådan, självständig och smart.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 23 aug 2021 06:48

hakkapeliitta skrev:Tror inte alls på sånt här trams. Sådana här teorier förs fram av svaga betatyper som ser självständiga kvinnor som hot.
Min drömkvinna är just sådan, självständig och smart.

Min kvinna är det. Men i förhållande till de egna barnen och andras barn är hon som alla andra kvinnor jag känner i förhållande till barn. Och till en hel del annat. Det är skillnad på kvinnor och män, på gott och ont, och båda behövs.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2021 17:20

Mlw skrev:I Tyskland infördes kvinnlig rösträtt redan 1919. Konsekvenserna blev förödande, eftersom kvinnorna var väldigt förtjusta i Hitler. Hermann Rauschning konstaterade 1939: "Det var kvinnornas röst som förde Hitler till seger".

Men det behöver inte bero på kvinnan som sådan, kanske var det bara så att Hitler var minst sagt manipulativ och hade en genomtänkt plan på att attrahera kvinnor.. Dessutom så underkastade sig alla män Hitler...

Jag vill tillägga att jag inte rakt av köper att kvinnor föll för Hitler, för jag har ingen aning om det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 24 aug 2021 07:09

Pollen skrev:
Mlw skrev:Jag tror bestämt att den pågående samhällsförstörelsen har sin grund i kvinnors moderliga enögdhet, enligt vilken vi bör ta hand om all världens människor. Så länge vi har kvinnlig rösträtt går det knappast att ändra på. Strindberg varnar för att kvinnorna kommer att införa matriarkatet om inte männen ser upp (Likt och olikt I-II. Norstedts). Psykologen Marie-Louise von Franz (Alchemy, 1980) varnar för utvecklingen och säger: "Utan att märka det, glider vi långsamt in i en matriarkalisk situation" (s.214).

Situationen försvåras av att feministerna i hemlighet beundrar dominanta män (jfr. von Franz, Archetypal Dimensions, s.248). Den omedvetna impulsen överkompenseras genom en radikalt motsatt medveten ståndpunkt. Därav det evinnerliga tjatet om kvinnoförtryck (i det fördolda efterlängtat). Notera att svenska feminister gärna inleder sexuella förbindelser med dominanta män, helst med sado-masochistiska inslag.

I Tyskland infördes kvinnlig rösträtt redan 1919. Konsekvenserna blev förödande, eftersom kvinnorna var väldigt förtjusta i Hitler. Hermann Rauschning konstaterade 1939: "Det var kvinnornas röst som förde Hitler till seger" (Evans, 'German Women and the Triumph of Hitler'. J of Modern Hist., 1976, v.48, nr.1).

Men borde inte kvinnorna ändra sig när de ser förödelsen? Istället blir många förtrollade av det maskuloida, maktfullkomliga och självsvåldiga mansidealet som kommer med invandringen. Se: Why Women Destroy Nations/Civilizations - and other Uncomfortable Truths (YouTube).


Förvånande! Att här läsa åsikter som dessa 2021.
Jag känner igen dem från talibaner och IS.
Bevittnar vi möjligen effekter av den beryktade islamiseringen av väst?

Tänker snarare på Jordan Peterson, låt vara lite på stereoids. Peterson, knappast en av dina idoler?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 25 aug 2021 14:24

Pollen skrev:
Talibaner, IS, Peterson?
Ingen större skillnad i synen på kvinnor.
Orden skiljer sig, andan inte.

Kolla gärna Schroedinger's Cat som i "My Response To This Woman Basher" har ett och annat att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=WrPzfyUlKvU

Talibaner och Peterson... skulle nog påstå att "andan" skiljer sig, rätt dramatiskt. Tycker Peterson hade en del vettigt att säga, framför allt i början. Väl grälsjuk kanske, och hans politiska åsikter var väl inte riktigt vad man själv tycker, men det han sa om manligt/kvinnligt, vad var det som var så talibanigt? i andan?

Den här göken "woman basher" som Schrödinger gjorde ner var väl inte den vassaste kniven i lådan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 25 aug 2021 16:37

Pollen skrev:Haha, nä bashern har inte blankaste pannan, men har följare och föreställningen om manligt och kvinnligt är i fas med Peterson.
Peterson har ju en tanke som jag minns är att kvinnan behöver räddas från sig själv. Enda hjälpen är mannens medvetande eller medvetenhet.
Ett snyggare sätt att säga att män äger kvinnor - som talibaner gör.

Glöm inte:
"Sverige var ett av de sista länderna i Europa med att införa en myndighetsålder för kvinnor. Innan det infördes var alla kvinnor omyndiga och tvungna, i de flesta fall, att i hela sitt liv ha en förmyndare. Att vara omyndig innebar att man inte kunde äga ett hushåll, ha hand om stora summor pengar, sköta sin ekonomi, gå i borgen, skriva under kontrakt, hyra bostad, driva företag och sälja egendom."
"År 1921 beslutade Sveriges riksdag att alla kvinnor i Sverige skulle bli myndiga vid 21 års ålder, oavsett civilstånd. Detta beslut innebar att män och kvinnor nu för första gången blev myndiga på samma villkor. Riksdagsbeslutet år 1921 innebar att alla kvinnor, ogifta, gifta eller änkor, fick samma rättigheter som män, och det vid samma ålder som män blivit myndiga vid sedan 1721."

Fast sedan har vi rankats högt vad det gäller jämlikhet under senare år, men vi ligger bland de högsta i världen på att kvinnor väljer traditionella kvinnoyrken och män väljer traditionella mansyrken. Den där med att Peterson säger att kvinnor behöver räddas från sig själv skulle man vilja höra. Googlade lite men fann inget.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2021 16:46

Pollen skrev:Ett snyggare sätt att säga att män äger kvinnor - som talibaner gör.

Det får mig utsökt att tänka på frågan: Är du feminist??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2021 16:56

klorofyll skrev:
Pollen skrev:Ett snyggare sätt att säga att män äger kvinnor - som talibaner gör.

Det får mig utsökt att tänka på frågan: Är du feminist??

Alltså, jag anser givetvis att relationer skall byggas på bra grund... Men "feminismen" står ju bara för att bekämpa en typ av orättvisa, samtidigt som det finns ett helt hav av olika orättvisor...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2021 16:59

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
Pollen skrev:Ett snyggare sätt att säga att män äger kvinnor - som talibaner gör.

Det får mig utsökt att tänka på frågan: Är du feminist??

Alltså, jag anser givetvis att relationer skall byggas på bra grund... Men "feminismen" står ju bara för att bekämpa en typ av orättvisa, samtidigt som det finns ett helt hav av olika orättvisor...

Jag kan kalla mig feminist.. Jag röstade tom på Feministiskt Initiativ.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anne » 25 aug 2021 20:59

Mlw: Jag är kvinna, jag är kattägare, jag är boende i skåne osv. Tycker du att det är rimligt att jag ställs till svars för alla som har gemensamma nämnare med mig? Tror du verkligen att jag är identisk med en annan kvinna, en annan kattägare, nån annan boende i skåne osv.?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 25 aug 2021 23:03

Undersöka vad som är nature och vad som är nurtute, korrekt vetenskapligt, i skillnader mellan könen. börja där.

Sen fundera på vad som verkligen gör, för alla, inte dumutilitaristiskt, goda familjer och ett gott samhälle. Med mycket kärlek, inget våld och mycket ork.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anne » 25 aug 2021 23:35

Ok. Min ena son ville inte klippa håret som liten. Det var ok med mig. Han blev långhårig som liten. Han blev behandlad mkt mjukare än min andre son då många trodde att det var en flicka. Det finns en stor vetenskaplig undersökning om hur olika folk i omgivningen tilltalar och beter sig kring en bebis i blå eller rosa kläder. De i blå benämns ofta som t ex bestämda, starka osv. Och de i rosa söta, känsliga osv. Naturligtvis präglar det en individ.

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav xion » 26 aug 2021 06:10

lynx skrev:Ok. Min ena son ville inte klippa håret som liten. Det var ok med mig. Han blev långhårig som liten. Han blev behandlad mkt mjukare än min andre son då många trodde att det var en flicka. Det finns en stor vetenskaplig undersökning om hur olika folk i omgivningen tilltalar och beter sig kring en bebis i blå eller rosa kläder. De i blå benämns ofta som t ex bestämda, starka osv. Och de i rosa söta, känsliga osv. Naturligtvis präglar det en individ.


God spelar inte tärning, lär Einstein ha sagt.
Gud är ingen idiot heller.
Därför skapade han kvinnor och män olika.
Kvinnor måste vara omhändertagande och empatiska för att avkomman ska få skydd och kärlek under sina första år.
Män måste vara revirhävdande och aggressiva för att skydda kvinnor och barn från svält och angrepp.

Sen har vi det här med trohet och otrohet.
Att skaffa barn är en stor investering för en kvinna. Därför vill hon få mannen att tro att barnen är hans egen avkomma som han måste skydda.
För män är det en genetisk överlevnadsfördel att få så många barn som möjligt, gärna gökungar i andras bon.
För kvinnan kan otrohet vara en fördel om det kan ske i hemlighet. Man ska inte lägga alla ägg i samma korg.
Män som är tillsammans med många kvinnor får högre status.
Kvinnor som är tillsammans med många män får lägre status.
Så nog är det skillnad på olika.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster