Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 01 sep 2021 08:41

lynx skrev:
Mlw skrev:Colette Dowling (“The Cinderella Complex”) förklarar att kvinnor sällan tar genuint ansvar för sina liv. De utvecklas aldrig till helt självständiga individer, utan bibehåller en önskan att bli uppvaktade såsom en prinsessa. Om de kan försätta sig i en situation av psykologiskt beroende, så föredras det, snarare än att bli till en självständigt tänkande och sant kreativ människa.

Liam Hudson & Bernadine Jacot (“The Way Men Think”) hävdar att kvinnor bibehåller ett psykologiskt modersberoende. Männen, däremot, frigör sig. Det orsakar ett "sår" som fungerar som ständig källa till energi. Mannen får därmed en "abstrakt passion" och förmågan att vara objektiv och sanningssökande. Kvinnor har ingen passion för sanningen.

Enligt min erfarenhet är de flesta kvinnor något slags mellanting mellan barn och vuxen. Man tvingas ständigt konfronteras med kvinnors naivitet och blinda tillit till manliga makthavare. Jag tror att ovanstående författare gör på det hela en korrekt analys.


Dina två första studier skulle jag klassa som mumbo jumbo. Din erfarenhet säger jag så här om - vad är det för fel med att vara ett mellanting mellan barn och vuxen? Tror du inte män är det? Jag har ingen blind tillit för manliga makthahavare - enbart en nykter tillit till Skaparen och det är önskvärt att barnen kommer till honom. När gungade du senast? När tittade du senast på en nyckelpiga med fascination? Att förpassa sitt barnasinne till sopkorgen är att förpassa sin själ till den samma.

Mumbo Jumbo tror jag ingen förläggare har lust att publicera. Det är däremot svårsmält för mej också, men jag skulle vilja läsa böckerna för att kunna förstå vad som egentligen åsyftas, bara presenterat så här då blir det lite magert. Harville Hendrix lyfter i sin bok om skilsmässa fram teorin om att ALLA barn föds med en vilja att det skall vara som i livmodern. Att, kan man säga, alla föds med en önskan att båda föräldrarna borde ha sina goda egenskaper, inte de dåliga, och att den man blir partner med är ett försök att hitta någon som är som favoritföräldern men utan de negativa sidorna som föräldern har. Alla vill bli uppassade på. Sen att förhållandet mellan en dotter och en mor är - lite speciellt kan väl knappast förnekas, Lynx? Däremot ser jag lika många exempel på att det är modern som vill vara den som vill bli uppassad på av sin dotter. Men det varierar förstås.

Om kvinnor har en större eller mindre passion för sanningen - den skulle jag vilja läsa mer om. Vad Hudson och Jacot egentligen menar. Det finns sannolikt inte nån som söker sanningen oberoende av var man befinner sig. "Frigöra" sig från morsan, behövdes knappast... men det är min egen upplevelse det. Farsan har jag inte frigjort mig från än.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anne » 01 sep 2021 08:46

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att ha en dotter, men jag har läst och hört att det kan innebära en hel del komplicerade grejer det också. Liksom många ljusa stunder förstås.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 01 sep 2021 08:57

lynx skrev:Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att ha en dotter, men jag har läst och hört att det kan innebära en hel del komplicerade grejer det också. Liksom många ljusa stunder förstås.

Har en och ur det gigantiska statistiska urval som min svärmor hustru och dotter utgör så kan jag säga att det som beskrivs på i första stycket i wikisidan för Cinderella Syndrome stämmer ytterst väl i ett fall och inte alls i ett annat...

Vågar man säga att "omvårdnad" snarare är en kvinnlig än manlig egenskap, eller åtminstone beteendemönster? I så fall är det väl inte så långsökt att viljan att bli omvårdad kan finnas likväl som viljan att vårda om? Sen att det finns gott om tjejer som är lone wolf är ju en självklarhet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anne » 01 sep 2021 09:04

Både män och kvinnor är omvårdande, men traditionellt kan det yttra sig lite olika. För länge, länge sedan var det väldigt tydligt hur mannen var fysiskt skyddande och kvinnan stod för den känslomässiga tryggheten. Detta ser vi tecken på än idag. Jag skulle aldrig få för mig att klumpa ihop män så som mlw gör med kvinnor och kalla män primitiva. Allt fyller en funktion och vi bör lära oss uppskatta varann i högre grad.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Mlw » 01 sep 2021 18:45

lynx skrev:Jo, men tjena... en stilla undran - hur många rätt tror du att du hade om mig på din beskrivning av kvinnan? Sociala relationer behöver verkligen inte vara "närliggande" (när du uttrycker dig så tolkar jag det som bekantskapskretsen eller så). Det kan vara diplomati mellan olika länder t ex. Och så pratar du om Cinderella complex samtidigt som du gör gällande att män är mer romantiska än kvinnor. Mindervärde... jag betraktar mig inte så och gör du det beror det nog snarast på ditt mindervärdeskomplex. Inte för att jag kallar mig feminist, men visst tror jag på alla människors grundläggande värde. "... inte lärt sig fungera som individer i ett civiliserat samhälle" - ja, den meningen är ju så top notch knas så det är svårt att inte skratta :) . Nä, inte är jag någon Rambo direkt :lol: Den civiliserade människan är ansvarsfull med barnasinnet i behåll. Män och kvinnor bör hjälpas åt. Lite rosa i byråkraternas marinblå, grå kostymklädda korridorer skadar nog inte.


Paulus säger:

Men jag vill att ni ska inse detta, att Kristus är varje mans huvud, och att mannen är kvinnans huvud... (1 Kor. 11).

Generellt så vantrivs kvinnorna i kulturen. Det förklarar varför de välkomnar muslimska och tribalistiska kulturer till Sverige, som sätter kvinnorna på plats. De längtar efter "den starke mannen", för de vill bli vägledda. Men det är kvinnorna som omedvetet längtar tillbaka till denna ordning, knappast männen.

Marie-Louise von Franz (“Archetypal Dimensions of the Psyche”) förklarar att feministerna projicerar sin mindervärdiga maskulina sida (“animus”) på manliga makthavare och därför ser dem som tyranner. De förtränger sin naturliga feminitet till förmån för den primitiva maktorienterade animus, som i hemlighet blir dyrkad. Det förklarar varför feministerna omedvetet dras till dominanta män, och varför de tenderar att välja tyranner som partners (s.248).

Barbara Hannah (“Encounters with the Soul”) analyserar patienters svårigheter att ta ansvar för sina liv på det psykologiska planet, något som speciellt gäller kvinnor. Typiskt är att kvinnan måste överge sin maktfixering och istället bejaka sin längtan att bli dominerad av en man (s.226).

Kathrin Asper (“The Abandoned Child Within”) pekar på svagheter i dagens psykoterapeutiska teori. Det tycks nämligen svårt för patienterna att uppnå psykologisk autonomi genom medveten assimilering av sina mörka sidor. (Folk fortsätter ju livet ut att skylla på omvärlden.) Det här drabbar främst kvinnor, som förblir egosvaga och ej förmår bejaka sin natur. Det kommer sig av att den feminina arketypen är undertryckt i vår tid.

Så det här är vad kvinnliga psykologer säger. Enligt min mening är det psykologiska tillståndet hos kvinnokollektivet bedrövligt. Att svenska män fortsätter att låtsas om att de inte ser detta, är obegripligt. Vi kommer sannolikt under kommande decennier se en mental kollaps utbreda sig bland kvinnor.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Marksa » 02 sep 2021 12:21

Mlw skrev:
Generellt så vantrivs kvinnorna i kulturen. Det förklarar varför de välkomnar muslimska och tribalistiska kulturer till Sverige, som sätter kvinnorna på plats. De längtar efter "den starke mannen", för de vill bli vägledda. Men det är kvinnorna som omedvetet längtar tillbaka till denna ordning, knappast männen.

Marie-Louise von Franz (“Archetypal Dimensions of the Psyche”) förklarar att feministerna projicerar sin mindervärdiga maskulina sida (“animus”) på manliga makthavare och därför ser dem som tyranner. De förtränger sin naturliga feminitet till förmån för den primitiva maktorienterade animus, som i hemlighet blir dyrkad. Det förklarar varför feministerna omedvetet dras till dominanta män, och varför de tenderar att välja tyranner som partners (s.248).

Barbara Hannah (“Encounters with the Soul”) analyserar patienters svårigheter att ta ansvar för sina liv på det psykologiska planet, något som speciellt gäller kvinnor. Typiskt är att kvinnan måste överge sin maktfixering och istället bejaka sin längtan att bli dominerad av en man (s.226).

Kathrin Asper (“The Abandoned Child Within”) pekar på svagheter i dagens psykoterapeutiska teori. Det tycks nämligen svårt för patienterna att uppnå psykologisk autonomi genom medveten assimilering av sina mörka sidor. (Folk fortsätter ju livet ut att skylla på omvärlden.) Det här drabbar främst kvinnor, som förblir egosvaga och ej förmår bejaka sin natur. Det kommer sig av att den feminina arketypen är undertryckt i vår tid.

Så det här är vad kvinnliga psykologer säger. Enligt min mening är det psykologiska tillståndet hos kvinnokollektivet bedrövligt. Att svenska män fortsätter att låtsas om att de inte ser detta, är obegripligt. Vi kommer sannolikt under kommande decennier se en mental kollaps utbreda sig bland kvinnor.


En reflektion Mlw:
Intressanta exempel på psykologer du tar upp här. Hur kommer det sig att alla 3 är lärjungar och i princip samtida med Carl Gustav Jung och den Jungianska skolan. Jordan B Petterson verkar också ha inspirerats av CG Jung. Har du snöat in på ett visst sätt att tänka och tro?
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav klorofyll » 02 sep 2021 14:48

"När en man ser sig själv i spegeln, så ser han en apa.
När en kvinna ser sig själv i spegeln, så ser hon en man."

Man behöver inte dela in befolkningen i man eller kvinna... eller vad som, en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk, och då handlar det mer om att kunna lita på varandra (moral).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 02 sep 2021 15:10

Fråga lite OT efter Marksas inlägg, är Jung helt utdömd inom psykologi/psykiatri nuförtiden? Jag vet att Jordan Peterson lite kontroversiellt på sitt kontroversiella sätt refererar till jung. Men lever de tankarna kvar mer institutionaliserade, i utbildning och forskning? Man kan ju ha stor förståelse för att det undermedvetna, som studerat av först Freud var något som kom som en spännande nyhet. Men dog det helt ut?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Mlw » 02 sep 2021 18:31

Marksa skrev:En reflektion Mlw:
Intressanta exempel på psykologer du tar upp här. Hur kommer det sig att alla 3 är lärjungar och i princip samtida med Carl Gustav Jung och den Jungianska skolan. Jordan B Petterson verkar också ha inspirerats av CG Jung. Har du snöat in på ett visst sätt att tänka och tro?


Marie-Louise von Franz är en av mina favoriter. Jag har lärt mig mycket av Jung, men på min hemsida kritiserar jag mycket i hans lära. Jordan Petersons filosofi har jag helt sågat: Critique of Jordan B. Peterson’s Neo-Hegelian philosophy.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 02 sep 2021 22:42

Mlw skrev:
Marksa skrev:En reflektion Mlw:
Intressanta exempel på psykologer du tar upp här. Hur kommer det sig att alla 3 är lärjungar och i princip samtida med Carl Gustav Jung och den Jungianska skolan. Jordan B Petterson verkar också ha inspirerats av CG Jung. Har du snöat in på ett visst sätt att tänka och tro?


Marie-Louise von Franz är en av mina favoriter. Jag har lärt mig mycket av Jung, men på min hemsida kritiserar jag mycket i hans lära. Jordan Petersons filosofi har jag helt sågat: Critique of Jordan B. Peterson’s Neo-Hegelian philosophy.

Har Peterson ens utgett sig för att ha någon filosofi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Mlw » 03 sep 2021 19:22

Anders skrev:Har Peterson ens utgett sig för att ha någon filosofi?

Ja, Peterson har en världsförklaring i hegeliansk anda. I videorna på YouTube så låter han så förnuftig, och det han säger är ofta värdefullt. Men hans filosofiska världsförklaring, hans bibliska analyser, m.m., är ren smörja. Nathan J. Robinson gör också den analysen: The Intellectual We Deserve | Current Affairs.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Anders » 04 sep 2021 11:48

Mlw skrev:
Anders skrev:Har Peterson ens utgett sig för att ha någon filosofi?

Ja, Peterson har en världsförklaring i hegeliansk anda. I videorna på YouTube så låter han så förnuftig, och det han säger är ofta värdefullt. Men hans filosofiska världsförklaring, hans bibliska analyser, m.m., är ren smörja. Nathan J. Robinson gör också den analysen: The Intellectual We Deserve | Current Affairs.

Beror på hur man tar honom. Det han sa politiskt ger jag inte mycket för, det han sa som forskare i psykologi var intressant, och jag tycker hans bibelserie var faschinerande. Han sa ju själv att man skulle ta det med en nypa salt, jag lyssnade med välbehag på dem. Inte som en 20-årig sanningssökare, men för att få höra en fri tänkare reflektera runt bibeltexterna.

Bibeln har jag hört högläst mer än någon annan på det här forumet, sen vaggan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Kreativ » 06 sep 2021 21:57

Mlw skrev:Jag tror bestämt att den pågående samhällsförstörelsen har sin grund i kvinnors moderliga enögdhet, enligt vilken vi bör ta hand om all världens människor. Så länge vi har kvinnlig rösträtt går det knappast att ändra på.

Mlw skrev:Enligt min erfarenhet är de flesta kvinnor något slags mellanting mellan barn och vuxen. Man tvingas ständigt konfronteras med kvinnors naivitet och blinda tillit till manliga makthavare.

Om det är så att kvinnor är mer naiva med mer blint tillit till makthavare, är det då inte fortfarande makthavarna som bär ansvaret för hur det går med ett samhälle? Jag kan hålla med om att kvinnor generellt sett är mer fördomsfulla och benägna att följa konsensuskultur (även om skillnaden jämfört med många män inte är jättestor), men det är ju fortfarande makten och eliten som "mobiliserar" massorna (både män och kvinnor) i önskvärda riktningar genom diverse propaganda, media, selektiv information, o s v.

Mlw skrev:I Tyskland infördes kvinnlig rösträtt redan 1919. Konsekvenserna blev förödande, eftersom kvinnorna var väldigt förtjusta i Hitler. Hermann Rauschning konstaterade 1939: "Det var kvinnornas röst som förde Hitler till seger" (Evans, 'German Women and the Triumph of Hitler'. J of Modern Hist., 1976, v.48, nr.1).

Var kvinnornas motivation när de röstade på Hitler att ta hand om all världens människor?

Mlw skrev:Strindberg varnar för att kvinnorna kommer att införa matriarkatet om inte männen ser upp (Likt och olikt I-II. Norstedts). Psykologen Marie-Louise von Franz (Alchemy, 1980) varnar för utvecklingen och säger: "Utan att märka det, glider vi långsamt in i en matriarkalisk situation" (s.214).

Kan du utveckla vad dom menar med "matriarkat" och "matriarkalisk situation"?

Mlw skrev:Situationen försvåras av att feministerna i hemlighet beundrar dominanta män (jfr. von Franz, Archetypal Dimensions, s.248). Den omedvetna impulsen överkompenseras genom en radikalt motsatt medveten ståndpunkt. Därav det evinnerliga tjatet om kvinnoförtryck (i det fördolda efterlängtat). Notera att svenska feminister gärna inleder sexuella förbindelser med dominanta män, helst med sado-masochistiska inslag.

Jag håller inte koll på folks privatliv. Har du några exempel på svenska feminister som gärna inleder sexuella förbindelser med dominanta män och vilken typ av feminister är det? Är det här faktiska feministiska teoretiker och författare eller bara random influencers som dragit på sig titeln feminist utan att bry sig djupare än vad som är trendigt att utge sig för att vara de senaste åren?

Mlw skrev:Marie-Louise von Franz (“The Feminine in Fairy Tales”) pekar på kvinnans uppenbara mindervärde i dagens värld. Hon syftar på att mannen ligger långt före kvinnan i civiliseringsprocessen (s.26). Kvinnorna är som en primitiv stam från djungeln, som ej ännu lärt sig fungera som individer i ett civiliserat samhälle. De förmår ännu ej tänka självständigt, blir lätt hysteriska, och ser ständigt inbillade hot omkring sig, såsom den fasansfulla demonen som kallas "Patriarkatet".

Marie-Louise von Franz var en kvinna som skrev böcker och utvecklade teorier. Betraktade hon sig själv som del av en primitiv stam som ej ännu kunde förmå tänka självständigt och låg efter i civiliseringsprocessen?

Mlw skrev:Generellt så vantrivs kvinnorna i kulturen. Det förklarar varför de välkomnar muslimska och tribalistiska kulturer till Sverige, som sätter kvinnorna på plats. De längtar efter "den starke mannen", för de vill bli vägledda. Men det är kvinnorna som omedvetet längtar tillbaka till denna ordning, knappast männen.

Vad menas med att kvinnor vantrivs i "kulturen"? Vad är det för kultur och vad är det de vantrivs med denna kultur?
Är du säker på att de kvinnor som välkomnade flyktingar verkligen gjorde det för att det fanns tribalistiska män bland dem? Hur kommer det sig då att denna öppenhet minskat bland kvinnor efter att de tribalistiska tendenserna visat sig allt mer i samhället?

Mlw skrev:... (Folk fortsätter ju livet ut att skylla på omvärlden.) Det här drabbar främst kvinnor, som förblir egosvaga och ej förmår bejaka sin natur. Det kommer sig av att den feminina arketypen är undertryckt i vår tid.

Jag hänger inte riktigt med här. Vad är den "feminina arketypen" och vad baseras den på? Är "egosvaghet" med oförmåga att bejaka sin natur feminint eller maskulint? Undertryckte kvinnorna själva sin egen natur eller undertrycktes den av den "kultur" kvinnor "vantrivs i" så att de vill bli dominerade?
Det är mycket här som behöver redogöras för i mer detalj innan det går att ha någon riktig diskussion.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Mlw » 07 sep 2021 19:14

Kreativ skrev:Om det är så att kvinnor är mer naiva med mer blint tillit till makthavare, är det då inte fortfarande makthavarna som bär ansvaret för hur det går med ett samhälle? Jag kan hålla med om att kvinnor generellt sett är mer fördomsfulla och benägna att följa konsensuskultur (även om skillnaden jämfört med många män inte är jättestor), men det är ju fortfarande makten och eliten som "mobiliserar" massorna (både män och kvinnor) i önskvärda riktningar genom diverse propaganda, media, selektiv information, o s v.

Politikerna höjer ett blött finger i luften och kollar den politiska vindriktningen. Sedan anpassar de sin politik efter vindriktningen, för att vinna röster och behålla makten. Kvinnorna vill ha kärnkraftsnedläggning, vindkraftverk, massinvandring, och bidragssamhälle. Om kvinnorna ej haft rösträtt, så hade Europa sett annorlunda ut idag, och vi hade kunnat undvika förstörelsen.

Kreativ skrev:Var kvinnornas motivation när de röstade på Hitler att ta hand om all världens människor?

Vad jag menade var att "omhändertagandets psykologi" är en tydlig sida hos kvinnligheten. Exempelvis ringer tanter in till Ring P1 och säger att i bibeln står det att vi ska ta ansvar för nästan. Alltså ska vi öppna våra gränser för flyktingar. Men bibeln talar bara om ansvaret för den enskilda medmänniskan i närmiljön, något som var outvecklat på den tiden. Budskapet var så revolutionerande att den hedniske kejsar Julianus uppmanade hedniska församlingar att ta efter de kristna, eftersom det gynnar rekryteringen till församlingarna.

Idag betyder det mest att man ska bete sig anständigt. "Bete er anständigt" sade Jesus och Paulus. De syftade inte på att man skulle öppna gränserna för massinvandring, för det är oanständigt. Men det här är en slags instinktuell ytlighet och tanklöshet som är oerhört vanlig hos kvinnor. Medvetandenivån är låg. Ändå verkar de som politiker inom kyrkan.

Dessutom har kvinnor andra arkaiska sidor, som aktiveras lättare än hos männen. Finns det en kollektivistisk rörelse, så hakar kvinnorna på, medan männen i betydligt högre utsträckning litar till sunt förnuft. Männen tvingas dock in i den tanklösa hysterin, för annars ligger de illa till.

Hitler representerade "den starke mannen", som tycks oemotståndlig för kvinnor. Deras enorma uppslutning bakom Hitler debatteras fortfarande, för han reducerade ju kvinnor till husslavar och barnaföderskor, tvärsemot kvinnofrigörelsen under Weimarrepubliken. Förklaringen är att feministiska kvinnor omedvetet längtar efter den starke mannen, även om de säger att de vill ha jämlikhet. Karakteristiskt är att kvinnor tålmodigt köade utanför Mussolinis kontor för att ha sex med honom. Mussolini hade en oerhörd sexuell potens (den enda sidan hos honom som imponerar).

Kreativ skrev:Kan du utveckla vad dom menar med "matriarkat" och "matriarkalisk situation"?

Vad M-L von Franz syftar på är att Europas folk övergett den patriarkaliska kulturen till förmån för välfärdssamhället, som är den matriarkaliska visionen om det naturliga jordiska paradiset. Bara folk har det gott materiellt, så löses samhällets alla problem, inklusive brottsligheten. Politikerna tröttnar aldrig på att upprepa den här matriarkaliska trossatsen.

Patriarkalisk kultur innebär aktiv kulturkraft. Ordet 'matriarkalisk' syftar på passiv naturkraft. Liksom Yin och Yang behövs bådadera. När svenskarna blev avkristnade, så gick den aktiva kulturkraften förlorad, och vad som återstod var den feminina, mottagande och passiva naturkraften. Svenskarna har ju idag mestadels en passiv kultur (speciellt med tanke på att ideologierna är nästan utslocknade), medan exempelvis muslimerna har en aktiv kulturkraft, om än i primitiv form.

Kännetecknande för naturfolken är att de är utpräglat patriarkaliska. De menar att man måste övervinna det naturliga hos människan till förmån för kultur och religion, för att i egentlig mening kunna bli människa. Det här skriver Mircea Eliade mycket om. Exempelvis, Bainingfolket i Papua Nya Guinea är så extremt patriarkaliska så de tycker det är bättre att adoptera barn än att framföda dem, för det senare är ju det naturliga. Barn ska arbeta och inte leka, för det senare är bara naturligt.

Det matriarkaliska passiva sentimentet, såsom ingående del i en kultur, är i sig inget ont. Men tar det över så blir det kulturförstörande. Vi svenskar är ju ett naturälskande folk. Det innebär en passiv inställning till djur och natur, och vi låter kvinnorna vara ifred. Men den passiva och tanklösa inställningen kan ej stå emot en invaderande aktiv kulturkraft. Den aktiva principen vinner över den passiva, såsom rökare tränger undan icke-rökare. Därför säger Douglas Murray:

[V]id deras livsålders slut kommer de flesta av den nu levande befolkningen få uppleva att Europa ej längre är Europa och Europas folk kommer att ha förlorat den enda plats i världen som de kallat sitt hem. (The Strange Death of Europe: Immigration, Identity, Islam, s.1)

En matriarkalisk, arkaisk och instinktuell världssyn tar över när kulturen förstörs. Vi förlorar vår kompassriktning och vår kulturella vitalitet. Folk mognar aldrig helt till vuxna ansvarsfulla människor. Idag kan inte ens politikerna ta ansvar för landet. Så det är precis som naturfolken säger: kulturen står över det naturliga, och vi måste ingjuta i medborgarna en kulturell och religiös passion för att de ska bli till hela människor.

Kreativ skrev:Jag håller inte koll på folks privatliv. Har du några exempel på svenska feminister som gärna inleder sexuella förbindelser med dominanta män och vilken typ av feminister är det? Är det här faktiska feministiska teoretiker och författare eller bara random influencers som dragit på sig titeln feminist utan att bry sig djupare än vad som är trendigt att utge sig för att vara de senaste åren?

Exempel på det är kvinnan på Sveriges Radio som hade en sexuell relation med en arabisk islamist som klassats som ett hot mot rikets säkerhet. Ett annat exempel är feministen Cissi Wallin som hade en pervers relation med en välkänd "dominant hane". Ytterligare exempel är alla de svenska feminister som haft sado-masochistiskt sex med Soran Ismail.

Det är inte undra på att feministerna skanderar "Refugees welcome!" De längtar omedvetet efter att bli dominerade. Därmed tillfredsställs både modersinstinkten och tendensen att underordna sig dominanta män och med tiden infoga sig i en dominant arkaisk/muslimsk kultur. Kvinnor fantiserar ofta om att bli våldtagna. Undersökningar visar att en stor procent (majoriteten hävdar vissa) blir sexuellt stimulerade av våldtäkt, och många har fått orgasm. Det är en aspekt av kvinnlig psykologi som hålls hemlig.

Kreativ skrev:Marie-Louise von Franz var en kvinna som skrev böcker och utvecklade teorier. Betraktade hon sig själv som del av en primitiv stam som ej ännu kunde förmå tänka självständigt och låg efter i civiliseringsprocessen?

När man diskuterar "kvinnlig psykologi" så syftar man på majoriteten, exempelvis varför majoriteten kvinnor väljer vårdyrken framför ingenjörsyrken, eller varför de röstar vänsterliberalt. Kvinnor, såsom grupp, har en naiv världsbild, vilket innebär att de tänker simplistiskt. De tenderar att reagera instinktivt, enligt exempelvis det "moderliga omhändertagandet" eller instinkten att "förskjuta syndabocken". Kvinnor har väsentligt större inslag av arkaisk psykologi, oförenlig med västerländska värderingar.

Tidigare talade man om den "hysteriska" sidan av kvinnlig psykologi, men den är lika uppenbar än idag. Kvinnor blir hysteriska när de ser Hitler eller Beatles uppträda. Men den negativa hysterin är än mer skrämmande. Exempelvis, förskolefröknarna blev hysteriska och fick för sig att det stod en pedofil i garderoben. Då fick polisen rycka ut och öppna den tomma garderoben. I Norge blev en manlig förskolelärare anklagad för pedofili för att han skalat en apelsin så skickligt att det blev ett enda långt skal. (Det var den väsentliga bevisningen som framlades i rätten.) Men bevisningen ansågs otillräcklig.

I den moderna tiden, är den typiska kvinnan hela tiden benägen att reagera hysteriskt, bortom all rationalitet, och det här har skildrats otaliga gånger inom filmen. Alla svenska män torde ha den erfarenheten, så varför förnekas det? Som konsekvens bedrivs idag en hysterisk politik. Det råder klimathysteri, virushysteri, koldioxidhysteri, kärnkraftshysteri, sexualhysteri, HBTQ-hysteri, jämställdhetshysteri, rashysteri och häxjaktshysteri. Förnuftet är satt på undantag.

Kreativ skrev:Vad menas med att kvinnor vantrivs i "kulturen"? Vad är det för kultur och vad är det de vantrivs med denna kultur? Är du säker på att de kvinnor som välkomnade flyktingar verkligen gjorde det för att det fanns tribalistiska män bland dem? Hur kommer det sig då att denna öppenhet minskat bland kvinnor efter att de tribalistiska tendenserna visat sig allt mer i samhället?
[...]
Jag hänger inte riktigt med här. Vad är den "feminina arketypen" och vad baseras den på? Är "egosvaghet" med oförmåga att bejaka sin natur feminint eller maskulint? Undertryckte kvinnorna själva sin egen natur eller undertrycktes den av den "kultur" kvinnor "vantrivs i" så att de vill bli dominerade? Det är mycket här som behöver redogöras för i mer detalj innan det går att ha någon riktig diskussion.

Det är riktigt att mitt inlägg behöver förklaras bättre. Den "feminina arketypen" har det skrivits hyllmetrar om. Vi måste lära oss tänka i termer av medvetet-omedvetet. Vi har å ena sidan en medveten inställning. Å andra sidan har vi en omedveten eggelse som ofta står i strid med den medvetna ståndpunkten. Alla människor har en mer eller mindre kluven vilja, förklarar Augustinus och Blaise Pascal. Det här blev centralt för psykoanalysen—en oerhört väsentlig insikt som folk borde tillägna sig.

Kvinnorna är idag extra kluvna, eftersom de (enligt M-L von Franz, Barbara Hannah, m.fl.) förträngt den feminina arketypen och istället ansluter sig till undermåliga ideologier, såsom uttryck för deras omedvetna och mindervärdiga manliga sida ("animus"). Därför underordnar de sig ej längre kristendomen och vår patriarkaliska kultur, utan underminerar den med mindervärdig kulturkraft, nämligen feminism, socialism, postmodernism, normkritik, m.m. Hade de bejakat den feminina naturkraften, så hade de ej behövt emulera manlighet i mindervärdig form. Praktiskt taget allt som kvinnor gör i manlig efterföljelse är av sämre kvalitet. Idag finns nämligen bara män plus en sämre variant av män, nämligen kvinnor. Det mesta som kvinnor producerar inom konst, musik, litteratur, och vetenskap, är kvalitativt undermåligt jämfört med männens prestationer.

Pga. att de ej bejakar sin naturliga kvinnlighet så får de, enligt Barbara Hannah och Kathrin Asper, ett svagt ego som ger efter för skuggprojektion och masshysteri. Asper förklarar att de har svårt att mogna till ansvarfulla vuxna individer, eftersom de ej förmår erkänna sin mörka sida, utan projicerar den på omgivningen. "Allt som är fel är andras fel, speciellt de vita männens fel". Därför säger von Franz att kvinnor ligger långt efter männen i civilisationsprocessen. De har aldrig blivit till kvinnor, utan bara till halva män.

M-L von Franz menar att den kristna civilisationen aldrig tillräckligt upphöjde den feminina arketypen, även om dyrkan av Jungfru Maria förekom på medeltiden. Det har fått som konsekvens att den kristna anden kollapsade i rationalism, reduktionism och materialism—en värld som ej passar den kvinnliga naturen. Därför vantrivs kvinnorna i kulturen, och längtar istället till det jordiska Utopia, det muslimska kalifatet, eller Das Dritte Reich. Men det är bara neurotiska illusioner.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Underminerar kvinnorna vår civilisation?

Inläggav Kreativ » 08 sep 2021 04:50

Mlw skrev:Politikerna höjer ett blött finger i luften och kollar den politiska vindriktningen. Sedan anpassar de sin politik efter vindriktningen, för att vinna röster och behålla makten. Kvinnorna vill ha kärnkraftsnedläggning, vindkraftverk, massinvandring, och bidragssamhälle. Om kvinnorna ej haft rösträtt, så hade Europa sett annorlunda ut idag, och vi hade kunnat undvika förstörelsen.

Så du tror på allvar att vi har en fungerande demokrati där politiker lojalt lyssnar till majoriteten och sina väljare? Du tror inte alls att ekonomiska intressen och makt är av intresse för politiker? Att stor invandring skulle öka på skattebidragare och införa ny kompetens har länge varit ett argument hos politikerna. Hur ska man avgöra vilket som är den främsta motiveringen till politiska beslut?

Mlw skrev:När man diskuterar "kvinnlig psykologi" så syftar man på majoriteten, exempelvis varför majoriteten kvinnor väljer vårdyrken framför ingenjörsyrken, eller varför de röstar vänsterliberalt. Kvinnor, såsom grupp, har ...

Okej, men varför finns det överhuvudtaget kvinnor som är annorlunda? Hur bör det förklaras och hur ska dessa kvinnor betraktas i relation till "majoriteten" ?

Mlw skrev:Alla svenska män torde ha den erfarenheten, så varför förnekas det?

Kan det inte vara så att så länge det finns undantag, samtidigt som kvinnor behandlats annorlunda historiskt och gör det fortfarande i andra kulturer (ibland med rent förtryck), uppkommer teorier om att majoriteten kvinnor har vissa särdrag p.g.a. dålig behandling, våldsamma fäder, brist på uppmuntran att bli något mer än en husslav/moder, o s v. Det är i allmänhet svårt att avgöra vad som är inneboende natur och vad som är fostran/kultur/omständighet. Vad vi kan se är en sak, vad som orsakar det är en annan. Hur kan vi veta vad som är vad?

Mlw skrev:Exempel på det är kvinnan på Sveriges Radio som hade en sexuell relation med en arabisk islamist som klassats som ett hot mot rikets säkerhet. Ett annat exempel är feministen Cissi Wallin som hade en pervers relation med en välkänd "dominant hane". Ytterligare exempel är alla de svenska feminister som haft sado-masochistiskt sex med Soran Ismail.

Cissi Wallin är precis vad jag skulle kalla för en random influencer. Du använder ordet "feminist" som om det betyder något. Är alla som kallar sig "kristna" också renodlat och pålitligt kristna? Du säger t ex:

Mlw skrev:När svenskarna blev avkristnade, så gick den aktiva kulturkraften förlorad, och vad som återstod var den feminina, mottagande och passiva naturkraften.

Mlw skrev:Exempelvis ringer tanter in till Ring P1 och säger att i bibeln står det att vi ska ta ansvar för nästan.


Ser du problemet? Vanligtvis brukar folk inte citera bibeln om de inte betraktar sig själva eller sin kultur som "kristen" i någon bemärkelse. Men uppenbarligen är folks förståelse, omständighet och motivering för att vara kristna, feminister (eller vad som helst) alltid olika och individuella. Ord och etiketter är därmed värdelösa att använda och hänga upp sig på.

Mlw skrev:Karakteristiskt är att kvinnor tålmodigt köade utanför Mussolinis kontor för att ha sex med honom.

Varför röstade inte en majoritet av kvinnor på Donald Trump och varför köar inte kvinnor utanför hans kontor för att ha sex med honom? Framstår han inte tillräckligt dominant?

Mlw skrev:Det är inte undra på att feministerna skanderar "Refugees welcome!" De längtar omedvetet efter att bli dominerade.

Som jag påpekade så har hela "Refugees welcome!" grejen avtagit medan problemen i samhället ökat.

Mlw skrev:Kvinnor fantiserar ofta om att bli våldtagna. ... Det är en aspekt av kvinnlig psykologi som hålls hemlig.

Det är väl inte så hemligt. Men det är också en aspekt av kvinnlig psykologi att vara rädd för att bli våldtagen och även rädsla för andra saker (negativ hysteri som du påpekat) annars skulle väl kvinnor vara nöjda hos våldsamma makar och inte försöka skaffa skyddad identitet och liknande? Om kvinnor gillar att bli dominerade så mycket, varför valde de att försöka frigöra sig och bli jämställda till att börja med?

Mlw skrev:Kvinnor har väsentligt större inslag av arkaisk psykologi, oförenlig med västerländska värderingar.

Mlw skrev:Vad M-L von Franz syftar på är att Europas folk övergett den patriarkaliska kulturen till förmån för välfärdssamhället, som är den matriarkaliska visionen om det naturliga jordiska paradiset. Bara folk har det gott materiellt, så löses samhällets alla problem, inklusive brottsligheten. Politikerna tröttnar aldrig på att upprepa den här matriarkaliska trossatsen.

Här kan det ju vara av intresse att veta exakt vad du menar med "västerländska värderingar"? Om välfärdssamhället är matriarkaliskt, hur kan då kvinnlig psykologi var oförenlig med den? Eller är västerländska värderingar något annat och i så fall något från det förflutna som inte längre är kontemporärt? Är västerländska värderingar samma som den patriarkaliska kulturen?

Mlw skrev:Kännetecknande för naturfolken är att de är utpräglat patriarkaliska. De menar att man måste övervinna det naturliga hos människan till förmån för kultur och religion, för att i egentlig mening kunna bli människa. Det här skriver Mircea Eliade mycket om. Exempelvis, Bainingfolket i Papua Nya Guinea är så extremt patriarkaliska så de tycker det är bättre att adoptera barn än att framföda dem, för det senare är ju det naturliga. Barn ska arbeta och inte leka, för det senare är bara naturligt.

Så en människa är någon som inte är naturlig? Och människor ska göra det som inte är naturligt? Kultur är påhitt, en slags falskhet som inte har någon egentlig substans. Är falskhet och lögn vad vi behöver?

Mlw skrev:Vi svenskar är ju ett naturälskande folk. Det innebär en passiv inställning till djur och natur, och vi låter kvinnorna vara ifred. Men den passiva och tanklösa inställningen kan ej stå emot en invaderande aktiv kulturkraft.

Varför är svenska män annorlunda från män i andra kulturer och vad är den maskulina arketypen? Hur bör majoriteten män beskrivas som kontrast till majoriteten kvinnor?

Mlw skrev:Den aktiva principen vinner över den passiva, såsom rökare tränger undan icke-rökare.

Vet inte hur exakt din liknelse är, men det låter som en bra jämförelse då kultur låter ohälsosamt likt rökning, och idag har vi färre rökare än någonsin. Det som är aktivt tröttar ut sig.

Mlw skrev:Vi förlorar vår kompassriktning och vår kulturella vitalitet.

När har människor någonsin haft en vettig kompassriktning de faktiskt följt och vad exakt är syftet med kulturell vitalitet? Exakt vad för tillstånd är det som önskas eftersträvas med "aktiv kultur" och "kulturell vitalitet"?

Mlw skrev:Folk mognar aldrig helt till vuxna ansvarsfulla människor.

Hur mognar folk till helt ansvarsfulla människor? Vad innebär det att ta ansvar?

Mlw skrev:vi måste ingjuta i medborgarna en kulturell och religiös passion för att de ska bli till hela människor.

Pratar vi om manipulering och propaganda här? Sanning och ökande av medvetenhet är inte av intresse?

Mlw skrev:Den "feminina arketypen" har det skrivits hyllmetrar om. Vi måste lära oss tänka i termer av medvetet-omedvetet.

Har jag rätt i antagandet att medvetet är maskulin arketyp och omedvetet är feminin arketyp?

Mlw skrev:Hade de bejakat den feminina naturkraften, så hade de ej behövt emulera manlighet i mindervärdig form.

Mlw skrev:Pga. att de ej bejakar sin naturliga kvinnlighet så får de, enligt Barbara Hannah och Kathrin Asper, ett svagt ego som ger efter för skuggprojektion och masshysteri.

Jag får fortfarande inget grepp om vad naturlig kvinnlighet är. Här låter det som du antar positionen att de särdrag du säger att majoriteten kvinnor besitter är betingade av omständigheter, ett resultat av kultur mer än natur.

Mlw skrev:Därför säger von Franz att kvinnor ligger långt efter männen i civilisationsprocessen. De har aldrig blivit till kvinnor, utan bara till halva män.

Finns det inte en motsägelse i en förväntan att kvinnor ska bejaka sin naturlighet samtidigt som de ligger efter i en "civilisationsprocess"?

Mlw skrev:Därför vantrivs kvinnorna i kulturen, och längtar istället till det jordiska Utopia, det muslimska kalifatet, eller Das Dritte Reich. Men det är bara neurotiska illusioner.

Vad längtar då män till? Vad längtar du till som inte är illusion?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster