Inför riksdagsvalet 2022

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 24 nov 2021 20:40

Jag är ju brittisk o norrman så jag har ingen rösträtt. Jag iaktar mest. Jag tror moderaterna har betett sig bäst hela tiden. Men jag är ju troligen vänster i hjärtat efter morfar som nästan svalt ihjäl. Nej jag står utanför som bonde liksom. Förövrigt är politikerna några som inte jobbar. De vilar sig inte heller. De vet ju inget. Jag är mest kritisk till det hela

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav klorofyll » 24 nov 2021 21:28

Anders skrev:
klorofyll skrev:Samhället fungerar bäst när människor tänker på sig själva. Och sämst.

Samhället fungerar bäst när människor tänker på sig själva och varandra.

Det är en ekvation som är svår att få ihop.

Det är en rätt grundläggande analys av vad politiken går ut på. Och då man bryter ner det blir det bara knepigare och knepigare att få till.

Om en människa (eller alla) tänker 90% på sig själv och 10% på andra... Skulle det gå ihop, vore det en fungerande tillvaro? Om man ställer samma fråga gällande 50/50%, skulle det gå ihop? Var befinner vi oss egentligen, på en skala, vad är hållbart? Är det omöjligt att räkna procent?

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav David H » 24 nov 2021 23:10

hakkapeliitta skrev:Det jag tycker är märkligt att inget parti ifrågasätter det här miljardregnet över företag under pandemin. Inget parti, varken före eller efter. Rätt konstigt att det inte finns någon diskussion utan detta är det vanliga, ingen ifrågasätter utan verkar vara en naturlag att skattebetalarna räddar företag.
Rätt märkligt egentligen, är det skattebetalarnas uppgift att rädda företag?
Ja det har vi sett förut med bankkriser, skattebetalarna rycker ut och räddar utsugaren. Märklig situation.
Känns som att ingen politiker har någon annan vision utan vi kör så länge lampan lyser, ända till kaklet.
Så visionslöst är samhället.


Jag får ofta intryck av att större väsentliga beslut tas bortom de allra flestas kontroll. Man kan ifrågasätta vem det egentligen är som styr. Många beslut sker nog av vanan, och som om det fanns en osynlig naturlag som tvingar in en till att tro att besluten måste fattas.

Jag prövade själv att gå med i ett politiskt parti, just med förhoppningen om att faktiskt kunna bidra till någon form av förändring...men det var som jag inte lyckades få en syl i vädret. Jag satt där och kände mig aningen alienerad. Hur kan man då påverka? Jag kände iaf inte att jag lyckades med särskilt mycket.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 25 nov 2021 19:25

Synd att politikerna ska ha betalt. Sandlåda och de tror att dom är viktiga. Nej. De borde inte ha partier. Bara dumheter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav klorofyll » 26 nov 2021 05:56

scirocco skrev:Synd att politikerna ska ha betalt. Sandlåda och de tror att dom är viktiga. Nej. De borde inte ha partier. Bara dumheter.

Hade det inte varit bättre om de 700 000 svenskarna med lägst pension fått 1000 kr mer i månaden? Som S pch V kom överens om. En injektion av ren glädje...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav Pilatus » 26 nov 2021 10:17

klorofyll skrev:
scirocco skrev:Synd att politikerna ska ha betalt. Sandlåda och de tror att dom är viktiga. Nej. De borde inte ha partier. Bara dumheter.

Hade det inte varit bättre om de 700 000 svenskarna med lägst pension fått 1000 kr mer i månaden? Som S pch V kom överens om. En injektion av ren glädje...

Förslaget var en tilldelning på upp till 1000 kr var. Dvs merparten får betydligt mindre. Men det är ett bra förslag, om än otillräckligt. Vi har ju nu en inflationstakt på mer än tre procent.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav David H » 26 nov 2021 17:30

Pilatus skrev:Milda makter, Per Bolund och Märta Stenevi kastar in handduken! Motiveringen är att de "inte vill sitta i en regering som framförhandlats av ett högerextremt parti". Dessutom femtioöringen på bränsle. Vilket egendomligt sätt att beskriva det politiska läget. De betraktar ett parti som högerextremt som har stöd av 20% i Ipsos senaste opinionsundersökning.


Vad borde Mp gjort tycker du? Suttit kvar i regering med en budget som de själva inte varit med och förhandlat fram? Spontant kan jag tycka det låter lite märkligt. Särskilt när budgeten är från de partier som står längst ifrån det egna partiet. Spontant kan jag tycka det låter klokt att backa, och istället gå i opposition då.
Sen kan man ju då tycka att kommunikationen borde varit tydligare. Det borde funnits en färdig plan redan innan kan man tycka om hur MP ska agera om M+KD+SD budgeten vinner. Hade inte MP någon sådan plan innan, eller var det bara det att ingen frågat dem?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 26 nov 2021 18:01

Det är inbyggt i mig. Jag litar inte på någon makt

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 26 nov 2021 18:06

Jävla nazister. Skärp dig pilatus. Mina farbröder och pappa höll på att bli skjutna. Någon satt i norskt koncentrationsläger. Åt helvet med dina pengar o aktier pilatus. Livet är viktigare. Kärleken är viktigast.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav Pilatus » 26 nov 2021 18:33

Pollen skrev:Hur ska man betrakta ett parti som inte ser samer och judar som svenskar?

Det är inte SDs åsikt, det vore knasigt, minst sagt.

Minoriteter som är svenska medborgare är självklart svenskar. Björn Söder uppmärksammades för en intervju i december 2014 där han menade att samer, tornedalingar, judar och kurder med svenskt medborgarskap som inte assimilerats inte är svenskar, utan tillhör separata "nationer" inom Sverige, vilket i sig inte behöver ses som något problem, men att det blir problematiskt med för många "nationer" i nationalstaten. I senare intervjuer erkänner Björn Söder de fem nationella minoriteternas rättigheter i Sverige, och menar att assimilationskraven inte gäller dem.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 26 nov 2021 18:38

Jag vet din taktik pilatus. Loggar ut som en feg räv. Återkommer sen med fakta. Du tar inga konflikter för du är feg. Du tycker inget. Såå trist noll humor har du också. Självklart är jimmy åkeson nazist. Hela bunten i partiet. Det är bara ett spel för gallerierna. Ni svenskar vet inte vad nazism är

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav Pilatus » 26 nov 2021 18:41

scirocco skrev:Kyrkan ska be samerna om ursäkt nu. Lååång tid efter övergreppen. Det stöddes ju av sveriges regering på den tiden.

Antje Jackelén har framfört sin ursäkt. Jag har inte hört hur den togs emot ännu.

Kyrkan hade en drivande roll i inrättandet och driften av nomadskolor och arbetsstugor. Dess företrädare agerade dörröppnare för rasbiologisk forskning och bidrog till att samiska kvarlevor fördes bort och införlivades i rasbiologiska samlingar så sent som på 1950-talet. ”Lapp ska vara lapp”-politiken innebar en kategoriklyvning som än i dag vållar konflikter inom det samiska folket. Samisk andlighet förtrycktes. Människor kränktes i sin identitet och värdighet genom svensk namngivning i kyrkoböckerna och genom att berövas språk, kultur, mark och historia.
DN 2021-11-22
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 26 nov 2021 18:47

Fakta.? Det kommer ändå amdrig att förlåtas. Sa.ebarnen kastades i tillfälliga gropar i skogen när de dött. Jag tycker du ska bråka med mig 8)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Inför riksdagsvalet 2022

Inläggav scirocco » 26 nov 2021 18:50

De fick inte prata sitt språk. Barnen plågades och avrättades i skolan som de var tvungna att gå till. Deras mödrar grät såklart värre än vad vi vet


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster