Samerna
Moderator: Moderatorgruppen
Samerna
Samerna önskar att få vara fria. D har alltid varit fria. Innan sverige och norge tog deras land och plågade dom. Sverige bör lämna tillbaka deras land och sluta med all gruvdrift och vattenkraft. Alla svenskar bör transborteras bort därifrån. Samerna lever utan att förstöra naturen. Stockholm tär på landet för att sitta på röven i fina kostymer. De dödar liv. Indianerna i nordamerika har samma öde. Slakt av barn.förstört land. Girigheten hos fetbukarna dödar naturbefolkningen
Re: Samerna
scirocco skrev:Samerna önskar att få vara fria. D har alltid varit fria. Innan sverige och norge tog deras land och plågade dom. Sverige bör lämna tillbaka deras land och sluta med all gruvdrift och vattenkraft. Alla svenskar bör transborteras bort därifrån. Samerna lever utan att förstöra naturen. Stockholm tär på landet för att sitta på röven i fina kostymer. De dödar liv. Indianerna i nordamerika har samma öde. Slakt av barn.förstört land. Girigheten hos fetbukarna dödar naturbefolkningen
Det sätt som samer behandlades på runt förra millenieskiftet var onekligen ovärdigt och beklagligt. Det var mycket som Darwin drog med sig av förvirrade tankar om ”raser”, som inte hade någon som helst vetenskaplig grund.
Man kan väl kanske hävda att det Lundborg forskat på här skulle ämna till att få någon slags klarhet här, men liksom all forskning av den här typen, genus, ras osv tycks drivas av att man vill ha fram ett visst svar. Och visst var Lundborg ute efter att göra livet lätt för sina ”rasfränder”. Och det du skriver om hur de ”vita” har erövrat habitat, inte bara i Sverige och USA stämmer onekligen.
(Undrar om någon forskning någonsin runt ras, kön, klass någonsin har bedrivits som Einsteins - med prio 1,2,3 vetgirighet (och 4 personlig berömmelse)).
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Förutom Bourdieu kanske. Enklare bakgrund, uppebarligen extremt läshuvud, gick Napoleons skolväg för skarpa orika och gick ut ENS, fick inflytande. Men han ligger i och för sig på nivån över alla åtminstone i Sverige. Ser inte mycket av forskning då jag tittar på universitetens hemsidor och kursplaner som uppmanar till den självkritik inom akademin som B uppmanar till.
Som parentes - Fanny Ambjörnsson som var i söndagsintervjun - som har en Pappa som måste vara en av få svenskar som gått samma väg som Bourdieu klarar inte alls att lyfta sig själv i håret. Patetisk.
Som parentes - Fanny Ambjörnsson som var i söndagsintervjun - som har en Pappa som måste vara en av få svenskar som gått samma väg som Bourdieu klarar inte alls att lyfta sig själv i håret. Patetisk.
4 november 2017
4 november 2017
scirocco skrev:Samerna önskar att få vara fria. D har alltid varit fria. Innan sverige och norge tog deras land och plågade dom. Sverige bör lämna tillbaka deras land och sluta med all gruvdrift och vattenkraft. Alla svenskar bör transborteras bort därifrån. Samerna lever utan att förstöra naturen. Stockholm tär på landet för att sitta på röven i fina kostymer. De dödar liv. Indianerna i nordamerika har samma öde. Slakt av barn.förstört land. Girigheten hos fetbukarna dödar naturbefolkningen
Samerna hade en annan syn på ägande än de kristna ockupanterna. Liksom ursprungsbefolkningen i USA. Ingen kan äga mark enligt deras syn.Det var marken, fjällen/bergen och skogen som ägde dem.
Med kristendomen kom idén att människan stod närmast Gud och skulle förvalta Guds verk. Äganderätt och på sikt kapitalism och girighet kom med kristendomen. På gott och ont.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:scirocco skrev:Samerna önskar att få vara fria. D har alltid varit fria. Innan sverige och norge tog deras land och plågade dom. Sverige bör lämna tillbaka deras land och sluta med all gruvdrift och vattenkraft. Alla svenskar bör transborteras bort därifrån. Samerna lever utan att förstöra naturen. Stockholm tär på landet för att sitta på röven i fina kostymer. De dödar liv. Indianerna i nordamerika har samma öde. Slakt av barn.förstört land. Girigheten hos fetbukarna dödar naturbefolkningen
Samerna hade en annan syn på ägande än de kristna ockupanterna. Liksom ursprungsbefolkningen i USA. Ingen kan äga mark enligt deras syn.Det var marken, fjällen/bergen och skogen som ägde dem.
Med kristendomen kom idén att människan stod närmast Gud och skulle förvalta Guds verk. Äganderätt och på sikt kapitalism och girighet kom med kristendomen. På gott och ont.
Jordbruket torde ha inneburit rätt mycket äganderätt, redan då. Och man hade nog ihjäl varandra rätt friskt innan det också, om nån från grannstammen nallade på jaktmark. Fullt så liljevita var de inte. Antagligen inte samerna heller. Fast deras konkurrensfördel var väl att bo nånstans dit ingen annan jävel ville komma. Så det var kanske inte så mycket niven.
Skulle påstå att inte judeokristna är så mycket jävligare än nån annan. Nästan mindre. Men jävliga nog för att med sin extremt stora förmåga ställa till det värre med den jävlighet vi ändå har.
Att prata överdrivet gullegulligt om att inte ha en lång medellivslängd och inte drägliga liv är att göra det enkelt för sig. Västerlandets välsignelser, de enda mirakel som verkligen utförts, av de högt begåvade av dessa västerlänningar medför en hel del skit. Och den skiten måste hanteras. Försurning, global uppvärmning, överbefolkning, Kung Leopold, Slaveri und so weiter. Men Tt. Folk vill åtnjuta detta lär inte springa och gömma sig. Vi kommer knappast bli jägare och samlare igen. Det här är svårt, inte enklare än så.
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Algotezza skrev:scirocco skrev:Samerna önskar att få vara fria. D har alltid varit fria. Innan sverige och norge tog deras land och plågade dom. Sverige bör lämna tillbaka deras land och sluta med all gruvdrift och vattenkraft. Alla svenskar bör transborteras bort därifrån. Samerna lever utan att förstöra naturen. Stockholm tär på landet för att sitta på röven i fina kostymer. De dödar liv. Indianerna i nordamerika har samma öde. Slakt av barn.förstört land. Girigheten hos fetbukarna dödar naturbefolkningen
Jordbruket torde ha inneburit rätt mycket äganderätt, redan då. Och man hade nog ihjäl varandra rätt friskt innan det också, om nån från grannstammen nallade på jaktmark. Fullt så liljevita var de inte. Antagligen inte samerna heller. Fast deras konkurrensfördel var väl att bo nånstans dit ingen annan jävel ville komma. Så det var kanske inte så mycket niven.
Skulle påstå att inte judeokristna är så mycket jävligare än nån annan. Nästan mindre. Men jävliga nog för att med sin extremt stora förmåga ställa till det värre med den jävlighet vi ändå har.
Att prata överdrivet gullegulligt om att inte ha en lång medellivslängd och inte drägliga liv är att göra det enkelt för sig. Västerlandets välsignelser, de enda mirakel som verkligen utförts, av de högt begåvade av dessa västerlänningar medför en hel del skit. Och den skiten måste hanteras. Försurning, global uppvärmning, överbefolkning, Kung Leopold, Slaveri und so weiter. Men Tt. Folk vill åtnjuta detta lär inte springa och gömma sig. Vi kommer knappast bli jägare och samlare igen. Det här är svårt, inte enklare än så.
Balans uppnås väl med tiden, en balans som sedan utvecklas till en ny obalans - om man får använda "den riktigt stora penseln". Jag tror inte direkt på Hegels valsschema men jag tror att det sker något slags förändring eller möjligtvis utveckling (vad nud et är) på de flesta livsområden att man går från balans till obalans och till ny balans i något slags cykliskt förlopp. Just nu verkar världen vara inne i en rejäl obalans på gränsen till kaos på de flesta områden, inte konsigt att enskilda individer speglar detta i form av psykisk obalans, köns-/genusobalans.
Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Saker och ting förändras.
Sedan kan man undra varför vissa grupper kallas "urbefolkning" medan andra inte. Har vi inte alla förfäder ända tillbaka till mänsklighetens gryning?
Östdanmark (Skåne, Blekinge, Halland) blev en gång ockuperat och förtryckt av den svnenska centralmakten. Snapphanar (och förmodligen även snapphonor) rensades ut av Karl XI och hans rövargäng. Nu har vi Skånepartiet med Herslow i spetsen som kämpar för "ett fritt Skåne".
Låt oss se framåt - inte bakåt till en förlorad guldålder som nog var mer rost än guld.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:
Balans uppnås väl med tiden, en balans som sedan utvecklas till en ny obalans - om man får använda "den riktigt stora penseln". Jag tror inte direkt på Hegels valsschema men jag tror att det sker något slags förändring eller möjligtvis utveckling (vad nud et är) på de flesta livsområden att man går från balans till obalans och till ny balans i något slags cykliskt förlopp. Just nu verkar världen vara inne i en rejäl obalans på gränsen till kaos på de flesta områden, inte konsigt att enskilda individer speglar detta i form av psykisk obalans, köns-/genusobalans.
Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Sedan kan man undra varför vissa grupper kallas "urbefolkning" medan andra inte. Har vi inte alla förfäder ända tillbaka till mänsklighetens gryning?
Östdanmark (Skåne, Blekinge, Halland) blev en gång ockuperat och förtryckt av den svnenska centralmakten. Snapphanar (och förmodligen även snapphonor) rensades ut av Karl XI och hans rövargäng. Nu har vi Skånepartiet med Herslow i spetsen som kämpar för "ett fritt Skåne".
Låt oss se framåt - inte bakåt till en förlorad guldålder som nog var mer rost än guld.
Väl talat! Brukar också se det så här, om vi i väst helt hade struntat i att försöka göra något åt miljöförstöring, om vi kört på som 1970, då bilarna drog långt över litern, då man slängde allt i soptunnan, då man som pojk hängde mellan sätena, Då skit släpptes ut ganska orenat från fabriker - vart hade vi varit då? Trots allt, då man åkte genom Tyskland (med Gasbil, njutande av det billiga tyska miljögaspriset) såg man solceller och vindkraftverk överallt.
Visst, vi släpper väl ut mycket mer nu, länder som Kina och Indien har gått ur fattigdomen i stor omfattning, men det skulle, om människor ändå inte brydde sig, antagligen kunna varit bra mycket värre. Till och med jag, som åt nöt åtminstone 4 gånger i veckan bara för nåt årtionde sen äter mycket sällan nötkött (Men då blir det också en riktig god bit och jag njuter i fulla drag).
4 november 2017
4 november 2017
Algotezza skrev:Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Dålig lukt och sjukdomar är nog snarare utmärkande för jordbrukskulturer och den tidiga industrialismen än för jägarstenålderns samhällen.
Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Dålig lukt och sjukdomar är nog snarare utmärkande för jordbrukskulturer och den tidiga industrialismen än för jägarstenålderns samhällen.
Fanns väl en del faktorer där som vi idag inte skulle kalla väldoft. Sjukdomar fanns väl en del också, tänker jag. Olika lukter och sjukdomar beroende på vad slags kultur det är. Medeltidens städer var nog tämligen drabbade på dessa områden.
Men jag vet inte. Har det skrivits någon lukternas historia? Har det forskats?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Fanns väl en del faktorer där som vi idag inte skulle kalla väldoft. Sjukdomar fanns väl en del också, tänker jag. Olika lukter och sjukdomar beroende på vad slags kultur det är. Medeltidens städer var nog tämligen drabbade på dessa områden.
Men jag vet inte. Har det skrivits någon lukternas historia? Har det forskats?
Risken att smittsamma sjukdomar skall utvecklas och spridas hör samman med populationers storlek och täthet. Det är väl rimligt att anta att nomadbefolkningar lättare kan distansera sig från sina avfallsprodukter än bofasta befolkningar.
Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Lukt skulle man nog se som ett relativt litet problem om man utsattes för en tidsmaskin som kastade en tillbaka en 20.000 år...
Räcker med att dra sig till minnes hur man själv spenderade sina somrar, som barnbarn till en arbetare på en arbetares sommarnöje och tänka sig hur det var vintertid... eller morsans och farsans erfarenheter från barndomen. Det låter ju romantiskt med tillbaka till naturen, men...
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Att drömma sig tillbaka till en "lycklig stenålder" är inte särskilt realistiskt. Skulle vi stå ut med lukten på den tiden, med sjukdomar etc.?
Lukt skulle man nog se som ett relativt litet problem om man utsattes för en tidsmaskin som kastade en tillbaka en 20.000 år...
Räcker med att dra sig till minnes hur man själv spenderade sina somrar, som barnbarn till en arbetare på en arbetares sommarnöje och tänka sig hur det var vintertid... eller morsans och farsans erfarenheter från barndomen. Det låter ju romantiskt med tillbaka till naturen, men...
Vilken är kopplingen mellan din farfars sommarnöje och jägarstenåldern ?
Vertumnus skrev:Anders skrev:Vertumnus skrev:
Få moderniteter, skulle man lugnt kunna kalla det. Nutida ingifta släktens bortskämda ungar klarar inte ens utedass… samtidigt är de så gröna, så gröna…
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Vertumnus skrev:Anders skrev:Lukt skulle man nog se som ett relativt litet problem om man utsattes för en tidsmaskin som kastade en tillbaka en 20.000 år...
Få moderniteter, skulle man lugnt kunna kalla det. Nutida ingifta släktens bortskämda ungar klarar inte ens utedass… samtidigt är de så gröna, så gröna…
Det fina med utedassen är att de ligger ute. Dom var kloka förr.
Vertumnus skrev:Anders skrev:Vertumnus skrev:
Det fina med utedassen är att de ligger ute. Dom var kloka förr.
Tycker faktiskt det luktade lite spännande där ute, där man satt och tittade genom hålen i brädväggen. Men visst var det ett plus att komma hem till WC:t
4 november 2017
4 november 2017
Återgå till "Politik och samhälle"