Rasproblemet

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Rasproblemet

Inläggav Mlw » 22 jan 2022 10:41

På Timbros Smedjan skriver flera skribenter på temat "Sverige 2050: En dystopi?". Frågan är om Marksa har rätt och alla dessa skribenter bör dömas ut som xenofober och reaktionärer som saknar erfarenheter av människor från Afrika och som tillämpar rasistiskt tänkande pga. kulturell betingning. Döm själva:
Hur ser Sverige ut om trettio år? Kommer det att vara ett land präglat av klanstrider eller rentav inbördeskrig? Eller kommer det att vara ett land där Sverigedemokraterna styr över arkitekturen? Smedjan gav fem skribenter fria händer att teckna sin bild av hur Sverige ter sig år 2050. Alla valde att måla framtiden i dystra färger: Sverige 2050: En dystopi?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Rasproblemet

Inläggav Marksa » 22 jan 2022 13:53

Detta är intressant tråd på många sätt.

Startar med att Mlw önskar föra i "bevis" att vi människor med nödvändighet är betingade utifrån hudfärg (ras) att verka på ett specefikt sätt. Att detta skulle vara ur naturen givet. Vilket givetvis inte fungerar.

Sedan så menar denna reaktionära skribent helt frankt att den personliga erfarenheten inte är värt ett skit när man vill påvisa att dessa människans skillnader inte har med färgen på näsan att beskaffa. Utan att det är den rasbilogiska propaganden som vi bör ta till oss.

När jag sedan bjuder in till en diskution där jag vill införa andra förklaringsmodeller för skillnaderna i människans essens. Ja då handlar det helt plötsligt om invandringen i Sverige och inte färgen på näsan längre. jag förmodar att det var hela syftyet med denna tråd, men att MLlv önskar blanda bort korten så att dessa två teman blir ett och samma.

Och till råga på allt så tar han till Timro tankessmedjan essär om som diskutionsargument, "men mannen ge dig nu", Det är mycket mer troligt att Ryssland har med sin påverkanskampanj och vapenskrammel har omdanat Sverige. Och ett annat troligt scenario är att vi har fullt upp med att hantera konsekvenserna av klimatförändringar och därmed inte hinner med så mycket annat.

Hade gärna diskuterat kulturella och religiösa memer enligt Rickard Dawkings och vad som driver människor in ett xenofobiskt tänkande. Kanske ett ämne för en annan tråd dock.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Rasproblemet

Inläggav Mlw » 22 jan 2022 15:25

Marksa skrev:Detta är intressant tråd på många sätt.
Startar med att Mlw önskar föra i "bevis" att vi människor med nödvändighet är betingade utifrån hudfärg (ras) att verka på ett specefikt sätt. Att detta skulle vara ur naturen givet. Vilket givetvis inte fungerar.
Sedan så menar denna reaktionära skribent helt frankt att den personliga erfarenheten inte är värt ett skit när man vill påvisa att dessa människans skillnader inte har med färgen på näsan att beskaffa. Utan att det är den rasbilogiska propaganden som vi bör ta till oss. [...]

Inkrökta individer ropar alltid efter bevis, men när man presenterar dem så bryr de sig inte. Vi måste diskutera rasfrågan, för smygrasismen är desto mer nedbrytande: Racism's Cognitive Toll: Subtle Discrimination Is More Taxing On The Brain | ScienceDaily. Farmaceuter tvingas idag resonera i rastermer, för läkemedel måste specificeras med avseende på ras. Exempelvis är dosen ofta rasberoende. Skillnaderna i våldsbrottslighet mellan raserna är dramatisk. I USA så fängslas svarta nästan fem ggr oftare än vita: Black Americans are incarcerated at nearly five times the rate of Whites, new report on state prisons finds | CNN. Låg IQ är Afrikas förbannelse, säger evolutionspsykologen Satoshi Kanazawa: Low IQs are Africa's curse, says lecturer | The Guardian. Richard Lynn och Tatu Vanhanen finner att skillnaderna i nationell inkomst korrelerar med skillnaderna i medelvärdet för nationell IQ: IQ and the Wealth of Nations | Wiki.

Men fakta från verkligheten spelar ingen roll för inkrökta individer, som bara bryr sig om den egna ideologiska kartan. På så sätt spinner de in sig själva i en kokong, ett slags ideologiskt moderliv, så att de slipper ha med den svåra verkligheten att göra.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasproblemet

Inläggav Anders » 25 jan 2022 08:14

Som sagt, ett ämne som är mycket svårt att prata om
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Tartaros
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 jul 2012 01:55

Re: Rasproblemet

Inläggav Tartaros » 01 jul 2023 20:52

Det största problemet är väl att man helt oreflekterat använder sig av ett så vagt begrepp som "ras". Inte minst skevt är det ju i USA där man talar om den svarta, bruna, röda resp vita rasen..osv.. något som skrämmande nog även verkar ha fått fäste i Sverige. Klart männsikor över världen besitter olika egenskaper som mer eller mindre anpassats efter de miljöer de lever i. Men skillnader är ju stora även inom sådana grupper som ju inte ens som helhet är homogen. Det värsta är ju när man kopplar "människovärde" till sådana egenskaper.. Det är ju givetvis nonsens.

Problemen i Sverige i dag har ju definitivt ingenting med "ras" att göra. Med folkgrupper och sociokultur, visst... men "ras".. jag ser det som ett jävla slaskbegrepp som används av folk som har noll koll på hur evolutionen fungerar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasproblemet

Inläggav Anders » 02 jul 2023 11:18

Tartaros skrev:Det största problemet är väl att man helt oreflekterat använder sig av ett så vagt begrepp som "ras". Inte minst skevt är det ju i USA där man talar om den svarta, bruna, röda resp vita rasen..osv.. något som skrämmande nog även verkar ha fått fäste i Sverige. Klart männsikor över världen besitter olika egenskaper som mer eller mindre anpassats efter de miljöer de lever i. Men skillnader är ju stora även inom sådana grupper som ju inte ens som helhet är homogen. Det värsta är ju när man kopplar "människovärde" till sådana egenskaper.. Det är ju givetvis nonsens.

Problemen i Sverige i dag har ju definitivt ingenting med "ras" att göra. Med folkgrupper och sociokultur, visst... men "ras".. jag ser det som ett jävla slaskbegrepp som används av folk som har noll koll på hur evolutionen fungerar.

Problemen i Sverige har väl istället allt med "ras" att göra? Det är väl just upplevelserna av olikhet som kommer i dagen? Hur det än är, en person född i Somalia ser oftast inte ut som en med rötterna i Krylbo? Och det slår åt båda håll, både de som ser de färgade som främlingar och de som känner att de inte "hör till". Vi skrev i en annan tråd om Estetik, och nog fasen spelar utseende roll! Sedan är väl det största problemet egentligen en utmaning - jag liksom många andra anser att det borde kommit 50.000 istället för 500.000 under åren från 2015, men hur som helst är det en otrolig utmaning att ta emot alla dessa människor, framför allt de med dålig utbildning. Som hamnar i utanförskapsområde, och liksom är loosers redan från början,lite oavsett personliga kvaliteter. Inte konstigt att sådana sociala miljöer skapar grogrund för kriminalitet, är väl vad varje tänkande människa tänker. Så alla som med en teoretisk rödgrön inställning som låtit det idealistiska springa iväg allt för långt har en stor skuld i dessa människors situation. Våra nordiska grannländer har inte alls ställts inför samma utmaning att ta emot människor som inte alls har förutsättningar till en snar integration.

Men lika stor skuld har också alla SD-människor. Hur det nu är - låter man en människa komma in får man nog se till att den tas emot. Att de behöver Svenskautbildning, att det tillsätts resurser för att stödja människor som nu föresatt sig att bli medborgare här i landet,det är åtminstone min ståndpunkt. Visst, bra om många kan hitta vägar att flytta tillbaka till ett land som de är födda i och som inte har samma kaos som de lämnade, men ändå.

Det gäller att hitta människan i det hela, och människan, det är människans hjärna och tänkande. Därvidlag kan man inte tala om segregation eller orättvisor. Du har ansvar för vad du tänker. Och tänker du bra så att du bidrar till ett bra samhälle skall samhället också belöna dig rikligen. Men det gäller att skapa rättvis start i denna hjärnornas kamp.

Samtidigt som vi - på gott och ont i den här frågan - är sociala varelser.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rasproblemet

Inläggav hakkapeliitta » 02 jul 2023 12:13

Problemet är att det importeras folk som saknar arbetsmoral.
Nordeuropéer har denna moral och just därför även ett välfärdssamhälle.

Läste nyligen att Amnesty kritiserar Sverige för att inte ge zigenare gratis sjukvård som de enligt EU har rätt till.
Kruxet var att de saknar sjukvårdsintyg och genast drog tiggarziggisarna rasistkortet och menade att de diskrimineras i sitt hemland och därför saknar intyget. Vilket jag tror är BS det vore ju kontraproduktivt av Rumänska myndigheter att vägra sådant de är nog snarare glada över att dessa tiggare utnyttjar andra länders sjukvård.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rasproblemet

Inläggav Anders » 02 jul 2023 13:15

hakkapeliitta skrev:Problemet är att det importeras folk som saknar arbetsmoral.
Nordeuropéer har denna moral och just därför även ett välfärdssamhälle.

Läste nyligen att Amnesty kritiserar Sverige för att inte ge zigenare gratis sjukvård som de enligt EU har rätt till.
Kruxet var att de saknar sjukvårdsintyg och genast drog tiggarziggisarna rasistkortet och menade att de diskrimineras i sitt hemland och därför saknar intyget. Vilket jag tror är BS det vore ju kontraproduktivt av Rumänska myndigheter att vägra sådant de är nog snarare glada över att dessa tiggare utnyttjar andra länders sjukvård.


Tror det är ett problem men inte "problemet". Har jobbat med människor från hela världen med arbetsmoral. Det är sant att det finns kulturer där människor tar det mycket mer lugnt, och nöjer sig med en lägre materiell standard. Definitiv verkar de som invandrade på 70-80-talen, från Turkiet och Jugoslavien ha väl så god arbetsmoral.

Men visst, många saknar medelsvenssons självklarhet inför 40+ timmars arbetsvecka och fredagen som en befrielse. Det måste de lära sig. Och om de inte hamnar snett lär de sig. Tyvärr tror jag de rena volymerna människor av den typen som inte är hyfsat snabbt anpassningsbara som anlänt gör framtiden tråkig, både för dem och för många i det samhälle de anlänt till. Ingen idealist borde tillåtas i ledande ställning. Konservatismen har sina solklara poänger. Det tycks såna som Finnar och Danskar insett.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster