Manipulerar våra politiker oss? Hur?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Manipulerar våra politiker oss? Hur?

Inläggav Kallekula » 11 sep 2005 16:57

Vilka tekniker tror ni politikerna avänder sig av för att få igenom sin vilja på oss medmorgare? Vad har politikerna för arsenal att tillgå för att ändra våra attiyder och inställningar?

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 11 sep 2005 21:19

Genom att lova guld och ljuga oss rakt upp i ansiktet. Kruxet ligger i faktumet att vi tror på dem.
:twisted:

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 11 sep 2005 23:10

Säkerligen och/eller att vi medborgare har en tendens att glömma vad som sagts och blir överlyckliga när nya löften om guld och gröna skogar uppenbarar sig.

I övrigt så pysslar väl staten med opinionsbildning , eller om man vill kalla det så... propaganda. Detta i sin tur granskas av journalisterna.

Okej detta låter ju intre så märkvärdigt eller kontroversiellt och det är det som är min poäng. I Sverige ingen reagerar. Om USA finns det en uppsjö av mer eller mindre fantasirika förslag och idéer om hur politikerna styr och kontrollerar sin medborgare. En debatt som t.o.m. vi svenskar (en del) med glädje deltar i. Utan att för den skull vara speciellt insatta i det hela.

Ta rubriken i denna tråd några få kanske läser den, någon skriver ett inlägg men hade jag vävt in USA i rubriken huj uj vad det hade skrivits och funderats och kastats fram den ena mer vildare beskrivningen efter den andra.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 12 sep 2005 02:59

Politikerförakt, politikerhat...
Är de elaka lurendrejare allihopa? Som vill manipulera sig till makten?
Man kanske ska analysera detta djupare.
Varför blir man politiker? Är det makt? En vilja att förändra? Till det bättre bara för egen del? Eller för alla?
Politiker är individer som ingår i en yrkesgrupp. Blir någon annan yrkesgrupp lika svartmålad?
Man ser rädslan i deras ögon när kameran är på och journalisterna viftar med sina mikrofoner i deras ansikten. Det är alltid en attack och de vill försvara sig. Även om de inte känner att de gjort något fel till att börja med så insinuerar journalisten hetsiga tonfall att så är fallet ändå. Reaktionen blir instinktiv och för tv-tittaren upplevs det som att de slingrar sig undan, ljuger och döljer något.
Visst finns de som inte har rent mjöl i påsen och endast tänker på sin personliga vinning, de som ser det som en karriär och inte ett ärofyllt uppdrag.
Kan man peka ut "rötäggen" så enkelt? Finns det något beteende som avslöjar dem? Eller ser man det man vill se?
Misstron grundar sig i känslan av orättvisa i samhället. Varför har samhället blivit orättvist? Är det politikerna som grupp som är att skylla eller är människan som art sådan i sin natur? Den starke överlever. Det är väl så det har fungerat hittills. Man bryr sig egentligen inte om de som inte orkar slåss för sin rätt, de får skylla sig själva. Kan man lura någon för egen vinning så gör man det, politiker som bilförsäljare, sak samma.
Spelar det någon roll om vi byter ut politikerna mot andra människor som sedan får vara politiker? Är föraktet kvar fast det är helt nya människor där? Förmodligen. Varför?
Man känner ingen tillit till yrkesgruppen som sådan, det har blivit så. Hur ändrar man på detta?
Vad betyder det att vara politiker, vad är deras jobb?

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Inläggav Hymer » 12 sep 2005 08:55

Jag tror inte att politikerna använder några speciellt genomtänkta tekniker för att manipulera oss. Det hela är ett spel om röster som går ut på att balansera löften och hot så att så många som möjligt känner sig mer tilldragna än avståndstagande till partiet i fråga, inom ramen för partiets ideologi. Som politiker väljer man ett parti med någorlunda acceptabel ideologi och gör lämpligast karriär genom att rida på vissa utvalda frågor som är tacksamma att debattera. Man blir nog ganska snabbt desillusionerad av ideologins tomma fasad och ägnar sig hellre åt det rent karriärtekniska och åt partiets överlevnad. I Sverige är politikerkåren väldigt blandad vad gäller utbildningsnivå och relevant yrkeserfarenhet, vilket säkert bidrar till politikerföraktet, men det som gör folk mest besvikna är nog det faktum att politikerna i praktiken inte kan göra speciellt mycket för att skapa jobb och jämna ut orättvisor eller dylikt. Sådana saker styrs av oss "vanliga" människor.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 12 sep 2005 13:05

"Varför blir man politiker? Är det makt? En vilja att förändra? Till det bättre bara för egen del? Eller för alla? "

Beror på vem du frågar. Frågar du en politiker så får du ett svar.

"Politiker är individer som ingår i en yrkesgrupp. Blir någon annan yrkesgrupp lika svartmålad?"

Knappast men så är det ju också en stor skillnad politikerna har arbetsgivare. Vi medborgare.

"Man ser rädslan i deras ögon när kameran är på och journalisterna viftar med sina mikrofoner i deras ansikten."

Ähä det är bara ett spel skulle de verkligen vara rädda så är de inga riktiga politiker. Möjligtvis mediaovana kommunpolitiker kanske.

"Även om de inte känner att de gjort något fel till att börja med så insinuerar journalisten hetsiga tonfall att så är fallet ändå. Reaktionen blir instinktiv och för tv-tittaren upplevs det som att de slingrar sig undan, ljuger och döljer något."

Lösning? Hur ska vi göra med det fria ordet och granskningen av våra politiker då?

"Visst finns de som inte har rent mjöl i påsen och endast tänker på sin personliga vinning, de som ser det som en karriär och inte ett ärofyllt uppdrag."

Jag gissar på de flesta gör det för karriären. De flesta följer nog lagen. Kontraproduktivt annars. Men som sagt gissning. Varken du eller jag vet.

"Kan man peka ut "rötäggen" så enkelt? Finns det något beteende som avslöjar dem? Eller ser man det man vill se? "

Journalister som jobbar på är väl det enda botemedlet. Och att vi medborgare kanske blir mer långsinta? Att vi inte glömmer bort de löften som ges och bryts vid tex val. Ge förtroendet för de som verkar vara de som kan hålla mesta av vad de lovar?

"Vad betyder det att vara politiker, vad är deras jobb?"
Ja det är en intressant fråga. Fråga dig vad betyder demokrati? Folkstyre. Nå så varför har vi inte mer direktdemokrati? Det går lätt att lösa tekniskt i dagens läge. Självklart kommer då politikerna att slåss för att behålla sin makt och sina privilegier när detta kommer på tal och hänvisa till ungefär samma argument som var aktuella när den moderna demokratin föddes. Dvs pöbeln kan inte styra och ställa. Demokrati trevlig ide på papperet men i verkligheten nja. Vi skapar en kompromiss där medborgarna tycker att de har makten fast vi i eliten styr. Vi kallar detta för representativ demokrati. Vi upphöjer detta till norm och så fort några hackar på systemet säger vi: Men samhället är för komplext för pöbeln att ta beslut, man måste prioritera i frågor det klarar inte pöbelen. samhället skulle bli för ineffektivt med "riktig" demokrati osv osv. Fråga en politiker så ska du få se vad för svar du får. Fråga varför denna sysslar med politik och då får rosenskimmrande svar. Fråga sedan detta med demokrati och jag tror du kommer se denna politikers verkliga intressen ligger.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 12 sep 2005 13:15

"Jag tror inte att politikerna använder några speciellt genomtänkta tekniker för att manipulera oss."

Tror inte jag heller behövs. Vi medborgare är så glömska, lätta att lura/vilseleda/manipulerar som det är. Varför? Vi är väl för naiva helt enkelt.

Ta vallöften tex det måste finnas ett optimalt läge för hur många löften som kan ges i förhållande till hur många röster det ger och hur många som inte glömmer vad som sedan inte genomfördes efter det att de (sossarna) fick makten i förhållande till antal röster nästkommande val.
Sossarna och egentligen de flesta andra politiker i världen är duktiga på att räkna på detta optimala läge. Tillhör spelet.

Men vad har vi Sverige då? Jo det måste vara världens sämsta opposition. Skrämmande. Vad går de till val på jo att FÖRSÄMRA för människor. Har ni inte lärt er något!? Först lovar ni guld och gröna skogar SEDAN när ni fått makten så kan ni försämra. Amatörer. T.o.m. skadligt för demokratin i Sverige!

Dessutom pluggar inte ni som läser och skriver dessa inlägg typ statskunskap, sociologi och liknande? Gör ni enbart det för att det är kul eller vill ni inte jobba inom det offentliga? Dags att lära sig lite om hur det går till i den stora världen kanske?

Hymer
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 jul 2005 17:47

Inläggav Hymer » 12 sep 2005 13:46

Kallekula skrev:Dessutom pluggar inte ni som läser och skriver dessa inlägg typ statskunskap, sociologi och liknande? Gör ni enbart det för att det är kul eller vill ni inte jobba inom det offentliga? Dags att lära sig lite om hur det går till i den stora världen kanske?

Vad menar du med detta? Om man pluggar statskunskap och sociologi så hamnar man väl med största sannolikhet inom det offentliga? Menar du att det offentliga är den stora världen? Själv är jag ingenjör och jobbar inom industrin, dvs inom det privata. Om ca 35 år kanske jag börjar läsa filosofi och historia m.m. på akademisk nivå. Tills dess är det mest ett sidointresse.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 12 sep 2005 14:10

"Vad menar du med detta?"

Den stora världen utanför Sundbyberg där jag bor.

Utanför universitetsvärlden.

Jag har jobbat inom både det offentliga och det privata. Tycker att det finns mer som förenar än som skiljer åt. Men det beror ju såklart inom vilken bransch man är i.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 sep 2005 22:53

Självklart blir vi manipulerade.

Vad har dom för medel?

Tja det blir som med Irakkriget, för att dra en parallel till dom onda krafterma i väst.
Det gäller att plundra landet på tillgångar för att säkerställa agendans finansiering, det är prioritet nr1.

(jag är fullt övertygad om att det är en plundring av skattemedel som Irakkriget bottnar i, tänk var pengarna kommer ifrån. USA:s befolkning.
Tänk vart dom går, militära kontraktörer. Och varför? För att Presidenten måste få stöd i senaten för budget. Han kan inte bara ta pengar för han har inga att röra sig med. Inte 900 miljarder dollar iallafall :)
(hoppas jag har fel så rätta mig gärna)

Ex för Sverige hittar vi i fusk med medlemsantal på den låga nivån.
Andra ex. kan vara stora företag som skänker pengar för att få skatteavskrivningar. Ofta till goda ändamål som forskning o dyl men det rättfärdigar knappast. Pr vs skatteavskrivning jo ja mer ska ha mer så är det ju.

Om vi kommer till direkt manipulation så kommer vi till dom statisktiska undersökningar som beställs och skräddarsys för att ge en förutbestämd slutsats.
Tro mig jag har jobbat med liknande saker. Inte för våra kära politiska partier, men principen är densamma för all statistisk manipulation.

Och retoriken inte o förglömma. Den kommer alltid vara manipulistens främsta verktyg.

Reklambyråer räknas dom som manipulatörer?
Eller var Görans uttal ex antal år sen, runt jul, om att kunna tänka sig att skippa skinkan på eget bevåg? Jag tvivlar!

Det intressanta är varför, i min mening.

Jag är övertygad om att dom flesta som gör detta gör det i välmening. Dom tror sig nog vara mer kapabla och genom "målen helgar medlen" så skyr dom nog inte det som dom själva instinktivt vet är fel.

Kanske är det så att dom är mer insatta i vilka oroshärdar som finns, kanske sitter dom o kommunicerar med aliens som vill ta över jorden, vem vet. Någonting har dom nog för att rättfärdiga sig själva och sitt agerande.

Ojojojojoj vad tråkigt synisk jag känner mig nu.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 12 sep 2005 23:47

Lite cynism spetsar att till tillvaron :)

Klart man inte ska dra ett täcke över sig och skita i allt eller aldrig komma med förslag om förbättringar, vara positiv men realism skadar inte och man får ju o andra sidan inte vara för naiv.

Thurisaz
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 aug 2005 18:13

Re: Manipulerar våra politiker oss? Hur?

Inläggav Thurisaz » 22 sep 2005 01:19

Kallekula skrev:Manipulerar våra politiker oss?


Ja de gör dem, precis som du och jag och alla andra i världen gör var dag.

Vi alla manipulerar varandra, fast alla har olika mål med sin manipulering, även om alla genetiskt sätt vill uppnå samma mål, men vägarna dit är olika från människa till människa.


Kallekula skrev:Hur?


Det finns många sätt och alla har sitt eget sätt att manipulera på.

Om du vill ha ett exempel så kan du tänka på dig själv och hur du påverkar folk i din omgivning, om du vill ha ett exempel på hur just politiker gör, så får du troligen analysera dem tills du får ditt svar, eftersom ingen delar med sig av hur dem manipulerar, dels eftersom de gynnar inte dem själva direkt och dels om de skulle kvittat, så är de inget som är enkelt att förklara.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster