Kriget i Ukraina

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav David H » 17 feb 2023 20:28

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jag retar mig på att svt1:s metreolog Deana, demonstrerar sitt stöd för Putins anfallskrig i Ukraina, genom att ideligen klä sig i Ryska flaggans färger vid sändning. Hennes ryska "l" tycker jag räcker som markering för var hon står.

Du borde bekymra dej mer om varför statsstyrda SVT dagligen levererar Ukraina-propaganda helt utan någon som helst faktagranskning.
Du borde även bekymra dej om varför det inte finns objektiv nyhetsgranskningen i MSM.
Och framför allt borde du vara bekymrad över att vi är på väg att få en åsiktsdiktatur, varenda en som avviker från pk-linjen ska bestraffas. Ryska idrottsmän, artister, läste nyligen att ryska forskare inte längre är med i något Nordkalotten-projektet (tror jag det var), den svenska projektledaren beklagade detta och tycke de ryska forskarna var väldigt kompetenta.
Så fortsätter det. Fy fasen vart samhället är på väg.


Kan du berätta om någon media som är objektiv? Vilken nyhetskanal menar du bidrar med den bästa journalistiken om kriget i Ukraina? Vem är mest neutral och balanserad, faktagranskande, rättvis, sanningsenlig osv? Det är väl en bra start att börja där tänker jag. Här är ju ett filosofiforum och då borde väl sanningen få komma fram, oavsett vad nu sanningen säger.
Jag har letat runt en del mellan olika nyhetskanaler världen över, och den uppfattning jag fått är att faktauppgifterna är i stort sett snarlika. Det refereras en del till ryska uppgifter, och refereras en del till ukrainska uppgifter, och det refereras till uppgifter från andra källor. Och det postas klipp där man får se och höra vad ukrainske presidenten säger, och vad ryske presidenten säger osv. Opinionstexterna mellan olika nyhetssajter varierar förstås en del, men vad gäller rena faktadetaljer så ser jag inte så radikala skillnader. Det mesta som postas är ju inte förstahandsinformation, och då refereras istället till källan där informationen kommer ifrån.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 17 feb 2023 20:57

David H skrev:
hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jag retar mig på att svt1:s metreolog Deana, demonstrerar sitt stöd för Putins anfallskrig i Ukraina, genom att ideligen klä sig i Ryska flaggans färger vid sändning. Hennes ryska "l" tycker jag räcker som markering för var hon står.

Du borde bekymra dej mer om varför statsstyrda SVT dagligen levererar Ukraina-propaganda helt utan någon som helst faktagranskning.
Du borde även bekymra dej om varför det inte finns objektiv nyhetsgranskningen i MSM.
Och framför allt borde du vara bekymrad över att vi är på väg att få en åsiktsdiktatur, varenda en som avviker från pk-linjen ska bestraffas. Ryska idrottsmän, artister, läste nyligen att ryska forskare inte längre är med i något Nordkalotten-projektet (tror jag det var), den svenska projektledaren beklagade detta och tycke de ryska forskarna var väldigt kompetenta.
Så fortsätter det. Fy fasen vart samhället är på väg.


Kan du berätta om någon media som är objektiv? Vilken nyhetskanal menar du bidrar med den bästa journalistiken om kriget i Ukraina? Vem är mest neutral och balanserad, faktagranskande, rättvis, sanningsenlig osv? Det är väl en bra start att börja där tänker jag. Här är ju ett filosofiforum och då borde väl sanningen få komma fram, oavsett vad nu sanningen säger.

Du är naiv som tror att någon nyhetskanal är objektiv. Jag litar inte på SVT, MSM, inga Ukrainska nyhetskällor, inte heller på ryska nyhetskanaler.
I en konflikt är nämligen det mesta propaganda.
Jag har en grundinställning, grundat på vad jag har upplevt, Vietnam, Iran, Afghanistan... listan är längre, som imperialism där kapitalismen vill komma över naturresurser och en ny marknad, detta gäller framför allt kriget Ryssland - Ukraina, där väst vill expandera och komma åt Rysslands gigantiska landområden med naturresurser och framför allt en befolkning på 143 miljoner som presumtiva konsumenter.
Kapitalismen våta dröm. Är inte svårare än så och Ukraina som är den fattiga kusinen från landet utnyttjas i detta proxykrig.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav David H » 17 feb 2023 21:13

hakkapeliitta skrev:
David H skrev:
Kan du berätta om någon media som är objektiv? Vilken nyhetskanal menar du bidrar med den bästa journalistiken om kriget i Ukraina? Vem är mest neutral och balanserad, faktagranskande, rättvis, sanningsenlig osv? Det är väl en bra start att börja där tänker jag. Här är ju ett filosofiforum och då borde väl sanningen få komma fram, oavsett vad nu sanningen säger.

Du är naiv som tror att någon nyhetskanal är objektiv. Jag litar inte på SVT, MSM, inga Ukrainska nyhetskällor, inte heller på ryska nyhetskanaler.


Jag tror inte att någon nyhetskanal är "objektiv", och just därför menar jag också att det inte är meningsfullt att kritisera någon nyhetskanal för att inte vara "objektiv". Det jag efterfrågar är istället den källa som håller relativt högst nivå, om vi sen kallar det bäst, eller minst dålig spelar mindre roll. Med sådana anspråk finns i alla fall något konkret att utgå från istället för icke-existerande ideal.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 17 feb 2023 21:29

David H skrev:
hakkapeliitta skrev:
David H skrev:
Kan du berätta om någon media som är objektiv? Vilken nyhetskanal menar du bidrar med den bästa journalistiken om kriget i Ukraina? Vem är mest neutral och balanserad, faktagranskande, rättvis, sanningsenlig osv? Det är väl en bra start att börja där tänker jag. Här är ju ett filosofiforum och då borde väl sanningen få komma fram, oavsett vad nu sanningen säger.

Du är naiv som tror att någon nyhetskanal är objektiv. Jag litar inte på SVT, MSM, inga Ukrainska nyhetskällor, inte heller på ryska nyhetskanaler.


Jag tror inte att någon nyhetskanal är "objektiv", och just därför menar jag också att det inte är meningsfullt att kritisera någon nyhetskanal för att inte vara "objektiv". Det jag efterfrågar är istället den källa som håller relativt högst nivå, om vi sen kallar det bäst, eller minst dålig spelar mindre roll. Med sådana anspråk finns i alla fall något konkret att utgå från istället för icke-existerande ideal.

Rätt humoristisk kullerbytta, det är alltid meningsfullt att kritisera.
Vet faktiskt inte vilken nyhetsförmedling håller bra nivå, den kanske inte finns, för egen del struntar jag i. Har insett att politiken är falsk, de goda krafterna i samhället blir hela tiden marginaliserade. Kanske måste man gå ner till individnivå, som t ex volontärjobba i Frälsis, har funderat på detta men känns lite fjuttigt fast bättre än inget.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav David H » 17 feb 2023 21:47

hakkapeliitta skrev:Vet faktiskt inte vilken nyhetsförmedling håller bra nivå, den kanske inte finns, för egen del struntar jag i. Har insett att politiken är falsk, de goda krafterna i samhället blir hela tiden marginaliserade. Kanske måste man gå ner till individnivå, som t ex volontärjobba i Frälsis, har funderat på detta men känns lite fjuttigt fast bättre än inget.


Tycker du inte heller att din egen nyhetsförmedling om Ukrainakriget håller bra nivå? Tycker man inte att det nån annan gör håller tillräckligt hög nivå, kan man ju alltid försöka själv, och se om man själv då lyckas bättre.
Lite så tänkte iaf jag när jag prövade engagera mig i partipolitiken. Istället för att bara klaga på politikerna så skulle jag engagera mig själv, och visa att jag själv kunde bättre! Hur gick det? Jag blev väldigt trött av att sitta där på möte med andra, och jag fick knappt en syl i vädret i samtalet. Jag orkade inte heller försöka förklara mig mer när jag fick frågor om vad jag tyckte. Allt blev så invecklat att försöka förklara att jag snabbt gav upp och satt tyst istället. Sen dess har jag i alla fall blivit lite mer ödmjuk. Jag kunde inte bättre själv, jag var ingen vidare bra politiker. Och jag har lärt mig att bättre uppskatta de som faktiskt orkar engagera sig inom politiken (men det förhindrar mig dock inte från att tycka att de ibland säger och gör riktigt dumma saker också...).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 17 feb 2023 21:58

Kommer ihåg under Sovjet-tiden, kallakriget, när media i Sverige med Carl Bildt i spetsen kritiserade Sovjet för diskriminera judar i Sovjet.
Efter Sovjets fall blev det dödstyst, judarna var inte längre intressanta i propagandasyfte.

Lite OT kanske men visar hur media styrs av särintressen.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 18 feb 2023 06:19

David H skrev:Tycker du inte heller att din egen nyhetsförmedling om Ukrainakriget håller bra nivå?

Har ingen egen nyhetsförmedling. Observerar mest.
Har med åldern blivit cynisk. Den så kallade demokratin är endast en fasaddemokrati där 60 procent av väljarna är korkskallar.
"jag fick socialdemokratin med modersmjölken" därför röstar jag på sossarna oavsett.
Från politikerhåll propageras ständigt hur viktigt det är att gå och rösta, jag förstår dem, dessa 60 procent är nämligen en garanti för att konsoldisera det bestående.
Vänsterpartiet gav upp tanken på revolution och förordar istället en parlamentarisk revolution via röstsedeln, så naivt.
En förutsättning för revolution är ett extraordinärt tillstånd där folk till slut får nog, oavsett modersmjölken.
Långt dit dock, svensken reagerar först när någon försöker rycka av gångkläderna av honom och hotar med utebliven fredagsgrogg och förbjuda snuset.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 20 feb 2023 20:17

Problemet är att dessa länder som gränsar till Ryssland, som Ukraina, i århundraden tillhört ryska storväldet.
Ukraina slet sej loss 1991 i bakvattnet av Sovjets fall och är egentligen en pappersprodukt. De har ingen egen historia och de flesta är rysktalande. Zelenskyj är rysktalande men försöker desperat lära sej "ukrainska", vet ej vilket tungomål det är, existerar ukrainska överhuvudtaget som språk?
Problemen började 2014 när CIA genomförde en statskupp, CIA:s taktik var som hämtad från nazi-Tyskland där nazisterna släppte ut hundratals kriminelle från fängelser gav de fri sprit och ordern "härja fritt". Händelsen är mer känd som Kristallnatten.

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav xion » 21 apr 2023 15:46

Jag är pessimist när det gäller den närmaste framtiden.
Putin har gjort sig till diktator och ser sitt eget liv gå mot sitt slut.
Han vill gå till historien som den som återupprättade Rysslands storhet.
Därför måste han agera nu.

Xi har mot gängse praxis förlängt sitt diktatorskap med tio år.
Detta antagligen för att han vill bli den som "förenar" Taiwan med Kina,
Väst skulle få svårt att kriga mot Ryssland och Kina samtidigt.
Därför har nog aldrig risken för ett tredje världskrig varit större än nu.

Både Ryssland och Kina verkar intensifiera spionverksamheten på alla områden.
Detta skulle också kunna tolkas som att man förbereder ett krig.
Samtidigt försäkrar dom att ett kärnvapenkrig vore otänkbart.
Varför säger man så?

Jag brukar för det mesta ha rätt, men den här gången hoppas jag att jag har fel.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav David H » 21 apr 2023 17:00

Nån direkt optimist är jag inte...men om något att fästa hopp vid skulle det väl vara att ett kärnvapenkrig känns så väldigt onödigt. Att vi människor kan göra galna saker när vi fäktas med våra egna inre demoner är ju dock känt, och jag vet inte riktigt vad som ska få oss att vända på den trenden.

Om vi bara kunde skapa den perfekta levande spegeln, som får oss att se oss själva. Om varje handling vi utför bemöts av en motsvarande handling från vår spegelbild. Gör en grimas åt spegeln och spegeln svarar med en grimas,, och le vänligt och jag får ett vänligt leende åter. Hur det praktiska genomförandet av detta ska gå till vet jag dock inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav hakkapeliitta » 21 apr 2023 20:07

Rätt märkligt att vi år 2023 fortfarande krigar mot varandra.
De flesta människor vill inget hellre än att leva sitt liv i lugn och ro.
Så varför denna krigshets mot folk som man inte känner och som du och jag vill se våra barn växa upp och må bra?
Krig är ett stenåldersbeteende där det var viktigt att markera revir och skydda sin avkomma.
Finns inga sådana behov idag.
Läste senast i tidningen Ulf Kristersson: "Vi är idag i ett allvarligt läge".
Nej, det är vi inte, att Ryssland skulle hota Sverige är en av de mer groteska propagandalögner jag har hört sistone.
Militären skickade extra manskap till Gotland då "hotet" var närstående.... :D
Löjets skimmer över det.

Hela det här spektaklet är orkestrerat av makthavarna, de som vill behålla status Quo.
Gäller alltid att hitta en yttre fiende som alla medborgarna kan samlas vid.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav Anders » 22 apr 2023 11:58

hakkapeliitta skrev:Rätt märkligt att vi år 2023 fortfarande krigar mot varandra.
De flesta människor vill inget hellre än att leva sitt liv i lugn och ro.
Så varför denna krigshets mot folk som man inte känner och som du och jag vill se våra barn växa upp och må bra?
Krig är ett stenåldersbeteende där det var viktigt att markera revir och skydda sin avkomma.
Finns inga sådana behov idag.
Läste senast i tidningen Ulf Kristersson: "Vi är idag i ett allvarligt läge".
Nej, det är vi inte, att Ryssland skulle hota Sverige är en av de mer groteska propagandalögner jag har hört sistone.
Militären skickade extra manskap till Gotland då "hotet" var närstående.... :D
Löjets skimmer över det.

Hela det här spektaklet är orkestrerat av makthavarna, de som vill behålla status Quo.
Gäller alltid att hitta en yttre fiende som alla medborgarna kan samlas vid.

Där hade faktiskt Kant en hel del bra att säga. Män som blir för mäktiga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav David H » 22 apr 2023 12:22

Krig kan väl ses som en slags oenighet i stor skala.

Och oenighet mellan människor går väl att finna nästan överallt... bara titta på det här forumet, och det kan nog ge en föraning.
Jag tänker att det inte nödvändigtvis behöver vara så främmande från vad vi upplever och hur vi lever våra liv i vardagen.

Ukrainare och ryssar är människor likt vi själva är, med i stort sätt samma genuppsättning och hjärnor som vi själva har... de är våra släktingar.

De mekanismer inom oss som triggar igång krig finns nog inom var och en mer eller mindre. Vissa har det dock mer tryggt och välbeställt, och då behöver det inte gå lika långt. När nöden tränger på kan det bli värre. Och nöden kan tränga på, på en massa olika sätt... och människor som hamnar i obalans som leder till onda spiraler osv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav xion » 17 feb 2024 10:59

Ukraina ger upp Adijivka
Jag har svårt att förstå varför man slåss så intensivt om en grushög?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kriget i Ukraina

Inläggav Pilatus » 17 feb 2024 12:15

David H skrev:Krig kan väl ses som en slags oenighet i stor skala.

I fallet Ryssland - Ukraina handlar det inte om ett tvistemål. Angreppet på Ukraina är en mycket allvarlig kränkning av internationell rätt enligt suveränitetsprincipen, en krigshandling i och med den ryska invasionen. Putin må kalla det vad han vill. Ryssland har inte respekterat suveränitetsprincipen, och de har gjort sig skyldiga till brott mot FN-stadgans våldsförbud.

Suveränitetsprincipen är den grundläggande komponenten inom internationell rätt. Den innebär att varje stat bestämmer själv inom sina gränser.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster