En multipolär värld

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

En multipolär värld

Inläggav David H » 31 maj 2022 11:26

Vad innebär det med en multipolär värld, och är det något som ni anser vore önskvärt?

Det nämns ibland att det förut fanns en bipolär värld, mellan västvärlden och kommunistblocket i öst, och sedan i samband med Sovjetunionens sammanbrott övergick vi till en unipolär värld. Många anser därefter att denna unipolära värld är på väg att ersättas mot en multipolär världsordning, med flera olika maktcentra. Vissa framställer detta som något hoppfullt, och andra tenderar att framställa det som farofyllt och problematiskt.

De som talar om faror med den multipolära världen menar att det leder till protektionism, slut på multilaterala samarbeten, brist på internationell solidaritet, inga gemensamma universella världen, försvagat FN osv.

De som argumenterar för en multipolär värld vänder sig ofta emot USA och västvärlden, menar att det är orättvist att de ska diktera villkor för andra. Det argumenteras ibland för att värden som ofta betraktas som universella i västvärlden, exempelvis gällande mänskliga rättigheter, inte borde ses som universella och inte borde behöva gälla alla.

Anser ni att ena sidan har mer rätt eller fel? Eller är det missvisande beskrivningar?

Referenser
En artikel som framställer den multinationella världen som något negativt - https://folkochforsvar.se/content/den-m ... samarbete/

Engelsk wiki-artikel om polaritet i internationella relationer: https://en.wikipedia.org/wiki/Polarity_ ... _relations)

Wikiartikel på svenska (via franska Wikipedia) om multipolär värld: https://sv.frwiki.wiki/wiki/Monde_multipolaire
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: En multipolär värld

Inläggav hakkapeliitta » 01 jun 2022 14:23

Problemet för oss människor att vi föds till en given uppsättning av realiteter som vi inte alltid reflektera över särskilt mycket.
Krig är en sådan. Människan har krigat i flera tusen år. Varför? En vanlig människa har ingen vinst med att kriga utan vill nog helst leva i harmoni.
Nu har jag gjort lumpen men om frågan kom upp på nytt hade jag vägrat bli kanonmat, gå dit och kriga själv din uppblåsta fan.

Ukraina kriget tror jag slutar snart, Putin har erövrat Donbass och de viktiga områdena ner till Svarta Havet och jag tror han proklamerad kriget som vunnet och räddar ansiktet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En multipolär värld

Inläggav David H » 20 jun 2022 21:38

hakkapeliitta skrev:Problemet för oss människor att vi föds till en given uppsättning av realiteter som vi inte alltid reflektera över särskilt mycket.
Krig är en sådan. Människan har krigat i flera tusen år. Varför? En vanlig människa har ingen vinst med att kriga utan vill nog helst leva i harmoni.


Människor är väl benägna att anta en mängd trossatser, som inte alltid reflekteras närmare över, och dessa trossatser kan ibland vara oförenliga med andra trossatser som andra människor antagit. Om ingen förmår ge upp någon av sina trossatser riskerar det att sluta i en krock, och ibland kan det leda vidare till våld och krig.

Tanken om en multipolär värld kan jag på sätt och vis tycka låter positiv. Att makt och inflytande inte bara borde centreras till en plats. Men det kan då också lätt bli en slags halmgubbe-argumentation tänker jag, för det är väl knappast någon som argumenterar för att det bara borde finnas ett maktcentra lokaliserat till en specifik geografisk plats i världen?

En mer avgörande fråga är om det borde finnas vissa universella värden som ska gälla överallt, och i så fall hur detta ska implementeras. Här tänker jag till exempel på FN, mänskliga rättigheter, internationell rätt och lagar etc. Borde något organ få ha bestämmanderätt över all världens människor? Vad vore annars alternativet?

Själv blev jag inspirerad av att läsa Tao te ching...och det är en text som kan få mig att fundera på om taoism som politisk ideologi är förenlig med en centralstyrd värld med universella värden, eller om det är mer förenligt med en multipolär värld? Taoismen handlar i mångt och mycket om återhållsamhet och värnande om lokalkultur. Ändå är det inte helt ovanligt att människor associerar taoismen med en "liberal" hållning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En multipolär värld

Inläggav David H » 23 sep 2022 16:24

När världen slängs in i stora, omfattande konflikter tänker jag att det kan vara läge att ifrågasätta värden som av vissa uppfattas som fundamentala. Om vi inte förmår att vara självkritiska riskerar vi att fastna i låsta positioner som leder oss direkt in i konfrontation med andra.

Jag tror inte att det är någon part inom världspolitiken som själv sitter på alla svar. Det gäller att kunna samarbeta och lyssna på varandra. Och jag tänker att det inte bara behöver handla om att andra har bättre svar än en själv. Det finns också ett värde i att så många som möjligt får vara delaktiga. Delaktigheten leder till ansvar, och det leder till en känsla av sammanhang. Barn i Afrika exempelvis..ofta har de väl betraktas de väl bara som offer och objekt...som fattiga och svältandes, som behöver hjälp. Men en sund relation behöver vara interaktiv på något sätt tänker jag. När det blossar upp konflikt i vårt närområde, kanske det exempelvis kan vara värt att vända sig till människor i Afrika för att be om hjälp och stöd.

På "mikroplanet" försöker jag också att ändra mitt tänkande. Försöker våga säga vad jag tänker och tycker, även när det är okonventionellt. På mitt jobb var det en dement person som drog ut en slang till sin mage. Den slangen där hen fick näring för att kunna leva. Jag frågade om hen ville ha slangen tillbaka, och hen svarade nej. Och jag frågade hur hen då skulle få i sig näring, och hen sa att hen skulle äta med munnen. Äta med munnen går ju inte sa läkaren för då kommer hen inte få i sig tillräckligt med näring, och hen kommer nog svälja fel, få lunginflammation och dö. Låt hen göra som hen vill föreslog jag, även om det leder till en trolig död inom kort. Med slangen i magen kanske hen kan leva något år, utan slangen i magen kanske hen kan leva någon vecka.
Min erfarenhet av att säga mer vågade och kontroversiella saker har i övrigt varit ganska bra. Ofta säger andra inte heller emot. I fallet med personen som drog ut sin slang till magen svarade läkaren mig nåt i stil med "Jaha, du tänkte så! Så långt tänkte inte jag".
Just döden ser jag inte som något som nödvändigtvis så farligt som behöver undvikas till alla pris.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En multipolär värld

Inläggav David H » 19 mar 2023 13:58

En del i detta om mono- eller multipolär värld tänker jag handlar om språk. Är det en nackdel med engelskans hegemoni, eller en fördel att det finns ett gemensamt språk att referera till?
Senaste trenden som noterats är att barn på förskola pratar engelska när de leker med varandra
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... m-leksprak

Påminner mig om att mina syskonbarn som är i 10-års åldern ibland spelar in youtube-videos och då pratar de bara engelska med varandra, trots att de annars bara pratar svenska.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: En multipolär värld

Inläggav xion » 19 mar 2023 17:25

David H skrev:En del i detta om mono- eller multipolär värld tänker jag handlar om språk. Är det en nackdel med engelskans hegemoni, eller en fördel att det finns ett gemensamt språk att referera till?
Senaste trenden som noterats är att barn på förskola pratar engelska när de leker med varandra
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... m-leksprak

Påminner mig om att mina syskonbarn som är i 10-års åldern ibland spelar in youtube-videos och då pratar de bara engelska med varandra, trots att de annars bara pratar svenska.

Dataspel är en global företeelse och då är det engelska som gäller. Mina söner pratar engelska med varandra och har större ordförråd på det språket.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: En multipolär värld

Inläggav Algotezza » 20 mar 2023 11:52

Ena polen består väl av producenter, skapare, och den andra av konsumenter, upplevare. Om nu en polaritet ska pekas ut. Sedan finns det förstås de som både är skapare och upplevare. Alla är det iofs i lägre eller högre grad.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster